Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417338 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiikarien laskenta/arviointi  (Luettu 10496 kertaa)

tapsa

• Lentävä kynä
Vs: Hiikarien laskenta/arviointi
« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2016, 11:12:14 ap »

Itse latasin kännykkään novonordisk hiilihydtraatti käsikirjan joka on auttannut jos käy vaikka ravintolassa syömässä. :) :D

Onko myös vaaka mukana ?

Kehtaisiko ravintola-annoksia ruveta ennen syöntiä ja bolustamista punnitsemaan? Pitäisi myös punnita erillään eri hh-määrän sisältävät annoksen osat.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2016, 13:03:38 ip »

Tarkoitin, että se helpottaisi arvioimaan mitä syö hh määrältä kun eihän sitä kaikkia voi muistaa. Itse olen huomannut sen auttavan arvioinissa mitä syö hh:n määrältä.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 24, 2016, 15:39:20 ip »

Silmämääräisesti & kokemukseen perustuen. Ja tarkistusta tasaisen epätasaisesti fineli.fi:stä sitten faktojen puolesta. Usein myös pakkausten kyljistä, joskaan en mitenkään erityisesti sellaisia väijy (tai oikeastaan harvoin ostan sellaisia, missä näitä ilmoitetaan eli teen paljon ruokaa itse). Työpaikkaruokailussa tai ravintolassa silmämääräisesti puhtaasti, en lähde kyselemään pitoisuuksia erikseen.

Ja miten hyvin arviot osuvat - kuten tuolla aiemmin jo mainittiin, jos ne hiilarit oliskin ainoa asia, mikä ateriainsuliinia pistäessä tarttis huomioida, olis muuten helppo rasti. Vaan kun ei ole, niin sanotaanko näin, että harvinaisen hyvin osuu. Paitsi esim. joulupöydässä. Ja jostain syystä munakkaan kanssa sössin järjestelmällisesti (molemmissa siis hypovaara, joulupöydän osalta arvelen että se on se hetki kun stressitasot laskee + ateriainsuliini, mitkä ajaa hypoille. Ja sitä stressin laskua ei vaan osaa arvioida riittävän isoksi)

Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Joulukuu 24, 2016, 18:10:20 ip »

Aika yleistä ja odotettuakin on tuo silmämääräinen arviointi. Ajoittainen "silmän kalibrointi" vaakaa ja ruoka-aineen koostumustietoa apuna käyttäen.

Siis tulee tuntea oma ateriahetkellinen insuliini-/hiilariherkkyys, sokeristuvien ateriakomponenttien hh-pitoisuus ja niiden massa. Asiaan aina vaikuttaa elimistön (insuliiniherkkyys-)tila, ja perusinsuliinin senhetkinen vaikutus (siis liikaa vai liian vähän).
Mahdoton tehtävä käytännössä. On ihme (ja onni), että vs-hallinta kuitenkin onnistuu ainakin jotenkuten.

Valistuneet arvaukset etukäteen ja vs-mittaukset jälkikäteen kerryttävät selviytymisohjeistusta omaan   "kokemuspankkiin"
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #19 : Joulukuu 25, 2016, 23:08:16 ip »

Tietenkin siihen arviointiin tarvitaan se tieto per 100g.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2017, 15:56:21 ip »

Silmämääräisesti. Pumpussa on sitten taas boluslaskuri, joten sinne vaan syöttää hh:t niin se hoitaa homman.
Noin kai useimmat tekee. Pointtini on se, että kuinkahan tarkkaa tuo arviointi todellisuudessa on, useinhan ateria koostuu aika monesta komponentista, joiden keskinäinen suhde lautasella on aika satunnainen.
Lähes koomiselta tuntuu pumpun boluslaskurin tarkkuus noiden summittaisten hiilarimäärien perustella. Varsinkin kun prosessiin osallistuu useita arvaamattomia tekijöitä (kuten fyysinen aktiivisuus, elimistön vireystila, henkinen stressi.........
Tässäpä syy miksi mä nyt Libren saatuani olen luopunut boluslaskurin käytöstä. Se vaan tuntuu ihan turhalta pilkunviilaamiselta, kun todelliset syyt heittelyyn on ihan muualla.

Hiilarien laskeminen ja insuliinien arvioiminen ei ole mulle mikään ongelma koska käytän melkein kaiken ruoan puntarin kautta. Siis en mä voileipää punnitse, mutta puurohiutaleet, potut, pasta, riisi, kaikki tämmönen menee aina vaakan kautta, (ihan vaan koska se on helpompaa kuin yrittää arvailla että paljonkohan tässä nyt on. Toki jos syö jonkun muun laittamaa ruokaa, niin sitten joutuu menemään arvailulinjalla) ja uusien tuotteiden kohdalla tarkistan aina ravintosisällöstä paljonko siinä on hiilareita, niin mun hiilarilaskenta on aika tarkkaa.
Ja 0,5 yksikön tarkkuudella laitettu pikabolus on ihan tarpeeksi tarkka. Libren arvaus verensokeristakaan ei ole pilkun tarkka.

Ja pitäähän se huomioida myös proteiinit ja rasvat, että ei se pelkkää hiilarilaskentaa ole.  ::) Ainakaan mulla.

Siksikin oon nyt luopunut tuosta annosoppaan käytöstä, kun joka kerta jouduin kuitenkin muuttamaan sitä lukemaa mitä se ehdotti, niin tuntui aika turhalta käyttää aikaa siihen että mietin mitä se ehdottaa, kun joudun kuitenkin laskemaan ja päättelemään kaiken itse.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Linkkejä