Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417257 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Maapähkinä  (Luettu 7254 kertaa)

Nhv

  • Vieras
  • Viestejä: 1
Maapähkinä
« : Maaliskuu 07, 2017, 11:13:09 ap »

Hei!jJos joku käyttää maapähkinöitä,niin haluaisin tietää mitä kokemuksia on tullut. Ostin niitä kun joku väitti niiden alentavan verensokeriarvot.
Mitä muita vaikutuksia olet kokenut.
.kysyy NHV!
Kirjattu

Bebe

  • Veteraani
  • Viestejä: 1404
Vs: Maapähkinä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 07, 2017, 20:58:04 ip »

Näinköhän alentaa? Itse en niitä syö, koska jostain joskus luin niiden olevan aivan muuta kuin terveelliset pähkinät; paremminkin herneitä tms.
Onhan maapähkinöissä rasvaa puolet, joten mahdotonta ei ole että ne ainakin hillitsevät verensokerin nousua tilapäisesti. Mitä tulee perustavanlaatuiseen verensokeritason alentamiseen, se onkin sitten eri juttu. Ja taas tietenkin sekin, että mikä toimii kakkosilla, ei toimi ykkösillä. Ainakaan välttämättä. Ja tämä uskomus on takuulla sitä sortttia :D
Kirjattu
Ei ikinä periksi
***
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Akwesasne

  • Vieras
  • Viestejä: 5
Vs: Maapähkinä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2017, 22:47:14 ip »

Itse puputan maapähkinöitä varsin paljon, koska liikun usein ja hiilaria ei pysty mättämään tarpeeksi energiantarpeen täyttämiseen ilman, että sokerit nousevat safkan jälkeen taivaisiin. Omalla kohdallani isot annokset maapähkinöitä yleensä nostavat sokeria 2-5h syömisestä, joskus varsin reippaastikin, mutta ovat hyviä tasaamaan esim. yöllisiä sokereita treenien jälkeen. En ole huomannut että laskisivat millään tavalla, päinvastoin niissä oleva rasva ja proteiini todennäköisesti nostavat sokereita.
Kirjattu

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13367
Vs: Maapähkinä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2017, 23:02:09 ip »

Voisiko tässä ketjun aloituksessa olla taustalla se, että pähkinöiden sisältämä rasva hidastaa hiilareiden imeytymistä? Mutta en usko sen kyllä alentavan verensokeria. Kuten Akwesasne edellä sanoi, se pikemminkin nostaa, mutta viiveellä. Tosin kaikilla proteiinit/rasvat eivät vaikuta verensokereihin. Itse huomioin ne insuliiniannostuksessa grammamääräisesti noin puoleksi hiilarigrammoista.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

karhu

  • Jäsen
  • Viestejä: 164
Vs: Maapähkinä
« Vastaus #4 : Marraskuu 23, 2017, 17:15:51 ip »

Syön myös ajoittain melko paljon maapähkinöitä, varsinkin iltaisin. Tuntuu, että ne täyttävät vatsaa helposti.
En ole vielä ottanut selvää niiden hiilarimääristä tarkemmin, mutta kyllä ne sokeriarvoja nostavat, vaikka hitaasti.
Niitä tulee helposti syötyä yllättäen aika paljon pikkuhiljaa napsien ja voivat näin lihottaa.
Eivät alenna sokeriarvoja. Koettu on.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2017, 18:58:07 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

mmol/L 5.0

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 707
Vs: Maapähkinä
« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2017, 13:03:14 ip »

Saksanpähkinät ovat terveellisempiä kuin pelkät maapähkinät.

Pähkinät sisältävät paljon proteiinia. Siksi se ne ovat pieninä annoksia sopivia myös D2:lle.
Kirjattu

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Maapähkinä
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2017, 17:26:22 ip »

Proteiini ja rasva tosiaan nostavat sokeritasoa ja pitävät sen myös kauan korkealla jopa korkoa korolle tyyliin!!!!
Kirjattu
 

Linkkejä