Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416893 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2016  (Luettu 73809 kertaa)

Kaisa81

• Lentävä kynä
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2016
« Vastaus #255 : Toukokuu 29, 2017, 10:24:44 ap »

Nyt alkaa tämä raskaus vaikuttaa nukkumiseenkin ja sitä kautta myös töissä jaksamiseen. Nyt on jo tosi vaikea ison vatsan kanssa löytää hyvää asentoa sängyssä ja jos sellainen löytyykin niin pissahätä herättää monta kertaa yössä. :( Tänään heräsin jo aamulla klo 5 enkä saanut enää unta. Nyt olen ihan puolikuollut töissä, kun väsyneenä tuntuu myös pahoinvointi voimistuvan. Vielä pitäisi noin kuukausi jaksaa töissä ennen kesälomaa.

Hankin samanlaisen tukivyön kuin esikoistakin odottaessa, mikä on kyllä mukavasti auttanut selkäkipuihin. :)

Viime viikolla oli neuvola. Sf-mitta oli ihan mukavasti keskikäyrällä, joten en tajua, miten tämä vatsa kuitenkin on niin iso. Muutenkin tuntui olevan kaikki kunnossa. Seuraava neuvola on vasta vajaan 2 kk:n kuluttua ja neuvolalääkärikäynnistä kieltäydyin. Sain raskaustodistuksen ja tänään sitten laitoin kaikki hakemukset Kelaan ja rupean odottelemaan äitiyspakkauksen saapumista kotiin.

Tänään viikkoja 23+2. Ylihuomenna seuraava äitiyspolikäynti.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #256 : Kesäkuu 02, 2017, 08:27:54 ap »

Täälläpä on hiljaista! Moni on jo ihan viimeisillä viikoilla ja ehkä jo synnyttänytkin, mutta kai ainakin joillakin on vielä matkaa jäljellä. Nyt tuntuu, että lähinnä yksikseni saan täällä kirjoitella.

Keskiviikkona oli äitiyspolikäynti. Sikiöllä oli kaikki hyvin. Siellä se pötkötteli poikittain kohdussa. Painoarvio oli 580 g.

D-lääkärikäynnillä labrat oli kunnossa. Hobis oli 5.1 %, mikä on jo pikkuisen liian matala. Levemir-annos on neljännes siitä mitä se oli ennen raskautta ja nyt sain ohjeeksi vielä keventää Apidraa. On kuulemma hyvä, että alkuraskaudessa verensokeritasapaino on tiukka mutta loppuraskaudessa on parempi olla vähän korkeammilla sokereilla sikiön aivojen kehityksen kannalta. Tuollaista en ole aikaisemmin kuullutkaan, vaan olen ollut siinä uskossa, että loppuraskaudessa on hyvä pitää tiukkaa tasapainoa, koska sikiö kasvaa helposti liian isoksi ja että matalista verensokereista on haittaa vain mulle itselle, että sikiö kyllä ottaa matalillakin verensokereilla kaiken tarvitsemansa. Mulla on kova stressi verensokereista ja nyt se on vielä kovempi, koska sen lisäksi, että pitää varoa korkeita sikiön kasvun takia, pitää myös olla víelä tarkempi matalien suhteen sikiön aivojen kehityksen takia. Olisihan se ihan mahtavaa, jos verensokerit pysyisivät koko ajan 4 - 7 välillä, ja ehkä jollain pysyykin, mutta mulla ei kyllä pysy.
Kirjattu

ana

• Vieras
« Vastaus #257 : Kesäkuu 05, 2017, 20:00:57 ip »

Mukava kuulla että vauvoilla on kaikki hyvin, vaikka meillä odottajilla on jos jonkinmoista vaivaa.

Reilu viikko sitten mulla oli se äitiyspolikäynti pitkästä aikaa, jolloin viikkoja oli tasan 28 ja painoarvio 1240g eli keskikäyrällä. Tänään viikkoja 29+5 ja koko viime viikon lepäilin pienen vuodon ja supistusten takia. Minulla myös tukivyö käytössä ja sen avulla pystyn liikkumaan paremmin. Hobis 7,5% ja kysyin lääkäriltä, ettenkö millään voisi saada sensoria edes viikoksi ja se kirjoittikin Libren koko loppuraskaudeksi!! Nyt kohta kahden viikon käytön jälkeen olen ollut erittäin tyytyväinen, kun yölläkin voi nopeasti tarkastaa sokerin. Erityisesti olin miettinyt synnytystä, että miten sokerit ja kuka niitä mittaa jos ja kun itse ei siihen pysty, mutta nyt ei ole ongelmaa koska Libren avulla mies tai kätilö voi helposti katsoa sokerin. Insuliinin tarve kasvaa, lisään joka toinen viikko 2+2ky Levemiriä. Myös Novorapidia menee enemmän kuin koskaan. Ja mullakin vatsa on mielestäni jo tosi iso. Muistelisin että esikoisesta se oli tätä kokoluokkaa ihan loppuraskaudessa. Ruokaakaan en pysty syömään kerralla enää niin suuria annoksia mikä on toisaalta ihan hyvä niin ei hiilareitakaan tule syötyä kerralla paljoa.

Hyvä Kaisa81, kun ahkerasti jaksat ja muistat kirjoitella palstalle. On kiva lukea miten muilla menee ja saada vertaistukea. Tämä raskaus on minulla täysin erilainen kuin aiempi raskaus terveenä ollessani, joten terveiden (tarkoitan ei-diabeetikkoja) on vaikea ymmärtää mitä kaikkea käymme läpi. Voimahalit teille kaikille!  :)

Niin ja nyt ei ole kuin kuukauden väli äitiyspolikäynnissä (kun viimeksi oli 2kk).  :D
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #258 : Kesäkuu 09, 2017, 11:32:03 ap »

Vielä 3 viikkoa (eli vain 7 päivää) töitä ennen kesälomaa. Kyllä sitä jo kovasti odotan. Työmotivaatio alkaa olla vähän huono ja olo töissä tukala. Vatsa on tosi iso. Normaalisti käytän koon 36 työtakkia, nyt on käytössä koko 42. Viimeksi koko 42 meni hyvin äitiysloman alkuun asti mutta nyt tuntuu, että alkaa olla jo napakka, vaikka nyt on menossa vasta rv 25. Ei taida enää mahtua päälle kesäloman jälkeen.

Mun on myös tarvinnut vähän vähentää syömistä. Helposti tulee ähky ja huono olo ja töissä olen muutaman kerran joutunut jättämään ruokaa lautaselle, vaikka normaalisti en sitä koskaan tee. Mutta oikeasti olen vaan tyytyväinen. Tuleepa syötyä vähemmän. Painoa on tässä raskaudessa tullut jo yli 10 kg, joten ehkä onkin ihan hyvä vähän rajoittaa syömistä.

Muuten vaivat on kyllä jonkin verran helpottaneet. Pahoinvointia on kyllä joka päivä jossain vaiheessa, mutta ei kuitenkaan niin kovin häiritsevästi. Nukkuminenkin onnistuu ihan mukavasti ja esikoinen on aina ollut erittäin hyvä nukkumaan, joten itsekin saan mukavasti nukutuksi. Aloitin myös muutama viikko sitten rautakuurin. Väsymys on ehkä vähän helpottanut. Ostamani tukivyö auttaa selkävaivoihin tosi hyvin, ainakin vielä. Leikkipuistossa pitkään seistessä alaselkä kipeytyy ja toisaalta töissä istumisestakaan selkä ei tykkää mutta näiden kanssa pärjää vielä ihan hyvin.

Vauva liikkuu nyt tosi paljon. Esikoisen liikkeitä en paljon tuntenut, joten nyt tuntuu tosi oudolta, kun vatsassa on hirveä myllerrys koko ajan menossa. Kävi jopa mielessä, että onko vauvalla joku hätä, kun niin kovasti potkii eikä rauhoitu ollenkaan. Mutta se kai kuuluu asiaan ja aina sitä on jostain asiasta huolissaan.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #259 : Kesäkuu 19, 2017, 11:13:06 ap »

Kävin tänään labrassa. Mulla kohosi maksa-arvot edellisen raskauden lopussa loppuvuonna 2014 eikä laskenut siitä synnytyksen myötä. Maksaa on paljon tutkittu mutta mitään ei ole löytynyt. Gastroenterologi seuraa nyt maksa-arvoja ainakin vielä raskauden ajan ja hetken synnytyksen jälkeen. Viime toukokuussa ALAT-arvo oli ensimmäistä kertaa normaali. No, nyt sitten ALAT on taas yli viiterajojen ja myös AFOS on kohonnut viiterajojen yläpuolelle, kun se arvo ehti sentään olla normaali yli vuoden. Että saa nähdä kuinka tässä käy. Eniten nyt harmittaa, kun AFOS-arvokin on nyt lähtenyt nousuun.

Nyt viikkoja koossa 26+2 ja ensi viikolla seuraava äitiyspolikäynti.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #260 : Kesäkuu 19, 2017, 17:10:50 ip »

Uskaltaisinkohan mäkin ilmoittautua tänne, viime syksyn km kummitteli koko alkuraskauden taustalla mutta nyt ollaan jo päästy niiden viikkojen yli reippaasti eli toivottavasti tämä menee hyvin. Nyt viikkoja siis 15+4. Mulla oli jäätävä väsymys seuranain tai on ehkä vieläkin, niin paha että haittaa elämää. Hemoglobiini oli toukokuussa 102 joten olen nyt syönyt muutaman viikon tuplana rautaa, ehkä hivenen helpottaa. Pahoinvointia ei ollut pahasti niin kuin ei muissakaan raskauksissa, mutta kuitenkin etovaa oloa ehkä eniten raskauksista. Maha alkaa näkyä sen verran ettei toivoa enää peitellä sitä enkä ehkä jaksakaan hirveästi laittaa energiaa sen peittelyyn. Jospa tässä uskaltaisi jo alkaa nauttimaan! Lapsille ei kerrota ennen rakenneultraa joka on kuukauden päästä, se toki jännittää.
Kirjattu
D1 since 2000

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #261 : Kesäkuu 19, 2017, 22:41:37 ip »

Kaisalle : Toivottavasti sinulle on kerrottu, että raskauden aikana AFOS nousee normaalistikin, kun istukka tuottaa AFOS:ia. Eli siis normaalit viitevälit eivät päde raskauden loppuvaiheessa.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #262 : Kesäkuu 20, 2017, 11:25:09 ap »

Ei ole kerrottu, että AFOS-arvo nousee raskaudessa. Hyvä tietää. Kiitos! Ei siis varmaankaan syytä huoleen. Joka tapauksessa noita maksa-arvoja seuraillaan.

Isot onnittelut, Eline! Jos muistan oikein, niin nyt kolmatta odottelet.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #263 : Kesäkuu 20, 2017, 15:25:21 ip »

Kiitos Kaisa! 😊 Ja oikein muistit!

Raskaus kyllä tekee hyvää mun taudille, aina tasaisemmat arvot kuin muulloin  ja hobiskin laskee tasaisesti loppua kohden. Kumma juttu.
Kirjattu
D1 since 2000

Skylla

• Matkailija
« Vastaus #264 : Kesäkuu 24, 2017, 11:30:59 ap »

Moikka, tulen nyt kertomaan lyhyesti meidän kuulumiset. Meille syntyi tyttö (3790 g, 50 cm) rv 38+1, synnytys lähti käyntiin kevyen Cytotec-käynnistelyn jälkeen ja sujui hyvin.

En ole aiemmin ehtinyt ja jaksanut tulla mitään päivittämään kun vauvalta löytyi syntymän jälkeen hieman epämääräisiä terveysongelmia, joita selvitellään vielä. Kaikki on kyllä sinänsä hyvin, mutta ollaan nyt jatkuvassa selvitystilassa ja odotellaan aikaa yliopistosairaalaan. Kotona ollaan kuitenkin ja tällä hetkellä löydös ei aiheuta juurikaan ongelmia arjessa.

Tässä on jo ehtinyt itseään useasti syytellä, mutta lääkärit ovat vakuuttaneet, että mun diabeteksella ei ole osuutta asiaan. Kyllä elämä osaa olla kiero, kun muu menee hyvin ja diabetes ei aiheuta ongelmia, pitää heittää kapuloita rattaisiin muuten. Eniten kyllä raastaa kun tietää, että on jotain poikkeavaa, mutta kukaan ei oikein osaa sanoa vielä mitä.

Tsemppiä muille loppumetreille ja onnea uusille tulokkaille. Minä käännän nyt katseen täysin kotikuvioihin kunnes tilanne selviää.
Kirjattu

eventyr

• Jäsen
« Vastaus #265 : Kesäkuu 25, 2017, 17:03:44 ip »

Onnea Skylla tytöstä ja valtavasti voimia ja tsemppiä lapsen terveysongelmien selvittämiseen! <3  :'( Toivottavasti kaikki selviää kuitenkin parhain päin - lääketiede pystyy nykyään ihmeisiin ja olette varmasti hyvissä käsissä yliopistosairaalassa.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #266 : Kesäkuu 28, 2017, 13:16:08 ip »

Onnittelut Skyllä tytöstä! Toivottavasti saatte pian selvyyden vauvan terveysongelmiin ja pääsisitte kunnolla nauttimaan vauva-arjesta ja kesästä. En osaa oikein tuohon mitään sanoa. Varmasti raskasta aikaa teille.

Mulla oli tänään äitiyspolikäynti. Viikkoja 27 + 4. Vauva oli ehkä pikkuisen isokokoinen, 1230 g, mutta muuten kaikki oli vauvalla hyvin. Toivottavasti kasvu pysyisi kohtuullisena. Ainakaan korkeita verensokereita en voi syyttää.

Koholla olevien maksa-arvojen takia ruvettiin nyt sitten seuraamaan sappihappojakin. Ärsyttävää, kun sappihapot on paastonäyte. Huomenna siis ilman aamupalaa töihin ja labraan.

Diabeteslääkärillä hobis oli 5.0 %. Olin viimeksi saanut kehotuksen nostaa verensokeritasoa mutta hobis oli nyt vaan entisestään laskenut. Libre-käyrät on kuulemma erinomaiset. Lääkäri ihmetteli mun pientä Levemir-annosta ja runsaita hypoja ja raskauden aikana olleita pahojakin hypoja. Insuliinin tarpeen pitäisi olla jo noususuunnassa kuulemma. Huomiselle on nyt sitten diabeteslääkärin labroja, josko niistä löytyisi syy hypoihin.

Raskauden jälkeen kokeillaan Tresibaa. Raskauden aikana lääkäri ei lähtisi insuliinia vaihtamaan ja Tresiba-raskauksia ei muutenkaan vielä ole.

Seuraava käynti 4 viikon kuluttua.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #267 : Kesäkuu 29, 2017, 09:58:32 ap »

Mitenkähän noiden maksa-arvojen kanssa käy? Viime viikolla ALAT oli vain hieman koholla, alle 50 mutta tänään jo 158. Eihän tuo mikään huikea lukema ole mutta koholla selvästi silti. Ja varmaan vaan kuvittelen, että kämmenet kutiaa. Ahdistaa. Viikkoja alle 30. Sappihapoista tulee vastaus vasta ensi viikolla ja sitten näkee, että aloitetaanko taas Adursal.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #268 : Kesäkuu 29, 2017, 14:19:50 ip »

Äitiyspakkaus tuli just ennen juhannusta. On se kyllä aika kirjava pakkaus tänä vuonna. Mutta tykkään kyllä kovasti. On se jotenkin taas ihana hypistellä niitä pieniä vaatteita. Nyt kun on tottunut tuohon 2.5-vuotiaaseen, niin ne vaatteet tosiaan tuntuu siihen verrattuna aivan älyttömän pieniltä.

Ja taas sama juttu kuin viime raskaudessa. Hirveä stressi, kun ei ole vielä mitään hankittuna vauvalle (paitsi se äitiyspakkaus). En tajua miten olen taas tässä tilanteessa. Vielä viime vuonna mulla oli kaapit täynnä vauvanvaatteita ja leluja, sitteri, hoitopöytä, pinnasänky, vaunut ym. ja nyt ei olekaan taas yhtään mitään. Ehkä jotain saan takaisin mun siskolta, mutta täytyy varmaan taas tehdä vaikka mitä hankintoja.

Onneksi alkaa kesäloma. Mun selkä ei oikein enää meinaa kestää töissä istumista. Liitoskivutkin on nyt tullut riesaksi. Ja pahoinvointi loppuu toivottavasti synnytykseen.

Pieni huoli alkaa hiipiä mieleen noiden maksa-arvojen takia. Vajaa 10 viikkoa pitäisin vauvan mielellään vielä kohdussa mutta sen jälkeen saisi kyllä jo syntyä.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #269 : Heinäkuu 07, 2017, 15:03:21 ip »

Täällä menee hyvin, viikkoja nyt 18 ja epäilen että liikkeitä on tuntunut jo jonkun aikaa. Tuli sellaista vaan mieleen kun tuolla paahteisessa leikkipuistossa oltiin ja mulla oli Humalog käsilaukussa että heikkeneekö insuliinin teho jos se on kuumassa ja heikkeneekö se pysyvästi vai vaan hetkellisesti? Tietääköhän kukaan. Sen olen käsittänyt että insuliineja voi pitää huoneenlämmössä jotka on käytössä, muut säilytän jääkaapissa. Mutta ei mulla mitään minikylmälaukkua ole jos ne ei saa kuumalla ilmalla kuumentua yhtään...
Kirjattu
D1 since 2000

Linkkejä