Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6763 jäsentä  •  415230 viestiä  •  19782 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi diabeetikko37, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miksi uinti helpottuu loppua kohti?  (Luettu 7381 kertaa)

Jalari

• Vanha tekijä
Miksi uinti helpottuu loppua kohti?
« : Heinäkuu 14, 2016, 22:21:14 ip »

Olen tässä kummastellut vaihtaessani hölkkä-juoksentelun uimiseen (koska kantakipu, jalkapohjan kalvojänne, ei vaikuta paranevan), että kun eka puolituntia on sellaista että tuppaa hengästymään ja siksi tekee mieli pitää taukoa altaan toisessa päässä. Uintikunnon parantuessa tuo on nyt pidentynyt 100-200 metriin ja muutenkin helpottunut. Mutta sitten menen suihkun kautta mittaamaan sokerin ja otan ehkä banaanin. Nyt usein tämän tauon jälkeen uiminen alkaa loppua kohti helpottumaan ihan huomattavasti. Yhteensä uin normaalisti 1-1,5 tuntia. Eilenkin uin kroolia tauon jälkeen, tai vartti tauon jälkeen, varmasti yli 1000 metriä joka oli yhtä helppoa kuin tasamaalla kävely. Sen kun antoi käsien pyöriä ja vaihtoi suuntaa altaan toisessa päässä :D Olisipa yhtä helppoa alusta asti.

Olen vaan miettinyt että mistä tuo johtuu. Juoksussa selvästi loppua kohti tiesi voimien hupenevan ja hengästyminen tuli helpommin lopussa.

Voisiko johtua siitä, että olen altaassa olon ilman insuliinipumppua ja ennen uintia syön, otan ateriainsuliinin, laitan pumpun 20%:iin normaalista, odotan kolme tuntia, otan pumpun pois ja menen altaaseen. Tulee mieleen että kun insuliini alkaa kropasta olla loppu noin 3,5-4 tunnin kohdalla, niin siirtyykö kroppa silloin rasvojen käyttöön aerobisesti? Kun tuntuu että jaksaa ja ei hengästy. Loppuvaiheessa pääsen jopa noin 20 metriä ettei tarvitse hengittää, tosin sitten pitääkin ottaa vähän taajemmin happea seuraavien vetojen aikana.

Juostessahan minulla on pumppu kiinni ja 25-30% normaalista on ollut perusannos. En ole koskaan koittanut 0%:lla. Enkä taida koskaan päästä kokeilemaankaan ellei ala kanta pian parantua. Pääsiäisestä asti ollut rampa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2016, 22:25:37 ip kirjoittanut Jalari »
Kirjattu

julia

• Vanha tekijä
Vs: Miksi uinti helpottuu loppua kohti?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2016, 22:49:07 ip »

Ahaa, muillakin siis on näitä outoja uinti-ilmiöitä.  :)

Ennen uin paljon (välillä päivittäin), mutta leikkaukseni jälkeen en enää ole pystynyt uimaan kohta kolmeen vuoteen. Muistan kuitenkin ton ilmiön, että ekat 100-200 metriä olivat raskaimmat ja sitten olisi voinut uida kierroksen toisensa perään. Minulla uinti rauhoittaa hengityksen kuin supermeditaatio konsanaan. Tulin uidessa aivan euforiseksi, endorfiinit vaan virtasivat valtoimenaan. Jälkeenpäin kikatin ja exäni totesi, että ellei tietäisi minua absolutistiksi, luulisi minun olevan aivan kekkulissa.

Yleensä verensokeri nousi reippaasti uidessa ja laski vasta tuntien päästä pysyen matalana lähes vuorokauden. Silloin harvoin kun verensokeri laski uidessa, vesi alkoi tuntua painavalta, sen lävitse ei voinut soljua.

Olen yhdistänyt nämä uintiin liittyvät ilmiöt hengitysrytmiin ja endorfiineihin. Mistään muusta liikunnasta ei tule yhtä hyvä olo ja tunne, että voisi jatkaa loputtomiin.
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

Linkkejä

Ehdota vuoden 2018 diabetestekoa!

Julkaistu 08.08.2018 | 14:56