Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418360 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: määrittämätön diabetes  (Luettu 10204 kertaa)

Annis

• Aloittelija
Vs: määrittämätön diabetes
« Vastaus #15 : Elokuu 28, 2016, 21:32:43 ip »

Munkin pitää tähän soppaan sekoittaa lusikkani. Mullahan on luokiteltu D2, mutta välillä lääkärit kirjoittaa papereihin D1, määrittelemätön diabete ja sitten joskus kerrotaan että mulla on mody tai lada(en muista miten päin ne meni). Syy on siihen että mulla todettiin insuliinin tuotosta n.20 vuotta sitten ja siitä siirryttiin nopeasti insuliineihin. Nykyään mulla siis menee insuliinit ja tablettimuotoiset sokerilääkkeet.
Kirjattu

vodek

• Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2016, 10:20:33 ap »

Tuttua on. Diagnoosi vaihtunut moneen kertaan. Nyt on pysynyt jonkun aikaa E.14, määrittämätön diabetes, jossa on kuulemma piirteitä sekä 1. että 2. d.stä.
Joku taho, kenties d-liitto, voisi edes lyhyen yhteenvedon asiasta julkaista. Nyt ei ole olemassa mitään tietoa!
Kirjattu

vodek

• Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 30, 2016, 10:40:37 ap »

Jatkan edellistä.
Diabetesliiton tiedotukselta kysynkin ystävällisesti, onko E.14 d.stä olemassa suomeksi mitään vähän tarkempaa tietoa ja jos on niin missä.
Kiitän etukäteen.
Kirjattu

vodek

• Vieras
« Vastaus #18 : Elokuu 30, 2016, 12:38:22 ip »

Munkin pitää tähän soppaan sekoittaa lusikkani. Mullahan on luokiteltu D2, mutta välillä lääkärit kirjoittaa papereihin D1, määrittelemätön diabete ja sitten joskus kerrotaan että mulla on mody tai lada(en muista miten päin ne meni). Syy on siihen että mulla todettiin insuliinin tuotosta n.20 vuotta sitten ja siitä siirryttiin nopeasti insuliineihin. Nykyään mulla siis menee insuliinit ja tablettimuotoiset sokerilääkkeet.

Todella hyvä Annis, että sinäkin sekoitat lusikkasi soppaan. Näin voidaan paremmin selvittää mitä se soppa sisältää.
Kirjattu

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Veteraani
« Vastaus #19 : Elokuu 30, 2016, 14:15:53 ip »

Jatkan edellistä.
Diabetesliiton tiedotukselta kysynkin ystävällisesti, onko E.14 d.stä olemassa suomeksi mitään vähän tarkempaa tietoa ja jos on niin missä.
Kiitän etukäteen.

E14 Määrittelemätön diabetes on diabetes, joka ei ole: Insuliinihoitoinen diabetes (E10)./Aikuistyypin diabetes (E11)./Raskauteen, synnytykseen tai lapsivuoteuteen liittyvä diabetes (O24)./Vastasyntyneen diabetes (P70.2)./Aliravitsemukseen liittyvä diabetes (E12)./Leikkauksenjälkeinen hypoinsulinismi (E89.1)./Heikentynyt glukoositoleranssi (R73.0)./Munuaisperäinen glukoosivirtsaisuus (E74.8)./Tarkemmin määrittämätön glukoosivirtsaisuus (R81)

Tämä löytyy THL:n ylläpitämästä tautiluokituksesta, hakukoneella tautiluokitus, suoraa linkkiä ei näköjään pysty tekemään.

terv. Johanna, tiedottaja, Diabetesliitto
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2016, 15:06:07 ip kirjoittanut Diabetesliiton tiedotus »
Kirjattu

vodek

• Vieras
« Vastaus #20 : Elokuu 30, 2016, 15:31:11 ip »

Kiitti vastauksesta, mutta ne olivat juuri niitä tietoja, jotka jo tiesin ennestään. Mitään uutta ja asiaa tarkemmin valaisevaa tietoa ei ilmeisesti ole. Insuliinihoito on ollut alusta alkaen.
Linkkinne koodistoon tuotti vastauksen: error 500.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2016, 15:38:55 ip kirjoittanut vodek »
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #21 : Elokuu 30, 2016, 15:57:08 ip »

Mielestäni diagnoosin teko aloittajalla on jäänyt jotenkin kesken. Tautiluokituksen mukaan tällaisia ryhmiä on, kuten dia-liiton Johanna kertoi. Eiköhän E.14 ole jonkinlainen "roskakori", johon sitkeiden tutkimusten jälkeen tapaus merkitään. Ei missään nimessä ole ensimmäinen diagnoosin vaihe. Onko "kaikki" tehty asian selvittämiseksi?
http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2010/en#/E15-E16
Kirjattu

vodek

• Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 30, 2016, 16:30:17 ip »

Erkku. Myös omasta mielestäni asia on täysin kesken. Siksipä täälläkin tietoja kyselen.
Ensimmäisen varsinaisen tutkimuksen tulos oli D1, sitten välissä joku holtiton arvaus E.13, joka sittemmin muutettiin ja on nyt siis E.14.
Uusia tutkimuksia ei ole tehty, eikä varmaan tulla tekemäänkään. Olen nimittäin siirretty erityishoidosta tavalliseen terveydenhoitoon.
Lisätietoa olisi ollut kiva saada ja tavallaan sainkin. Tiedon siitä, ettei tietoa ole.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2016, 16:34:23 ip kirjoittanut vodek »
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Elokuu 31, 2016, 10:28:02 ap »

Vodekin tapaus taitaa olla ihan pulkassa. Sinulla on D1 ja hoito on sen mukainen eli insuliinihoito. E14 on tautiluokituksen numero, joka kertoo syyn ko. vaivaan, mikä sen on aiheuttanut. Kaiketi se on merkittävä rekistereihin toisia lääkäreitä ja Kelaa ym. varten. Minulla on D1 ja piikkihoito, mutta tautiluokituksen tarkenne on E.89.1 leikkaamalla poistettu haima. Sitä ei näy minun papereissani eikä Kela-kortissa.
Vodek käyttää ilm. VHH-ruokavaliota ja on saanut A1c:n hyvään malliin ja siksi on joutunut "sivuraiteille". Sama on minulla, enkä sitä harmittele. Jos innostusta riittää panen vinkkejä tautiluokituksesta yms.
http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2010/en#/E15-E16
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/74696/Hyytiainen_Mikko.pdf?sequence=2
http://www.icd-code.org/blocks/diabetes-mellitus-10ae7f94-a3df-4ab2-abf1-7709301708ac
http://julkari.fi/bitstream/handle/10024/70398/URN_ISBN_978-952-245-511-6.pdf?sequence=1
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50056#s2
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Elokuu 31, 2016, 11:12:20 ap »

Kiitti vastauksesta, mutta ne olivat juuri niitä tietoja, jotka jo tiesin ennestään. Mitään uutta ja asiaa tarkemmin valaisevaa tietoa ei ilmeisesti ole. Insuliinihoito on ollut alusta alkaen.
Vodek, kyselet asiaa hieman väärältä kantilta. E14 nimenomaan kertoo että sinulla on diabetes mutta
sitä ei ole (ainakaan vielä) varmuudella saatu selville mikä sen on aiheuttanut yms. muuta tarkempaa tietoa.
Kukaan ei pysty sinulle tuosta E14 koodista kertomaan mitään tarkempaa, se on lokero johonka laitetaan
nämä selvittämättömät tapaukset koska jokainen pitää tilastoihin laittaa.

Jotta sinun tapaukseen pystyisi jotain tarkempaa kommentoimaan niin pitäisi tietää taustoja enemmän,
esim. mitä vasta-aineita on tutkittu ja mitkä oli tulokset ja mikä on ollut C-peptidi kokeen tulos jos se on otettu.
Myös voisi valaista se miten vs käyttäytyy yöllä ja aaamulla paaston jälkeen ja miten taasen käy eri tyyppisten ja hiilarimääriä sisältävien aterioiden jälkeen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

vodek

• Vieras
« Vastaus #25 : Elokuu 31, 2016, 14:00:25 ip »

Suurkiitos Erkku. Juuri tätä selkeää asiatietoa kaipasin! ICD-10 koodistoa olen tutkinut, mutta asia ei auennut.
Osuit muutenkin nappiin. Olen VHH:lla ja edellisen d-lääkärin mukaan hoitotasapainoni on "liian hyvä", hypojen vaara ym. Yritti tehdä hoitooni muutoksia, joita en tehnyt.
Nyt käyn siis yleislääkärillä, tosin D-keskuksen tiloissa. Hän hyväksyi VHH-mallin ilman mutinoita, jopa kannustaen.

Reiska. Suurkiitos myös Sinulle. Jaksat aina vastata.
Kokemattomana asetin kai kysymykseni väärin.
En ole täysin perillä mitä tutkimuksia on tehty. Täytyy pitkästä aikaa tarkistaa onko Kantatiedostoon ilmestynyt jotain uutta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2016, 15:05:42 ip kirjoittanut vodek »
Kirjattu

vodek

• Vieras
« Vastaus #26 : Syyskuu 01, 2016, 08:57:23 ap »

Erkku.
Varsinkin linkkisi Käypä hoito sivulle oli arvokas. Olin sitäkin moneen kertaan aikaisemmin tavaillut, mutten siltikään tajunnut. Heti johdantokohdassahan asiani selvitettiin. Ohi vaan oli mennyt.
Vatkasin liian monimutkaisesti ja ICD-10 koodiston kelailu sekoitti vielä lisää.
Ainakin joku lamppu nyt syttyi ja toivottavasti ei heti sammu.
Kirjattu

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Maaliskuu 04, 2020, 16:44:24 ip »

Minullakin on entinen D2, nykyinen määrittämätön diabetes E14.
Elinsiirron, munuainen, 12/2017 tuli Tresiban aamulla ja nykyisin Lisipro aterioilla. Kortisonia oli aluksi enemmän joten inskaa enemmän. Nyt kortisonia on reippaasti vähennetty.
Kirjattu
Määrittämätön diabetes

karhu

• Jäsen
« Vastaus #28 : Maaliskuu 05, 2020, 17:03:12 ip »

Kanta-tiedostoissa saattaa olla ja usein onkin eri tiedot kuin hoitavalla taholla.
Itsellä esim. Kannassa:
E11.
E13.
E14.
Ketkä niitä sitten kirjoittelee on arvoitus, lääkäri vai joku muu. Arvoitus on sekin millä perusteilla niitä väsäillään, kun kaikkea ei kuitenkaan kirjoiteta.
Sinänsä ei kai ole suurta merkitystä mitä niissä tiedostoissa lukee.
Virallisissa tiedoissa olen E10. Sitä ei ole Kantaan kirjattu ollenkaan.

Kanta-tiedosto on silti hyvä olla olemassa. On siitä paljon hyötyä, vaikka koetulosten lukemisessa ja reseptien uusinnassa.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2020, 18:01:31 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Linkkejä