Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416933 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kuinka monella on tukisukat?  (Luettu 6558 kertaa)

Essi65

• Vieras
Kuinka monella on tukisukat?
« : Maaliskuu 08, 2017, 00:36:29 ap »

Kiinnostaa tietää, että kuinka monella on tukisukat?

Mihinkä vaivaan on määrätty ja onko saanut maksusitoumuksen helposti? Terveyskeskuksen vai erikoissairaanhoidon, vai jotain muuta kautta?

Onko joku ostanut itse mittojen mukaan tehdyt tukisukat? Paljonko on maksanut?

Kauanko on diabetestä takana?

Voiko missään "mittauttaa", että onko urheiluosastolla myytävät tukisukat itselle sopivat vai kiristääkö väärästä paikkaa?
Kirjattu

muten vain

• Matkailija
Vs: Kuinka monella on tukisukat?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2017, 10:00:49 ap »

Omistan kyllä tukisukat, omat ostamani.  Niitä en ole kuitenkaan tarvinnut seitsemään vuoteen.  syynä ollut ilmeisesti hiilihydraattien vuorokautisen määrän vähentäminen aluksi 50g, nykyisin pidän määrän alle 100g.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2017, 19:36:49 ip »

Mulla on mittojen mukaan teetetyt tukisukat lähinnä pitkiä lentomatkoja varten. Kun ei ollut sellaista sairautta, että olisi saanut Kelan tuen, maksoin itse. En enää tarkkaan muista, mitä maksoivat. Yli 100e kuitenkin, mutta alle 150e.

Kaupan valmiit sukat eivät sovi, kun joko pohje on liian paksu tai sääri liian lyhyt. Mittojen mukaan tehdyt ovat just sopivat ja puristavat juuri sieltä, mistä pitääkin. Jopa 20 tunnin lentorupeaman jälkeenkään jalkoja ei särje ja kengät mahtuvat jalkaan. :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Ladalainen

• Jäsen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2017, 07:45:17 ap »

Samoin minulla mittojen mukaan teetetyt, kalliit, mutta tänä talvena ei ole ollut paljoa tarvetta. Moottorisänky on mainio, joka yö jalat hiukan koholla ja siitä ne pitävät. Myös joka päivä tarkistan ja rasvaan jalat. En enää unohdu liian pitkäksi aikaa koneen ääreen. Tunti on maksimi, sen jälkeen on hyvä liikkua, käydä vaikkapa kääntymässä keittiössä.
Kirjattu

mirkka

• Jäsen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2017, 19:47:55 ip »

Tukisukkia minulla on yhdet mittojen mukaan tilatut, kutittavat kamalasti.
Sitten on yhdet Mabsin lentotukisukat, hyvät.
Kolmet nykyaikaiset tilasin viime kesänä sairashuone.fi, kivoja ja värikkäitä.
Tahtovat vaan olla kaapin hyllyllä. Pitäisi tapoja parantaa. Surullista.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2017, 21:07:43 ip »

Minä täällä just kaivelin esiin huomisia lentoja varten ne mittatilaussukkani. Lisäksi ajattelin laittaa jalkaan vielä kompressiohousutkin, ikäänkuin varmistuksen varmistukseksi, vaikka matkanteko ei kestäkään kuin 14 tuntia kotiovelta ekan yön hotelliin. :D

Mun paljon matkustava ja maratonejakin juokseva kaverini sai just yhden lennon jälkeen jalkaansa veritulpan. Joten minäkään en nyt ota mitään riskejä. Asperiini huuleen ja menoksi aamulla.  8)
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2017, 09:43:21 ap »

Mä palasin eilen kotiin Madeiran lomalta ja mennen tullen oli lentosukat jalassa. Liikuttelin jalkoja ja kävelin välillä koneen käytävällä ja join vettä.

Lento kaikkine viivästyksineen kesti seitsemisen tuntia ja siihen pitkät automatkat päälle, joten sukat olivat kyllä tarpeelliset ja matkustuspäivien iltana jalat olivat ihan freesit!  ;D

Mulla ei kotioloissakaan ole ongelmia vielä koipieni kanssa ollut paitsi kovilla helteillä, silloin jalat turpoavat helposti. Voisin kyllä kuvitella pitäväni tukisukkia päivittäin. Tärkeää on, että sukat pukee ylleen heti aamusta ennen kuin lähtee päivän askareisiin.

Kannattaa kysellä mahdollista maksusitoumusta omien mittojen mukaan tehtyihin tukisukkiin hoitavalta lääkäriltä.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2017, 18:28:07 ip »

Ovatko nämä tukisukat eri juttu kuin ne, jotka vaikkapa minä sain suonkohjuleikkauksen jälkeen? Ne minulla on tallessa vielä viime syksyltä, mutta aika paha tilanne saa olla, että ne ähistän jalkoihini :)  Ovat niin jäykät ja tiukat, että sitä afääriä ei ole helppo toteuttaa. Mutta siis - on mulla tukisukat  :P
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2017, 21:26:37 ip »

Bebe, tukisukkia on tosiaan eri tiukkuuksia erilaiseen käyttöön. Hoitotarkoitukseen tarkoitetut tukisukat onkin erittäin tiukat ja vaikea pukea, etenkin toiselle ihmiselle, (työssäni sain tästä hyvin harjoitusta kun ähelsin naama punaisena mummoille sukkia jalkaan).

Lentosukat menee aika kevyesti ainakin mulla ja luulisin, että yksilöllisesti mittojen mukaan tehdyt sukat on jäykempää kamaa. :) Mutta tosiaan hyvä huomio tuo. Jos kädet on kipeät tai jäykät, niin sukat on vaikea pukea.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #9 : Maaliskuu 28, 2017, 15:36:29 ip »

Minulla on äetin neulomat lentosukat, pysyy jalat lämpöisinä ko villaiset :)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2017, 19:06:43 ip »

Bebe, tukisukkia on tosiaan eri tiukkuuksia erilaiseen käyttöön. Hoitotarkoitukseen tarkoitetut tukisukat onkin erittäin tiukat ja vaikea pukea, etenkin toiselle ihmiselle, (työssäni sain tästä hyvin harjoitusta kun ähelsin naama punaisena mummoille sukkia jalkaan).

Lentosukat menee aika kevyesti ainakin mulla ja luulisin, että yksilöllisesti mittojen mukaan tehdyt sukat on jäykempää kamaa. :) Mutta tosiaan hyvä huomio tuo. Jos kädet on kipeät tai jäykät, niin sukat on vaikea pukea.
Joo, kaupasta ostettavat tavalliset lentosukat on mukavammat pukea ja toimivat ihan OK. Mittatilauksena tehdyt ovat ihan eri kamaa ja niissä on ainakin kolmea eri tiukkuusastetta käyttötarkoituksen mukaan. Lääkinnällisillä hoitosukilla on vielä omat luokkansa puristuksen mukaan.
http://www.tukisukat.nu/kompressioluokat

Mulla on tukisukista ne lievimmät, mutta kyllä niidenkin pukemisessa on aika äheltäminen. Niiden pukeminen aloitetaan kääntämällä ne nurin niin, että vain kärkiosa on oikeinpäin, työnnetään varpaat kärkeen ja sitten hivutetaan pikkuhiljaa kantapää paikoilleen, sitten sääriosaa liutellaan ylöspäin ja oikeinpäin. Ja lopuksi siloitellaan mahdolliset kurtut sileäksi. Pukemiseen on omat näppylähanskat, ettei sukat rikkoonnu.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2017, 23:17:54 ip »

Eikö tukisukissa puudu jalat tai vähintäänkin jäädy, jos ovat noin tiukat?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2017, 08:48:04 ap »

Eikö tukisukissa puudu jalat tai vähintäänkin jäädy, jos ovat noin tiukat?
Ei jäädy, eikä puudu, vaan jalat tuntuvat ihanan keveiltä. Oikein viileissä olosuhteissa puen niiden päälle ohuet puuvilla- tai villasukat.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

antsa

• Matkailija
« Vastaus #13 : Huhtikuu 15, 2018, 16:02:40 ip »

Piti hankkia lääkinnällinen tukisukka pienen leikkaushaavan parantamiseen, ostin terveysvälinekaupasta, maksoi alle satasen. Sitten, kun haava alkoi parantua otin lentosukat käyttöön molempiin jalkoihin.
Yllätyksekseni huomasin, että levottomat jalat ja suonenvetokin yöllä loppui, kun käytin päivällä joitakin tunteja lentosukkia. Jätin ne kokeeksi käyttämättä ja levottomat jalat palasivat.
Käytän taas lentosukkia muutaman tunnin päivässä.
Kirjattu

Linkkejä