Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä  (Luettu 64813 kertaa)

Laurae

• Vieras
Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä
« : Joulukuu 23, 2016, 11:01:27 ap »

Netistä löytyy paljon keskustelua uudesta, kätevästä verensokerimittarista, mutta liian vähän vertaistukea ja käytännön kokemuksia sen käytöstä. Siksi toivoisin, että te, jotka olette saaneet Freestyle Libren käyttöönne, jakaisitte laajasti kokemuksianne! :)

Itse olen 1-tyypin diabeetikko Oulun suunnalta. Mittarista kuullessani innostuin heti ja halusin kovasti sen käyttööni. Sain yllättävän helposti suostumuksen lääkäriltä - vetosin huonoon verentuloon sormenpäistä, hermojen menetykseen asiasta sekä hektiseen työhöni ja viikon kuluttua olikin jo libre käytössä. Nyt on muutama viikko kulunut sensorin kanssa.

Sensori vaihdetaan parin viikon välein, lukija laskee jatkuvasti päiviä. Sensori pysyi 2vk käsivarren takaosassa hyvin, teipit eivät irroilleet eikä sensori haitannut tai painanut missään vaiheessa. Normaalisti olen saunonut ja uinut ym. Vaihto kävi helposti, laitoin sen tällä kertaa käsivarren sisäosaan. Taisi vain osua johonkin verisuoneen kun pari tuntia aluetta pakotti. Olen tehnyt mittarilla myös sormenpään mittauksia, eroa tuloksissa näyttää olevan jatkuvasti tasan yksi, joko vähemmän tai enemmän. Nyt sensorin ollessa toisessa kädessä mittaustuloksen vaihtelu verrattuna sormenpäähän oli pienempi.

Ei voi edes sanoin kuvailla kuinka nopeaa ja kätevää sokereiden mittaus lukijalla on! Ja käyrän näkeminen lukulaitteesta helpottaa paljon, ilman sitä en olisi huomannut esim viime yön matalia.
Suurena miinuksena on annos-oppaan puuttuminen. Sormenpään mittausta käyttäessä saa annos-oppaan ja insuliniilaskimen, mutta sensoroidessa ei. Lisäksi kosketusnäyttö on nykyaikaan tottuneelle melko hidas ja takkuinen. Vielä on hieman ristiriitaiset ajatukset libreä kohtaan, mutta jatketaan kokeilua. :)

Kirjattu

Turilas

• Jäsen
Vs: Kokemuksia Freestyle Libren käytöstä
« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2016, 11:33:17 ap »

Täällä on kolmas sensori menossa. Kaikki paikalleenlaitot on olleet täysin kivuttomia. Voisi melkein sanoa tunnottomia, sillä lähinnä asettimen muovikaulus tuntuu ihoon painettaessa. Hyvin pientä pakotusta on ollut seuraavan vuorokauden ajan, mutta verta ei ole tullut vielä kertaakaan. Ovat asettuneet hyvin, vaikka alussa pelotti meneekö piikki lihakseen asti. Käsissä ei ole paljoa rasvaa, mutta tuolla takana kuitenkin näköjään riittävästi.

Ensimmäinen sensori meinasi lähteä irti, mutta alle saattoi jäädä liikaa kuollutta ihoa ja toisaalta hikitreenasin ja saunoin tuolloin paljon. Toinen sensori pysyi paikallaan hyvin ja kolmas on ollut vasta alle viikon. Ylimääräisenä tukena, oman mielenrauhan takia, päällä on ollut kaikenlaista. Parhaaksi ja helpoimmaksi olen tähän mennessä arvioinut Tubifastin putkiharson, josta saa leikattu pätkiä ja pujotettua käden läpi sensorin päälle. Myös ryppyside (mikä lienee virallinen nimi) näyttäisi toimivan jos tarvitsee tilapäistä tukemista.

Lukemat on sormenpäähän verrattuna olleet noin millimoolin alakanttiin ekana vuorokautena ja sen jälkeen jotain 0,2-0,6 alempia. Tämä kaikilla kolmella sensorilla. Hyvin nopeisiin muutoksiin tämä ei (tietenkään) ehdi mukaan.

Saisivat tuoda tuotteen suomeen ja samalla Librelinkin. Vaikka lukija on tarkoitukseen ihan ok niin se on kuitenkin ylimääräinen kannettava. Kännyköille on pari lukusoftaa, mutta niiden toiminnallisuus ei ole samalla tasolla kuin lukija & pc-ohjelmisto kombon. Oletan että tuosta virallisesta kännykkäapista saa ulos samat analyysi pdf:t kuin pc-softasta. Tietääkö kukaan paremmin?

Muutoin hyvä vehje.
Kirjattu
LADA. Toujeo, Fiasp, metformiini. Omakustanteinen Libre.

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #2 : Joulukuu 23, 2016, 12:06:07 ip »

Minulla oli puolivuotta kokeilussa Libre ja olin erittäin tyytyväinen käyttöön kun sormenpäät eivät kestänneet enään reikiä yhtään, teipit pysy erittäin hyvin ja sen sensorin päälle ei saannut laittaa teippiä ollenkaan kun jos jotain tuli niin abbott ei korvaa sitä sitten ollenkaan. sormenpään mittauksisa vertasin niin heittoa oli masimi 0,5mmol joten erittäin tarkka ja luotettava mittari oli minun mielestäni. Tykkäsin siittä paljon kun olen liikkuvainen ihminen varsinkin autolla paljon kuljen joten oli helppo mitata milloinka vain jos laittoa vertaan pumpun sensoriin niin libren sensorin laitto ei tunnu miltään.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

synergia

• Matkailija
« Vastaus #3 : Joulukuu 26, 2016, 10:37:00 ap »

Eikö libressä jonkinlainen annos opas ole kun menee hammasrattaan kuvaan (oikealla ylhäällä) ja sieltä valikosta löytyy henkilökunnan vaihtoehdot, johon tarvii koodin. Sieltä koodin takaa pystyy vaihtamaan insuliinin ky määrän 0,5ky tarkkuuteen. Mun mielestä sieltä löytyy myös annosopas. En itse ole sitä sen tarkemmin tutkinut niin en ole ihan varma asiasta.
Kirjattu

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #4 : Joulukuu 26, 2016, 12:06:49 ip »

Itsellä päättyi juuri äsken ensimmäisen sensorin käyttöikä. Voisin sanoa, että huippuvekoitin. Monta aiemmin mystistä tuntemusta sai todella yllättävän selityksen.
Laite mittaa kudosnesteen glukoosipitoisuutta, mikä ei ole aivan sama mitä verestä mittaamamme glukoosipitoisuus. Aiemmin joku kertoi, että sensorin vanhetessa ero veren glukoosipitoisuuteen vähenee. Tämän huomasin itsekin. Ensimmäisiä kertoja, kun Librellä tarkastin glukoosipitoisuuden, niin sen näytti LOW:ta ja säikähdin todella. EI mitään hypo-oireita. Mutta oma verensokerimittari (eri valmistajan mittari) näytti 4,5 mmol/l, itse Libre-mittari näytti liuskalla 3,2 mmol/l. Sensorin mittausalue on 2,2 mmol/l asti. Kun sensori oli pidempään ollut paikoillaan, niin tasoerot vähenivät. Siis lukulaitteella voi mitata veren glukoosipitoisuuden liuskan kautta ja tämä tulos jää lukulaitteen muistiin. Koodataan siellä verenpisara-merkillä.

Mittari näyttää mihin suuntaan glukoosi on menossa ja millä vaihdilla : eli nuolinäppäimet ylös ja alaspäin ja vielä siten, että jos nuoli on suoraan alas/ylös, niin muutos on suuri (0,1 mmol/l per minuutti) ja jos nuoli on viistosti ylös tai alas, niin silloin muutos ei ole näin suuri. Tämä helpottaa kovasti päätöstä siitä, että onko syömisellä todella kiire tai tarvitaanko lisää insuliinia ja miten nopeaan.

Mutta kokemuksia :
Nyt ymmärrän paremmin, miten elimistöni reagoi ylimääräisiin herkkuihin.
Mahtava apuväline pitkillä ajomatkoilla ... tsekkaus ajon aikana talvitakinkin läpi ja nyt tietää onko aika pitää ruokatauko.
Yllätyksenä huomasin, miten insuliinin pistospaikoilla on merkitys insuliinin vaikutusaikaan. Nyt tätä tietoa voi käyttää hyväksi esim silloin kun tietää, että esim ruokailu menee pidemmän kaavan mukaan .. niin silloin pistetään reiteen (vaikutushuippu ei tule ihan heti) ja jos ns pikaruoka eli tässä ja nyt, niin silloin vatsan alue on nopein.
Libren avulla näin koko vuorokauden aikaisen sokerin käyttäytymisen ja luulen, että tällä laitteella on suuri merkitys myös osastojen hoitoseurannassa. Enää ei tarvitsisi hoitajien tai potilaiden mittailla sormenpäistä yksittäisiä arvoja, vaan koko vuorokausikäyrä tulee todella helposti.

Mutta jotain huonoakin laitteestä löysin. Lukulaitteen kosketusnäyttö ei ole hipaisunäyttö : aika heikosti minulla otti tietoja vastaan. Muutaman kerran unohdin lopuksi painna ok-näppäintä ja tiedot eivät tallentuneet laitteelle. Näitä ei varmaankaan voi jälkikäteen laitteelle kirjata. Siis en ole varma, mutta luulen näin.
Itse sensorin irroittaminen käyttöajan jälkeen oli minulla hankalaa. Kannattaa ennen irroittamista rasvata hyvin sensorin ympäristö, niin saattaa irrota paremmin. Itsellä kiinnitysteippi jäi ihoon kiinni ja sensori lähti ominaan pois. Teipin irrottaminen olikin sitten todella helppoa, kun antoi rasvan vaikuttaa riittävän kauan.

Kannattaa ladata tietokoneelle Libren purkuohjelma, niin saa sitä kautta todella paljon tietoa glukoosin vaihteluista vuorokauden/vuorokausien aikana ja pidemmänkin ajan aikavälillä.

Sensorilla on 8 tunnin muisti joten aivan älyn tiheään ei tarvitse skannailla ellei muuten vain halua tietää missä sokeri huitelee.

Olen jopa harkinnut, että jos itsekustantaisesti ottaisin Labren käyttöön. Sensori maksaa noin 120 euroa ja lukulaita noin saman verran. Sensorin maksimikäyttöikä on 2 vkoa.

Suuri helpotus ja vähäinen vaiva.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

Laurae

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2016, 01:25:55 ap »

Eikö libressä jonkinlainen annos opas ole kun menee hammasrattaan kuvaan (oikealla ylhäällä) ja sieltä valikosta löytyy henkilökunnan vaihtoehdot, johon tarvii koodin. Sieltä koodin takaa pystyy vaihtamaan insuliinin ky määrän 0,5ky tarkkuuteen. Mun mielestä sieltä löytyy myös annosopas. En itse ole sitä sen tarkemmin tutkinut niin en ole ihan varma asiasta.

Siis on kyllä, ja itselleni dm-hoitaja antoi käyttööni koodin, jotta voin muuttaa asetuksia. Mutta valitettavasti annosoppaan saa käyttöön vain sormenpäästä mitattaessa. Sensoroiden tämä ominaisuus jää kokonaan uupumaan.
Kirjattu

Laurae

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2016, 01:35:16 ap »

Itselläni sensorin laitto ei ole nyt mennyt ihan täydellisesti putkeen :D Toisen sensorin laitto sattui yllättävän paljon, ei kuitenkaan mitään sietämätön kipua vaan pikemminkin pakotusta muutaman tunnin ajan. Noh, ei mennyt kuin pari päivää kun repäisin sensorin paidan mukana irti. Ei muuta kuin värkkäämään sensoria toiseen käteen. Tällä kertaa meni hyvin paikoilleen, kunnes sensorin keskeltä alkoikin tulla verta. Onneksi tätini on dm-hoitaja, jolta sain nopean varmistuksen tämän olevan ihan normaalia, tosin joissain tapauksissa estää sensorin toimimisen. Minulla onneksi toimi joten toistaiseksi ei tarvittu uutta säätämistä.. Ehkä pitäisi ottaa vakituiseen käyttöön dm-hoitajan antamat suojateipit, joita käytetään useiden sensoreiden kanssa.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2017, 11:23:45 ap »

Mulla on ollut Libre nyt noin 1.5 kk. Onhan se niin mahtava laite, etten kyllä pois tahtoisi antaa. Saa nähdä kuinka käy, kun puoli vuotta tulee täyteen. Olen nyt jättänyt sormenpäästä mittaamisen lähes täysin. Ehkä olisi parempi, että ainakin välillä tarkastaisin lukeman myös sormenpäästä, koska nyt Libre on ruvennut mulla temppuilemaan. Vuodenvaihteeseen asti toimi mun mielestä ihan moitteettomasti, mitä nyt ekana päivänä sensorin laiton jälkeen näyttää turhan matalia lukemia, jopa LO:ta, vaikka verensokeri olisi ihan hyvä. Mutta sitten uudenvuodenaattona just vuoden vaihtuessa lukema pomppasikin yllättäen näyttämään HI:tä. Verensokerimittari näytti sormenpäästä ihan hyvää lukemaa. HI:stä tuli kyllä alas tosi pikavauhtia mutta ärsyttää silti. Ja sama juttu eilen ja just samalla tavalla puolenyön aikoihin mittari rupesikin näyttämään HI:tä. Ärsyttää! Mikähän tuossa on?

Jos ei oteta huomioon noita viimeaikaisia ongelmia, niin olen kyllä erittäin tyytyväinen Libreen. Myönnän, että tarkastan verensokerin varmaan jopa liian usein nyt, kun se on niin helppoa ja nopeaa ja sen voi tehdä ihan missä vain lähes huomaamatta. Tällä hetkellä Libre näyttää, että skannauskertoja päivässä olisi jopa 51. Ehkä mulla on tässä mukana vielä sellaista alkuinnostusta ja se laantuu ajan myötä.

Sensori pysyy mulla erittäin hyvin paikallaan. Alkuun käytin kuntosalilla sensorin päällä Coban-sidosta, mutta se on niin hankala laittaa paikalleen, että olen senkin jättänyt pois. Hyvin on pysynyt kiinni ihossa uidessa, saunoessa ja liikkuessa.

Hyvä kuulla, että muillakin on pikkuisen jomottanut sensorin laiton jälkeen. Se on sitten ilmeisesti ihan normaalia. Muuten sensorin laitto ei kyllä tunnu yhtään.
Kirjattu

VAK

• Matkailija
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2017, 13:05:49 ip »

Sain muutaman lähettimen koekäyttöön. Vaikuttaisi ihan toimivalta systeemiltä. Sensorin luku onnistuu myös puhelimella(android+glimp) tai smartwatchilla(esim sony smartwatch 3). Asensin softan tuohon rannekelloon, niin ei tarvi mitään erillistä mittaria mukana kuljetella.
Kirjattu

dn85

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 28, 2017, 10:17:28 ap »

En tiedä onko tyhmä kysymys, mutta mites nukkuminen tuon kanssa? Jos kovasti vaihtaa asentoa ym...
Mulla oli normaali sokkosensori syksyllä ja sitä kyl sen viikon verran minkä sensori oli kiinni niin varoi.
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #10 : Tammikuu 28, 2017, 10:50:53 ap »

Ei haitannut minua kokeilun aikana mitenkään. Olen itse kova pyörimään ja sittenkin pysy paikallaan.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Masa

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2017, 19:16:54 ip »

Vajaa parin viikon kokemuksella sensorista.
Sensori on pysynyt paikallaan todella hyvin, kestää normaalia elämää ainoa tilanne jossa joutuu vähän varomaan on hikisen paidan riisuminen, ihoon liimautunut märkä paita tahtoo takertua myös sensoriin.
Kirjattu

Exactamente

• Intoilija
« Vastaus #12 : Tammikuu 31, 2017, 09:29:20 ap »

Vasta yhden sensorin kokemus, mutta erittäin hyvin pysyi kiinni. Oli tekemistä saada se irti. Nyt toinen ollut muutaman päivän ja tukevasti pysyy. Vaihtelen nukkuessa paljon asentoa, mutta tunnustan tuota kyllä hieman varovani - ehkä turhaan.

Hienoista ärtymystä itsessäni aiheuttaa laitteen saatavuuden vaikeus - yksityinen ei tästä maasta saa ostettua, yritys ei tunnu vieläkään kertovan koska saisi ja kaupunki ei saa näiden jakelusta väännettyä päätöstä sitten millään, edes kerrottua koska päättävät...  >:(

Librestä tämän lyhykäisen kokeilun perusteella pidän paljon - selkeä, nopea, helppo ja tuo turvallisuuden tunnetta huomattavasti. Jos minä saisin päättää, niin sen saisi jokainen sellaisen haluava diabeetikko.  :)
Kirjattu

Juha R

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 31, 2017, 23:52:16 ip »

Minulla on syyskuun alusta lähtien ollut Libren sensorit lähes jatkuvassa käytössä.
Välillä olen pitänyt viikon taukoa ihan vaan sen vuoksi, että pysyy tuntuma sormenpäämittaamisen käyttöön.

Ihan yksityisesti omalla rahalla ostin Ruotsista tuttavan avustuksella.
Käyttöongelmia ei juurikaan ole ollut.
Pyöräilen pakkasella ja sensori ilmeisesti kylmettyy joskus liikaa, kun ei sisätiloihin tultua anna lukemaa.
Mutta 5 minuutin päästä antaa lämmettyään lukemat eli toimii varsin hyvin.

Kerran sensori meinasi lähteä irti hikistä paitaa riisuessa. Silloin auttoi lisäteippi irtoavassa reunassa.
Toisella kerralla sensori lähti kokonaan irti hihan tartuttua kiinni olisiko 2 päivää ennen 14 vrk määräajan umpeutumista.
Minulla parani Hba1c taso noin 1 yksikön verran alaspäin kun Librea oli käytetty n. kuukausi.
Eli kyllä se toimii.

Minulla syy hankintaan oli jatkuvasti kohoava verensokeri.
En ollut varma, oliko ongelmana öinen matala vai nouseeko vain liian pienen pitkävaikutteisen yöannoksen takia.
No tämähän selvisi heti, että ei ole matalaa yöllä ja uskalsin lisätä 2 yks kerrallaan pitkävaikutteista illalla.
Sitten löytyi pitkävaikutteisen taso, jossa sokeritaso normaalisti pysyy kun syö vakioiltapalan eikä ole isoa liikuntaa illalla.

Sen huomasin Librea käyttäessä, että liikunta muuttaa minulla aika radikaalisti insuliinin tehoa.
Olihan se tiedossa jo ennenkin, mutta se että vaikutus on niin suuri, niin se oli yllätys.

Autolla ajaessa on erittäin kätevä, kun ei tarvitse varmuuden vuoksi napostella matkan aikana.
Mittaaminen onnistuu katsetta liikenteestä siirtämättä.
Otan mittarin vyölaukusta ja painan sitä ainoaa nappia ja vien toisella kädellä mittarin sensorin luo.
Piippaus, vilkaisu mittariin ja se on siinä.
Kaksi kertaa napin painaminen sulkee mittarin.
Yksinkertaista ja toimivaa.

Samoin uutta tietoa minulle oli Humalogin "hännän pituus" ts. vaikutus ulottuu minulla vielä selvästi 2 tunnin jälkeenkin niin että se pitää huomioida jos lähtötaso oli normaali.
Ruotsista ostetun mittarin käyttöliittymä on ruotsinkielinen, mutta siihen tottuu kyllä nopeasti.

Vinkki: Abbottin sivulta ladattuun PC ohjelmaan sai valita myös suomenkielisen käyttöliittymän, vaikka mittari ei edes ole julkisessa myynnissä Suomessa. Tämä johtuu tietysti siitä, että ohjelmisto on joissakin kunnissa hoitajien käytössä.

Ja lukemat saa sieltä ohjelmasta talteen CSV-tiedostoon, niin voi säilyttää niitä pitempäänkin kuin sen maksimiajan oliko se vuosi.
Mutta mitäs sitä historialla, tärkeämpää on tietää mihin suuntaan verensokeri on kulloinkin matkalla.

Hyvä laite, joskin ruoka-annosten hiilihydraattien naputtelussa tulee etusormi "kipeäksi", kun annosmäärä nousee vain 1 HHgr kerrallaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1975 monipistoshoito Humalog/Levemir

Masa

• Aloittelija
« Vastaus #14 : Helmikuu 02, 2017, 19:35:59 ip »

Hyvä laite, joskin ruoka-annosten hiilihydraattien naputtelussa tulee etusormi "kipeäksi", kun annosmäärä nousee vain 1 HHgr kerrallaan.

paina + tai -   pidemmän aikaa. Numerot alkaa ns. juoksemaan, ei tarvitse naputella.
Kirjattu

Linkkejä