Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ihan tyhmä juttu  (Luettu 4464 kertaa)

Påla

• Vieras
Ihan tyhmä juttu
« : Helmikuu 25, 2017, 10:45:20 ap »

5 kuukautta sitten...Saatoin lähteä urheilemaan ihan miten rankasti halusin ilman että täytyi miettiä onko sokerit nousussa vai laskussa ja miten juuri kyseinen laji vaikuttaa sokereihin. Saatoin lähteä yksin pyöräretkelle ilman minkäänlaisia suunnitelmia ilman eväitä ja sokerimittaria. Saatoin juoda puoli pulloa punaviiniä tai koko pullollisen ja syödä levyllisen suklaata ihan yksin hyvän kirjan kanssa, ilman että pelkään etten aamuyöstä herääkään...kun sokerit laskee yhdestä viinilasillisestakin hypoihin...Tänään vituttaa.
Tosin olen siitä onnellinen,että ykköstyypin diabetes hyökkäsi vasta nyt, mun geeneillä sen olis pitänyt tulla jo pari-kolme vuosikymmentä sitten.Ja olen tyytyväinen siitä,että tauti todettiin,olen voinut huomattavasti paremmin (ja olen elossa  :D) vaikka insuliinin hajuun ja jatkuvaan pistämiseen oli vaikea tottua ja alussa sormenpäihin sattui ihan järkyttävän paljon.Nyt se kokovartalokipu tule vain kun tökkää herkkään kohtaan ja niitä ei kovin monessa sormessa enää ole. ::) Ja ehkä tässä vaiheessa elämää on hyväkin oppia suunnitelmallisuutta ja säännöllisyyttä. Kyllä se ainakin elämää D:n kanssa helpottaa.. ;D
 Kiitos kun on tämä palsta, virtuaalinen vertaistuki on tärkeää,kun arjessa (IRL) ei tyhmistä diabetesmurheista oikein viitsi  avautua... :-X 8) ::)
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
Vs: Ihan tyhmä juttu
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2017, 17:35:34 ip »

Påla, niin ymmärrettäviä tuntoja. Ja myös sallittuja, vaikka meillä kai on myötäsyntyisenä se selittelevä ja kiitollissävyinen takaovi aina raollaan, että jos ei olisi hoitoa ja jos ei olisi kaikkea tätä veemäisä mitä tässä nyt harmittelen, niin minua ei edes enää olisi.
Mutta kun tuntuu pahalta, niin silloin tuntuu. Itse kun olen lapsena sairastunut, en ollut edes ennättänyt elää niitä vaiheita, joista aikuisena ykköstynyt joutuu luopumaan. On hyvä, että kerrot niistä tunnoistasi ja pohdit niitä ; jokaisen oman ja ainutkertaisen elämän kuviossa ne ovat tärkeitä ja isoja asioita. Luopuminen on tuskallista ja vie aikaa, siitäkin huolimatta että elämä tuo aina uutta tilalle. Joka päivä.. Sen kaiken huomaa vasta sitten joskus, mutta tämän päivän suru on juuri nyt ja tässä.

Oma ykköseni vietti juuri tällä viikolla 47-vuotispäivää. Eilen kävimme miehen kanssa ostamassa herkullista nieriää ja muita aterian aineksia ja kokkasimme niistä mielemme mukaisen aterian, jonka nautimme viinin kera ja juuri siitä hetkestä nauttien.  Ajan oloon, kun opit tuntemaan omat reaktiosi eri asiohin, huomaat miten voit toimia vaikkapa juuri alkoholin tai herkkuhetkien kanssa. Aikaa se hiukan ottaa, mutta sanoisin että mikään mitä olet ennen tehnyt, ei ole kiellettyjen listalla tästedeskään. Rutistus  ;)
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Helmikuu 25, 2017, 18:01:44 ip »

En minäkään pistämisestä ja sormien hakkaamisesta pidä. Muitakin keinoja on saatavilla mutta niitä on vaikea saada (Insuliinipumput ja mittaukseen Libre). Ilman "hienouksia" olen pärjännyt 60 vuotta. Ensimmäisen mittarinikin jouduin itse ostamaan muistaakseni joskus 1980 luvulla.
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #3 : Helmikuu 25, 2017, 18:19:17 ip »

Niin ja vielä se, että vähitellen ja itseäsi opiskeltuasi voit kyllä ottaa urheilun mukaan elämääsi, jopa niin ettei se entiselle häpeä. Mitata toki pitää ja monta funtsittavaa siihen tulee, mutta silti.
Porukassamme on monta maratoonaria, paljon erilaisia rankkojen lajien harrastajia. Tämän luultavimmin tiedätkin ihan hyvin, ei silti. Toki tuossa sun alkuvaiheessa kynnys tuntuu tosi isolta, mutta se on asteltavissa. Ja mitä enemmän urheilet, sen paremmin voit. Näin olen itse kokenut.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #4 : Helmikuu 25, 2017, 19:57:37 ip »

Påla, taas yksi mieleenjuohtuma : jos ovat sua opettaneet pistämään sormenpäihin tosi syvälle, nevoisin unohtamaan sen. Itse käytän hyvin kevyttä pistosyvyytta. Ei satu niin paljon, ja vaikka himpun ehkä pitää puristaa niin ei se tulokseen vaikuta.
Muistan kun olin joskus sairaalassa ja hoitsu otti sokrut sormenpäästä, tuntui että se meni ytimiin asti ja oli aivan sikakamalaa. Otin heti itse omalla, ei niin syvällä tavallani, eikä tulos heittänyt yhtään.

En kannusta huonoihin d-tapoihin. Mutta on tärkeää ottaa tää juttu ihan omaksi, vähitellen. Just niin kuin sen itse näkee ja itse tekee. Sitä mukaa kun oppi omasta itsestä ja lääketieteen tuloksista istuu omaan mieleen, mutta omaan tahtiin.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970

Påla

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 25, 2017, 19:58:53 ip »

Kiitos ymmärryksestä. :)Tärkeää on kuulla että ihan hölmöjenkin asioiden sureminen on jonkun mielestä ok...Uskon, että ajan kanssa opin paljon vielä ja toimimaan erilaisissa tilanteissa. Kärsivällisyys ei ole ollut mun vahvoja puolia. Tosin ton liikunnan kanssa olen jotain jo oppinut. Pari sisäliikuntalajia ja kevyt salitreeni menee jo iisisti(paitsi silloin kun mikään logiikka ei sokereihin päde ;)) Tänään hiihdin vähän yli tunnin(melkein 1,5t)lenkin(4:s perättäinen päivä) eilistä kovemmalla sykkeellä ja mittasin ja tankkasin melko tiuhaan.Muuten meni hyvin,mutta kun olin ajatellut ottaa loppulenkin ilman mittausta, niin kaveri muistutti ennen vikoja tappoylämäkiä,että kannattaisko mitata...vs3,8.tuli hetkellinen harmi,mutta sen olen jo oppinut ettei siitä pidä maatansa myydä,se nyt vaan on tätä elämää juuri nyt. Taisin ylitankata siinä hetkessä.No kaikesta oppii...
Tuli taas pitkä pätkä,mutta mä liikutuin niin tästä tuesta, että halusin vaan kiittää
 :).
Joka päivä jotain uutta oppii..
Kirjattu

Påla

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2017, 20:04:01 ip »

Ja joo, mä ihmettelin kun eka hoitaja väänsi sen piikitysvehkeen 7:aan...en sillä kerennyt onneksi montaa kertaa tökätä kun seuraava jo ehdotti kolmosta...Mutta joo kai sitäkin voisi rohkeammin säätää ja kokeilla...
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2017, 20:14:54 ip »

Jeps, se on muuten hyvä pointti tuo rei'ittimen syvyys. Itsellä käytössä lapsille tarkoitetut ohuemmat tökkimet, niillä pärjää ihan nätisti, ja se tökkääminen sitten sormen sivuun, muuten ei tulisi näppistyöskentelystä mitään ;)

Ja noin muuten, itsekin 6-vuotiaana sairastaneena - profiili on varmasti vähän erilainen, mutta en silti koe että olisin isosti joutunut mistään isommasta elämässä luopumaan, pl. lentäjän ammatti. Se kun oli mielessä silloin vielä 6-vuotiaana. Vaatii vaan ehkä erilaista säätöä, mutta siis jopa totaalisen labiililla taudinkuvalla on tullut hoidettua jos sun minkälaista työtä että pari lasta tähän maailmaan.

Tsemppiä, vaan! :)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #8 : Helmikuu 25, 2017, 20:31:09 ip »

Påla, tässä olen hiukan heikoilla jäillä mutta kumminkin : koska olet tuore tapaus, sun verensokeri- ja insuliinikäyttäytyminen voi muuttuakin lähivuosina melko lailla. Siis jos sun insuliinintuotannosta on vielä jotain jäljellä, se vaikuttaa tilanteeseen.
Liikunnassa on omat kuvionsa, jotka ovat kovin persoonakohtaisia. Usein matalasykkeinen liikunta laskee verensokeria, ja kovasykkeinen joillakin nostaa. Mutta ei kaikilla. Kyse on maksan toiminnasta ja vastavaikuttajahormoneista. Esimerkiksi itselläni kävelylenkki on ideaali verensokerien laskemistarkoitukseen, mutta spinning nostaa sokerit korkealle  (paitsi jos olen siihen päivittäisenä tottunut). Stressihormoni adrenaliini ja muut kumppanit ne siellä toimivat, en niiden systeemejä tunne muutoin kuin pinnallisen ymmärrykse ja omien tuntemusten kautta.

Kurjinta on se, että niissäkään reaktioissa ei ole olemassa mitään kaikilla toimivaa sääntöä. Jokaisen kroppa toimii juuri omalla tavallaan. Mutta yritetään, kaikki me. :)
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #9 : Helmikuu 25, 2017, 20:34:33 ip »

Ja joo, mä ihmettelin kun eka hoitaja väänsi sen piikitysvehkeen 7:aan...en sillä kerennyt onneksi montaa kertaa tökätä kun seuraava jo ehdotti kolmosta...Mutta joo kai sitäkin voisi rohkeammin säätää ja kokeilla...

Tähän vielä : luultavasti meillä on sama vehje. Mulla se on kakkosessa.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #10 : Helmikuu 25, 2017, 20:54:03 ip »

Ja vielä se, Påla, että tuntuu hitsin hyvältä kun olet selvästikin ollut  peloton ja aktiivinen. Olet hiihtänyt (helposti hypolaji eli voi tulla matalat sokerit)  ja muutoinkin ollut noin toimelias. Ja analyyttinen ja ties mitä kaikkea, great! 
Tietysti aina liikkuessa ja muutenkin hypovara mukaan, eli siripiriä tai muuta nopeaa hiilihydraattia. Niitä voi joskus tarvita, ei kuitenkaan aina. Paras kuitenkin olla liikkuessa ja mutoinkin aina mukana.

Mutta hienoa on, että olet noin hyvin tolpillasi. Tämä ei tarkoita sitä, että sun pitäisi jotenkin huipusti suoriutua, ei. Joka iikka joutuu tekemisiin näissä asioissa oman surunsa kanssa. Se tulee siinä kohdassa, kun on tullakseen. Halaus ja rutistus!

Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Helmikuu 27, 2017, 11:38:27 ap »

Påla sulla ollut vähänaikaa diabetes ja niinkuin Bebe sanoi voi olla omaa insuliinia vielä jäjellä joten omasta kokemuksesta tiedän miten hankala oli sokereiden heittely laidasta laitaan.
Juuri noi liikunnat ja varsinkin oppiminen miten eri liikunta juuri itselle vaikuttaa .
Nyt kun tässä useampia vuosia harjotusta takana olen jonkun verran oppinut ja hypot vähentyneet muttei loppuneet jos on ollut kova liikuntapäivä en laita pikainsua iltapalalle .
Ne suosittelee vaihtamaan lansetin neulaa usein minä en vaihda ja joku muukin näillä palstoilla olikohan D nainen tökittää samalla pitkään.
Mulla on ainakin somermenpäät pysyny aika hyvänä tällä tyylillä .
Niin joo sairaalassa täälläkin tuntuu että parsinneulalla tökätään ja syvälle .
Kirjattu

jaana63

• Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 27, 2017, 20:23:44 ip »

Påla nuo tunteet ovat ihan sallittuja ja mitään tyhmää kysymystä ei ole. Itse olen sairastanut diabetestä 42 vuotta. Kuten muutkin ovat sanoneet että olet sairauden kanssa aivan alussa. Olin yhdentoista kun sairaistuin ja muistan miten siskoni ja kaverini ym.. saivat syödä mitä mieli teki. Aika monesti halusin heittää ruiskut,neulat ja kirjevaakan seinään. Siihen aikaan kaikki syötävä piti kirjevaakan kautta lautasella ennen kuin sai syödä. Itselläni on tapana kertoa omasta sairaudesta avoimesti kaikille tutuilleni koska kun hypö yllättää osaavat auttaa. Täällä voit purkaa tuntojasi hyvillä mielin ,koska kaikki olemme saman käyneet läpi toiset vähemmän ja toiset enemmän kipuilleen. Voit kokeilla hakea diabetesliiton sopeutumisvalmennuskurssille . Toivon sinulle tsemppiä jatkossa ja kyllä se aurinko risukasaan paistaa ,niin kuin vanha sanonta sanoo. :)
Kirjattu

Påla

• Vieras
« Vastaus #13 : Helmikuu 27, 2017, 21:05:06 ip »

Kiitos tsempistä! Se merkitsee paljon! On hyvä kuulla,etten ole ykain ja että tää mun polku kulkee noinniinkuin samaa rataa kuin monella muullakin.Välillä vaan tuntuu just siltä, eträ tekis mieli heittää kaikki seinään, ja sanoa tosi rumasti työkavereille,jotka varmaan yrittää olla ystävällisiä. Varsinkin kun on takana vuoristorataviikonloppu ja joku kysyy, että miten sun sokerit?On kuulemma olleet vähän koholla?  :o.
Olen kyllä töissäkin avoimesti kertonut,mutta kaikki ei aina kuitenkaan ymmärrä, mitä tarkoittaa kun sanon, että minulla on ykköstyypin diabetes..
No enivei onhan tässä nelikymppisenä sairastumisessa se hyvä puoli, että ihan itseni kanssa saan kiukutella... ja jos tänään syön palan suklaata niin ihan oppikirjaisuliinipistoksista huolimatta huomenna sokerit on korkeat, enkä voi ketään muuta syyttää kuin itseäni.
Tänään en jaksanut mennä lenkille,vaikka koko päivän siitä haaveilin...ihan vaan siksi etten jaksanut säätää tankkausten ja mittausten kanssa...Mä kuulostan tosi negatiiviselta, en oikeasti oo,nyt vaan vähän siipi maassa. Hupmenna on uusi päivä  :) siitä tulee hyvä  ;D.
Kirjattu

jaana63

• Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2017, 18:16:24 ip »

Hyvää ne toiset ihmiset varmaankin tarkoittavat kysellessään mitens verensokerit. Kunhan ei sitten alkaisi hirveästi neuvoa mitä pitää tehdä jos varsinkaan ei ole varmaa tietoa.Vaikka olen itse sairastanut jo yli 40 vuotta, niin aina tulee niitä päiviä kun hypö iskee. Sitten joku kysyy etkö oo syönyt kunnolla ,eikö sulla ollut mukana mitään syötävää. Joo oon syönyt,on ollut mukana syötävää ,niin vain kävi ja välttämättä sille ei voi mitään. Itse sain pumpun 6 vuotta sitten ja olen ollut tyytyväinen kun hypöt vähentyneet paljon ja ovat hallittavissa omatoimisesti. Harvoi tarvitsen toisen apua hypöön. Tasapainoilua ruuan,liikunnan ja insuliinin välillä ja siihen kun lisätään mieli,hormoonit niin sitä riittää. Kaikki liittyy kaikkeen. Yksi professori kerran sanoi lääkärikierrolla, pitäis olla tasainen luonne ja elää tasaista elämää. Lopuksi kyllä nauroi ja sanoi ei se kuitenkaan ole oikeaa elämää, kun elämässä tulee tunnekuohuja,sressiä,suruja ja iloja ne kaikki vaikuttaa verensokeriin. Sehän on sitä elämää :)
Kirjattu

Linkkejä