Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417407 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2016  (Luettu 78924 kertaa)

TheBun

• Intoilija
Raskaana olevien kuulumiset 2016
« : Toukokuu 19, 2016, 15:39:45 ip »

Jos tällä otsikolla menis paremmin niin tarttes olla joka välissä vaihtamassa. Vaihtaa aina sit kun vuosi vaihtuu :D Kun talvi meni jo ja kohtahan on kesäkin jo  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2016
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2016, 17:15:59 ip »

Kyllä :D
Kirjattu

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2016, 19:41:05 ip »

Kelpaa mullekkin.
Kirjattu

Rousku

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2016, 20:27:24 ip »

Kiitos Annis ja Bun vastauksista, niin mäkin sen oon ymmärtänyt ettei sektion jälkeen käynnistettäis. Esikoinen käynnistettiin silloin 39+0 täysin epäkypsästä tilanteesta, joten aika skeptinen oon, että tämäkään itellään aikaisemmin käynnistyis. Jotenkin jäi vaan esikoisen synnytyksestä harmittamaan just se kun oli ekat hetket niin sekaisin kaikista lääkkeistä, ja sit oli vaikea liikkua ja vielä kun vauva vietiin kauas toiselle osastolle matalien sokerien takia, niin eihän se kivaa ollut. Noh täytyy vaan toivoa että kaikki menee mahdollisimman hyvin, on synnytys sit mitä tahansa.

Ootko Bun selvitellyt olisko sun paikkakunnalla sellaisia vapaaehtoisia doulia, joita vois pyytää mukaan synnytykseen? Ymmärrän kyllä hyvin että yksin synnyttämään tuntuu pelottavalta ajatukselta...
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2016, 23:25:13 ip »

On täällä ainakin yksi mutta jos on maksullinen niin en pysty ottamaan. Tosiaan rahatilanne aikkas huono kun itse ollut monta kuukautta sairaslomalla... Aika suolaset omalle pussille on nuo doulien hinnat. Mut käyn kyllä kysymässä.

Ekassa raskaudessa poitsu oli pari päivää sokeritipassa keskolassa  ja en paljoa nähnyt hoitajien kiireiden takia, mut nyt kun täällä ei enää synnytyksiä ole (Savonlinna) niin menen Kuopioon ja kyselinkin kokemuksista Kuopiossa niin uudessa kaarisairaalassa jos vauva joutuu esim. sokeritippaan teholle niin äiti on vauvan kanssa samassa huoneessa. Kyselin siis tuolla facebookin ryhmässä ja siellä vastauksia sain.
Kaipaan kyllä et olisi voinut synnytykset täällä jatkua mut kun ei...  :-\

Kovasti kiinnostas et miten on pitkän matkan D1 synnyttäjillä mennyt. Jotain muistikuvaa olis et joku oli miun eka raskauden yhteydessä pitkästä matkasta mut kun ei muista kuka ja en hakutuloksilla löytänyt.

Jeij.. Kaiken paniikin lisäks sitten meikäläisellä pumpun letku oli kiinnityskohdasta löysästi kiinni ja en yhtään tiedä miten pitkään joten sokerit pahimmillaan reilu 20 ja nukkumaan haluisin mut ei oikein uskalla ennen kuin tiedän et sokerit olis suht hyvät nukkumaan käydessä ja ei menisi sitten alas.... >:( ja sensorin perhanalla ihan oma elämä.. Jotenkin syö innostusta käyttää sensoreita, kun eka päivä tai kaksi päivää näyttää ihan omiaan ennen kuin rupee näyttämään oikein.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2016, 12:20:44 ip »

Pussukka-81: osanotto suruusi  :-[

Tervehdys uusille!

Mä jouduin eilen pieneen kolariin (toinen auto ajoi parkkipaikalla kylkeen, vauhtia ei onneksi ollut paljon) ja kävin sitten NKL:ssa arvioissa ettei tullut vauvalle vahinkoa. Kaikki oli hyvin - huh. Samalla tehtiin kuitenkin painoarvio, ja helpotus vaihtui pian uuteen ahdistukseen, koska vauvalla oli painoa jo 1,5 kg ja viikkoja vasta 28+2 tänään.... :o Olin elätellyt toivoa toisesta alatiesynnytyksestä, mutta jos kasvu jatkuu tällä trendillä, se ei liene järkevää. Mua pelottaa kaikki toimenpiteet ihan hirveästi, ja ajatus keisarista tuntuu kamalalta. Toki tiedän että sen pitäisi olla ihan rutiinitoimenpide ja tälläkin palstalla lienee hyvin monta sen läpikäynyttä, oikein hyvällä menestyksellä... Siinähän ei kai nukuteta? Puudutetaan vain?

Voi tietysti olla, että kasvu tuosta vähän laantuu, ja arvio on aina arvio... Mulla ei ongelmana ole niinkään olleet korkeat aterianjälkeiset, mutta yöt sujuvat kovin vaihtelevasti. Olen myös syönyt tässä raskaudessa edellistä enemmän hiilareita/vrk ja pohdin voiko tällä olla vaikutusta. Insuliiniresistenssi ei ole kovin paha, basaalia nostin viimeksi kuukausi sitten ja bolusta otan aamupäiville n. 1,3:10 g hh. Olen pystynyt liikkumaan säännöllisesti. Painoa on tullut enemmän (nyt 10 kg). Ehkä täytyy vaan keventää energiansaantia hitusen, noiden hiilareiden kautta, josko se avittaisi osaltaan. Helpommin sanottu kuin tehty, koska hirveä nälkä on erityisesti iltaisin. On tämä diabeetikon elämä joskus ahdistavaa...
Kirjattu

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2016, 14:16:56 ip »

Ei sitä sektioo kannata pelätä, varsinkaan jos se tulee suunnitellusti. Siinä laitetaan selkäydinpuudutus, tais olla spinaali? Eli se joka puuhuttaa käsien alapuolelta. Käset siis liikkuvat, mutta vatsa ja jalat puutuu.

Mä kävin tänään niskaturvotus ultrassa ja siellä kaikki olivat hyvin. Matalaluokitus saatiin nt perusteella kaikkiin häiriöihin. Ainoa että kovat sykkeet oli sikiöllä, mutta menee kuulemma näillä viikoilla normaalirajoihin just ja just. Eli 170 oli syke. Toki vauva oli juuri heitellyt voltin ympäri, eli siinäkin varmaan syy koviin sykkeisiin.

Vihdoinkin siis uskaltaa kertoa tästä raskaudesta muillekkin kuin netin palstoilla nimimerkillä. Toki odotetaan sopivaa hetkeä milloin kertoa isovanhemmille ja muille keille haluu. Muut saa sit huomata jos huomaa.
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2016, 20:36:14 ip »

Heips taasen kaikille :)

Norppakeitto, hui kamala... Onneksi kaikki on hyvin.  :)

Tänään meneillään rv 28+3. Miulla oli eilen äitipolikäynti ja masussa kaikki niinkuin pitää. Kovasti vaan lääkäri ihmetteli sikiön hoikkuutta, kun normaalistihan tuota makrosomisuutta diabeetikoiden sikiöillä on. Muuten vastaa viikkojaan, mutta vyötäröltä olikin sitten reilu viikon jäljessä. Ei huolissaan ollut ihmetteli vaan. Painoarvio 1042g. Seuraava käynti olisikin sitten kolmen viikon päästä.

Luoja et taas väsymys vaivaa.... Tänäänkin tuntu et jos en pääse pitkälleen ja nukkumaan niin taju lähtee. Verenpaineet on ok ja hemppari, samoin pissikin ok. Pitää seurailla jos vielä lisääntyy tämä niin pitää uudelleen neuvolaan soitella, et kattoo nuo tarvittavat.

Painoa ei ole tullut lisää raskauden aikana erityisemmin. Osasyyllisenä taitaa olla se, että pitää niin tarkkaan miettiä mitä syö verensokereiden takia ja ei oikein vara ole hirveästi ruokaa pitää kaapissa ja mitä on niin ei ehkä terveellisimmästä päästä aina.... Miksi kaikki terveellinen maksaa niin tuhottomasti... Ketuttaa tää sairaslomailu. Vitamiinilisät olen kyllä syönyt kun niitä on niin ei tulisi mitään ravintoainepuutoksia itselle, eikä asukille.
Olotila on kylläkin kun valaalla, kun kohdunpohja yltää jo melkein tissien alapuolella asti.

Noista hiilareista. Itsellä ei hiilarit vaikuttanut ekassa raskaudessa ja no tässä raskaudessa joutunut aamusta ja illasta hiilareita rajottamaan järkyttävän insuliinitarpeen takia. Uskosin, et voi johtua siitä et yksilöllisiä on raskaudet kaikki ja me kaikki :) Itse en hirveesti pysty edes liikkumaan tällä hetkellä kun rupeaa supistelemaan tai koskee selkään yms.

Itse olen taas asenteella et jos mennään sektioon niin sitten mennään. Toivoisin kyllä, että voisi normisynnytystä kokeilla ja onnistuis niin voisi sitten mahdollisimman pian kokeilla raskautua uudelleen, kun nyt tosiaan suht samaan syssyyn haluttais loputkin lapsimäärästä mitä halutaan. Mut aika näyttää miten käy ja saadaanko lisää. Mut eipä mennä asioiden edelle. Kunhan nyt tämän raskauden saan kunnialla loppuun asti  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2016, 07:20:03 ap »

Kuinkas paljon te muut olette syöneet hiilareita per päivä? Mulla tulee syötyä noin 150-180hh/vrk. En mitenkään vältä niitä koska kasvissyöjänä se on hyvin haastavaa. NKL:llä hoitaja sanoi että vähintään 160hh/vrk tuleekin syödä, koska ihan tutkimustulokset ovat osoittaneet aivojen kehityshäiriöitä niiden vauvoilla jotka ovat kovasti karpanneet... Hui! Joka tapauksessa, mietin tässä myös kuinka vauvalle käy koon puolesta, että onko mahdollista saada jättivauva vaikka söisi 1200-1500 kcal per päivä ja pitäisi nuo verensokerit suht kurissa (4-6, joskus harvoin menee 7-10 mmol)? Mulla oli lähtöpaino 56kg ja toivottavasti ei tule hirveästi lisäkiloja, koska inhoan laihduttaa. Nälässä en ole ollut päivääkään nyt kun teen sisätöitä, eli työ on 60% kevyempää :) Viimeisin hba1c oli 5,1 ja sitä edellinen 5,8.
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2016, 08:32:33 ap »

Miulla hiilareita kertyy 130- reilu200 per päivä. Riippuen päivästä. Tuo on itelleen ihan uutta tietoa et tarttee 160Hh per päivä vauvaa varten... Sen tiesin kyl et vähintään 120Hh suositellaan per päivä et maksan sokerivarastot kestää hyvänä jos taipuvuutta mataliin sokereihin.
Meikäläisen hiilarien syönti painottuu päivään kun aamut on mitä on ja illat. Eilen kyllä illasta söin reilusti hedelmäsalaattia kun mieli teki ja jouduin tovin tappelemaan ettei liian korkeelle mene.

Aika paljon raskauspainosta jää sairaalaan ja maidon tuotanto kyl pitänee huolen siitä et loputkin lähtee mitä on tullut :D Ekassa raskaudessa tuli kymmenisen kiloa raskauskiloja ja niistä osa jäi sairaalaan ja osa lähti muuten pois. Mut sit kun miulta maidon tulo loppu liian aikaisin niin vähän yllättäen tuppas aika reilusti painoa takasin kun ei kattonut yhtään mitä suuhun laittaa.  ::)
Ja itse en ikinä laihduta vaan yritän tehdä elämäntapamuutosta. Hyvin onnistu kyl aikanaan mut palasin taas samaan vanhaan  ::) Miusta laihdutus sana on hirvee, eikä kuvasta sitä mitä sillä painonhallinnalla haetaan. Tämä siis minun mielipide  8)

Vauvan koosta olen edelleen sitä mieltä et vauvat on yksilöitä. Korkeet sokerit toki tekee asiansa ja joihinkin vaikuttaa ihan vaan tuo insuliinin määrä joka loppuraskauteen lisääntyy ja sukurasitteet on sit vielä lukunsa erikseen. Poitsu paino syntyessään 4050g ja syntyi rv 39+4, et ei vielä luokiteltu makrosomiseksi (olikohan se raja et täysiaikainen vauva painaisi yli 4500g.... voin muistaa väärin...)

Miulla hobbis on kestänyt 5,9:ssä. Oli jossain vaiheessa lääkäri sitä mieltä ettei liian tiukka arvo olisi et vois olla vähän korkeempi, mut sit kun ei hirveemmin matalia ollut, niin ei puuttunut siihen sen enempää.

Niin ja miehän olen sairaslomalla, joten ei tule liikuntaa hirveesti, kun ei tuo mahakaan anna järettömiä liikkua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2016, 19:48:41 ip »

Mulla ravintoterapeutti sano että joka aterialla 40g hiilareita. Sen kun laskee niin 200g hiilareita pitäis tulla per päivä.

Mä unohdin eilen kynän kotiin työpäiväksi ja piti kyllä tarkkaan miettiä mitä suuhunsa pistää. 5.5 pääsi päivän aikana nousemaan 9.2 sokerit vaikka korkeintaan 30 hiilaria söin päivän aikana. Nyt sitten päätinkin että viän työpaikan jääkaappiin pari kynää sitä vasten jos joskus unohtuu ottaa mukaan. 6 päivä mulla on labra-aika ja toivoisin että hobis olis tullu alaspäin.

Raskauskiloista sen verran että mä olen noin kuukauden synnytyksen jälkeen painanut noin kaksi kiloo vähemmän mitä ennen raskautta vaikka en ole imettänyt.
Kirjattu

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2016, 13:36:17 ip »

Hassua, täällä ei ole puhuttu hiilareista raskauden aikana mitään. Mulla on ollut hyvä hobis, alle 6 koko raskauden ajan, ja painoa tullut n. 8 kg, voi olla että jos hobis olisi korkeampi, tai paino olisi noussut enemmän, niin olisivat sanoneet jotain.
Mulla hiilareita tulee vrk n. 150 - 200, ehkä...
Nyt viikkoja 30+6, ja viime viikon tiistaista asti ollut sairaslomalla. Istuminen kävi liian tuskaiseksi, saa nähdä miten jaksaa kun maanantaina pitäisi palata työhön vielä kolmeeksi ja puoleksi viikoksi. Nämä helteet ottaa kans tosi koville :-[
Huomenna olis äippäneuvola, ja ensi viikolla taas aika äippäpolille, kiva nähdä, miten vaavi kasvaa. Toistaiseksi ollaan oltu keskikäyrän alapuolella, kun kaksi ensimmäistä oli kuitenkin melko isoja, vaikka keskosina ovatkin syntyneet.

Mulla lähti kahdesta aikaisemmasta raskauskilot samantien oikeastaan, saa nähdä, miten nyt käy, kun ikää on kuitenkin yli kymmenen vuotta enemmän, ja olihan tuo lähtöpainokin +15kg, verraten aikaisempiin raskauksiin.  ::)

Mites muilla tämä helteen sieto? On povattu kuumaa kesää...

Kirjattu

Rousku

• Vieras
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2016, 14:02:15 ip »

Moikka!
Mä en oo liiemmin rajoittanut hyvien hiilareiden syöntiä, joskin karkkeja ja herkkuja oon vähentänyt rutkasti. Päivittäin tulee n. 150-200 hh:lle pistettyä, sit tohon päälle vielä urheilun tai hypojen yhteydessä tarvittavat ekstrat. Nyt oon viime viikot harrastanut päivittäin liikuntaa, ollaan käyty perheen kans pyöräilemässä ja sit oon jumppaillu. Iso vaikutus kyllä insuliinintarpeeseen, ja hypojakin on ehkä tullut enemmän, mut jotenkin vaan rupes ahdistaa kun jossain vaiheessa huomas et samat insuliinimäärät ei riitäkään ja viikkoja on kuitenkin vasta niin vähän. Mulla käy sokerien kanssa helposti niin et jos en harrasta säännöllistä liikuntaa, niin sit verensokerit helposti jumittuu sinne 10 tienoille.

Mulle tuli viime raskaudessa n. 10kg, joista 6 jäi synnärille ja loput karis parin kolmen kk aikana pois. Nyt ei oo painoa vielä tullut, äippäpolilla sanoivat et kaks kiloa pitäis kerätä rakenneultraan mennessä. Nyt 15. viikko menossa, mut en oo kyllä ajatellu mitään ekstraa rueta syömään viimeksikin painoa ei alkuraskaudesta tullut ja lopulta keräsin ihan hyvät kilot kummiski. 😊
Kirjattu

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #13 : Kesäkuu 02, 2016, 08:53:31 ap »

Mulle tuli ekasta raskauskiloja n.25 joista 15 tuli kuukauden aikana ennen sektioo. Raskausmyrkytys todettiin 3 viikkoo ennen sektioo. Kuukauden jälkeen ei ollut yhtään raskauskiloista jäljellä vaan -2kg raskauden alkuun nähden. Toisesta tuli noin 13kg ja raskauden jälkeen paino oli taas -2kg kuukauden päästä lähtötilanteeseen(ennen raskautta).

Nyt on 4kg tullut, mutta enään ei ole niin nälkä kuin alussa, joten luulen että sieltä tulee seuraavankerran miinuskiloja, eli varmaan joku 3 kiloo tullut tällähetkellä. Edellisissä raskauksissa mentiin miinusta noin 20 viikolle saakka, tosin sillon voin pahoin alkuraskaudet aina 16 viikolle saakka. Tässä en oo voinu pahoin vaan tilalla on ollut kauhee nälkä.
Kirjattu

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2016, 06:17:44 ap »

Juu oon kuullut tuosta että helteet vaikuttais jotenkin insuliinimääriin, mutta ei vissiin mulla, tai en ole kiinnittänyt huomiota... Jos on kovin kuuma kesä tulossa niin sitä ihanampaa ettei tarvitse enää kävellä tuntikausia rapuissa (niissä kesällä +27-40C°) ylös-alas portaita painojen kanssa :D
Kirjattu

Linkkejä