Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416685 viestiä  •  19911 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Libre  (Luettu 64746 kertaa)

TanjaM78

• Vieras
Vs: Libre Outoja lukemia
« Vastaus #15 : Helmikuu 17, 2017, 13:04:40 ip »

Sen lisäksi, että aamulla libre lähtee nousuun, se myös palaa oikeisiin lukemiin kun nukun. Eli jos menen nukkumaan klo:21 se lähtee laskemaan. Jos taas klo:1 se lähtee laskemaan vasta silloin...
Sikäli mietityttää reagoiko se jotenkin johonkin muuhun kuin sokereihin.
Kirjattu

synergia

• Matkailija
Vs: Libre
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2017, 13:29:24 ip »

Sen lisäksi, että aamulla libre lähtee nousuun, se myös palaa oikeisiin lukemiin kun nukun. Eli jos menen nukkumaan klo:21 se lähtee laskemaan. Jos taas klo:1 se lähtee laskemaan vasta silloin...
Sikäli mietityttää reagoiko se jotenkin johonkin muuhun kuin sokereihin.
Mullaki hieman nousee vs libren mukaan ku herään aamulla tai päikkäreiltä mut palaa oikeisiin lukemiin melkeen samantie. Mun pitää laittaa uusi sensori nimenomaan päivällä. Jos laitan esim. illalla ni näyttää ihan mitä sattuu. Oletko huomannu/kokeillu onko sulla vaikutusta mihin vrk aikaan sensorin laitat?
Kirjattu

TanjaM78

• Vieras
« Vastaus #17 : Helmikuu 17, 2017, 19:18:58 ip »

Alussa laitoin päivällä. Nyt aamulla. En ole hirvittävästi huomannut eroa. Ja tämä on varmaan viimeinen sensori.
Lääkäri tuijottaa vain Libren käppyröitä,vaikka pitkäaikainen sokeri on parantunut huomattavasti. Olen nyt jo "jatkoajalla"...  Harmi.
Mittailen kuitenkin hysteerisesti sen 20 kertaa päivässä, joten Libre olisi mitä parhain tapa vähentää sormien rikkoutumista...
Palailen asiaan ja kokeilen "tasaisempaa hetkeä" sensorin laitolle, jos lääkäri antaa mahdollisuuden.
Kirjattu

KariU

• Aloittelija
« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2017, 11:42:45 ap »

Sain Libren puoleksi vuodeksi käyttöön, mistä olen hyvin tyytyväinen. Oli mielenkiintoista kuulla, että sensorin laittoaika voisi vaikuttaa lukemiin. Olen laittanut sen aina tiistai aamuisin. Nyt on menossa kolmas sensori. Kaksi ensimmäistä pelasi hyvin verrattuna sormenpäämittauksiin. Tämä kolmas näytti alusta saakka 2 yks. liian matalaa ja nyt 10 pv:n jälkeen se näytti jo 4 yks. vähemmän. Valitin tästä Abbottille ja he lupasivat lähettää uuden sensorin. Laite on aivan erinomainen, mutta sensoreissa voi olla heittoja, siksi teen aluksi uuden sensorin kanssa vertailumittauksia sormenpäästä
Kirjattu
KariU
D1 (NovoRapid ja Lantus)

20vuotta

• Aloittelija
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2017, 11:07:40 ap »

Hei

Minulla nyt ongelmia sensorin paikallaan pysymisen kanssa olkavarressa. Jotenkin tuo liimaus tuntuu
pettävän ja jo kaksi sensoria irronnut ennen aikojaan. Soitin Abbotille ja kertoivat, että kokeilla voi
kaikkea siinä päällä, missä ei ole ns. liimapintaa sensorin kohdalla.

Olen kokeillut ideaalisidettä käden ympäri, sit niitä itseliimautuvia siteitä, esim. murtumissa käytettäviä, mepuria. Nyt mietin josko laittaisin kinesioteippiä niin, että harsoa tms lappua siihen sensorin kohdalle alle ja sit kinesioteipillä päältä.

Googlettelin netistä, että joku mies henkilö oli testannut reidessä vaikka tietenkään ei kuulu valmistajan suosituksiin. Oli toiminut reidessäkin asiallisesti.

Olisko täällä ideoita millä sais pysymään paremmin?
Kirjattu

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2017, 10:20:11 ap »

Moi,

mä sain viime viikon keskiviikkona Libren 3kk kokeiluun. Tähän asti olen ollut aika pettynyt homman toimivuuteen, vaikka idea onkin ihan loistava. Eli ensimmäiset 5 vrk (eilisiltapäivään asti) Libre näytti koko ajan 1-3 mmol alempaa tulosta kuin "oikea" mittari, esim. LO:ta näytti tosi usein, ja kun mittasin sormenpäästä, niin verensokeri oli n. 4, eli ihan ok. Eli mulla ei ainakaan 5 vrk:n aikana tasoittunut samoihin lukemiin sormenpäämittausten kanssa, kuten Abbotilta lupailtiin.

No, kaiken lisäksi sensori sitten irtosi kesken kaiken eilen iltapäivällä ilman mitään "näkyvää" syytä. Soitin asiakaspalveluun, lupasivat lähettää uuden postissa. Laitoin sitten uuden sensorin eilen illalla toiseen käsivarteen, ja sama meno näyttää jatkuvan, eli keskimäärin 2 mmol alempi tulos koko ajan kuin tavallisella mittarilla. No, katsotaan, josko tämä toinen sensori alkaisi mätsätä parin päivän sisään. Mutta jos ei ala, niin ei mun mielestä oo mitään järkeä, että esim. sensorin laiton jälkeen ensimmäisen viikon joudun kuitenkin mittaamaan sormenpäästä, kun Libreen ei voi luottaa.

Mietin myös tuota liimausta nyt kun eilinen sensori irtosi. Voihan siihen sitä itsekiinnittyvää sideharsoa laittaa, mutta se on sitten taas kurja varsinkin kesällä, kun käyttää ohuempia / hihattomia vaatteita, side näkyy paljon kauemmas kuin tuo pelkkä "nappi" käsivarressa. Eli en oikein haluaisi lähteä sidelinjallekaan.

Eli kuten sanottu, idea Libressä hyvä ja mittarin käyrät ym. käppyrät käteviä, kunhan tuo mittaustulos olisi luotettava ja sensori pysyisi paikoillaan. Tuotekehittelyä ehkä vielä vaatii!
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

jaana63

• Vieras
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2017, 11:47:53 ap »

Moi! Olen lukenut noita viestejä librestä. Sensorihan laitetaan käsivarteen ,jossa on vähemmän rasvakudosta eli mittaa sokerit lihasnesteistä ei suoraan verestä. Siksipä niitä heittoja on. Itsellä pumppu ja välistä sensoroittia teen lääkärin pyynnöstä. Kysyin diabetehoitajalta niistä heitoista puoleen/toiseen. Hän sanoi että tulee aina viiveellä ,koska ei suoraan mittaa verestä vaan lihasnesteistä. Sitä en tiedä onko libren sensori luotettavampi kuin muut sensorit. Teipinliima taitaa olla huonoa kun ei pysy paikoillaan . Jännä juttu valmistaja ei siihen ole reakoinut. Luulisi koska sensorithan ovat kalliita. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt asian.
Kirjattu

J.Tausta

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2017, 13:13:21 ip »

Teipinliima taitaa olla huonoa kun ei pysy paikoillaan
Kokemusta sekä Librestä että Medtronicin Enlitestä. Libre on paljon parempi, pysyy yleensä ilman lisäteippejä. Enlite taas jo ohjeiden mukaan vaatii lisäteipit, jotka lisäksi monilla ärsyttävät ihoa. Libren mukana tulee "puhdistusliina", se kannattaa käyttää. Libren laittaminen muutenkin yksinkertaisempaa. 

Luulisi koska sensorithan ovat kalliita.
Suhteellinen käsite, Libren sensorit ovat käyttöpäivää kohti kaikkein halvimmat.

Meillä myös moni Libre toimi huonosti toinen - neljäspäivä, päivät 5 - 14  yleensä todella hyvin.

Onkohan kukaan Libreä kokeillut halunnut luopua siitä, ja palannut pelkkien liuskojen käyttäjäksi? Veikkaisin että todella pieni osa.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2017, 15:16:04 ip »

Mä sain kaks viikkoa sitten Libren!!
Oon siis pumpulla ja mun sokerit on aina ollu tosi hankalat ja heittelevät ja parhaimmillani/pahimmillani oonkin mitannut sokereita tunnin-kahden välein, saamatta niihin sittenkään mitään tolkkua.

Libre on ihan loistava vekotin! Kertakaikkiaan nerokas, täydellinen ja ihana!! ;D
Mulla se antaa hyvin lähelle samoja lukemia kuin sormenpäästä mitatessa. Heittoa yleensä korkeintaan 0,5mmol. Korkeilla se saattaa vähän heittää, mutta oon kyllä korjannut korkeita ilman tarkistusmittausta. Sitten jos on tosissaan korkea, yli15, niin sitten pyrin mittaamaan sormenpäästä, koska silloin heitto voi olla jopa 3mmol. Matalillakin vähän heittää, näyttää yleensä matalampaa kuin mitä todellinen arvo on, mutta silloinkin heitto on vain 0,5mmol luokkaa.
Mulle tämä on siis aivan täysin tarpeeksi suuntaa-antava. En tee mitään sillä tiedolla onko mun sokerit 6,0 vai 6,5. Close enough.
Nyt kahden viikon käytöllä voin jo sanoa että tää tulee tekemään hyvää mun hobikselle. Katsokaas vaikka:

Keskimääräinen vs.
Viimeiset 14 päivää: 10,3
Viimeiset 7 päivää: 9,4
Ja tuo viimeinen 14 päiväähän sisältää myös tuon viimeisen 7 päivää, eli todellisuudessa tuolla ensimmäisellä viikolla sokerit on ollut vielä korkeammat. Nopeasti päättelisin että eka viikon keskiarvo on ollut 11,2. Ei se varmaan matemaattisesti mene ihan suoraan nuin, mutta sinne päin kuitenkin.

Tavoitealueeksi laitoin itselleni 5,0 - 9,9
Viimeiset 14 päivää. Aika tavoitteessa 38%. Alle 12%. Yli 50%
Viimeiset 7 päivää. Aika tavoitteessa 43%. Alle 14%. Yli 43%.
Tässäkin on siis tapahtunut aika huikeaa kehitystä. Ja vain viikossa!  8)

Teipinliima taitaa olla huonoa kun ei pysy paikoillaan .
Mulle laitettiin syksyllä se klassinen sensorointi viikoksi. Sensori irtosi jo saman päivän iltana, eikä edes irronnut mitenkään väkivaltaisesti repeämällä, vaan ihan itsekseen irtosi.
Libressä sensorin ulkopuolella näkyvät teipin reunat irtosi ihosta noin viikossa. Silti sitä sai repiä aika kovaa että sen sai käsivarresta irti, kun oli aika vaihtaa se. Eli pysyy ihan mielettömän hyvin. Ja tosiaan ei tarvi teippailla eikä mitään, toisin kuin klassisia sensoreita.

Libressä rakastan sitä että voin tarkistaa ja korjata sokerit missä ja milloin vain. Sokereiden tarkistamiseen menee kirjaimellisesti viisi sekuntia. Saan korkeat kiinni ennen kuin ne on 20.
Ja tuohon voi merkitä ruoat ja inskat ja liikunnan. Lisää merkkausvaihtoehtoja saisi toki olla, mutta ei nyt passaa liikoja vaatia.. Käytän "lääke"-merkintää kun vaihdan kanyylin, niin voin tarkkailla senkin vaikutusta helpommin.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2017, 15:44:46 ip »

Libre on ihan loistava vekotin! Kertakaikkiaan nerokas, täydellinen ja ihana!! ;D
Mulla se antaa hyvin lähelle samoja lukemia kuin sormenpäästä mitatessa. Heittoa yleensä korkeintaan 0,5mmol.
Mulle tämä on siis aivan täysin tarpeeksi suuntaa-antava. En tee mitään sillä tiedolla onko mun sokerit 6,0 vai 6,5. Close enough.
Joo, mullekin tuollainen heitto kelpaisi, mutta mulla heittää tosiaan keskimäärin sen 2 mmol. Ja sekin vielä menis, jos olisi ihan tasaisesti sama heitto koko ajan (voisi siis vain lisätä Libren lukemaan aina 2), mutta välillä sitten onkin heittänyt 1 tai 3 mmol. Varsinkin tuo 3:n heitto on jo niin iso, että menee kyllä pieleen, jos Libre näyttää vaikka 3,0 ja korjaan syömällä 20 g hh, mutta oikeasti vs onkin ollut 6,0 --> kuutosesta 20g hh tankkauksella mulla saattaa nousta jo yli kymppiin sokerit. Jne. Mutta odotellaan nyt, josko tämä toinen sensori suostuisi toimimaan tasaisemmin kuin eka... Mullahan myös aikamoista vuoristorataa sokerit päivän aikana, eli en tiedä vaikuttaisiko se mittaustuloksen heikkoon laatuun. Aamulla voi olla 3,0 ja iltapäivällä 15,0. Ja siitä sitten taas alas. Nyt toivoinkin, että Libren käppyröillä saisin kiinni missä mennään vikaan, mä kun oon ollut äärimmäisen laiska mittaamaan sormenpäästä...

[/quote]

Libressä sensorin ulkopuolella näkyvät teipin reunat irtosi ihosta noin viikossa. Silti sitä sai repiä aika kovaa että sen sai käsivarresta irti, kun oli aika vaihtaa se. Eli pysyy ihan mielettömän hyvin. Ja tosiaan ei tarvi teippailla eikä mitään, toisin kuin klassisia sensoreita.
[/quote]
Jännä kyllä, miten eri lailla ihmisillä tuo pysyy... Kai se on jostain ihon laadustakin kiinni.

Mutta kiva että sulle on ollut noin iso apu Librestä! Toivotaan että lähtee meillä muillakin pelittämään...  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1987

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2017, 08:47:24 ap »

Koe aikana pistin itse merkille sen, että jos ei putsdannut alueeta kunnolla niin oli teippi kanssa sellainen ongelma että lähti helposti irti ja sitten kun putsasin erittäin hyvin niin pysyi hyvin.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

eventyr

• Jäsen
« Vastaus #26 : Maaliskuu 08, 2017, 11:26:49 ap »

Teippi/liima on kyllä selkeästi sekundalaatua tietyissä erissä, itsellänikin muutamat sensorit ovat irronneet todella helposti. Tietysti myös kiinnityskohta pitää puhdistaa hyvin ja antaa kuivua kunnolla ennen sensorin laittamista, ja lisäksi kannattaa tarkistaa, että kiinnityskohta liikkuu mahdollisimman vähän. Itse olen peilin edessä tarkastellut, miten käsivarren iho liikkuu, kun kättä liikuttaa normaalisti ja päättänyt sen perusteella, mihin isken sensorin.  :D

Heittoa arvoissa on jonkin verran, mulla lähinnä ensimmäisinä päivinä ja toisinaan myös ihan sensorin käyttöajan lopussa. Pääasiassa kuitenkin ero sormenpäämittaukseen on korkeintaan tuon 0,5 mmol. Yöllä saa tosin olla tarkkana: jos nukun sensorikäden päällä, lukemat ovat usein jopa 2-3 mmol alakanttiin.
Kirjattu

TanjaM78

• Vieras
« Vastaus #27 : Maaliskuu 08, 2017, 21:57:24 ip »

Kirjoittelin tuossa aikaisemmin normaalista korkeammista sokereista, jopa 10mm heitoista.
Sama jatkuu huolimatta laittoajankohdasta, sensorista tai muustakaan merkittävästä.
Olen sitten vissiin poikkeava yksilö...
Sormimittarilla verensokeri pysyy tasaisena, mutta jos syön niin vs. tempaisee heti 5 - 10 yksikköä ylös... sama herätessä
En ymmärrä...
Ehkä en vaan syö enää... ? Tai luovun librestä...
Kirjattu

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Maaliskuu 09, 2017, 09:59:18 ap »

Mä nyt tuun taas valittamaan tänne  :o  Nyt on toinen sensori ollut (toisessa käsivarressa) siis maanantai-illasta, eli n. 2,5 vrk. Eilen tuntui jo suurimman osan ajasta näyttävän 0,5 mmol tarkkuudella verrattuna sormenpäämittaukseen, eli aika tasaisesti. Toki joku heitto oli eilenkin, mutta sekin taisi olla vain 1 mmol ero.

Mutta nyt taas tänä aamuna ollaan palattu isompiin eroihin, esim. äsken Libre näytti 3,3 ja sormenpäämittaus 4,7. On todellakin eroa mun kohdalla tuossa, eli jos mun vs olisi 3,3 niin söisin ylimääräisen välipalan, mutta tuo 4,7 on ihan hyvä noin, eli en ala syömään mitään. Tiedän, olen kärsimätön ja testannut Libreä vasta reilun viikon, mutta alkaa jo harmittaa tämä homma, kun ei tuosta oo mulle mitään iloa, jos tulokset heittelee noinkin paljon ja päivästä toiseen eri tasolla. Höh!  :-[
Kirjattu
D1 vuodesta 1987

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Maaliskuu 09, 2017, 10:09:05 ap »

Kirjoittelin tuossa aikaisemmin normaalista korkeammista sokereista, jopa 10mm heitoista.
Sama jatkuu huolimatta laittoajankohdasta, sensorista tai muustakaan merkittävästä.
Olen sitten vissiin poikkeava yksilö...
Sormimittarilla verensokeri pysyy tasaisena, mutta jos syön niin vs. tempaisee heti 5 - 10 yksikköä ylös... sama herätessä
En ymmärrä...
Ehkä en vaan syö enää... ? Tai luovun librestä...
Tarkoitatko että 5 ... 10 mmoL/l vs nousu näkyy syönnin jälkeen vain Libren lukemassa mutta ei sormenpäämittauksella ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

Linkkejä