Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä  (Luettu 72223 kertaa)

RR huipussa

• Jäsen
Vs: Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä
« Vastaus #60 : Huhtikuu 19, 2017, 20:26:33 ip »

Hei !
Olettehan huomanneet että toinenkin keskusteluketju on tuolla Tyyppi 1 puolella.
Itsellä Libre on ollut nyt hieman yli 4 kk. Kaksi sensoria on ollut ihan mitä sattuu. Nämä sensorit oli asennettu käsivarren alapuolelle niin kuin opetuksessa neuvottiin. Kaikkein pahin ero oli Libren lukema LO ja sormenpäästä mitattuna Bayerin mittarilla 11,3. Kun soitin ABBOTT:lle eroista niin he kertoivat, että voi kestää jopa 24 h ennen kun sensori tasapainottuu. Lisäksi pyysivät tekemään 20 min testin, jossa 3 min välein mitattiin vuoron perään sormenpäästä ja Librestä. Toinen sensori korvattiin uudella.
Itse olen yhteiskunnan korvaamilla laitteilla ollut koko ajan. Perusteluksi riitti se, että ajan pitkää työmatkaa autolla. Aloitusperusteena oli huima tasapainon muutos. Onneksi sain, sillä ilman Libreä pitkävaikutteista inskaa olisi nostettu, mutta perussyynä aamun korkeisiin olikin yölliset hypot. Elimistö teki rajun korjausliikkeen ja seurauksena aamun paastoarvot olivat korkeat.
Laite kannattaa purkaa tietokoneohjelman kautta koneelle : näkyy yllättäviä tilastoja.
Nyt juuri tarkastettiin laitteen antama HbA1c verrattuna labran HbA1c:hen : Libren perusteella 51 mmol/mol ja labran tulos oli 53 mmol/l. Libren tulos oli laskettu viimeisen 90 vrk ajalta. Joten pitkällä jaksolla tulokset hyvinkin vertailukelpoisia.
Mukava laite ja nyt on seuraavien 3 kk sensorit saatu kotio.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

jester

• Veteraani
« Vastaus #61 : Huhtikuu 19, 2017, 23:56:37 ip »

onko  totta,jotta  vain  tyhmat valittelee  sormen  paitaan.      monista muistakin paikoista voi mitata.         jos  osaatte  lukea  mittarin kaytto  ohjeet
Kirjattu

Crowley

• Vieras
« Vastaus #62 : Huhtikuu 25, 2017, 18:34:24 ip »

Mulla myös libre, ja yhden viallisen oon saanu puolen vuoden aikana. Mittaustulokset on mulla olleet suht oikeita.
Kirjattu
► D1 syyskuusta 2012
► Freestyle Libre
► Mylife Omnipod

Laurae

• Vieras
« Vastaus #63 : Huhtikuu 25, 2017, 22:40:51 ip »

Nyt on 5kk ollut Libre käytössä, enkä enää luopuisi mistään hinnasta!! Sokeritasapaino sen ansiosta täydellisessä kuosissa (jee!). Meidän kunnassa pitää olla mittauksia (muistaakseni) vähintään 4 päivässä, jotta libren käyttöä saa jatkaa vakituisesti. Oon laittanut viimeiset viisi sensoria vatsaan/kylkeen. Heitot verrattuna sormenpäämittauksiin on keskimäärin 0,5. Mitä lähempänä tavoitealuetta verensokeri on, sitä paremmin tulokset täsmäävät.

Pari kertaa sensorikohtaa on alkanut tuskallisesti kutittamaan, ja ihoon on jäänyt ihottumaa. Diabeteshoitaja antoi avuksi skin-prep liinoja, jotka tekevät ihon päälle kalvon ja suojaa näin ihoa sensorin liimalta. Voin suositella, ei kutita eikä oo ihottumaa ja auttoi myös sensoria pysymään paremmin paikallaan!

Libren kanssa ei oo tullut missään hankaluuksia, on voinut saunoa, uida, hikoilla, nukkua, mitä vaan. Ainoastaan helpottaa elämää, kun sokerimittaukset vo tehä helposti esim autolla ajaessa ja kesken salitreenit.

Kahdesti oon saanut tökköistyä sensorin paikoilleen niin, että sen läpi on tullut verta eikä sensori ole alkanut tämän takia toimimaan.
Kirjattu

Crowley

• Vieras
« Vastaus #64 : Huhtikuu 29, 2017, 02:28:24 ap »

Nyt on 5kk ollut Libre käytössä, enkä enää luopuisi mistään hinnasta!! Sokeritasapaino sen ansiosta täydellisessä kuosissa (jee!). Meidän kunnassa pitää olla mittauksia (muistaakseni) vähintään 4 päivässä, jotta libren käyttöä saa jatkaa vakituisesti. Oon laittanut viimeiset viisi sensoria vatsaan/kylkeen. Heitot verrattuna sormenpäämittauksiin on keskimäärin 0,5. Mitä lähempänä tavoitealuetta verensokeri on, sitä paremmin tulokset täsmäävät.

Pari kertaa sensorikohtaa on alkanut tuskallisesti kutittamaan, ja ihoon on jäänyt ihottumaa. Diabeteshoitaja antoi avuksi skin-prep liinoja, jotka tekevät ihon päälle kalvon ja suojaa näin ihoa sensorin liimalta. Voin suositella, ei kutita eikä oo ihottumaa ja auttoi myös sensoria pysymään paremmin paikallaan!

Libren kanssa ei oo tullut missään hankaluuksia, on voinut saunoa, uida, hikoilla, nukkua, mitä vaan. Ainoastaan helpottaa elämää, kun sokerimittaukset vo tehä helposti esim autolla ajaessa ja kesken salitreenit.

Kahdesti oon saanut tökköistyä sensorin paikoilleen niin, että sen läpi on tullut verta eikä sensori ole alkanut tämän takia toimimaan.
Mä sain myös libren kerran kirjaimellisesti suihkuamaan verta, mutta ihme kyllä antoi lukemia samalla tavalla kuin aikaisemmatkin.
Kirjattu
► D1 syyskuusta 2012
► Freestyle Libre
► Mylife Omnipod

lennie

• Aloittelija
« Vastaus #65 : Joulukuu 11, 2017, 07:57:20 ap »

Nostetaans tätä ketjua. Mulla on ollut Libre käytössä muutaman kuukauden ja olen ollut todella tyytyväinen. No, pieniä kommelluksia on sattunut, kuten sensori irronnut tai vikakoodeja pukannut. Viimeisin ongelma tuli viime viikolla, kun sensori taas vaihteeksi lakkasi toimimasta ja pistokohtaan sattui. Otin tietysti sensorin irti ja nyt on kipukohdassa patti. Tuskin nyt kannattaa lääkärille lähteä sen takia kipeää pattia esittelemään? Mulla oli aikaisemmin samantyylinen patti (tosi paljon pienempi) toisessa kädessä, joka ajan saatossa hävisi.

Kehuja täytyy yleisesti ottaen silti antaa. Onhan tämä merkittävästi helpottanut elämääni, kun ei tarvi haaskaa liuskoja ja pistellä jo ennestään kovettuneisiin ja kipeisiin sormenpäihin. Johan niitä on rei'itettykin reilu 34 vuotta.
Kirjattu
DM1 vuodesta 1983 alkaen.

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #66 : Joulukuu 11, 2017, 11:29:06 ap »

Kerran alkoi minullakin kipeytymään sensorin alta, annoin kuitenkin olla loppuun ku oli enää pari päivää aikaa jäljellä. Kunhan otin sensorin pois niin tulehdushan siellä oli ja mätää tuli ulos reilusti kun puristi. Onneksi se tuli kaikki kerralla pois, niin parantuikin ihan mainiosti. Tämä vielä sattui niin että tuon sensorin laitossa unohdin pyyhkiä ihon desinfiointilapulla (suihkun jälkeen kuitenkin) ennenkuin ammuin sensorin nahkaani. Sattumaa tai ei mutta muulloin ei ole mtääntymistä tapahtunut, joten pyyhin nyt varmasti ihon sill mukana tulevalla desiflapulla.
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #67 : Joulukuu 19, 2017, 20:21:49 ip »

Täällä ongelmia tänään ei millään meinannu libre irrota oli vaihtopäivä nyt on sitten punainen ympyrä kun hinkkasin vähän kerrallaan irti .
Onko toisilla käyttäjillä noin lujasti kiinni luulin jo palan nahkaakin lähtevän  :(
Kirjattu

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #68 : Joulukuu 19, 2017, 21:11:25 ip »

Itsellä sensori tarttuu lujasti kiinni. koskaan ei ole kesken kauden irronnut. Käytän irrottaessa ruokaöljyä, sillä sivelen teipin ja odotan 5 min ja sitten irtoaa helpommin. Joskus käynyt jopa niin, että teippi on irronnut ensin sensorista ja teippi jäänyt ihoon. Tämä oli helppo öljyllä irrottaa.
Kun uusimman sensorin laitoin paikoilleen, niin varmaan osui johonkin verisuoneen, sillä hetken kuluttua veri valui sensorin keskillä olevasta aukosta olkavartta pitkin. Sensori kuitenkin toiminut moitteettomasti. Mustelmaa vaan pukkaa sensorin reunoilta.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #69 : Joulukuu 20, 2017, 07:04:36 ap »

Seuraavalla kerralla kokeilen myös tuota öljyä aikasemmin ei noin tiukassa ollu nyt yritin saippualla liotella .
Mustelmathan siihen tuli onneksi ei ihottumaa .
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #70 : Joulukuu 20, 2017, 14:53:35 ip »

ns. vauvaöljyt ovat ruokaöljyjä miellyttävämpiä teippien irrottamisessa ja ihon hoidossa. Pieni puteli kestää ikuisuuden.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #71 : Joulukuu 20, 2017, 15:36:22 ip »

Reipäisemällähän tuo lähtee :)
Ja jollei pysty, niin sitten vaan törmäys oven karmiin.
Kirjattu

IronCross

• Vieras
« Vastaus #72 : Joulukuu 29, 2017, 16:09:13 ip »

Hei Libren käyttäjät! Onko kukaan teistä raskaan teollisuuden palveluksessa ja kulkee töissään ATEX-alueella (räjähdysvaarallisella alueella)? Itse kuljen työni puitteissa ATEX-alueella, jossa voi olla korkeitakin jännitteitä ja sähkömagneettista säteilyä. Lääkäri ehdotti, että ottaisin käyttööni Libren, mutta nyt työstäni on tulossa sille este. Libre ei ole valmistajan mukaan ex-luokiteltu laite eikä sen käyttäytymistä ko. olosuhteissa ole tutkittu. Onko jollakin omakohtaista kokemusta ottaako sensori kuinka paljon häiriötä em. ympäristössä kulkiessa? En usko, että Libren sensori itsessään häiritsisi ympäristön laitteita yhdellä paristolla toimivana (vrt. rannekello). Meillä HSE-ihmiset ovat huolissaan siitä, ettei käyttäjälle (minulle) aiheudu vaaraa.
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #73 : Joulukuu 29, 2017, 18:58:33 ip »

Villi arvaus on, että jos kulkulupalätkä ja etäluettava pankkikortti selviävät hengissä tuossa ympäristössä, niin myös libren sensori. Se vaikuttaako sähkömagneettinen säteily tuloksiin, selviää vain kokeilemalla. Lukulaitetta en ehkä veisi tilaan, jossa voisi olla räjähtäviä kaasuja, vaikka ei se oikein kipinöidäkään voi.
Niin paljon librestä on hyötyä, että ihan pienien pelkojen takia sitä ei kannata jättää kokeilematta.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #74 : Joulukuu 29, 2017, 20:37:29 ip »

Meillä HSE-ihmiset ovat huolissaan siitä, ettei käyttäjälle (minulle) aiheudu vaaraa.
Riittäisikö sinulle että voit pitää sensorin kiinni kun liikut tuolla alueella mutta lukulaite jätetty ulkopuolelle ?
Kait ne tyypit sentään siihen luvan antaisi kun sanot että et lue vs tuloksia tuolla alueella.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Linkkejä