Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: resistentti tärkkelys  (Luettu 18467 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: resistentti tärkkelys
« Vastaus #15 : Kesäkuu 10, 2016, 12:33:59 ip »

Perinasta saa raakana oivallista imeytymätöntä tärkkelystä.
Se on raakaa peliä :) pari perunajauhoakin auttaa, kunhan sekoittaa kylmään veteen, sillai raakana siis :)

Syön silti mieluummin perunasalaattia!  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 10, 2016, 14:16:44 ip »

Ilolla otetaan vinkkejä vastaan: Mistä Jauhobanaania, siis sitä raakabanaania saa? Sehän on oma lajinsa, ruskea tai vihreä ja hieman erimuotoinen kuin tavallinen täällä myytävä bansku. Etnisistä kaupoista pitäisi saada, mutta en löytänyt mistään!

Se lienee sama kuin keittobanaani tai ruokabanaani? Ei niin makea kuin tuo meillä yleinen hedelmäbanaani? Enpä juurikaan ole Suomessa nähnyt myynnissä, vaikka se maailmalla onkin tullut monessa paikassa vastaan.

Toinen mielenkiintoinen on hyvin pieni ruokabanaani, jota olen syönyt erityisesti Etelä-Amerikassa, jossa sitä kasvaa jokaisen peltihökkelinkin pihassa. Toivottavasti näistä tulee sellainen trendituote, että aletaan tuoda enemmänkin Suomeen. Monissa liharuuissa banaani on oiva lisä.   :P
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #17 : Kesäkuu 10, 2016, 15:55:16 ip »

Yhden luomukaupan löysin jossa raakaa banaania kuivattuna sekä jauheena, mutta mainittiin kovin makeaksi, eli jos on sokeria niin menee nekin roskiin.
Tai voihan kahvin maustaa banskun murulla....

Perunasalaatti on kyllä hyvää, keittobanaani on kuulemma pahaa, en ole maistanut ikinä, siis vielä. Jauhoja saa jenkeistä banaanista, ja perunatärkkelystä ihan suomestakin, kahta versiota joissa mainitaan oikein resistenssiys. Taitaa koko asia jo olla hautautumassa, vaikka rasvaahan noiden tuotteiden pitäisi poistaa ja suoliston pöpökantaa parantaa. Yli 20g muistaakseni alaraja vaikuttavuudelle. Aikas paljon.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Kesäkuu 10, 2016, 20:39:14 ip »

...keittobanaani on kuulemma pahaa, en ole maistanut ikinä, siis vielä...

Ei sitä kuulukaan syödä sinällään, vaan paistaa tai keittää. Sitä käytetään lähinnä ruuanvalmistuksessa, useiimiten liha- tai kasvispadoissa, mutta olen syönyt Afrikassa sitä myös ranskalaisten tyyliin kypsennettyinä, Nam!  :P

Myös sosekeitoissa erinomainen lisä. Olen saanut sitä Intiassa/Sri Lankassa myös kookoksenmakuisessa jälkiruoassa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #19 : Kesäkuu 11, 2016, 12:18:07 ip »

...keittobanaani on kuulemma pahaa, en ole maistanut ikinä, siis vielä...

Ei sitä kuulukaan syödä sinällään, vaan paistaa tai keittää. Sitä käytetään lähinnä ruuanvalmistuksessa, useiimiten liha- tai kasvispadoissa, mutta olen syönyt Afrikassa sitä myös ranskalaisten tyyliin kypsennettyinä, Nam!  :P

Myös sosekeitoissa erinomainen lisä. Olen saanut sitä Intiassa/Sri Lankassa myös kookoksenmakuisessa jälkiruoassa.

Vaan kun nämä resistentti friikit sanovat, että keittobanaani pitäisi syödä raakana! 70 celsius asteessa resistenssi katoaa, siksi he tuovat jenkeistä raakabanaani jauhoa jota sekoittavat kylmään nesteeseen. Ääri-ilmiöt ovat kovin hankalia...
Eilen söin raaan perunan kokeeksi, ei hassumpi :)
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2016, 08:59:02 ap »

Raakoja banskuja just voi syödä, kypsät on tosi yök.
Kypsät voi käyttää leivonnassa kananmunankorvikkeena, ei ne muuhun käy 😉

Ja maailmassa on noin miljardi ihmistä, jotka syövät vain kypsiä, mustapilkkukuorisia banaaneja. Pitäisi varmaan järjestää niille joku opastuskurssi!  ;D

Päinvastoin, hyvä, että syövät pilalle menneet banaanit pois, niin ei mun tartte  8). Jos haluun yrjötä, syön ylikypsää banaania.

Täällä yksi joka syö ylikypsiä bananeja mulle hyvä välipala liikunnan aikana puolikas puolimätä .
Olen varmaan ollu entisessä elämässä mato tykkään myös ylikypsistä
 tomateista omenista päärynöistä .
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2016, 19:47:12 ip »

Pussillisia keittobanaanin siivuja tuli postitse, ei ainakaan imeliä, mutta todella rasvaisia, lähinnä muistuttavat perunachipsejä maultaan. Ei paha, mutta ei ehkä hyötyä terveystuotteena.
Sitten tuli kaikkien banaanien kanta äiti, ruskea lajike. Tuote on jauheena, eikä siitä sokeria puutu!!!!

Taisi resistanssitärkkelys hifistely loppua tähän... Mieluummin raakaa perunaa, pakastettua perunaa ja kylmennettyä pasteijaa. Helmi pottujauhoa. Turhuuden markkinoilla taidetaan olla.
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 15, 2016, 20:16:55 ip »

Keittobanaania on säännöllisesti meidän CM:n tiskillä näkynyt. Onkin yksi isoimmista cm kai. Jos kysyntää on, kyllä sitä muuallekin saa.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #23 : Kesäkuu 16, 2016, 10:20:58 ap »

Sepä se ongelma onkin, vain pientä ryhmää kiinnostaa asia.
Niinko sinkkupojan haave, mieli tekisi, mutta kun ei saa, niin ei saa.
Siispä jatkuu raaan perunan syöminen  8)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2016, 10:23:43 ap kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

Kelmi

• Intoilija
« Vastaus #24 : Kesäkuu 16, 2016, 17:06:47 ip »

Miten mulle on jostakin tullut sellainen käsitys, että raaka peruna on lievästi myrkyllinen. Onkohan perää tiedoissani?
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #25 : Kesäkuu 16, 2016, 17:54:08 ip »

Joo, olen lukenut netistä, että perunasta saa spitaalin.
Ei pelkoa, ei kukaan enää usko sellaista, eikä viljellyssä perunassa ole myrkkyjä, kunhan ei syö vihreitä osia.

LUOMU perunassa, alkuperäisessä etelä-ameriikan kummajaisissa, villeissä lajeissa voi olla myrkkyä, mutta sitä ei ihmisille myydä, ellei sitten terveyskaupoissa :)

Toisaalta on koe jossa syätiin vuosi pelkkää raakaa perunaa ja vettä. Joo ei kukaan sairastunut. On se nannaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2016, 17:56:38 ip kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 17, 2016, 08:40:25 ap »

Keittobanaania on säännöllisesti meidän CM:n tiskillä näkynyt. Onkin yksi isoimmista cm kai. Jos kysyntää on, kyllä sitä muuallekin saa.

Nyt ainakin Prisma mainostaa isosti keittobanaania facebook-mainoksissaan.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #27 : Kesäkuu 18, 2016, 13:29:57 ip »

Soitin paikalliseen Prismaan, jossa eivät tunteneet ko. tuotetta lainkaan, heviosastolla, eikä ollut tietoa saako koskaan valikoimaan.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07