Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6899 jäsentä  •  416929 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Ailurus fulgens, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vauvakuumeilijat 2017  (Luettu 37426 kertaa)

mariannika

• Vieras
Vauvakuumeilijat 2017
« : Tammikuu 02, 2017, 18:14:29 ip »

Nyt, kun vuosi on vaihtunut, niin on varmaan aika tällaiselle uudelle ketjulle.  :)

Itselläni siis D1 vuodesta -96 ja ikää 23v. Diabeteslääkärillä kävin joulukuun alussa raskauden suunnittelussa, jonka yhteydessä tehtiin siis myös sensorointi. Pari vuotta hba1c huiteli aika korkeissa lukemissa, mutta parannusta onneksi tuli sokereihin viime vuoden mittaan. Nyt kuukausi sitten otettuna 8,0. Alotettiin myös tyroksiini, kohollaan olevan TSH-arvon takia. Korjailtiin vähän insuliinimääriä ja maaliskuussa olisi tarkotus tehdä sensorointi uudestaan ja kattoa onko sokereita saatu vielä paremmaksi.

Onko täällä muitakin vauvakuumeilijoita tänä vuonna? Malttamattomana täällä odotellaan jo maaliskuun lääkäriä ja tulevaa vuotta, kun tuo oma nyytti olisi niin kovasti toiveissa  :)
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
Vs: Vauvakuumeilijat 2017
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2017, 08:30:21 ap »

Mä huomaan, että mulla on aikamoinen vauvakuume. Joulukuussa menkat jäi tulematta ja pelästyin jo, että olen raskaana. No, testi näytti negatiivista, ja vaikka olinkin tosi helpottunut tuloksesta, niin samaan aikaan myös pikkuisen pettynyt. Tällä hetkellä on olo, että tosi mielellään olisin raskaana. Mutta jos ei mitään ihmettä tapahdu, niin tuskin mulle tulee vauvaa. Onneksi mulla on tuo yksi ihana 2-vuotias.
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2017, 20:46:02 ip »

Hep, täällä! Joulukuussa hba1c 8,0% (vuodessa laskenut 8,6% arvosta tuon verran), ja sensorointia luvassa helmi-maaliskuussa. Lääkäri lupaili, että lähempänä seiskan arvoa voisi jättää ehkäisyn. Pillerit siis vuosia olleet käytössä, ja edelleen niillä, ennen kuin arvot paremmat. Toivoisin niin raskautuvani tämän vuoden kuluessa 😊

mariannika, meillä on aika samantyylinen d-historia. Itse 27v ja diabetes vuodesta -93. Viimeiset vajaat 10 vuotta on huideltu enemmän tai vähemmän korkeilla arvoilla, ja nyt ekaa kertaa pitkään aikaan paremmissa lukemissa :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2017, 20:49:51 ip kirjoittanut consequence »
Kirjattu

Salski

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2017, 22:02:05 ip »

Moikka!
Täällä edelleenkin kuumeillaan. Loppu vuodesta todettiin kilpirauhastulehdus mutta se on nyt onneksi selätetty. Thyroxinit aloitettiin tulehduksen jälkeen. Hobis tällä hetkellä 5.2. Sensorointi tehtiin muutama viikko sitten. Ehkäisy saatiin jättää pois 2 kuukautta sitten, eli plussaa odotellaan kovasti :)
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2017, 11:04:18 ap »

consequence oho, onpas meillä tosiaan aika samanlainen d-historia.  :) Ihanaa, että myös sulla on sokerit parantunut! On tuo vauva vaan aikamoinen motivaattori mitä tulee diabeteksen hoitoon. Oliko teillä etukäteen joku tietty ajankohta mielessä milloin toivoisitte, että voisitte aloittaa yrittämisen, mikäli sokerit vain sallii?  :)

Salski onnea teille kovasti yrittämiseen!!  :) Mahdottoman jännittävää aikaa varmasti odotella sitä plussaa. Toivottavasti se sieltä piakkoin tulisi.  :)

Kerkesittekö kuumeilla kauan ennen, kun saitte aloittamisluvan/aloitte suunnitella raskautta? :)
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2017, 16:33:25 ip »

mariannika, no heti kun voi 🙈 Ollaan tällä hetkellä toista vuotta viikot eri paikkakunnilla, kun minulle ei oman alan töitä ole kotikaupungissa juuri tarjolla. Jos lääkärin ennuste pitäisi paikkaansa, niin heti kesän alusta saisi alkaa yrittää. Salamaraskautuminen olisi lottovoitto, niin voisi ns hyvällä omallatunnolla ja syyllä jäädä sitten vaikka työttömäksi kotiin, tai mennä tekemään muun alan hommia äitiyslomaan asti.

Haluan oman alan töitä, mutta haluan myös jo pikkuhiljaa asettua jonnekin. Miehen kanssa 7 vuotta yhteiseloa takana kuitenkin, vaan nämä kaksi viimevuotta eri osotteissa, hah.

Ja niin, ei ole oikeastaan aiemmin mietitty tätä ollenkaan. Minulle iski vauvakuume kuin se kuuluisa salama taivaalta. En osannut kuvitellakaan miten vahvasti se tuntuu! Joskus 4v sitten kuvittelin, että oli jo kuumetta. Olin väärässä :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2017, 16:34:57 ip kirjoittanut consequence »
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2017, 11:00:33 ap »

consequence, toivottavasti kaikki menee suunnitelmien mukaan ja pääsisitte sitten kesän alussa yrittämään! Ja teilläkin miehen kanssa yhteiseloakin jo vuosia takana, niin ihan ymmärrättäväähän se, että se vauvakuume jossain vaiheessa tulee ja haluaa asettua aloilleen  :)

Itse ajattelin aina, että ehkä minä en tule koskaan lapsia saamaan/haluamaan. Olen kyllä aina pitänyt lapsista, mutta kyllä tuo ajatus on aikaisemmin tuntunut aika mahdottomalta. Sitten, kun tuo mies tuli elämään niin kummasti vain tuokin ajatus muuttui. Ja ehkä juuri se, että ne sokerit huiteli korkeissa lukemissa sai itselle sellaisen olon, että voisinko saada verensokereita kohdilleen raskautta ajatellen.

Meillä ajatuksena oli, että josko päästäisiin aloittamaan yrittäminen kesän jälkeen viimeistään. Lääkäri ainakin lupaili, että jopa jo aiemminkin, jos saadaan kirittyä tuota hobsia. Ei tässä auta, kun hoitaa itseään mahdollisimman hyvin ja toivoa, että se lupa sieltä aikanaan tulisi.  :D
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2017, 21:47:13 ip »

Juu, ja jännästi se kuume kytkeytyi päälle kun kaveriporukkaan syntyi viisi (!!) vauvaa 2kk sisällä viime vuonna. Pikkusiskoni on myöskin nyt raskaana. Heillä takana lapsettomuushoitoja, joten on saanut läheltä nähdä myös sitä pelkoa. Oma ajatusmaailma muuttunut aika lailla noista asioista.

Minulla on samantyylinen olo edelleen, että sokerit elää kyllä omaa elämäänsä. Aikaansaatu lasku tuntuu enemmän tuurilta kun taidolta. Siksi odotan sensorointia tosi kovasti, että oppisi jotain logiikkaa tähän touhuun...
Kirjattu

senaattori

• Vieras
  • vm. -88, D1 -92
« Vastaus #8 : Tammikuu 28, 2017, 10:33:02 ap »

Moi,

olen uusi kirjoittelija täällä  8)

Ehkä pientä vauvakuumetta pukkaa, muutamalla ystävällä loppuvuodesta syntyneet ja pari tulossa lisää lähiaikoina. Mulla on ollut D1 vuodesta -92 ja olen pian 29v. Olen aina ajatellut, että sitten kun d:n hoito on kunnolla mallillaan, vakkari  työ ja oma koti niin vauvaa voisi miettiä. Nyt kun kaikki on muuten mallillaan, niin eiköhön sitten oo silmissä feelua, uskallanko siis raskautua? Pillereitä olen syönyt vuosia, vuosi sitten vaihdettiin kuparikierukkaan koska mulla alkoi tulla pillereista mitä ihmeempiä oireita. Hoba oli viimeksi 6,8, enkä kyllä lääkärin kanssa raskaudesta ole puhunut aijemmin ja nyt kun vielä nämä silmäongelmat. Enkä tiedä edes viitsinkö puhua, koska se on todella inhiotava läähäri muutenkin  :-\

Millanen teillä muilla toi tasapaino (hoba) on ja muutenkin millasessa mallissa d:n hoito?
Kirjattu

Anoppilainen

• Vieras
  • D1 vuodesta 1999, Animas Vibe vuodesta 2015
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2017, 11:02:21 ap »

Täällä ollaan edelleen. Maaliskuussa tulee 18 vuotta täyteen deetä ja 31 vuotta itselle. Olisi jo aika saada lapsia, kun ikävuodet vaan lisääntyy. Avokin kanssa tuli joulukuussa neljä vuotta täyteen.

Monirakkulaiset munasarjat edelleen vaivana, raskautuminen luonnollisesti käsittääkseni epätodennäköistä. Kiloja on hankala pudottaa eli naistenpoli panttaa edelleen hoitoja.

Pitkä oli viimeksi tosiaan 7.8. Tuossa sensoria purin ja ensi kuun deelääkärillä hobis varmaan 7 pintaan. Saman linjan meiningin jatkuessa päästään taas sinne alle seiskaankin helposti. Ah, sensorointi. <3
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #10 : Tammikuu 29, 2017, 19:50:43 ip »

senaattori, itsellä kanssa silmissä ekaa kertaa ongelmaa, viime kesänä laseroitiin. Taustaretinopatia. En usko, että silmille olisi kauheasti hallaa sinun tapauksessa, kun hobis on jo noin hyvä. Tai olen ainakin itse ymmärtänyt, että hobiksen nopea lasku voi niitä muutoksia siellä laukaista. Joku muu voi olla fiksumpi?

Saan ekaa kertaa ikinä sensorin viikoksi 7.2. Toivon, että katsoisivat samalla hobiksenkin. Joulukuussa oli 7,9.
Kirjattu

mariannika

• Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 04, 2017, 17:08:52 ip »

Tervetuloa kaikille uusille, mukavaa kun olette tänne löytäneet!   :)

consequence teiltähän löytyy sitten jo iso määrä lapsia kaveripiiristä! Ja ihana kuulla, että siskosi odottaa vauvaa, olisihan se ihanaa, kun lapsi saisi vielä  suunnilleen saman ikäisen serkun :) Olisi mukava kuulla mitä olet sensorista tykännyt/onko siitä ollut apua, kunhan sen saat käyttöön.

senaattori sullahan on hyvä hobis jo valmiiksi, ei muutakun lääkärin kanssa puhetta vauvahaaveista :) Mulla tosiaan oli viimeksi joulukuussa hobis 8,0. Hieman oli noussut, kun syksyllä se oli jo parhaimmillaan 7,5. Nyt, kun kävin joulukuussa siellä raskauden suunnittelu lääkärissä niin tosiaan vähän korjailtiin insuliiniannoksia. Tuntuu, että sitä myöten päivät menee sokereiden osalta hyvin, mutta iltaa kohden sokerit vain nousee ja nousee ja tuntuu, että mikään insuliinimäärä ei riitä :/

Onko teillä muuten pistoshoito vai pumppu ja mitä insuliineja käytössä ? :)

Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #12 : Helmikuu 06, 2017, 17:22:25 ip »

Kuume pilasi sensoroinnin, olen siis flunssassa nyt ja sen takia sensoria ei huomenna laiteta. Todella pettynyt olo, yllätin itsenikin jopa itkemällä tätä. Siirtyy jonnekin huhtikuulle :(
Tietenkään sensorointi ei ole mikään edellytys raskautumisluvalle, jos hba on kunnossa. Pääsen mittauttamaan sen sentään parin viikon päästä, mutta harmittaa kovasti. En usko muutosta tapahtuneen.

Itselläni pistoshoito, Levemirillä ja Humalogilla mennään. Pumppua ehdoteltiin joskus teininä, mutta uin silloin kilpaa, joten jäi ottamatta.
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2017, 14:27:21 ip »

Moikka kaikille ja tervetuloa uusille. Toivottavasti pian saa toivottaa myös tervemenoa toiseen ketjuun eli tuonne raskaana oleviin. :)

Oon tällainen "uusvanha". Aikoinaan olin hyvinkin aktiivinen palstalainen, lähinnä esikoisen kuumeilun ja odotuksen aikoihin. Mulla on siis yksi lapsi, joka on syntynyt vuonna 2013. Viime vuonna pyörin täällä taas, en kovin aktiivisesti, mutta kuitenkin.

Vuosi 2016 oli hyvin raskas. Jouduin kokemaan kaksi alkuraskauden keskeytynyttä keskenmenoa. Molemmat olivat keskeytyneet noin rv 9 aikoihin. Eka keskenmeno todettiin 5/2016 ja toinen 9/2016. Lisäksi 11-12/2016 minulla diagnosoitiin määrittämätön näköhermon nystyn turvotus ja tästä johtuen jouduimme laittamaan vauvahaaveet hetkeksi tauolle. Syytä turvotukselle ei löytynyt. Pään magneettikuvauksella poissuljettiin mahdollinen kasvain sekä tukos, jotka olisivat voineet aiheuttaa tilan. Onneksi näitä ei löytynyt eikä myöskään ollut merkkejä liiallisesta aivopaineesta, joka olisi myöskin voinut turvotuksen aiheuttaa. Aivopainemittaus piti tehdä selkäydinpunktiolla, mutta painetta pidettiin muiden tutkimusten myötä epätodennäköisenä ja siitä luovuttiin. Turvotus johtunee ainakin osittain diabeteksesta, vaikka tilani ei puhtaasti diabeettinen vaiva olekaan. :'(

Turvotukseen ei ole hoitokeinoa. Ainoastaan aika ja tietty mahdollisimman hyvä hoitotaspaino ovat ainoat asiat, joka tähän saattaa auttaa. Koska hoitoa ei ole, nyt tilaa vain kontrolloidaan. Tammikuun kontrollissa turvotus oli jo huomattavasti laskenut verrattuna lähtötilanteeseen. Turvotussilmän näkö on ainakin toistaiseksi jäänyt heikommmaksi. Toivottavasti se vielä ajan kanssa paranisi.

Saimme vauvaluvan takaisin. Koska turvotus on jo laskenut eikä hoitokeinoa ole, lääkäri ei nähnyt estettä raskaudelle. Lähinnä raskautumistaukoa suositeltiinkin siksi, että nähtäsiin miten tila lähtee etenemään ja mahdollisten hoitojen takia. Toivottavasti saisimme pitää luvan vielä seuraavankin kontrollin jälkeen eikä tila lähtisi huononemaan.

Yksi ihana silmälääkäri halusi laittaa minulle lähetteen naistentaudeille. Hänestä keskenmenoillani sekä tällä silmäongelmalla saattaisi hyvinkin olla yhteys. Vaikka tukosta ei aivoista löytynytkään, lääkärin mukaan saattaisi silti olla verenkiertohäiriöstä kyse. Mutta eipä naistentaudit ottaneet minua vastaan. :-\ Koska mulla on "vasta" kaksi keskenmenoa, ei kuulemma ole syytä tutkia. :(

Oon ihan varma, että keskenmenoputkemme jatkuu tästä eteenpäinkin. Nyt oottelen menkkoja alkavaksi ihan justiinsa, mutta seuraavasta kierrosta alkaa sitten taas yritys. Pakko sitä on kai vain yrittää keskenmenopelosta ja -olosta huolimatta. Yrittämättä ei ainakaan tule onnistumista. Onneksi meillä on ainakin toistaiseksi raskautuminen käynyt melko helposti. Vielä kun onnistuisi pysymäänkin raskaana.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2017, 14:29:53 ip kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2017, 08:42:59 ap »

Mä huomaan, että mulla on aikamoinen vauvakuume. Joulukuussa menkat jäi tulematta ja pelästyin jo, että olen raskaana. No, testi näytti negatiivista, ja vaikka olinkin tosi helpottunut tuloksesta, niin samaan aikaan myös pikkuisen pettynyt. Tällä hetkellä on olo, että tosi mielellään olisin raskaana. Mutta jos ei mitään ihmettä tapahdu, niin tuskin mulle tulee vauvaa. Onneksi mulla on tuo yksi ihana 2-vuotias.
Mulla on huomenna d-lääkäri ja viime viikon lopulla päätin vielä varmistaa, etten ole raskaana. Menkkoja ei ole marraskuun jälkeen näkynyt ja mietin jo käymistä gynekologilla. Testi näytti positiivista. Täytyy myöntää, että vaikka olen aina toivonut, että saisin sisaruksen mun lapselle, niin en mä kyllä riemusta kiljunut, kun ne viivat tuli testiin. Taisi päästä pari kirosanaa. Nyt olen tässä muutaman päivän sulatellut asiaa ja tietenkin olen tosi onnellinen, jos tästä raskaudesta vauva syntyy ja tosi surullinen, jos raskaus meneekin kesken. Ei mitään hajua, että kuinka pitkällä raskaus nyt on. Väsynyt ja pahoinvoiva olen. Folviten aloitin viime viikolla ja huomenna d-lääkäri tekee lähetteen TYKS:iin. Hobis on onneksi jo valmiiksi hyvällä tasolla. 
Kirjattu

Linkkejä