Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416760 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ruokailun jälkeinen hypo ja fruktoosi-intoleranssi  (Luettu 6516 kertaa)

Delfiininpoika

• Vieras
    • www.mattikaki.fi
Ruokailun jälkeinen hypo ja fruktoosi-intoleranssi
« : Marraskuu 27, 2016, 19:02:04 ip »

Olen 64-vuotias mies ja minulla on todettu 2-tyypin diabetes noin 20 vuotta sitten. Piikitin 164 yksikköä insuliinia ennen mahalaukun ohitusleikkausta 2008, jonka jälkeen seuraavana aamuna verensokeri putosi normaaliksi kuten verenpainekin.

Leikkauksesta lähtien minulla on ollut iltapäiväruokailun jälkeen (ruisleipää, margariinia, makkaraa tms.) parin tunnin päästä pahat hypo-oireet. Ne alkavat tuntua jo 5 pinnassa, mutta alle 4 ovat pahat.

Viime vuosina olen alkanut huomata sellaista, että nämä hypo-oireet tulevat jo noin tunnin päästä ruokailusta. Vapisuttaa ja on paha olla. Menin terkkariin otattamaan verensokerin ja sydänfilmin, koska ahdisti rinnasta ja oli voimakkaat hypo-oireet. Verensokeri oli 6,5, eli ei lähelläkään hypoa. Ottivat sydänfilmin ja sydäninfarktiverikokeen ja totesivat ettei kyse ollut flimmeristä (joka ainakaan olisi testin aikana ollut päällä).

Olen tässä lukenut mielenkiintoista kirjaa "Suoliston salaisuus", jossa kerrotaan fruktoosi-intoleranssista. Kun olen lueskellut aiheesta enemmän, huomaan siinä samankaltaisia oireita, mitä minulla on ollut jatkuvasti. Ilmavaivoja, mielialan muutoksia (voi johtua myös verensokerin putoamisesta), heikkoutta, esim. nostaessani auton rengasta hyllylle, uuvun pian ja tuntuu kuin hypo olisi alkamassa. Erikoisia mielialatuntemuksia, jopa voimakasta depressiota, joka alkaa tulla yhtäkkiä päälle kuin nappulasta vääntämällä.

Lääkäri otatti suuren määrän erilaisia verikoeita, kuten. maksa-, munuais-, hypofyysi-,  kilpirauas- jne... jotka kaikki olivat OK.

Minulla ei ole ollut synnynnäistä makeaninhoa vaan lähinnä päinvastoin. Leikkauksen jälkeen liika makea ei maistu ja muutenkin makutottumukset muuttuivat radikaalisti. Nälkää en tunne, enkä janontunnetta. Leikkauksen jälkeen näitä pahoja tuntemuksia on ilmaantunut, mutta muuten laihtuminen onnistui hyvin. Paino putosi 70 kg ja on pysynyt kohtuu hyvin alhaalla. Erityisesti väsymys ja huonot tuntemukset sekä voimattomuus ovat ikäviä.

Olen nyt menossa ravitsemusterapeutille, jotan kuulisin mielelläni mielipiteitä asiasta.
Kirjattu

Rajanka

• Aloittelija
Vs: Ruokailun jälkeinen hypo ja fruktoosi-intoleranssi
« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2016, 23:14:38 ip »

Moi
Ehdotan että kokeilet ruisleivä vähentämistä.
Siiry puuroihin ja syö vain kokolihaleikeittä mieluiten lintua.

Minulla on nyt meneilään ruokailujen muutos.
Olen yöihminen..
Käytän puurojen valmistukseen https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6412450155508.jpg
Teen puuron etupäässä suurista kaurahiutaleista ja sekaan 1/4 kauraleseitä.
Mitaan aineet kattilaan ja annan seistä 2-4 tuntia tai yön yli sitten sekoitan ja laitan levyajastimella levyn päälle 50 min sekoitan kunnolla .  Jäähdytän ja laitan jääkaappiin josta otan sitten annos kerrallaan mikroon ja 1 dl mustikoita seuraksi.
Olen maidonvalkuaisallerginen joten leikeet leivälle rajallisia.
Teen itse jauhetusta broiler/kalkkunalihasta pateita 1,2 litran vuokaan siivutan ja pakastan  en käytä munaa enkä korppujauhoja vain soijajauhoa massassa.

Syön myös n. kerran viikossa hapankaalirasiallisen 400g Hapankaalia maitohappopakteeriston vuoksi.
En syö makeisia pullaa keksejä, kahvilla voileipä.

Olen talousalan eläkeläinen koulutusta alalle 4 vuotta.
Kirjattu
Älä valita Ala valita

Delfiininpoika

• Vieras
    • www.mattikaki.fi
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2016, 02:56:21 ap »

Miksi pitäisi luopua ruisleivästä? Miten ruisleipä voisi vaikuttaa fruktoosi-intoleranssiin? Ruisleipä hajoaa hyvin hitaasti ja ehtii usein jopa paksusuoleen saakka. Näin ollen on hyvin vaikea uskoa, että ruisleipä voisi olla haitallista fruktoosi-intolerantikolle, ja etenkään minun kohdallani, jolle oireet tulevat tunnin sisällä.

Sen sijaan ravintoterapeutti oli sitä mieltä, ettei minulla voi olla fruktoosi-intoleranssia, koska siihen liittyy hyvin kiinteästi makeaninho, jota minulle ei ole ollut. Leikkauksen jälkeen liian makea ei kiinnosta.

Oireeni voisivat hänen mukaansa johtua yksinkertaisesti dumpingista (liian iso ruoka-annos 2 dl kokoiseen mahalaukkuun, vaikka se onkin 8 vuoden aikana venynyt). Ilmiö ei minulla dumpingilta tunnu, sillä tiedän, millainen dumping-oire on ja se ilmenee eri tavalla. Mutta se muistuttaa kyllä tietyllä tavoin tätä. Hänen mukaansa dumping voi aiheuttaa juurikin hypo-oireilun tyyppistä ilmiötä, mitä en ole aiemmin tiennyt.

Ruisleivästä en aio luopua, koska se lienee paras mahdollinen ruoka-aine, mutta olen nyt hieman pienentänyt annoksen kokoa ja se on auttanut. Lisäksi minulla on huono tapa syödä liian nopeasti vaikka pureskelenkin hyvin, joten pitää yrittää muistaa syödä riittävän usein, ettei oikea hypo yllätä. Silloin tulee tietty ahmittua liian nopeasti. Näläntunnetta minulla ei ole, joten ruokailu helposti unohtuu.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2016, 05:37:28 ap »

Onko insuliinilääkitystä?
Kirjattu

Delfiininpoika

• Vieras
    • www.mattikaki.fi
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2016, 11:00:16 ap »