Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6949 jäsentä  •  417737 viestiä  •  19976 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi w1byra5, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sienet 2016  (Luettu 20445 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Sienet 2016
« Vastaus #45 : Elokuu 28, 2016, 16:46:27 ip »

Ihan uusi tuttavuus tämä rustonupikka joten iso kiitos infosta! :) Varsinkin kunnon kuvat selvensi asiaa paljon.

Mä muistan, että mustarouskua kerättiin ja syötiin ilman sen kummempaa ihmettelyä silloin kun olin lapsi ja jossain vaiheessa se sitten muuttui kelvottomaksi ruokasieneksi.

Mä en nykyään uskalla enää syödä korvasieniäkään, vaikka ennen ne oli suurta herkkua. Maksaparkaani suojelen kaikelta ylimääräiseltä.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Elokuu 29, 2016, 00:21:27 ap »

Nam nam, että olikin hyvää mustarousku. Palsamirouskun kookoksen tuoksu viipyilee vielä täällä, vaikka sienet olen syönyt. Ja sitten se sikurirousku. Kaikki niin hyviä.

Lampaankäävän kanssa meni taas metsään. Vaikka kuinka katson lakin värin, kasvutavan jne, niin tuliko taas typäskääpää mukaan vai miksiköhän on noin tympeän makuista, vaikka ei ole yhtään toukkia. No, jos ei kerta toukillekaan maistu...

Ihan älyttömät määrät voi- ja nummitatteja. Voitattia otin jonkun verran, mutta nummitatteja en, kun niitä on aina ja nyt on niin paljon muutakin.

Hyvin kuusilahokan näköistä sientä löytyi, mutta sen pitäisi olla myöhäissyksyn sieni, niin ei kai tää vielä myöhäissyksyä ole? Tosin muutkin lajit on olleet tänä vuonna tosi aikaisessa. Ihmeen vähän kehnäsieniä, kun heinäkuussa P-Karjala oli niitä täynnä.

Mutta tahtoo lisää palsamirouskua...
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #47 : Elokuu 29, 2016, 10:06:22 ap »

Mites nää haapasienet, karvarouskut sun muut salaattisienet? Onko jo?

Mökin pihasta löysin muutaman haapasienen, mutta ne taitaa olla marinoitu koiran pissassa joten annoin olla. :D
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #48 : Elokuu 29, 2016, 11:02:45 ap »

Mites nää haapasienet, karvarouskut sun muut salaattisienet? Onko jo?

Mökin pihasta löysin muutaman haapasienen, mutta ne taitaa olla marinoitu koiran pissassa joten annoin olla. :D
Nupuillaan vasta täällä ainakin. Muutaman vauvan otin mukaani, saa pienen kastikkeen neidille.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Elokuu 29, 2016, 11:08:18 ap »

Kangasrouskua oli jo heinäkuussa paljon Savossa ja Karjalassa, jonkun verran täälläkin, muista ryöpättäviä vähemmän, eilen ekan kerran ryöppäsin.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Elokuu 29, 2016, 20:44:43 ip »

Joo, siis haaparouskua & karvarouskua löytyi hyvinkin vkonloppuna (Espoosta), samoin lakritsirouskua - tosin kaksi ekaa päätyi sienestyskaiffarin koriin ja jälkimmäisin jätettiin ihan rauhaan :)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Syyskuu 03, 2016, 21:03:30 ip »

Hmm, ekan kerran maistan mustavahakasta. Aika karsee maku mun mielestä...ja ikävä suutuntuma. Sitä löytyi Nuuksiosta ämpäritolkulla, mutta itse otin vain muutaman, kun olin oppaana, niin en varsinaisesti itselle poiminut. Paitsi keikan jälkeen vähä leppiksiä, jotka oli kyllä tosi toukkaisia.

Pidettiin retken jälkeen pieni opetustuokio, niin olin ottanut ruskonupikkaita, niin vertailtiin niitä sitten.

Aika jännä muuten, ettei yhtään pulkkosientä, kun viime vuonna ei juuri muita sieniä välillä näkynytkään.

Sikurirousku yhtä huipua ku ennenkin...

Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Syyskuu 04, 2016, 23:18:29 ip »

Sienten top 5 parhast top 5 inhokit mulla tällä hetkellä:

Parhaat: 1. ukonsieni 2. leppärousku (kaikki 3 lajia) 3. sikurirousku 4. palsamirouskut (molemmat 2 lajia) 5. punikkitatit (useampi laji)
.
Inhokit: 1. limanuljaska (maku on tyrmäävä) 2. suomuorakas (lautaselle jäi) 3. mustavahakas (syöks joku tota oikeesti?) 4. lampaankääpä (leivitys on kyllä hyvää, mutta...) 5. tuhkelot (yritetty on).

Saa olla eri mieltä.
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #53 : Syyskuu 05, 2016, 09:28:16 ap »

Parhaat: 1. ukonsieni 2. leppärousku (kaikki 3 lajia) 3. sikurirousku 4. palsamirouskut (molemmat 2 lajia) 5. punikkitatit (useampi laji)
.
Inhokit: 1. limanuljaska (maku on tyrmäävä) 2. suomuorakas (lautaselle jäi) 3. mustavahakas (syöks joku tota oikeesti?) 4. lampaankääpä (leivitys on kyllä hyvää, mutta...) 5. tuhkelot (yritetty on).

Saa olla eri mieltä.
Hih 😉
Sattuneesta syystä kerään vain tietyt sienet 😃
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Syyskuu 05, 2016, 09:53:03 ap »

Parhaat sienet:

1. Kanttarelli
2. Mustatorvisieni
3. Korvasieni
4. Suppis
5. Herkkutatti

En syö-sienet:

1. Koivunkantosieni, tympeä maku
2. Punikkitatit, tulee vatsa kipeäksi
3. Sieniä joita en tunne, Dinin listassa monta mulle vierasta lajia...

Jaa, lähtisköhän sieneen? :D
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Syyskuu 05, 2016, 09:54:32 ap »

.

Saa olla eri mieltä.
Hih 😉
Sattuneesta syystä kerään vain tietyt sienet 😃

Kerään kyllä monia muitakin ku noita viittä, nuo oli vain parhaan makuiset.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Syyskuu 10, 2016, 23:46:52 ip »

Laitetaanpas tämä tännekin eli tänään hämärässä metsässä hirvareiden kanssa, niin niin vaan oli seitikki eksynyt suppisämpäriin. Mun mielestä se on pieni suippumyrkkyseitikki, mutta kun laitoin kuvan sieniseuran fb-sivulle, minua viisaammat olivat sitä mieltä, ettei ole, vaan joku muu seitikki. Joka tapauksessa se on kasvanut keskellä suppisrypästä ja tullut mukaan. Eli aina pitää joka ikinen suppis, varsinkin pienet, tarkastaa ja itse asiassa pieniä ei ehkä kannattaisi kerätä ollenkaan, koska iso suppis on jo ihan erinäköinen kuin seitikkki. Kuinkahan moni Suomessa oikeesti on vahingossa pikkuisen seitikin syönyt suppisten seassa? Sehän aiheuttaa munuaisvaivoja, esim krea-arvot nousee...
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #57 : Syyskuu 11, 2016, 18:28:34 ip »

Mahtava sienisaalis haaparouskua ja karvarouskua ❤  Laitan kyllä vasta huomenna, nyt ihan naatti.
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #58 : Syyskuu 18, 2016, 10:15:19 ap »

En tajua miten suppilovahveron voisi sekoittaa muuhun sieneen, siis myrkylliseen. jotkut ovat  kosteikkovahveroita saaneet suppisten sekaan mutta sekään ei ole myrkyllinen.
Juuri siksi suppis on kauppa sieni kun sitä ei voi sekoittaa myrkyllisiin sieniin!
Käsittäkseni kauppasienet ovat valittu juuri sillä perusteella, ettei myrkkysieniin voi sekoittaa sokeakaan.

Lampaankääpää nassutan nauttien ja kanttikset sekä suppikset pilvin pimein kuivattu sekä osa pakastettu. Tietty tatit mainioita, mutta ei ole oikein saanut kulmilta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Syyskuu 18, 2016, 21:31:42 ip »

En tajua miten suppilovahveron voisi sekoittaa muuhun sieneen, siis myrkylliseen.

En mä sitä siihen sekoittanut, päinvastoin, löysin seitikin sieltä hyvinkin, vaikka oli hyvin samannäköinen ja muotoinen ku suppikset ja kasvoi suppisryppään keskellä...
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16