Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417086 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2016  (Luettu 75272 kertaa)

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2016
« Vastaus #30 : Kesäkuu 30, 2016, 14:49:42 ip »

Taitaisi olla aika minullakin tähän ketjuun jotain raapustella, tänään aamulla oli nimittäin todettava, ettei tavalliset, liian isot housut enää mene päälle. Täällä kasakka 15+4 tänään. Kotona 3-vuotias pitää kiireisenä ja töissä tietysti työt. Nt-ultrassa oli kaikki kunnossa. Olo on huono aamupäivästä yöhön, mutta en onneksi oksenna. Edellisellä kerralla tämä jatkui loppuun asti ja kun ei nytkään hiipumista näy, niin näillä varmaan mennään.

Sokerit, huoh. Pitkän inskan tarve on yöllä pudonnut paljon (15 -> 8), mutta päivällä noussut vähän (18 -> 23). Aamupalalle määrät on hieman maltillisempia kuin ennen raskautta, mutta nyt tuntuu, että lounaalle pitäisi pistää enemmän. Todella hiilari- ja inskaherkkää on koko touhu. Yhtään liikaa tai yhtään puuttuu, niin jo heilahtaa. Hobis oli viimeksi 6,5 % ja ensi viikolla pitäisi käydä seuraava. Viime kerralla muistikuvieni mukaan sain vähentää roimasti pitkää noin viikosta 14 alkaen, mutta nyt ei ole sellaista kyllä näkynyt. Hiukan hirvittää mitkä on tulevat inskamäärät, jos määrä ei yhtään nyt vähene ja sitten lähtee nousuun. Huh jo etukäteen! Viimeksi sai loppupuoliskolla pistää lyhyttä esim. aamulla 5 yks / 10 hiilaria.

Liikunnan vähäisyys harmittaa, oma laiskuus ja jaksaminen vähentänyt todella paljon liikkumista. Ja sitten kun saa itsensä liikkeelle, niin pillimehuja ja siripirejä pitää olla kasa mukana, kun hypoille mennään pelkästä kävelystä. Noh, työkiireet varmaan lomalla helpottaa, niin josko sitten... :).

Tosi nopeesti on mennyt jo tämä alkuaika ja toisin kuin ekalla kerralla, ei tässä välillä pysy edes laskuissa. Ai mikä viikko? Öö, oota mä lasken kalenterista tai tarkistan neuvolakortista. Pari viikkoa sitten jopa soimasin itseäni hetken liiasta syömisestä ja liian vähästä liikkumisesta, kun ei vaatteet tuntunu mahtuvan päälle. Sitten muistin että ai niin, on tähän alavatsan pyöristymiseen ja vyötärölinjan häviämiseen ehkä muutakin syytä... Väsymys ehkä vähän on hellittämässä, toivottavasti. Olin kyllä ihan poikki ainakin pari kuukautta. Tuntuu siis, että vähän puolihuolimattomasti tämä etenee kaiken muun sivussa.

Tsemppiä kaikille!
Kirjattu

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #31 : Kesäkuu 30, 2016, 15:28:59 ip »

Täällä tänään 33+0. Viikko sitten ultrassa oli painoarvio 2,8 kg. Tyttö kasvaa tasaisesti +2 SD käyrällä.

Painovirhe paholainen - ei siis suinkaan 2,8 kg vaan 2,4 kg (2398 g) rv 32+0  ;D

Tervetuloa Annu-80!
Kirjattu

Pikkukuu

• Aloittelija
« Vastaus #32 : Heinäkuu 01, 2016, 13:11:45 ip »

Pahoittelut tapahtuneesta Skylla :( jaksamisia sinne! Mun ensimmäinen raskaus viime syksynä päätyi kanssa lopulta tuulimuna tuomioon..

Tervetuloa myöskin uusille!  :)

Täällä menossa 21+4 ja viime viikolla käyty vihdoinkin siellä rakenneultrassa. Kaikki rakenteet mitä pikkuinen suostui näyttämään, oli kunnossa. Uusintaultra vielä ensi viikolla, jospa sitten näkisi vielä loputkin. Suurin osa kuitenkin kunnossa ja koko vastasi viikkoja, kyllä se helpotti oloa. Yhtään kuvaa ei kyllä saatu, eikä siitä pirun ruudusta kyllä näe yhtään mitään, kun on niin kaukanakin.. Lääkäri oli myöskin kovin mumisevaa sorttia ja väänteli päätään siihen malliin, että ehdin jo pelätä huonoja uutisia >:(

Aamiaiselle ja aamupäivästä joutuu täälläkin laittamaan hirmuisia annoksia pienelle ruisleivän palallekin :o iltaa kohden tarve kuitenkin vähenee. Pitkän annosta on tiputettu koko ajan ja siirretty nyt iltaan. Tämä kyllä helpottaa huomattavasti noihin aamuyön mataliin, yhden toisen apua tarvinneen hyponkin ehdin kokea. Viime kerrasta onkin yli 10 vuotta aikaa.. Pitkäaikainen oli viimeksi niin hyvä, että hieman jo epäilytti kenen näytteestä se oikein on otettu.. Kyllä sokerit silti nousevat välillä 10, mutta en siitä nyt hirmuisen suurta stressiä ole itselle ottanut. Saa nähdä, koska tarve lähtee nousuun.

En vieläkään oikein osaa sanoa, tunnenko liikkeitä vai mitä, mutta kyllä tuolla masussa jotain tapahtuu. Etenkin makaessa tuntuu. Kuvittelin kyllä vatsankin olevan tähän mennessä jo selkeämpi pallo, mutta ehkä hyvä näin ;D kyllä sitä varmaan vielä ehtii kiroamaankin monesti..

Ensi viikolla saan myös kelaa varten paperit neuvolasta ja pikkuhiljaa varmaan pitäisi aloittaa kaiken tavaran ja muun hamstraaminen. Ensimmäinen kun on kyseessä, niin ei ole mitään vanhastaan valmiina ;)

Ihanaa ja aurinkoista kesänjatkoa kaikille!  ;D
Kirjattu

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #33 : Heinäkuu 03, 2016, 08:17:18 ap »

Mä olen ollut jotenkin tosi masentunut. Verensokerit pääsee ihan liian usein lipsumaan kolmosen ja nelosen välille ja hoitajat on kyllä toistuvasti moittineet siitä. Muutama päivä voi mennä hyvin mutta sitten taas sama insuliinimäärä voi tunnissa laskea kuudesta kolmeen vaikka vain istuskelisi. Jos taas vähentää perusinskaa niin yöllä saa ottaa kahdestikin pikaa. Onneksi nuo alhaiset on päivisin niin ehtii heti reagoida niihin. Olen koittanut myös tietyissä kohdissa päivää syödä keksin/rusinoita, mikä on auttanut pitämään paremmin kurissa verensokereja. Tavoitteena mulla ja hoitajilla tietenkin olla aiheuttamatta mitään vauvalle, silti joka kerta kun tuo verensokeri heittää, ajattelen että nyt vähintään aiheutan aivovaurion ja ahdistaa. Masennushan ei auta ketään joten pakko tässä vain yrittää tsempata ja ajatella positiivisesti. Eikä tässä oikein voi kenenkään kanssa asiasta jutella, kuten kaikki diabetikot tietää, niin terveet ei meidän tilannetta vain käsitä. Voivottelu ei oloa helpota, kun en hae säälipisteitä. Nyt rv 27+3 ja ens viikolla labra, neuvola ja Nkl:n lääkäri plus diabeteshoitaja, toivon vain että kaikki olisi hyvin! Kivaa kesää kaikille :)
Kirjattu

Marikki75

• Vieras
« Vastaus #34 : Heinäkuu 03, 2016, 17:21:41 ip »

Hei!

En ole taas vähään aikaan kirjoitellut kuulumisia, vaikka usein tänne teidän muiden juttuja lukemaan tulenkin :)

Raskaus edennyt ja nyt taidetaan elää rv 23. Vatsa minulla tullut aina raskaana nopeasti näkyviin ja niin nytkin, iso pallo tuossa edessä. Tuntuu kuin paino olisi noussut 15 kiloa, oikeasti noussut 4 kg. Eikä tartteisi paljoa noustakaan kun paino muutenkin vähän yläkanttiin.

Vauvan potkut tuntunut jo kauan, mutta viimeiset kaksi viikkoa todella selvästi.

Rakenneultra meni hyvin, mitään poikkeavaa siinä ei näkynyt. Olin jopa ihmeissäni että vauva vielä aika hoikkuli, diabetes ei ole alkanut kasvattaa masun ympärystä hänellä. Tosin alkaakokaan jos alkaakseen vielä näillä viikoilla...?
Ekassa raskaudessani ei tullut isoa lasta, nuorempi lapseni oli lähes 5 kiloa syntyessään vaikka sokerti oli hyvät.
Tämä vauva otetaan poissa jo lokakuun puolella juuri tuon edeltävän makrosomisen raskauden takia. Sektiolla kuten aiemmat.

Pitkä sokeri 6,3 mutta välillä käy alhaalla, viime viikollakin veti kesätöissä ihan shokin tuntumaan ja sitten vastaavasti välillä on yli 10 arvoja. Kuitenkin pääsääntöisesti arvot maltillisia.
Sain kokeiltavaksi polilta Freestylen libren ja tämä laite ihan huippu. Kun verensokerit alle 10, arvot hyvinkin lähellä samoja kuin normi-verensokerimittarilla. Jos sokerit nousee esim 12, libre näyttää silloin helposti 14 jopa. Niin helppoa esim yöllä katsoa sokeri sängyssä, ei tartte nousta mittailemaan. Mittaan kyllä myös normimittarilla usein, mutten aina yöllä.
Minä en ole tykännyt mistään insuliinipumpuista enkä ees sensoreista aiemmin, iho reagoi teippeihin, sensori hälyttää ja herkkäuninen mies aina herää tms. Tämä ihan unelmakone kun ei hälytä ja teipitkään ei ole vaivannut ihoa yhtään allergiaan.
Suosittelen kokeilemaan, jos teille tätä tarjotaan!

Sokerit eivät ole vielä alkaaneet nousta, ehkä ihan hivenen näkyvissä insuliinin noston tarvetta.
Hyvävointinen olen ollut, mitä nyt lenkillä puuskutan ylämäet, maha painaa niin ylhäällä ja tuntuu että happi ei kulje :D
Muuten kaikki mennyt hyvin ja ihana silitellä masua ja ajatella tulevaa pientä. Lapsetkin odottavat vauvaa jo kovasti.

Hyviä vointeja odottajat! Älkää ahistuko kuumuudesta!
Marikki

Kirjattu

Annu-80

• Intoilija
« Vastaus #35 : Heinäkuu 05, 2016, 10:32:18 ap »

Kissamyssy: minun käsitykseni mukaan matalat sokerit on vaaraksi lähinnä äidille. Jos siis toikkaroi hypoissaan ja satuttaa itseään. Vauvan kehitykseen matalat ei käsitykseni mukaan vaikuta. Korkeat sitten tietysti kyllä, kuten liiankin hyvin tiedämme...

Mulla on paino noussut ihan liikaa ja mua ällöttää. Omaa syytä tietysti ihan täysin, mitäs en liiku tarpeeksi. Ja mitäs syön aamusta yöhön jatkuvaan kuvotukseen.

Insuliinintarve ihmetyttää. Minulla nyt siis 16+1 ja laskua ei ole näkyvissä. Päin vastoin, yöhön täytyy nyt kahden yön perusteella laittaa useampi yksikkö lisää pitkää. Minulla ei siis tässä raskaudessa ole ollut vielä laskevaa insuliinintarvetta. Päivän pitkää on pitänyt lisätä. Ja lyhyen kanssa pitää olla tosi tarkka. Esim. aamulla on pistettävä lyhyttä söi tai ei, muuten sokeri nousee sängystä ylös nousemisesta lounaaseen asti. Ja nousu ei ole lievää, vaan esim. 4 -> 10 alle parissa tunnissa heti aamusta ja sitten loivempaa nousua. Jos pitkän varaan pitää jättää, niin verensokeri alkaa laskea vasta joskus kahdelta iltapäivällä. Aamupitkän lisääminen ei nopeuta vaikutuksen alkamista, mutta tekee iltapäivästä ja illasta hypoilua. Yöpitkän lisääminen taas tuo hypot aamuyölle kolmen nurkille. Eli pakko kai se on vaan lyhyellä pelata.

Ja tosiaan vielä perjantai-lauantai-välisenä yönä menin illalla nukkumaan hyvällä kuuden sokerilla ja aamulla herätessä oli sokeri neljän pinnassa. Hyvin siis. Yömittaus noin viisi. Mutta sunnuntaina aamuyöllä oltiinkin jo 10 kolmelta ja pari yksikköä pikaa silloin laski sokerin vain 9:ään aamuksi. Ja kahtena sama juttu seuraavana yönä. Viime yölle lisäsin vähän pitkää ja sama juttu. Täytyy siis lisätä lisää.

Periaatteessa tietysti helpompaa, jos ei tule sitä hypoilukautta. Mutta hirvittää vaan viimeisen kolmanneksen odotettavissa olevat pitkän määrät. Noh, sen näkee sitten! Turha murehtia etukäteen kun ei voi tietää mitä tulee tapahtumaan.
Kirjattu

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #36 : Heinäkuu 06, 2016, 18:12:46 ip »

Kissamyssy: munkaan mielestä nuo lievät hypot ei vaikuta sikiöön mitenkään. On eri asia, jos menee taju ja kouristaa, jolloin lapsi ei saa happea. Sikiö pystyy ilmeisesti hyvin pitämään huolen omasta
verensokeritasostaan.

Annu-80: toivotaan että sun pahoinvointi ei tällä kertaa jatkukaan loppuun saakka! Varmaan olet jo tätä testannutkin, mutta mulla edellisessä raskaudessa katkaisi oksentelun ja etomisen (jota oli vielä +30 rv) närästyslääkkeen käyttö (omeprazol).

Mulla tänään 34+0 ja ultrassa vauva samalla +2 SD käyrällä - seuraava käynti vasta 3 viikon päästä! Jes, pelkäsin että nyt alkaa jo se viikoittainen ravaus... Vielä ei uhkailtu sektiolla, eli varmaankin seuraavan käynnin painoarvio/mahdollinen ahdinko ratkaisee (tehdään ilmeisesti lapsivesipunktio).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2016, 18:15:59 ip kirjoittanut norppakeitto »
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #37 : Heinäkuu 07, 2016, 20:14:01 ip »

Skylla  :'(

Tervetuloa Annu-80 :)

Kissamyssy: Miunkin mielestä ja kuuleman perusteella lievä matala ei ole haitaksi sikiölle.

Marikki75: Miulla selvisi teippiallergia, kun esikoinen sektiolla leikattiin. Se mikä suoja on teipeillä mahan päällä ja sitten teippi millä oli epiduraalia varten se kanyyli pitkin selkä rankaa. Hirmuset vesikellot oli alamahassa ja pitkin selkärankaa oli sitten pienempää rypelöä. Pumpun välineissä olevat teipit ei tee yleensä mitään onneksi eikä myöskään sensoria varten olevat.

Täällä menossa rv34+2. Toissapäivänä tumppas toiseen jalkaan tosi pahan turvotuksen. Eilen sitten turvoksissa oli kumpikin jalka ja hengenahdistuksen iski mukaan. Samoin hirmu väsymyksen. Päivystykseen menin niin verenpaineet 148/95 ja uusinta mittauksella 138/100. Valkuaista ei ollut pississä ja otetut verikokeet oli ok. Hillittömän ruuhkan keskellä olinkin siis 4h päivystyksessä ja sitten pääsin kotiin ohjeella et jos olo pahenee niin takaisin ja jos ei niin tänään sitten verenpainekontrolli neuvolaan. Aamulla herätessä päänsärkyä ja maha niin kosketus arka ettei siihen voinut nykiä, supisteli myös epäsäännöllisesti mut kivuliaasti ja turvotusta oli edelleen ja hengenahdistusta. Verenpaine olikin jo tänään mitattuna 116/84 ja pissi kun katottiin niin häivähdyksen muuttui väri liuskassa valkuaiselle, muttei niin paljon että olisi ollut plussalla. Asukainen liikkuu hyvin ja sydänäänet oli hyvät ja neuvolasta soitti äitipolille ja siellä ei oltu huolissaan. Joten ei lisäkäyntejä. Sain neuvolasta lainaan verenpainemittarin ja sain myös noita liuskoja et pystyn pissiä seuraamaan. Jos olo huononee niin uudelleen päivystykseen ja pitänee vissiin vielä sulkea pois keuhkoembolia (kuunteli kyllä keuhkot eikä kuulunut mitään ylimäärästä sillon eilen). Tää väsy on jotain maata kaatavaa. Voisin vaan nukkua koko ajan. Verenpaine oli äsken mitattuna ok ja turvotus jonkun verran laskenut. Nälkä on ja saan syötyä mut välillä on paha olo syönnin jälkeen....  :-\
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #38 : Heinäkuu 10, 2016, 12:05:14 ip »

Eipä tunnu kellään olevan helppoa :/ Mulla työpäivät vielä menee suht järkevästi mutta erityisesti viikonloppuisin alkaa ihme vuoristorata sokrujen kanssa. Eli kolmesta ysiin ja ysistä kolmeen. Yöt kuitenkin pysyy 5-6. Ei ole kauheasti joutunut noita inskoja nostamaan, aamulla levemir 7-8 ky (ennen raskautta oli 10-13) ja illalla 13-14ky (ennen 22-24ky). Pikaa (novorapid) kyllä sitten meneekin 20ky päivässä ysien korjailuun ja johki yhen jälkiuunipalan syömiseen...  Nyt rv 28+3 ja vauvan paino 1,1 kg. Eli kasvaa edelleen keskikäyrällä ja kaikki näytti hyvältä. Mikä muutes tuo +2sd-käyrä on? Koitin kysyä Nkl:llä lääkäriltä (hoitaja oli poikkeuksellisesti poissa) noista matalista ja korkeista, mutta puhui niin huonoa suomea etten tajunnut vastauksia ja tuskin se lääkärikään tajusi mun puhetta. Ens kerraksi saan kuulemma eri lääkärin, mikä on mukavaa :) Neuvolassa mulla on hoitajana sellanen somalialaistaustainen tyttö ja hän kyllä puhuu ihan täydellistä suomea eikä ole ollut mitään epäselvyyksiä. Samaten mun mies ei ole asunut Suomessa kuin vasta 5 vuotta ja puhuu huomattavasti paljon paremmin suomea kuin tuo Nkl:n lääkäri. Lääkäri osaa varmasti hommansa hyvin mutta eihän mistään tule mitään jos kommunikointi ei ole ymmärrettävää. Tärkeistä asioista kyse. Hypoista yms vielä että diabeteshoitaja sanoi että jos on koko raskauden ajan vs matala niin se voi aiheuttaa aivojen kehityshäiriöitä. Tää tietohan on nyt pitänyt mua pitkään ahdistuneena mutta ei tässä voi tosiaan muuta tehdä kuin parhaansa ja yrittää lannistumatta. Toivottavasti ei nyt iske mitään turvotuksia tai muita lisäongelmia, kuulostaa todella väsyttävältä ja huolestuttavalta :( Paino mulla on noussut tähän mennessä 4-5kg eli vissiin senkin puolesta joku keskikäyrä... Liikkumaan pystyy ihan normaalisti, ainoa vain että se liike voi aiheuttaa sen nopean verensokerin laskemisen 😡 Pitää vain koittaa pysyä samoissa rutiineissa päivittäin seuraavat 2kk niin ehkä sillä selviäs tästä jotenkin. Heinäkuusta on luvattu kylmää, mikä ainakin ilahduttaa minua :D
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #39 : Heinäkuu 16, 2016, 23:04:34 ip »

Hyvin turpeeta iltaa vaan täältä...

Eilisen neuvolakäynnin jälkeen (paino oli noussut silloin n 2kg 2viikkoon) niin tosiaan kävin äsken vaa'alla ja painoa tullut 2kg eiliseen verrattuna... Apuva... Kyllä on turvoksissa paikat.  >:( Verenpaine ok ollut ja ei valkuaista pississä.
Ja hirveesti auttaa varmaan kun joku hormoonihirviö olo iski ja tuntu kun ei mitään tapahdu niin mie riehuin kotitöitä tässä alkuillasta  :-\

Supistuksia ei enää niin liikkuessa tule mut nyt on ruvennut aamulla/aamuyöllä tulemaan kun käännän kylkeä niin selkeitä supistuksia, jotka tuntuu sekä selkä- että mahapuolella ja vetää myös tuonne reisiin ja pakaroihin. Ei onneks mitään säännöllisiä. Ollaan kyl äiteen kaa juteltu monta kertaa et tuleeko tää tätiinsä ja äitiinsä ja haluaa hyvissä ajoin pihalle. Nyt menossa siis rv35+4. Synnytystapa-arvio olisi tiistaina. Neuvolassa jo sanoi että tiedä vaikka haluuvat miun sinne Kuopioon lähtevän jo tiistaina. Mut sen näkee sitten.

Olen pakannut jo laukun itselleni (inskat ja hammasharja ja puh.laturi puuttuu) jos yllättäen lähtö tulee niin ei siinä tilanteessa tartte enää pakata..  ;D ja myös tulevan vaavin laukku on pakattu ja varattu turvakaukaloon niin tietää isäntä ottaa laukun kaukalon kanssa mukaan sitten kun hakemaan tulee. Nämä siis ollut jo pakattuna reilu 2viikkoa.  :)

Verensokereista. Täällä taas joutunut nostamaan perusinsuliinia ja muuttamaan annosoppaan asetuksia isommalle. Nyt ainakin toviksi taas löytyi semmoinen kultainen keskitie et sokerit kestää kuta kuinkin... Hillittömälle näyttää kokonaismäärä inskalle päivässä... 90-100ky/vrk kun normaali (siis kun en ole raskaana) on 40-50ky/vrk.

Itse sään puolesta haluaisin lämmintä muttei tommosia helteitä mitä on ollut ja se painostava ilma... Huhhuh... Semmonen max 20 astetta lämmintä ja puolipilvistä tai pilvistä niin se olis miun juttu ja tietysti saa tuulla ettei olisi painostava keli :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #40 : Heinäkuu 19, 2016, 12:42:10 ip »

Mäkin tulen päivittämään kuulumisia pitkästä aikaa. Nyt on menossa 20+2 viikko ja eilen oli rakenneultra. Mulla on istukka etuseinämässä ja se vaikutti näkyvyyteen ettei saatu kaikkea rakenteita ultrattua. Esin aortan kaarta ei saatu näkyviin eikä sikion vatsan rakenteita. Ne siis ultrataan 4 viikon päästä uusiksi ja sukupuolikin jäi pimentoon. Pää saatiin kuvattua ja se oli sellainen kuin pitikin. Onko muille käynyt samanlailla? Tää oli toinen kerta kun mulle kävi näin. Keskimmäisestä kans istukka oli etuseinämässä ja sillon se peitti näkymän kanssa rakenteihin joten sillonkin jouduttiin uusiksi ottaan rakenteet myöhemmin.

Sokerit mulla on alkaneet nousta joten insuliinia nostettiin pitkää että lyhyttä. Pitkää itsekkin olen nostanut jo vähän kun aamuarvot on ollut 7-8. Ruuan jälkeiset arvot ovat pysyneet alle 10, muutamaan arvoo lukuunottamatta. 7.4% oli viimeisin hbc1a arvo viime viikon maanantailta, joka oli noussut kuukaudessa kun aamuarvotkin olivat nousseet. Mutta lääkäri oli silti tyytyväinen hoitotasapainoon, kun mulla tuppaa menemään herkästi yli 10 nuo ruuan jälkeiset arvot ja ne on saatu pidettyä tuolla alle 10.
Kirjattu

Annu-80

• Intoilija
« Vastaus #41 : Heinäkuu 19, 2016, 13:26:11 ip »

Täällä 18 vkoa tasan. Hobis oli 6,4 %, mihin olen tyytyväinen.

Kuvotuksen määrä on selvästi vähentynyt jo viime viikolla. Joko se on oikeasti vähentynyt, tai sitten en lomalla kaikkea mahdollista puuhatessa huomaa sitä niin selvästi. Koska liikkeitä jo välillä kevyesti tuntuu, en ole alkanut panikoimaan tota huonovointisuuden selvää vähenemistä. Mulla kun on taustalla, että huonovointisuuden loppuminen kertoi koko homman loppumisesta. Väsyttää kyllä ihan koko ajan.

Insuliinintarpeen muutokset on kyllä kummia. Pitkää oon joutunut edelleen lisäämään yöhön, mutta päivästä on pitänyt ottaa vähän pois ja silti liikkuminen romahduttaa sokerin. Pillimehu ja pari pakettia Siripirejä oltava koko ajan mukana, kun välillä kaupassa käyminenkin on mukamas liikaa. Lyhyen kanssa saan taas olla supertarkka. Aamuisin tarvitsen edelleen selvästi vähemmän lyhyttä kuin ennen raskautta. Ja tosiaan jos yhtään on liikkumista, niin ei lyhyttä kyllä kestä. Illalla taas kahdeksan jälkeen pitää olla lyhyttä mukana tai sokeri nousee syömättäkin. Mutta tätähän tämä on, säätöä säätöä. Mittari toisessa kädessä ja insuliinikynä ja pillimehu toisessa kädessä :).

Kissamyssy: tuo on kyllä jo ihan älytöntä jos ei lääkärin puheesta saa selvää! Onneksi saat eri lääkärin seuraavalla kerralla.
Minä tykkäsin muuten nt-ultrassa siitä, että d-kätilö oli samaan aikaan lääkärin kanssa paikalla. Ja työnjako oli selvä: d.kät kyseli sokereista ja lääkäri kaikesta muusta. Kun edellisessä raskaudessa oli ensin lääkäri, joka kysyi ja kommentoi sokereita ja sitten d-kät sama juttu. Ja kommentit saattoi olla aivan päinvastaisia, kun ei suurimmalla osalla lääkäreistä ollut 1-tyypin d:stä oikeastaan mitään hajua.

Annis: onpa tylsää tuo. Ja vielä että uusi ultra menee noin pitkälle. En ole tiennytkään, että istukan paikka vaikuttaa noin paljon. Toisaalta, onhan se tietysti loogista että se vaikuttaa. Minulla myös yön sokerit vaikuttaa todella selvästi hobikseen. Sen takia mittaan joka yö vähintään kerran, välillä kaksikin kertaa.
Kirjattu

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #42 : Heinäkuu 27, 2016, 15:37:14 ip »

TheBun: mikä on tilanne? Vielä yhtenä kappaleena? Kuulostaa hurjalta toi sun turvotus  :-[

Annu-80: mahtavaa, toivotaan että pääset kuvotuksen kanssa helpommalla tällä kertaa  :)

Omia kuulumisia: tänään Nkl poli rv37+0. Kissamyssy kyselitkin tuosta +2SD -käyrästä; se on siis normaalin yläraja (alakäyrä, keskikäyrä ja yläkäyrä). Meidän vauva on pitkä ja isopäinen, painoarvio 3550 g tänään ja mittojen puolesta sain suoraan käynnistysajan 10.8. eli pääsen pusertamaan noin neljäkiloista tyttöä ulos  ;D ei tehty punktiota (hassua, koska Päijät-Hämeessä tehtiin esikoiselle kaksi, vaikka oli kooltaan pienempi, mutta Naikkarilla tämä ei ole käytäntönä). Ensi viikolla käyn vain otattamassa KTG-käyrää.

Tsemppiä kaikille helteiden keskellä 😎
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #43 : Heinäkuu 28, 2016, 11:31:48 ap »

Heips.

Juu täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. Rv 37+2 meneillään. Välillä turvottaa ja välillä ei (paino ei tule kuitenkaan erityisemmin alaspäin vaikka turvotusta häviäisikin). Supistellut viime viikon keskiviikosta asti tosi kipeesti. Aina 30-60 min säännöllisesti ja sit taukoa. Pääasiassa illasta/yöstä. Huonosti olen nukkunut reilun viikon. Viime yönä sentäs sain jopa nukuttua paremmin kuin monena yönä ja supistuksia tullut pari päivää vaan epäsäännöllisesti pitkin päivää/iltaa/yötä. Verenpaineet hyvät, pissi ok, hemppari hyvä yms. Kun viimesellä pääsin tiistaina käymään neuvolassa jossa tarkistettiin tilannetta. Uutena oireena ollut huimausta ja pyörrytystä ja jotain nuo lihakset tuolla tekee kun jalat on ku keitetyt makaroonit kävellessä ja tuntuu että olis jonkun hirveen urheilusuorituksen tehnyt. Ja massu painaa myös lisäks jalan hermoja et välillä tuntuu et jalat häviää alta vaikkei häviäkään. Neuvolassa siis tarkisti kohdunsuun tilanteen. Vielä on suht ylhäällä ja takana, mut on auki yhdelle sormelle (eli on supistukset jotain tehnyt) ja asukki ei ole ihan vielä kiinnittynyt. Huimaus ja pyörrytys johtunee siitä kun huonosti nukkunut ja syöminenkin on vähän niin ja näin kun ei oikein mikään maistu... Verensokerit on pääasiassa kestänyt tosi hyvänä. Liian pitkällä syöntivälillä tuppaa jo alaskin menemään.

Tästä pääsen miun synnytystapa-arvioon (jos sitä nyt semmoseksi voi kutsua) joka oli rv 36+0. Lääkäri vaan pikaisesti ultrasi, ei tehnyt alapäätutkimusta ja totesi painoarvioksi 3200g (ei edes varmistellut mittoja niin kuin muut lääkärit vaan kertaalleen mittas) ja että kumpikin synnytystapa auki. Kuopiossa saavat päättää. Miulla on siis Kuopioon aika ensi viikolle. Käyrillä kun makasin silloin niin asukin sydänkäyrä tosi hyvä ja parit supistukset silloinkin piirtyi paperille. Voin sanoo et oli vähän halolla päähän lyöty olo tuon käynnin jälkeen. Onneksi siis viimesellä sain tuon ajan neuvolaan niin sai mielenrauhaa itelleen (soitin noitten suppareiden ja muiden oireiden takia tuon neuvola ajan...) Nyt sit ei ole neuvola-aikoja enää, elleivät laita Kuopiosta viel kotia ensi viikolla. Mut en kyl usko jos asukki tuota vauhtia kasvaa ja toivoisin normisynnytystä.

Annis: Miulla on ekassa raskaudessa jouduttu uusinta rakenneultra tekemään, mut se johtui miun ylipainosta kun ei kaikkia rakenteita näkynyt. Tässä raskaudessa onnistui rakenneultra hyvin (vaikka painoa on enemmän kuin ekassa raskaudessa).

Ja tää helle on kyllä niin p****estä... Vois oikeesti helpottaa jo...
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #44 : Heinäkuu 29, 2016, 15:25:43 ip »

Jaahas olin yrittänyt antaa tuon verensokerin olla korkeammalla ( 7-8) ja 3,6 on ollut alhaisin hypo pari kertaa viikossa, mutta hba1c oli silti 5,0... Mitä ihmettä! Nyt rv31+1 ja vauva kasvaa edelleen keskikäyrällä, painoa 1660g. Liikkuu paljon ja kaikki ok. Ja koska mulla kuulemma menee niin hyvin niin seuraava lääkäriaika 3 viikon päästä. Tänään oli myös viimeinen työpäivä, ihanaa :) Voisin ens viikon pyykätä vauvan vaatteita yms ja katsoa puuttuuko vielä jotain oleellista... Ainakaan vaippoja ei ole yhtään :D
Hyvää kesää kaikille :)
Kirjattu

Linkkejä