Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6778 jäsentä  •  415442 viestiä  •  19808 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tuuttina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit  (Luettu 9048 kertaa)

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« : Toukokuu 29, 2016, 10:32:52 ap »

Olen huomannut, että verensokeri lähtee nousuun kovien mäkivetojen tai intervallien jälkeen, kun sykkeet menevät useamman kerran suorituksen aikana hyvin lähelle maksimisykkeitä. Cooperin testi taisi tehdä saman ilmiön kun viimeksi juoksin sen. Ilmiö ehkä korostuu, jos lähden vetoihin lähelle 10 mmol/L arvolla. Olisi kiinnostava tietää, ovatko muut havainneet tällaista?
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2016, 10:58:05 ap »

Kyllä, samasta syystä salitreeni saattaa nostaa sokereita, jos on kovin rankkaa. Siksi onkin hyvä yhdistää siihen myös matalasykkeistä aerobista, joka taas laskee sokereita. Jos lähden tekemään pelkän mäkitreenin, saatan laittaa puoli yksikköä inskaa ennen sitä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3133
Vs: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2016, 14:33:07 ip »

On merkitystä silläkin, miten paljon (bolus)inskaa on jäljellä rasituksen aikana. ja mäkivetoja ei ole hyvä tehdä ilman edellä tehtyä aerobista verryttelyä 15...30 min.

Voi olla myös yksilöllistä ja siten myös kuntotasosta riippuvaa.

Minulla verensokerit laskee liikuntamuodosta ja rasitusasteesta riippumatta.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 12 v ja nykyisin Humalog:lla

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2016, 20:12:13 ip »

Meinasitko d1, että saattaisit laittaa ennen pelkkää mäkitreeniä ateriainsuliinia sen puol yksikköä?

Näyttää tosiaan siltä, että minun pitää urheilla tosi lähellä maksimisykettä, ennen kuin tämä nousuilmiö esiintyy. Anaerobisen kynnyksen ylittäminen ei vielä riitä, vaan sykkeen pitää käydä lähellä maksimia. Eli usein yksin treenatessa ja ilman kirittäjiä, tuota nousuilmiötä ei pääse syntymään :)
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2016, 22:22:31 ip »

Jep, tosin laitan muutenkin ennen aamulenkkiä, jonka teen ennen aamupalaa, usein vähän inskaa, koska mun aamunkoittoilmiö on kovin voimakas.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2016, 09:58:08 ap »

Tosi jänniä juttuja, itselleni aamunkoittoilmiö on ihan vieras ja ateriainsuliinia en missään nimessä voi käyttää kolmeen tuntiin ennen urheilua tai edes ennen hidasta kävelyä.
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Mäkivedot/Intervallit ja korkeat sokerit
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2016, 10:36:27 ap »

Normaalisti joudun kyllä vähentään inskaa reilusti, mutta tänäkin aamuna pistin inskaa ennen lenkille lähtöä. Aamupalan jälkeen joutuisin oottaan monta tuntia ennen lenkkiä, siksi ennen on niin paljon helpompaa mennä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)
 

Linkkejä