Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6763 jäsentä  •  415230 viestiä  •  19782 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi diabeetikko37, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä  (Luettu 36572 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä
« Vastaus #90 : Joulukuu 31, 2017, 17:22:17 ip »

Panen liitteenä yhden nettijutun, joka selvittää mitatun sokeritason ja hemoklobiinitason yhteyttä. Bernsteinin mielestä epätarkkojen mittarien valmistajat ovat kehittäneet oman kaavansa Hba1c: ja keskimääräisen sokerin laskemiseksi. Ja se antaisi todellista sokeria matalammat arvot.
Hölmö salaliittoteoria että jotkut mittarivalmistajat olisi peukaloineet tuon vs keskiarvoa ennustavan kaavan näyttämään
todellista alemmas. Kaavan tarkensi se tutkimusryhmä joka oli tehnyt alkuperäisenkin tutkimuksen. He laajensivat tutkittujen joukkoa ja ottivat mukaan vielä eri rotuja. Se kaava hajontoineen on aikamoinen yleiskeskiarvo ja siihen kyllä mahtuu tuloksia sekä ylä- että alakanttiin.

Nykyään on mahdollsita itse seurata omaa vs keskiarvoa tarpeeksi tarkasti ja verrata sitä labran HbA1c arvoihin. Kun tuloksia kertyy tarpeeksi niin siitä saa muunnettua omaan kehoon sopivan yksilöllisen kaavan. Keskiarvon laskemisessa pitää vaan olla tarkkana ja se pitäisi tehdä uusimpia vs arvoja painottaen jos vs tasossa on tapahtunut selvä muutos viimeisen 2 .. 3 kk aikana.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2017, 17:23:55 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Joulukuu 31, 2017, 21:15:04 ip »

Kun kudosnesteestä mitataan, yksilölliset erot ovat huomattavia. Minulla on ilmeisesti hyvät ”sensorointikudokset”, kun Medtronicin sensoreilla erot sormenpäämittauksiin yleensä 0,0-0,2 mmol/l. Vain, jos vs nousee tai laskee hyvin nopeasti, ero on noin 0,5 mmol/l. Tiedän monia, joilla erot samalla sensorilla ovat kokonasia yksiköitä. Erot eivät siis välttämättä johdu niinkään laitteesta, vaan kudoksista?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #92 : Tammikuu 01, 2018, 18:59:42 ip »

Täällä heittää myös sormenpää mittaukseen nähde  varsinki  jos on korkealla ja  nousussa  samoin täytyy jaksaa odottaa n.3 tuntia ruokailusta silloin on suunilleen sama lukema ainakin jos sensori näyttää tasaista .
Muuten on loistava vehje hyvä mitata melkein missä vaan ja usein niinpä hypot vähentyneet.
Huomenna tarttis taas yrittää irrottaa tuo libre se pysyy kiinni vaikka pyörin  nukkuessa ja muutenkin takertunu osunu pinnatulin karmiin puseron hihaan eikä mitään merkkiä irtoamisesta . TYKKÄÄN
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Tammikuu 13, 2018, 22:57:35 ip »

Mulla oli Libre käytössä 14 kk. Ihan loistava vehje mun mielestä. Toimi mulla tosi hyvin, oli helppo ja nopea käyttää, pysyi paikallaan ja auttoi ihan älyttömästi verensokereiden hallinnassa. Tällä viikolla Libre vaihdettiin Eversenseen ja vaikka en nyt vielä yhtään tykkääkään siitä, niin hyvä, että vaihdettiin. 2 viimeistä sensoria ärsytti ihoa tosi paljon, vaikka aikaisemmin ei ole ollut mitään iho-ongelmia. Kun irroitin viimeisen Libren, iho sensorin alla oli kirkkaanpunainen ja rakkulainen ja iho oli ihan rikki ja tuntui siltä, kuin olisi palanut. Ilmeisesti olen tässä reilun vuoden käytön aikana herkistynyt Libren liimalle.
Kirjattu

Iida

• Vieras
« Vastaus #94 : Helmikuu 12, 2018, 14:12:16 ip »

Onko muille tullut herkistymisiä Libren sensorin liimalle? Olen jostain lukenut, että 4-5 kk:n kuluttua sensoreiden käytöstä nimenomaan aikuisille alkaa tulla iho-ongelmia. Lapsilla/nuorilla ei kuulemma tätä ilmiötä olisi.

Itselleni kävi samoin kuin Kaisa81:lle. Mutta minulla herkistyminen tapahtui alle puolessa vuodessa. Olen vaihtanut Libren paikkaa ja vuorotellut käsivarsia. Sensorin paikka paistaa himmenevät punaisena laikkuna jopa 4-6 viikkoa, kunnes häviää kokonaan. Yhä uuden sensorin jälkeen tulee aikaisempaa pahempi jälki, kun sensorin ottaa pois. Viimeisin oli kirkkaanpunainen, verestävä, rakkulainen. Jäljen paraneminen on kesken ja se on nyt (1 vko 3 päivää) rupeutumsvaiheessa. Mietin epätoivoisesti, että miten jatkossa...

Olen käyttänyt viimeisimpien sensoreiden alla apteekista saatavaa suojasuihketta, mutta se ei auta. Pitää vielä kokeilla, onko suihke ollut jopa pahempi kuin ilman suihketta.

Onko ideoita? Oletteko kokeilleet sensoreita muualle kroppaan käsivarsien lisäksi? Miten ihonne reagoi? Ovatko mittaustulokset olleet mielestänne luotettavia. Abbotthan ei suosittele kiinnittämään sensoria muualle kuin käsivarteen. Kesään mennessä käsivarret tulevat olemaan järkyttävän laikkuiset...
Kirjattu

RR huipussa

• Matkailija
« Vastaus #95 : Helmikuu 12, 2018, 19:30:51 ip »

Itsellä Libre ollut nyt käytössä myös 14 kk. Aiemmin olen saanut reaktioita jopa labran ihoteipeistä, mutta Libren kanssa ei mitään ongelmaa. Sensorit kaikki pysyneet hyvin paikoillaan. Ainoa jälki on kiinnitysteipin jälkeinen "liimarengas", mutta se lähtee ruokaöljyllä pois. Yleensä irrotan sensorin teipistä ja rasvaan tarran ja otan sitten tarran irti ihosta. Vuorottelen käsivarsia ja pidän sensoria olkavarren ulkosyrjällä. Kaksi kertaa kokeillut sisäsyrjällä, mutta silloin vs erot vereen olivat todella huimat. Ei mitään tolkkua: libre näytti 3,0 mutta vs olikin 11 luokkaa. Libre minulla voimassa toistaiseksi, sillä en tunne hypoja lainkaan ja ajan pitkää työmatkaa. Pelkkä pitkä työmatka riitti saamaan Libren.
Kirjattu

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #96 : Helmikuu 13, 2018, 09:49:29 ap »

En tiä kummassa vikaa lukijassa vai ite sensorissa, kun ei meinaa millään ottaa lukemaa välillä. Aamulla piti kolmeen kertaan yrittää kun kahesti tuli aikakatkaisu vastaan, ennenkö suostui ottamaan lukeman. Pitänee kokeilla vielä seuraava sensori niin näkee onko siinä vika vai lukijassa, joka on kyllä muutamia kertoja tippunu lattialle...
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

timo

• Intoilija
« Vastaus #97 : Helmikuu 13, 2018, 15:50:15 ip »

En tiä kummassa vikaa lukijassa vai ite sensorissa, kun ei meinaa millään ottaa lukemaa välillä.

Ei sinulla varmaan käytettyä sensoria ole enää tallessa? Voisit kokeille onnistuuko sen "lukeminen" paremmin vai samalla tavalla käytössä olevan.
Kirjattu

RR huipussa

• Matkailija
« Vastaus #98 : Helmikuu 13, 2018, 17:38:50 ip »

Hei.
Kokeileppa Deippa seuraavia :
-Ensimmäinen olisi laitteen 'uudelleen käynnistys', joka käytännössä tapahtuu niin että laitteen kotinäppäintä (sininen) painetaan pohjaan yhtäjaksoisesti 30 sekuntia pohjaan. Näyttö saattaa vilkkua/ mennä hetkellisesti pimeäksi, mutta älä näistä välitä, jatka vain napin painamista kunnes 30 sekuntia on kulunut.

-Toinen mitä vielä kokeilisin, on nimeltään Lukulaitetesti. Tämän löydät lukijan asetuksista. Lukijassa valitse lukijassa rataskuvake näytön oikeassa ylänurkassa, valitse Järjestelmän tila --> Lukulaitetesti. Testi mittaa mm. näytön toimivuutta, ääniä/värinää. Valitse siis aina seuraava, kun edellinen on valmis.

Sain nämä ohjeet Abbott:lta.
Kirjattu

unse

• Vieras
« Vastaus #99 : Helmikuu 14, 2018, 08:21:29 ap »

Tämä on ainaki ollu tosi tyytyväinen Libreen, auttanu ja helpottanu todella paljon tätä d-elämää. Nyt eilen löysin puhelinsovelluksen Libreen, jolla pystyisi itse luurilla lukemaan sensorin, mutta en ole vielä uskaltanut kokeilla. Jos vaikka menee lukemat ja tuo varsinainen lukulaite jotenki sekasin... :P Kellään kokemusta tästä sovelluksesta?
Kirjattu

NBL

• Vieras
« Vastaus #100 : Helmikuu 14, 2018, 10:42:27 ap »

Avaisitko vähän minkä sovelluksen olet löytänyt? Ainakin Glimpin manuaalissa lukee puhelimet mitkä toimii ja mitkä voivat rikkoa sensorin. Esimerkiksi samsung galaxy s7 voi rikkoa sensorin ja samsung galaxy s7 edge on luotettujen laitteiden listalla. Meillä on moniakin eri ohjelmia / laitteita käytössä aina tilanteesta riippuen. Esimerkiksi puhelinta on mukavampi pitää uimahommissa mukana ja lukea arvot sillä kun on  ip67 luokiteltu, ei paljon vesi haittaa.
Kirjattu

unse

• Vieras
« Vastaus #101 : Helmikuu 14, 2018, 15:32:43 ip »

Avaisitko vähän minkä sovelluksen olet löytänyt? Ainakin Glimpin manuaalissa lukee puhelimet mitkä toimii ja mitkä voivat rikkoa sensorin.

Play -kaupasta löyty ihan Freestyle LibreLink. Ja tän päivän oon sitä käyttäny, vähä heittelee lukulaitteen kanssa lukemat mut ei huomattavasti.
Kirjattu

UUmikko

• Vieras
« Vastaus #102 : Helmikuu 15, 2018, 20:46:58 ip »

Olen itse käyttänyt aiempaa puhelinsovellusta (Librelink, joka ei ollut virallisesti saatavilla Suomessa) syyskuusta asti ja kaikki sensorit ovat toimineet normaalisti.
Nyt sitten reilun viikon olen käyttänyt tätä uutta sovellusversiota, kun tuli vihdoin myös virallisesti Suomeen.

Itse olen huomannut tuon ajoittaisen arvojen heittelyn lukulaitteen ja puhelimen välillä.
Joku täällä kirjoitti, että sensori normaalisti tallentaa tulokset 15 min välein, mutta jos skannaa useammin niin sitten aikaväli on minuutti.
En tiedä johtuisiko tuo tulosten heittely tästä.

Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #103 : Helmikuu 20, 2018, 10:09:13 ap »

Nyt voisin taas panna kokemukseni Librestä paperille. Olen aikaisemmin moittinut epätarkkuutta ja kyllähän sitä on edelleenkin. Sillä tavalla en voi yksin siihen luottaa, koska heitot ovat "liian" suuria minun käyttööni. Pitkän paaston jälkeen aamulla ja aamuyön tunteina, kun sokeri on 5 paikkeilla kumpikin mittaväline antaa koht. saman tuloksen. Mutta kun / jos lukema on 5..7 välillä Libre saattaa antaa 1...3 suurempia lukemia, kuitenkin niin, että Libre näyttää korkeampia. Sillä tavalla Libre on kätevä, että liikkuessaan voi seurata muutoksia.
Tämän vuoden alusta meidän piirissämme annetaan 9 kpl / vuosi Libren antureita. Hyvä alku...kunhan tarkkuus vielä paranee.
Lääkärissä käynti oli pari viikkoa sitten (1x/v) ja tulokset olivat ihan ok. Mittarin 30 vrk lukemien keskiarvo ja A1c lukemana (%) olivat samat. Itse asiassa en ole kiinnostunut A1c:stä koska sehän ei anna tietoa kuin lääkärille, ja hänkin oli kiinnostunut "enempi" sokerikäyristä. Eli haluan jokaisen lukeman sillä hetkellä olevan hyvän. Viikon mittainen historian häntä on riittävä ja kyllä kirjaan lukemia jo muistini takia.
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2018 diabetestekoa!

Julkaistu 08.08.2018 | 14:56