Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jalkojen särky  (Luettu 14531 kertaa)

kikki

• Vieras
Jalkojen särky
« : Maaliskuu 04, 2017, 10:40:43 ap »

Itsellä on n. Vuoden sisään alkanut tulemaan todella kovaa pistelevää kipua jalkoihin pohkeista alaspäin varpaisiin asti. Pieniä tuntomuutoksia on isojen varpaiden sivulla....

Kivut alkavat usein illalla levossa ja häiritsevät unen saantia. Välillä oireet tuntuvat levottomilta jaloilta ja välillä pistelevältä, ihan kuin tökkisi neuloilla sekä välillä sähköiskuilta

Onko kenelläkään samanlaisia jalkaoireita ? Miten niitä on hoidettu?   
Kirjattu
-kiku-

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Jalkojen särky
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2017, 13:21:23 ip »

Kuulostaa kyllä hyvin paljon neuropatiakivulta. Asiaa ei ilmeisesti ole tarkemmin tutkittu?

Kauanko olet sairastanut deetä?

Neuropatia voidaan todeta ENMG-tutkimuksessa ja siihen löytyy kyllä lievittävää lääkehoitoakin, tosin tehosta ei ole varmuutta ihan kaikilla potilailla. Paras hoitokeino on hyvä sokeritasapaino ja liikkuminen, tietysti kivun sallimissa rajoissa.

Itselleni tuli jalkateriin ja varpaisiin sähköiskumaisia kipuja pari vuotta sitten. Tuntoaisti on vielä ok molemmissa jaloissa. Liikunta ja rasitus tuntuivat pahentavan kipuja ja etenkin illalla jalat "tuikkivat".

Sain omalta d-lääkäriltä lähetteen ENMG-tutkimukseen ja jaloista löytyi lievä polyneuropatia. Olen sairastanut deetä pian 48 vuotta ja tasapaino on ollut erinomainen viimeiset 10 vuotta pumpun avulla. Kipulääkkeitä en käytä, yritän pärjätä ilman. Liikun päivittäin ja ainakin yritän pitää sokerit tasaisina, aina se ei onnistu.

Juttele asiasta oman lääkärin kanssa! :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2017, 14:45:06 ip »

Ei kuulu tähän/liity ketjun aloittajaan, mutta toteanpa kuitenkin: Runsas alkoholin käyttö etenkin liitettynä d1;seen myöskin aiheuttaa/lisää jalka/nivel kipuja. Kokemusta on: Häipyivät, kun lopetin ja myös magnesiumin syönnistä oli apua.
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2017, 17:53:15 ip »

Rasvis, hyvä huomio. Vaikkei, kuten sanot, liitykään alkuperäiseen kysyjään, mutta kuitenkin. Alkoholi pahentaa kaikenlaista liikkuvuuteen ja raajojen toimintaan liittyvää ongelmaa, olen huomannut. Määrien ei edes tarvitse olla isoja. Tässä kuitenkin pääpointti : kerrot Rasvis lopettaneesi alkoholinkäytön, nostan hattua!! :)
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2017, 20:17:38 ip »

Alkoholihan myös syrjäyttää monet ravintoaineet ja pulaa voi olla esim. B-vitamiinista.

Meillä diabeetikoilla jalkasäryt voivat joskus talttua myös B-vitamiinikuurilla, sehän on ns. hermovitamiini. Itse sain aikoinaan levottomat jalat kuriin apteekin B-vitamiinivalmisteella, tabletti sisälsi monta eri B-vitamiinia ja kuukauden päivät niitä popsin ohjeen mukaan.

Vinkin sain eräältä palstalaiselta, kiitos vaan! :)
Kirjattu

J. Erebus

• Aloittelija
  • Meditate a minute
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2017, 17:30:06 ip »

Meillä diabeetikoilla jalkasäryt voivat joskus talttua myös B-vitamiinikuurilla, sehän on ns. hermovitamiini.

Itse rupesin muutama vuosi takaperin syömään benfotiamiinia, joka on rasvaliukoinen b-vitamiini, väitetysti suojaa munuaisia, silmiä ja muuntaa veressä olevaa sokeria jollain tapaa (en nyt muista tarkkaan kaikkia tieteellisiä toimintoja).. Ameriikoissa ilmeisesti Diabetesliitto suosittelee sitä kaikille diabeetikoille lähes pakollisena lisäravinteena. Itsellä on ollu pientä apua neuropatiaankin, mutta ei se mikään särkylääke ole.. Suosittelisin itsekin kaikille diabeetikoille, ei ole tarvinnut syödä Linatil-verenpainelääkettä munuaisten suojaksi sen jälkeen, kun benfotiamiinin aloitin.. Myös silmät ovat pysyneet hyvässä kunnossa, ei merkittäviä muutoksia, vaikka aikoinaan näitä piti laseroidakin..
Kirjattu

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2017, 18:11:01 ip »

Täällä myös neuropatia säryt.Siihen lyrica500mg,tramal100mg,triptyl50mg,
yöksi xador0,25mg*1,5 sillä saa säryn talttumaan,ja pystyy nukkumaan.
Benfotiamiinia 300mgmyös käytän ja alfalipoiinia200mg.Lisäksi tenslaite
koko yön.Päivisin,kun on liikkeessä särkyä ei ole pahemmin,se alkaa,kun rauhoittuu iltaan,ja yöksi.Mikään näistä lääkkeistä ei tunnu auttavan,pirullinen
vaiva.Mikä on se sähkölaite joka asennetaan selkään ihon alle,kerran oli telkkarissa  ohjelma jossa oli mies jolle oli laitettu tämä aparaatti,sai lopettaa
vahvat särkylääkkeet tämän laitteen ansiosta.Alkoholi pahentaa neuropatia särkyjä sanotaan,itse lopetin kaikelaisen läträyksen alkoholi pitoisten juomien
kanssa.Ei vaikuttanut minulla kyllä mitenkään särkyihin.
Kirjattu
jep

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2017, 18:43:38 ip »

mattiyy: mitä olet tykännyt Tens-laitteesta? Muilla kokemusta?

Minulla todettu neuropatiaa jaloissa. Pistelyä joskus, ei pahasti.
Otan Neurobion Forten joka päivä. Lieviin hermokipuihin kannattaa kokeilla ennen särkylääkkeitä. Mutta ainakin kuukauden verran.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 23, 2017, 20:03:07 ip »

Apteekissa minulle sanottiin että B-vitamiinia saa syödä vain kuureittain. Olivat kuulemma juuri olleet koulutuksessa.
Kirjattu

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2017, 22:03:06 ip »

mattiyy: mitä olet tykännyt Tens-laitteesta? Muilla kokemusta?

Minulla todettu neuropatiaa jaloissa. Pistelyä joskus, ei pahasti.
Otan Neurobion Forten joka päivä. Lieviin hermokipuihin kannattaa kokeilla ennen särkylääkkeitä. Mutta ainakin kuukauden verran.
Tens-laite on suureksi avuksi,mutta johdot vaurioituu,kun pyörii sängyssä.
Elektroonit tulee kalliiksi,ne kestää noin 10päivää.
Kirjattu
jep

Annikki

• Intoilija
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2017, 19:01:43 ip »

Laite on neurostimulaattori, asennetaan (yliopistollisissa?) keskussairaaloissa. Ensin käytössä selkäydinkanavaan asennettu laite ja kädessä pidettävä patterisäädin. Jos saa apua laitteesta, asennetaan patterikin ihon alle esim.selkään.Sitä sitten säädellään etänä toimivalla "kapulalla".
Kirjattu
DM1 -12,Tresiba,Humalog

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #11 : Huhtikuu 08, 2017, 17:15:03 ip »

Onko tietoa maksajasta,taitaa olla omakustannettavaksi liian kallis.Millä perusteilla ylipäätään tällainen laite on mahdollinen saada.
Kirjattu
jep

Annikki

• Intoilija
« Vastaus #12 : Huhtikuu 15, 2017, 20:00:41 ip »

mattiyy, laitoin sulle yksityisviestin.
Kirjattu
DM1 -12,Tresiba,Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2017, 13:18:29 ip »

Laite on neurostimulaattori, asennetaan (yliopistollisissa?) keskussairaaloissa. Ensin käytössä selkäydinkanavaan asennettu laite ja kädessä pidettävä patterisäädin. Jos saa apua laitteesta, asennetaan patterikin ihon alle esim.selkään.Sitä sitten säädellään etänä toimivalla "kapulalla".

Akuutti-ohjelmassa tuli tästä laitteesta juttua. Olikohan viime syksynä? Akuutin jaksot löytyy kyllä vielä netistä hakusanoilla akuutti+lähetykset.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2017, 13:22:59 ip kirjoittanut Toukokuu1965 »
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2017, 14:55:36 ip »

Minä kyllä tarkoitin vähän kevyempää hoitoa ;D. Kuten tämä Tens-laite:
http://www.diabeteskauppa.fi/terveystuotteet/tens-laitteet/classic-tens-kivunlievittaja-p-965.html

;)
Kirjattu

Linkkejä