Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417407 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Joulu 2016  (Luettu 6194 kertaa)

pæve

• Vanha tekijä
Vs: Joulu 2016
« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2016, 14:40:24 ip »

Joulu voi olla tosiaan monenlainen, ei mihinkään muottiin ole pakko asettua, ei ole pakko touhottaa, tavaran ahminnan ja ruuankin, voi ohittaa.
Ympäristö taitaa haluta johonkin muottiin! Moni lähtee pois suomesta, moni taas palaa suomeen, jouluksi.
Harva edes (aikuisten oikeasti) osaa sanoa miksi viettää joulua.
Jouluna vietetään Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymän juhlaa ❤
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2016, 16:04:05 ip »

Joulun perinteet saattavat olla ahdistaviakin joillekin: olen sivusta seurannut, kuinka pojan perheessä kipuillaan tulevan joulun kanssa. Ovat tähän asti pakanneet 5-henkisen perheen ja (isot lahjasäkit) autoon ja matkanneet jommankumman vanhempien luokse. Nyt kun on oma talo, pitäisi alkaa tehdä omaa joulua.

Miniän pienessä suvussa kaikki joulut on sina vietetty aina saman kaavan mukaan vähintään kolmen sukupolven kesken. Meillä (uusioperheessä) on aatto oltu joko ihan oman perheen kesken tai joidenkin lähisukulaisten  kanssa milloin kotona, kylässä, mökillä, Lapissa, Kuusamossa tai ulkomailla. Ja tehty just niinkuin on itsestä tuntunut. Nyt tämän nuoren perheen pitäisi löytää joku itselleen sopiva tapa. Olemme ilmoittaneet hyvissä ajoin, että meidän takia ei tarvi tehdä asiasta mitään pakkopullaa.

Minä en edes ole jouluruokien ystävä, mutta väännän kyllä tarvittaessa perinteiset kinkut ja laatikotkin. Salaa toivoisin pääseväni maaseudun rauhaan hyvän kirjan ja pienen, kevyen ruokavaraston kanssa ilman lahjahömppää. Mutta perheellisenä taivun kyllä tarvittaessa kompromisseihinkin....
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #17 : Marraskuu 28, 2016, 13:57:05 ip »

Luultavasti yksin kotona jos lapset ei pakota muuta tekemään ja tuskin puuttuvat asiaan .
Tietysti ne pyhinä käy muttei aattona .
Pienet lahjat kyllä hommaan lapsenlapsille osa jo ostettu .
Yksin kun oppinut olemaan ei tee vaikeuksia oli sitten joulu tai juhannus.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 28, 2016, 14:12:39 ip »

Yksin kun oppinut olemaan ei tee vaikeuksia oli sitten joulu tai juhannus.

Naulan kantaan mummukka! Tosin mun yksinolo on vähän toisenlaista kun mies on kuitenkin osan aikaa kotosalla, mutta silti. Niitä mun koiria mä kaipaan arkena ja pyhänä mutta näillä mennään nyt.

Mun äiti haluaa olla aaton yksin. Hän muistelee silloin isääni joka kuoli 23.12.10. Äiti on siitäkin hyvä tyyppi, että hän ei "pakota" ketään luokseen juhlapyhinä vaan osaa nauttia rauhasta ja hiljaisuudesta kissavanhuksensa kanssa. ♡
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #19 : Marraskuu 28, 2016, 16:29:57 ip »

Harmi kun sinulta toukokuu molemmat koirat poissa nehän on olleet tietenkin perheenjäseniä .
Minä muistelen kissaa joka kuoli 19 vuotta sitten .
Ja samoin kun sinun äitisi muistelen edesmennyttä miestäni kuoli myös 2010 .
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 28, 2016, 17:14:17 ip »

Voi Toukkis, saisit lainakoiran tai kaksi täältä, jos asuisit lähempänä. Tuo toinen halinalle voisi viettää joulun kainalossa ja toinen taas lähtisi mielellään metsään. :)

Meillä poika lähtee aattona jälleen isälleen ja toiseen mummilaan. Me olemme ukkokullan kanssa nytkin kahdestaan. Laitan kodin kauniiksi, aito kuusi pitää olla ja kinkku, muuten ruoat sitä, mikä maistuu. Vähemmän perinteistä jouluruokaa, enemmän kaikkea lisuketta kinkun kylkeen. Saunotaan aina aatonaattona, kun minun mielestäni on järjetöntä ensin laittaa vähän ripsiväriä ja tukkaa kiharalle ja sitten pestä koko helahoito saunassa pois. Koska saunahan olisi ennen syömistä ja mielestäni juhlapöytään pitää vähän pynttäytyä.  8)

Aatto on oleilua ja liikkeelle lähdetään vähän ennen pimeää, koska hautausmaat ovat kauneimmillaan juuri pimeällä. Käydään kahdella hautuumaalla. Tyttären haudalla tulee haikea mieli, kun hän aina odotti niin joululahjoja, vaikka aikuinen olikin. Ja ihaili aina kaunista kotiamme jouluna.
Aattona käydään vielä siskollani ja sitten kotiin syömään, napostelemaan juustoja ja punaviiniä. Katsellaan hyvä leffoja ja nautitaan vaan rauhasta.
Kirjattu

julia

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2016, 21:32:14 ip »

Minun lapsuudenkodissani joulu oli ylenpalttinen, kaikin tavoin.

Ennen joulua tehtiin suursiivous komeroita myöten. Sitten leivottiin pipareita, kahdenlaisia pikkuleipiä, hedelmäkakkuja ja joulutorttuja. Äiti piilotteli niitä, sillä sisarukset söivät termiittimeiningillä kaiken, minkä löysivät.    Joskus parhaat piilot paljastuivat vasta seuraavan suursiivouksen aikana.  ;)

Jouluaattona lounaaksi syötiin riisipuuroa ja lipeäkalaa. Illalla sytytettiin kynttilät, istuttiin joulupöytään ja joku lapsista luki jouluevankeliumin. Illalla oli ensin vuorossa itse tehty lihapiirakka ja -liemi, sitten kalat ja rosolli, sitten kinkku laatikoineen ja itse tehty sienisalaatti, lopuksi hedelmäsalaatti. Tiskaamisen jälkeen (tiskivuorosta vapaat kävivät kävelyllä koiran kanssa) vasta avattiin lahjat ja syötiin leivonnaisia.

Jokainen sai aina lahjaksi kirjan sekä lähes kaiken, mitä oli toivonut. Isäni oli valmis maksamaan puoli vuotta laskuja joulusta, hän halusi, että edes kerran vuodessa jokainen voisi tuntea itsensä rikkaaksi ja onnelliseksi. Vanhempani olivat jouluihmisiä ja jouluna ei pihistelty, jouluun kuului antamisen ilo, herkkuruoka, ihanat koristeet, kauniit joululaulut. Joulu oli juhla, kaikkea sitä, mitä arki ei ollut.

Isäni vanhemmilta tulleet jouluperinteet ruokineen elävät edelleen ulkomailla sisareni kotona, vaikka sisko parka joutuu ruiskulla suolaamaan kinkun ja tappelemaan lantuista muiden suomalaisten kanssa.  :)
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #22 : Marraskuu 30, 2016, 12:25:02 ip »

Lapsuuden kodin lämpöä: Isä joi sikana viinaa ja huusi, uhkaili puukolla. Veli veti isukkia turpaan, veri lensi. Koiralle isi juotti kaljaa, koira hoippui humalassa. Lahjaksi korkeintaan pehmeässä paketissa alushousut.
Vittu kun vihasin joulua.
Äeti hoki hyvää jumalaa, mutta taivaanisä ja poika oy oli varmaan paremmissa perheissä, jakoivat joululahjoja toisaalla.

Muistan rauhallisenkin joulun, isukki oli putkassa. Siunattua joulun tunnelmointia.
Onneksi nyt on kaikki toisin.
Enkelikellokin kilisee.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2016, 12:52:17 ip kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Marraskuu 30, 2016, 13:32:04 ip »

Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 30, 2016, 13:45:22 ip »

Mua ahdistaa joulu. :( Mä kyllä tykkään joulusta ja jouluruuat on mun mielestä tosi hyviä, mutta nyt kun ollaan erottu, niin en yhtään tiedä, että kuinka joulua vietetään. Haluaisin viettää joulun lapsen kanssa mun omien vanhempien luona mutta tiedän, että lapsen isäkin haluaa viettää joulun lapsensa kanssa, tietenkin. Ollaan kyllä koko porukka tervetulleita mun entisen miehen vanhempien luokse joulun viettoon, mutta jotenkin se ei houkuta yhtään. Ja mun vanhempien luokse voidaan mennä vain lapsen kanssa kahdestaan. Jouluaatto on mulle se tärkein päivä ja pelkään, että käy niin, että vietän aaton erossa mun lapsesta ja tiedän, että sellainen joulu ei ole kiva joulu. Tällä hetkellä on fiilis, että voisin ohittaa koko joulun.
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Marraskuu 30, 2016, 14:19:10 ip »

Mua ahdistaa joulu. :( Mä kyllä tykkään joulusta ja jouluruuat on mun mielestä tosi hyviä, mutta nyt kun ollaan erottu, niin en yhtään tiedä, että kuinka joulua vietetään. Haluaisin viettää joulun lapsen kanssa mun omien vanhempien luona mutta tiedän, että lapsen isäkin haluaa viettää joulun lapsensa kanssa, tietenkin. Ollaan kyllä koko porukka tervetulleita mun entisen miehen vanhempien luokse joulun viettoon, mutta jotenkin se ei houkuta yhtään. Ja mun vanhempien luokse voidaan mennä vain lapsen kanssa kahdestaan. Jouluaatto on mulle se tärkein päivä ja pelkään, että käy niin, että vietän aaton erossa mun lapsesta ja tiedän, että sellainen joulu ei ole kiva joulu. Tällä hetkellä on fiilis, että voisin ohittaa koko joulun.
Jos sie siedät silmissäis sitä miestä, olisin varmaan itse siellä hänen vanhemmillaan aaton, ja poistuisin illalla , ja hän toisi lapsen siulle seuraavana iltana?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Marraskuu 30, 2016, 15:01:14 ip »

Eikö teillä ole mitään sopimusta siitä, kuinka paljon ja milloin lapsi on poissaolevalla vanhemmalla? Vai onko teillä yhteishuoltajuus? Noista asioista olisi kaikkien mukavuudeksi hyvä sopia ihan kirjallisesti tyyliin joka toinen jouluaatto toisella, kesälomalla viikko jne
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Marraskuu 30, 2016, 15:15:26 ip »

Ei meillä ole mitään kirjallista sopimusta oikeastaan mistään. Kun käytiin lastenvalvojalla kesällä, niin hän sanoi, että sopikaa keskenään. Ja nyt on ollut niin, että Maija asuu mun kanssa, mutta Maijan isä kyllä näkee lastaan oikeastaan päivittäin ja hoitaa Maijaa, kun olen töissä, kuntosalilla ym. Ollaan siis kyllä erottu, mutta kuitenkin koko ajan keskenään tekemisissä. Ongelma on nyt se, että voisin kyllä viettää joulun, ja ihan mielellään viettäisinkin niin, että voitaisiin olla kaikki kolme porukalla, mutta mun vanhempien luona se ei onnistu ja en jaksaisi mennä myöskään Maijan isän vanhempien luokse. Sinne tosin olen erittäinkin tervetullut. Täytyy katsoa kuinka se menee. Maija ei ole ollut koskaan yötä erossa musta, joten vaikka aaton olisikin isänsä kanssa, niin yöksi sentään saisin lapsen itselleni.
Kirjattu

pettersons

• Vieras
  • Jepjep :)
    • d-vitamiinit.com
« Vastaus #28 : Joulukuu 08, 2016, 08:27:18 ap »

Alkaisi olemaan taas viimeiset hetket joululahjaostoksille. Harmittaa, kun pitää aina jättää näin viime tippaan. Nyt sitten joutuu ruuhkissa pyörimään kaupoissa, kun pelottaa, että verkkokauppa toimitukset eivät tule ajoissa :/
Kirjattu
Vitamiini vajeeseen talvella - monivitamiinit

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 08, 2016, 09:47:40 ap »

Alkaisi olemaan taas viimeiset hetket joululahjaostoksille. Harmittaa, kun pitää aina jättää näin viime tippaan. Nyt sitten joutuu ruuhkissa pyörimään kaupoissa, kun pelottaa, että verkkokauppa toimitukset eivät tule ajoissa :/

Voi teitä. Itselläni on tasan kolme ihmistä joille joululahjan annan, ja jokaiselle fyrkat kouraan. Ei tartte stressata sitä puolta yhtikä smitenkään.  8)Lompsa levälleen ja se on siinä.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä