Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417189 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vauvakuumeilijat 2017  (Luettu 38448 kertaa)

consequence

• Aloittelija
Vs: Vauvakuumeilijat 2017
« Vastaus #30 : Maaliskuu 21, 2017, 13:41:52 ip »

Tänään polilla olikin uusi lääkäri. Omani oli näköjään loikannut yksityisen puolelle. Uusi epäilytti ja harmittikin, sillä olisin halunnut tutun lääkärin katsovan sensoroinnin tulokset. Heti kättelyssä tarjottiin Tresibaa, ja sanottiin, että perusinskaa liian vähän. Aiemman lääkärin kanssa kun taas oli todettu, että perusinskaa liikaa. Sain kuitenkin arvojani selostamalla vakuutettua uudenkin lääkärin siitä, että sitä nimenlmaan on liikaa edelleen. Sanoin, että en halua vaihtaa, sillä koen Levemirin olevan hyvä minulle, ja korjausvaraa on nimenomaan ateriainsuliineissa. Löydettiin siis yhteinen sävel :)

Hobis on arvoitus. Sensorin ja omien mittausten mukaan 8,3%. Labra-arvo 7,2%, eli edelleen mennään laskusuunnassa! 💪 Tämä lääkäri sanoi että vauvaluvat alle seiskan arvolla, mutta toki minä itse teen päätöksen. (7,5% kuulema se ehdoton 'raja')

Pääsin myös Librejonoon! Saan sen kevään/kesän aikana. Sitten muutakin takaisin paikkakunnalle, jossa diabetes junnasi vuosia huonoissa lukemissa, jännä nähdä...

Itseasiassa vauva-ajatukset ovat nyt jopa hieman hellittäneet loppuvuoteen verrattuna, mutta hyvä hobis tuntuu hienolta! Parempaan pyritään :)
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #31 : Maaliskuu 22, 2017, 09:49:53 ap »

consequence mahtavaa, että sokerit on parempaan suuntaan menossa! Tehtiinkö sulla sensorointi viikossa? Meillä tehdään aina 2 vkoa  ja diabeteslääkärin mukaan Libren saa käyttöön sitten vasta raskausaikana  :o eri paikoissa näissä ilmeisesti aika erilaisetkin menettelyt!
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #32 : Maaliskuu 23, 2017, 19:03:03 ip »

mariannika, joo viikko täällä näköjään. Elämäni eka sensorointi joten ei hajua miten Itä-Suomessa jonne muutan takaisin kesäkuussa. Ei myöskään hajua onko siellä librejä ollenkaan. Tänne vasta tulossa käyttöön, olen nyt siis Lahdessa.
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #33 : Maaliskuu 27, 2017, 16:58:14 ip »

consequence toivotaan kovasti, että Itä-Suomessa olisi mahdollisuus saada libre käyttöön! :)

Me saatiin, kuin saatiinkin tänään vauvalupa! Hobis labroissa 6,8% ja sensoroinnin mukaan 6,6%.  Eipä ole tällaisia lukuja koskaan vielä ollut  :)
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #34 : Maaliskuu 27, 2017, 18:13:48 ip »

mariannika: Lääkäri oli ainakin kovasti siinä oletuksessa että siellä voisi olla. Lahti tulee kuulema jälkijunassa 😄

Suuret onnet vauvaluvista (ja huippuarvoista)! Nyt en muista onko tästä ollut puhetta aiemmin, mutta millä ehkäisyllä olet ollut? Itselläni on vielä sitten  hobiksen ollessa pykälässään e-pillereiden lopetus edessä, jonka vaikutukset myös diabeteksen suhteen jänskättää.
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #35 : Maaliskuu 30, 2017, 12:59:17 ip »

Hei kaikille  :)
Sain vihdoin rekisteröityä itseni tänne, joten pääsen nyt mukaan keskusteluihin  :) On ollut ihana lukea ihmisten kirjoituksia täällä!
Viime lokakuussa hobis oli 11,8. Sanoin d.hoitajalle, että nyt on pakko asialle tehdä jotain, koska haluttaisiin kovasti saada perheen lisäystä ja ikääkin kun alkaa jo olemaan (elokuussa tulee 29.v täyteen).. Vaihdettiin levemir toujeoon, sillä levemir kirjaimellisesti söi pistospaikat, josta johtuen vasen reiteni ei vieläkään ole täysin kunnossa, eikä välttämättä ikinä tulekaan kuntoon!
Noh, viime käynnillä muutama kk sitten hobis oli tippunut 8.2! Sain kaksi viikkoa sitten libren käyttööni, josta katsottuna hobis olisi nyt kahden viikon ajalta 7.0. Odotan kovasti mitä lääkäri ensi viikolla tuumaa tästä, että saadaanko jättää ehkäsy jo pois vai vieläkö joudutaan odottelemaan ..
Ihanaa kevättä ja hyviä verensokeriarvoja kaikille  :)
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #36 : Huhtikuu 13, 2017, 08:45:48 ap »

consequence meillä on nyt ollut vuoden verran pelkästään kondomi ehkäisy. Multa löydettiin parisen vuotta sitten samainen geenivirhe, kuin siskollani, jonka johdosta minulla on korkeampi riski saada veritukoksia, tästä syystä yhdistelmäehkäisypillerit eivät enää olleet vaihtoehto. Minipillereitä kokeilin useampia, mutta ne eivät valitettavasti minulle sopineet. Ja tosiaan, kun perheenlisäys oli suunnitelmissa näin muutaman vuoden sisään, niin emme nähneet kierukkaa tai kapselia vielä vaihtoehtona. Toivottavasti pillereiden lopetus ei heittelisi sulla kauheasti sokereita  :)

Miitu88 Tervetuloa!  :) Huimastihan sulla on tullut noinkin lyhyessä ajassa hobis alaspäin, onnittelut siitä ja toivottavasti lääkäri meni kaikinpuolin onnistuneesti  :)
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #37 : Huhtikuu 15, 2017, 18:12:43 ip »

Noh, diabetologi oli sitä mieltä että nyt kun libre on minulla vain lainassa 3kk, koska ei sitä minulle anneta, kun on muitakin halukkaita, niin nyt pitäisi opiskella miten sokerit käyttäytyvät mihinkin aikaan vuorokaudesta ja jos otan liian vähän insuliinia, niin ei saa lähteä korjailemaan, kun vasta seuraavan kerran syödessä. Että antaa verensokerin vaan nousta jos on noustakseen! Toujeota pitäisi kuulemma tiputtaa 7yks. vaikka verensokerit laskevat yöllä max. kahdella! D.hoitaja oli täysin eri mieltä toujeon vähentämisestä ja hänen kanssaan olen tehnyt 3kk sopimuksen librestä: jos saan hobiksen laskemaan alle 7, saan pitää laitteen! Tuntuu että tuo lääkäri oikein haluaa hobikseni nousevan, jotta voivat libren ottaa minulta pois! Hobis oli verestä mitattuna 7,8. Libre näyttää 3vkon tulosta: 7.2.
Kävin silmäklinikalla, jossa todettiin uudissuonia tulleeen (ampuivat laserilla) ja näön heikentyneen hurjan nopean hobiksen laskun takia.. Siellä lääkäri kehotti odottamaan, jotta saataisiin ensin silmät tasaantumaan, koska raskaus tulee todennäköisesti aiheuttamaan samoja ongelmia lisää..
Vähän on nyt pää sekaisin, ku ei tiedä pitäisikö odottaa vai ei ja ihmetyttää tuo d.hoitajan ja -lääkärin erimielisyydet! Noh toukokuun lopulla on uusi aika hoitajalle, joten kait sitä sinne asti ainakin on odoteltava..
Kirjattu

Hemuli86

• Aloittelija
« Vastaus #38 : Huhtikuu 17, 2017, 09:24:56 ap »

Tervehdys kaikille vanhoille ja uusille kuumeilijoille. Päätin taas ilmoittautua mukaan. Viime vuonna oon käynyt pariin kertaan osallistumassa keskusteluun ja jonkun verran olen lueskellut teidän juttuja täällä.

Mulla toiveena siis kolmas lapsi. Tavoitteena olis nyt saada vielä hobista lasketeltua ja sen jälkeen pitäisi köydä vielä silmälääkärillä kysymässä mielipidettä raskautumisesta. Ja tottakai saada diabeteslääkäriltä se raskautumis lupa. Mulla hobis tällä hetkellä 7.9. Parempikin varmaan olis jos tässä ei oltais raisastettu pitkin kevättä flunssaa ja mahatautia perä jälkeensä juuri ennen tuota hobista. No toiveena olis että seuraavalla d poli käynnillä olis jo siinä 7.5 hobis. Ja sitten tosiaan pitäisi selvittää se silmien tilanne. Mullahan on aikaisemmissa raskauksissa tullut keskivaikea tausta retinopatia. Ja toki sairastamis vuosiakin on jo 26-27 takana. Mitään laserointeja ei ole tarvinnut koskaan tehdä. Edellinen silmälääkäri jolla kävin oli sitä mieltä ettei kannattaisi enää lapsia hankkia mutta haluaisin vielä toisenkin mielipiteen. D lääkäri ei ollut mitenkään vastaan raskautumis ajatusta. No tässä on nyt jännä vuosi tulossa kun saa nähdä miten tässä käy.

Kuinka aikaisin teidän muuten on pitänyt alkaa sitä foolihappoa syömään ennen raskautumista? Jostain olen lukenut että 3kk, mutta edellinen lääkäri oli sitä mieltä että pitäisi syödä jo 6kk ennen raskautumista. Mietin vain että kuinka ajoissa sitä reseptiä pitäisi tajuta pyytää.

No mutta onnea ja tsemppiä teille kaikille d:n hoitoon. Ja mahtavaa pääsiäistä! :)
Kirjattu

Järvinen83

• Vieras
« Vastaus #39 : Huhtikuu 24, 2017, 13:17:52 ip »

Hei!

Olen uusi palstalla! Tarvitsisin vertaistukea raskauden suunnittelussa.

Olen ollut diabeetikko 13 vuotta, siis 20-vuotiaasta asti. Jätin E-pillerit vuoden alusta, mutta olemme käyttäneet kondomia sen jälkeen. Kuukautiset ovat säännölliset. Sain jo vuoden luvan aloittaa raskauden yrittämisen, jos haluaisin. En vielä halunnut, en ollut varma.

Pelkään kaikkia mahdollisia riskejä mitä D-raskauteen liittyy. Pitkäsokerini on 7.0 (53). Silmänpohjakuvausten tulokset tullevat ensi viikolla, niissä ei ainakaan ole ollut aiemmin mitään. En polta, eikä minulla ole ylipainoa. Tuntuu että sain liian helposti luvan yrittää tulla raskaaksi. Olenko turhaan   huolissani? Minulla on libre käytössä, sain ymmärtääkseni sen kolmen  kuukauden jälkeen omakseni (?). 

Olen aloittanut foolihapon, mutta ymmärsin että niitä pitäisi syödä ainakin 2kk etukäteen ennen mahdollista hedelmöittymistä, joten "virallisesti" voisimme yrittää lasta kesäkuussa. 

Minulla ei ole oikein ketään kenen kanssa näistä asioista jutella, siksi rekisteröidyin tänne. Olen kuitenkin tosi huono näiden keskustelupalstojen kanssa, en oikein tiedä kirjoitinko nytkään oikeaan kohtaan.. 😊 Oletteko koskaan järjestäneet tapaamisia? Tai onko ketään joka jakaisi kokemuksiaan vaikka sähköpostitse?
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #40 : Huhtikuu 24, 2017, 17:56:53 ip »

Tervetuloa uusille! :) ihan oikeassa paikassa olette.

Täytyy nyt itse tunnustaa kun toiset silmistä puhuitte, että enpä ole itse edes ajatellut raskautumista niiden kannalta. Viime kesänä laseroitiin, alkava taustaretinopatia. Nyt n. puoleen vuoteen tultu yhdellä prosentilla alaspäin hobiksessa, jännä nähdä miten on silmiin vaikuttanut. Välillä tuntuu että näen huonommin kuin ennen, mutta se vaihtelee päivittäin (tätä on ollut kyllä jo noin 2v). Elokuussa seuraava silmäkontrolli 🙈

Miitu88, minusta on outoa että libreen pitää olla tarpeeksi hyvä hobis. Eikö siitä juuri niille ketkä seilailevat luulisi olevan eniten hyötyä? :o Välillä joutuu lääkäreille latomaan omia faktoja, kuten aiemmin kirjoitin, minullekin meinasi uusi lääkäri lisätä perusinskaa kun edellisen kanssa oli kovasti pyritty sitä vähentämään. Ymmärsi pointtini kyllä sitten kun sen selitin.

Järvinen83, ihan järkevästi perustellulta luvalta vaikuttaa! Minulle sanottiin, että kun hobis on 7 nii silloin ok :)

Ja ainiin. Ne foolihapotkin. Kai pitäisi nekin joskus muistaa pyytää reseptille.
Kirjattu

Ssadet

• Vieras
« Vastaus #41 : Huhtikuu 25, 2017, 16:34:20 ip »

Hei!

Minäkin olen uusi palstalla. Olen silloin tällöin käynyt lukemassa keskusteluja, mutta nyt on vauvakuume yltynyt niin kovaksi, että päätin rekisteröityä.  :)

Mulla on ollut dm1 vajaat kymmenen vuotta. Novorapid & levemir on ollut käytössä lähes koko ajan. Viime syksynä keskustelin lääkärin kanssa raskausasioista ja saatiin lupa yrittää, kun hobiskin oli reilusti alle 7. Pian huomasin yllätyksekseni olevani raskaana.  Varhaisraskauden ultrassa rv 9 sydänäänet oli kuuluvissa. Voi sitä ilon määrää! Olin ihan varma, että lapsi on kuollut, kun rv 6-7 oli vähän ruskehtavaa vuotoa.. Noh, se ilo ei kestänyt kauaa. Seuraavassa ultrassa rv 13 todettiin lapsen menehtyneen jo muutama viikko sitten eli keskeytynyt keskenmeno oli tapahtunut. Se ei tullut yllätyksenä, koska raskausoireet väheni ja lopahti rv 10 alkaen eli juuri niihin aikoihin, kun km oli tapahtunut. Lääkkeellinen tyhjennys aloitettiin ja näinkin meidän pienokaisen.. Todella rankka kokemus.

Pelot on suuret jatkoa ajatellen. Pelottaa jos sama toistuu uudelleen jossain vaiheessa raskautta. Se olis jo liian rankkaa. Mutta peloista huolimatta vauvakuumetta on jo ilmassa.

Käytän nyt foolihappo 1 mg. Raskauden aikana lääkäri määräs 5 mg-annoksen. Sitä onkin tullut vedettyä jo yli puoli vuotta..toivottavasti ei oo mitään haittoja näin pitkällä käytöllä, kun annoskin oli kauan tuo 5 mg.

Voi minäkin haluaisin sensoroinnin! Mutta tässä kaupungissa niitä ei ole vielä saatavilla. Helpottais kyllä suuresti hoitotasapainossa, koska raskauden aikana sokerit oli todella ennalta-arvaamattomat.

Nyt en ole pitkään aikaan ollut d-polille yhteydessä. Hobis oli vuodenvaihteessa vielä raskauden aikana 6.2. Ehkä voisin pyytää vielä uuden hobislähetteen ja kysellä sensoroinnista..

Onnea teille, joilla testi on jo näyttänyt positiivista ja onnea myös meille kuumeilijoille! :)
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #42 : Huhtikuu 26, 2017, 10:50:45 ap »

Tervetuloa vaan kaikille uusille, mahtavaa saada tänne lisää porukkaa!  :)

Miitu88 eipä kuulosta kyllä ainakaan kauhean kannustavalta tuo diabeteslääkäri noiden sokereiden suhteen  :( toivotaan kovasti, että saisit libren pitää ja sokerit olisi hyvät seuraavalla käyntikerralla!

Hemuli86 mulle ei edes diabeteslääkäri puhunut mitään siitä, että miten aikaisin sitä foolihappoa pitäisi alkaa syömään. Reseptin siihen sain nyt vasta samalla, kun sain raskautumisluvan  ???

Järvinen83 ihan oikeaan paikkaan olet tullut, ei muutakuin tervetuloa!  :) Sullahan on ollut hyvät sokerit jne, joten ihan perustellulta tosiaan vaikuttaa, että olet vauvaluvan saanut  :)

jiiäm tervetuloa mukaan! Pelot jatkoa ajatellen on ihan ymmärrettäviä, kun on joutunut jotain noin rankkaa kokemaan  :( Pyydä ihmeessä, jos olisi mahdollista saada sensorointi, se on kyllä tosi kätevä! Tsemppiä kovasti jatkoon!  :)

Mulla alkoi heti diabeteslääkärin jälkeen uusi työ, joka pisti sokerit taas ihan uusiksi. Vuorotyötä, kun on niin on joutunut taas tasapainottelemaan sokereiden kanssa ja sokereita ei ole ollut mahdollista seurata niin tarkkaan, kuin aiemmin. Vaikkakin vauvalupa saatiin niin virallisesti yrittämistä ei ole vielä aloitettu, ennen kuin löydän hyvän tasapainon diabeteksen hoidon kanssa  :-X vähän harmittaa kyllä, mutta ehkä tässä tovin jaksaa vielä odottaa!
Kirjattu

Järvinen83

• Vieras
« Vastaus #43 : Huhtikuu 26, 2017, 22:32:27 ip »

Hei!

Kiitos viesteistä! Jos joku haluaisi vaihtaa ajatuksia puolin ja toisin niin minulle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen jarvinen369@gmail.com
En jotenkaan osaa täällä keskustelupalstoilla olla aktiivinen.
Olen siis 33 vuotias nainen, joka miettii mahdollisesti ensimmäistä raskautta, tai että alkaako sitä kohta yrittämään.. :)  Kiinnostaisi vaihtaa ajatuksia sellaisten kanssa, jotka ovat samassa tilanteessa ja jotka ovat jo mahdollisesti kokeneet raskauden ja elävät vauva-arkea :) Ja ylipäätänsä diabeteksen kanssa tarvitsee aina vertaistukea, jotka muutkin yhteiset jutut jotka eivät välttämättä liity raskauteen kiinnostavat :)

Kirjattu

sinikkap

• Vieras
« Vastaus #44 : Toukokuu 08, 2017, 20:52:38 ip »

En ehkä omaa vauvakuumetta ja sen mahdollisuutta ajoittaisi tälle vuodelle, koska diabeteksen lisäksi esteenä opiskeluista valmistuminen, mutta EHKÄ tämän vuoden lopulla voisi olla aiheellistakin..? Olen kuitenkin valmistautunut tuohon vauva-ajatukseen nyt ehkä vuoden ajan jo, koko ajan yrittäen parantaa hoitotasapainoa.

Diabetestä takana reilu 5 vuotta, olen 26-vuotias. Miehelläni on jo kaksi lasta edellisestä suhteesta, mutta on kyllä ilmoittanut halukkuutensa vielä uusiinkin lapsukaisiin. Tosin minä en niitä hälle tee kuin yhden, jos siis siihenkään pystyn  ???

Hba1c ollut aina korkea. Ekat 4 vuotta kun hoidin itseäni aika huonosti, pistin kyllä insuliinia, mutta en todellakaan tarpeeksi. Mittailuja en jaksanut tehdä. Nyt mittaan päivässä useammin kuin vuosi sitten viikossa. Pahimmillaan hobis oli jokin 11,3 muistaakseni. Kuukausi sitten 9,3, nyt 8,1. Nyt asioita sotkemassa luultavasti e-pillerit, joita oon reilun puoli vuotta syönyt. Taukoviikoilla hypoja kun pistän samaa annosta mitä muulloinkin. Ja ilmeisesti sitten yöllä tulee jotain matalia tai mitä lie aamunkoittoilmiöitä, kun aamusokerit nyt viikon ajan olleet yli 15. Viikon päästä poliaika, soitin tänään hoitajalle ja pyysin sensorointia. Libren haluaisin mutta en varmaan saa. Jaloissa minulla on jotain oireita, mutta niihin on särkenyt koko ikäni "kasvukipuina".  Mitään komplisaatioita ei ole siis todettu.

En ole koskaan ollut mikään vauvakuumeilija. Nyt kuitenkin olen huomannut sellaisia piirteitä. Toivomus oli saada hobis alle 8% tuohon poliaikaan mennessä, mutta jäänee haaveeksi. EIköhän tuo ole noussut tuosta 8,1 arvosta  :(
Kirjattu
10/2011 ->
Levemir
Fiasp
Libre

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07