Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Osaatko mitata ja pistää oikein? Diabeteslehti jolukuu 2016  (Luettu 5348 kertaa)

Suvianne

• Aloittelija
Osaatko mitata ja pistää oikein? Diabeteslehti jolukuu 2016
« : Joulukuu 16, 2016, 23:00:56 ip »

Luin Diabeteslehdestä otsikon mukaista artikkelia ja syvän hämmennyksen aiheutti kappale: "Jokaisen pistettäviä insuliineja käyttävän on syytä muistaa täyttää neula ennen pistosta; pika- eli ateriainsuliineissa täyttöön riittää kaksi ylimääräistä yksikköä, kun taas uudemmissa, pitkävaikutteisissa insuliineissa neulan täyttö vaatii kolme yksikköä. Jos neulaa ei ennen pistosta täytetä, kynä ei "nollaudu" ja annostelusta tulee virheellinen." Siis MITÄ? En ole koskaan kuullutkaan tälläisestä. Siis pitääkö joka pistosta ennen ruikata pari yksikköä ilmaan neulan täyttämiseksi???
Kirjattu

Turilas

• Jäsen
Vs: Osaatko mitata ja pistää oikein? Diabeteslehti jolukuu 2016
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2016, 23:36:19 ip »

Kai nämä ohjeet on samat heikkonäköisille kuin hyvänäköisille, tai tästä ainakin arvelen ohjeen johtuvan. Oletan että se asia mihin oikeasti pyritään on se, että insuliinia on valmiina neulan kärkeen asti kun annosta aletaan annostelemaan.

Eli siis itse olen ollut tyytyväinen kunhan kärjessä näkyy pienikin tippa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2016, 23:38:09 ip kirjoittanut Turilas »
Kirjattu
LADA. Toujeo, Fiasp, metformiini. Omakustanteinen Libre.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2016, 00:00:44 ap »

Mun pistosaikoina (eli 10 vuotta sitten) riitti 1 yksikön ilmaan ruikkaaminen. Riippuu kai vähän neulan pituudestakin?

Ihmetyttää, miksi uudet pitkävaikutteiset vaativat noin monta yksikköä?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Taatelinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2016, 00:23:35 ap »

Mun pistosaikoina (eli 10 vuotta sitten) riitti 1 yksikön ilmaan ruikkaaminen. Riippuu kai vähän neulan pituudestakin?

Ihmetyttää, miksi uudet pitkävaikutteiset vaativat noin monta yksikköä?
Koska uusilla voidaan tarkoittaa esim toujeoa jossa yhden yksikön tilavuus on pienempi kun vanhoissa/"perinteisissä" insuliineissa?
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2016, 11:55:52 ap »

selvasti   valhetta.      7  kertaa 2yksikkoa.     14  yksikkoa  menee  hukkaan  paivassa          ruikitaan  vain    TARVITTAESSA.      annosta  voi  suurentaa pari yksikkoa      5110   yksikkoa   hukkaan  vuotessa
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2016, 13:30:46 ip »

Hassu ohje: En noudata. Jos olen aina pistänyt täyttämättä neulaa ensin, miksi täyttäisin sitä nytkään??? Joutuisin vain vähentämään annostani luultavasti 1 yks enkä insuliiniherkkänä viitsi lähteä suotta testaamaan. Varmaan tarkoitettu siksi, että monta kertaa samaa neulaa käyttävät (esim. minä) tarkistavat, ettei neula ole tukossa, koska pv tukkii neulan jossain vaiheessa.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2016, 14:31:21 ip »

Tarkistan että kupla ilmestyy neulan kärkeen ja jos näin ei käy kokeilen yhdellä yksiköllä. Yleensä se silloin onnistuu. Täten minulle on neuvottu vuosikymmeniä. Joskushan (muinoin) insuliini vedettiin isolla neulalla ampullista ja vaihdettiin sen jälkeen pienempi neula. Paljonkohan jäi vaadittavaa insuliinia pistosneulan täytteeksi?
Kirjattu

Suvianne

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2016, 20:52:00 ip »

26 vuotta olen diabetestä sairastanut ja nyt luin tälläisestä ohjeesta ensi kertaa. Todellakin menee insuliinia hurjasti hukkaan ja nythän annos muuttuu, jos alan neulaa täyttelemään.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2016, 21:14:44 ip »

Miten niin outo ohje ja inskaa hukkaan ? Kait te haluatte että pistätte oikeasti esim. 3U, kun laskelmilla olette siihen päätyneet, eikä todellisuudessa vain 2U.

Ja kun Toujeo on U300 niin 1U täyttää tilavuudeltaan vain 1/3 siitä minkä Lantus niin tietysti sitä tarvitaan neulan täyttöön enemmän yksikköinä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2016, 21:45:30 ip »

Hmmm, luulin,että Ponkala on pumpulla?
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Joulukuu 18, 2016, 19:32:42 ip »

Kyllä minä aikoinani kynillä pistessä aina neulan vaihdon jäkeen latasin tyhjät pihalle.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2016, 20:28:31 ip »

Hassu ohje: En noudata. Jos olen aina pistänyt täyttämättä neulaa ensin, miksi täyttäisin sitä nytkään??? Joutuisin vain vähentämään annostani luultavasti 1 yks enkä insuliiniherkkänä viitsi lähteä suotta testaamaan. Varmaan tarkoitettu siksi, että monta kertaa samaa neulaa käyttävät (esim. minä) tarkistavat, ettei neula ole tukossa, koska pv tukkii neulan jossain vaiheessa.

Varmaan tuokin on yksi syy, tosin osa nykyneuloista (mitä hoitotarvikejakelusta tarjoillaan) on ollut itselläni ainakin niin kökkölaatuisia, ettei välttämättä ihan iskemättömästäkään neulasta ole aineet tulleet läpi. Eli, senkin puolesta ihan validi ohje. (mihin tietysti se oikea ratkaisu olisi pitää huolta siitä, että tarjolla on oikeasti laadukkaita neuloja)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Joulukuu 18, 2016, 20:47:51 ip »

Jos tuota tyhjän neulan täyttöä ei tee niin annostelutarkkuus on aivan surkea ensimmäisille yksiköille (1 U vajaus). Laskelmat jossa arvioidaan ateriainskan annosta hiilareiden määrän perusteella menee ihan p....leen. Saattaa jopa kuvitella mittausten perusteella että isommat inskamäärät tehoavat paremmin kuin pienet :) Kynän annostelutarkkuus on muutenkin niin huono että kannattaa käyttää kaikki konstit systemaattisten virheiden eliminoimiseksi. Asialla on tietysti vähemmän merkitystä jos tarvitsee isoja ateriainskan määriä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #13 : Joulukuu 19, 2016, 21:09:38 ip »

Täytän kynän kyllä joka kerta, mutta 0,5 yksikköä riittää eli se, että neulasta ilmaantuu pisara.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Joulukuu 19, 2016, 21:35:59 ip »

Kyllä neljännes yksikkökin olisi riittävä, mutta käytännössä puoli yksikköä on määrä, jolla saa neulan pään kosteaksi. Siis jotka käyttävät nuorisokynää, joissa on puolen yksikön tarkkuus. Eihän insuliinia kannata hukkaan heittää, vaikka se apteekkarille mieleen olisikin. Siellä diabeteslehdessä on muutakin vähemmän asiallista kirjoitusta kuin tämä hukkaamisohje.
Kirjattu

Linkkejä