Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6867 jäsentä  •  416545 viestiä  •  19902 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Cele, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2016  (Luettu 71182 kertaa)

norppakeitto

• Matkailija
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2016
« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2016, 08:19:46 ap »

Täällä 30+1 tänään ja 2 pvä sitten lähti insuliinintarve kovasti nousuun. Basaalia on pitänyt nostaa ja aterioille on pitänyt laittaa enemmän bolusta, tänään kokeilen 1,5:10 g. Hassu juttu että iltapalalla tuo ei sitten pädekään... että oon nyt sitten hypoillut alkuyöt ja päivät on vuoristorataa. Toivottavasti saan tämän nyt pian hanskaan.

Olen tehnyt noin viikon verran töitä osittain kotoa käsin, minkä seurauksena on jäänyt pois juna-asemalta kävelyt ja takaisin työmatkan yhteydessä. Olen melko varma, että sillä on osuutensa tässä herkkyyden heikkenemisessä. Vaikka edelleen kyllä pyrin päivittäin jollain tavoin liikkumaan, se ei tule niin tasaisesti.

Mä olen syönyt tähän asti hiilareita todella vaihtelevasti/vrk, liikunnan mukaan (150-240). Annis, kiitos tuosta vinkistä jakaa hiilarit noinkin tasaisesti - mä olen nyt pyrkinyt tätä kohti että syön sen noin 40 g/ateria (en laske siihen salaattia, kurkkua tms.) ja 4-5 ateriaa päivässä. Eipä tule övereitä bolusten kanssa, kun ei oikein ole vielä selvillä tuo ajantasainen tarvekaan  ::) Eipä tuo maha tunnu oikein vetävänkään kovin isoa hiilarisatsia enää näillä viikoilla, tulee jonkinsorttinen mekaaninen "gastropareesi" ja siitä seuraa hypo ruuan jälkeen ja hyperi 4 h kuluttua.

Kauhulla odotan seuraavaa äitiyspkl käyntiä 2 viikon päästä, vauva on varmaan jo 3 kg  ;D (sille se ainakin tuntuu, kun liikkuminenkin on muuttunut jo sellaiseksi möyryämiseksi).
Kirjattu

suippo

• Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 09, 2016, 14:23:01 ip »

Heippa! Täällä ilmoittautuu uusi raskautunut. Huomenna alkaa kuudes viikko ja tunteet on olleet hämmentävät ja kiitolliset. Yritystä oli takana noin 4 vuotta ja positiivinen tulos oli todellinen pommi molemmille. Hba1c oli 8.1 eli ei katastrofaalinen mutta ehdottomasti liian korkea. Nyt äkkiä tsemppi päälle että saan korjattua sokerit. Toinen lapsi siis kyseessä.
Millaisilla ruokavaliolla olette saanet sokerit parhaimpiin? Kun huomaan esim aamulla ettei kärsis syödä yhtään hiilaria kun nousee heti tosi korkeelle. Menen tosi pienillä hiilarimäärillä ku tuntuu ettei saa sitä suositusta täyteen millään.
Nyt tuli tosi sekava sepustus mut mahtavaa olla vihdoin täällä kirjoittamassa😍  oon kyllä vuosikaudet roikkunu lukemassa enemmän ja vähemmän.
En oo kauheen tarkasti lukenut teidän juttuja mutta toivon hyvää vointia jokaiselle odottajalle!
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #17 : Kesäkuu 11, 2016, 12:48:17 ip »

Rv 30+4 meneillään. Miulta itku pääsee näiden sokereiden kanssa..... Aamut on jotain ihan hirveetä... Vaikka kuinka vähän söisi niin verensokerit huitoo reilusti yli kympin ja menee pitkälle iltapäivään ennen kuin uskaltaa uudelleen syödä sokereiden puitteissa ja nälkäkin kun olis koko ajan...  :'( :'(
Pitää maanantaina ottaa puhelin käteen ja soittaa d.hoitajalle. En jaksa ootella torstain käynnille asti. Onneksi voi soittaa millon vaan d.hoitajalle polin aukiolo aikana.

Onnea suippo  :)

Kokeilin tuossa hakea tulevalle vauvalle vakuutusta. Tiedä nyt sit eväsivätkö diabeteksen, reuman vai ylipainon takia vai kaikkien takia yhdessä... Huoh.. No pitää hakee sit synnytyksen jälkeen uudelleen.

Raskaana ollessa en ole huomannut helteiden vaikutusta niinkään. Ruokahalua oli vähemmän joten sen puolesta meni vähempi insuliinia.

Helteiden sieto taasen... Noh.. Olen vuosi vuodelta tullut herkemmäksi helteelle. Johtunee reumalääkityksestä ja no tän massun kanssa kyl oli tosi tukala olla hellekeleillä. En kyl valita kun on lämmin, kun kerran viime kesäkin oli mitä oli. Hakeudun varjoisaan paikkaan ja käyn uimassa jos vaan ei tule esteitä sille... Jos tulee niin suihku voinee olla kaveri. Moni vertaa et onhan monessa muussa maassa kuumempaa mut yleensä muissa maissa missä kuumempaa on niin se lämpö on lempeää, kun taas Suomen kuuma kesässä lämpö on todella jos nyt oikea sana olisi kovaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #18 : Kesäkuu 12, 2016, 07:39:42 ap »

Onneksi olkoon Suipolle, tervetuloa :)
Mulla on myös nyt (rv 24+3) välillä ollut suuria ongelmia aamun verensokerin kanssa... Mutten syö koskaan mitään, kahvia otan ja sille pikainsuliinia 1-3 yks :'D Ohjeiden mukaanhan kaffelle ei tarvis mitään, mutta olen kyllä ottanut. Sillä on verensokeri pysynyt aamuisinkin hyvänä ja lounaaseen mennessä se on ollut 4-6. Esim tänä aamuna otin pitkävaikutteisen klo 06 (tunnin myöhässä) ja vs oli kohonnut yön 6:sta jo 8:aan... Otin pitkävaikutteisen ja päälle 3 yks pikainskaa ja menin takaisin nukkumaan. Nyt 1,5h myöhemmin herätessä vs 4,9 ja juon tässä kaffet mille pistän lisää pikaa tuon yhden yksikön. Joo onneks ei ole aamuisin ikinä nälkä, jos olisi niin kurjaahan tämä ois!
Kirjattu

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #19 : Kesäkuu 13, 2016, 10:02:21 ap »

Onneksi olkoon Suippo, ja tervetuloa joukkoon!  :)

Mulla alussa nousi insuliinin tarve, ja tälläkin hetkellä laitan insuliinia n. 3 yks. /10 hh, vähän riippuu liikunnasta, ja muusta.
Ja jotenkin tuntuu, että 25-30g hh/ateria on maximi, sen jälkeen vs vaan nousee, vaikka kuinka löisi insuliinia...
Eipä tosin kovin isoja annoksia pysty syömäänkään kun vatsan täyttää toukka  :D
Mulla on nyt rv 32+4, ja viime viikolla äippäpolilla toukan painoarvio oli 1,9kg, eli vielä mennään keskikäyrillä. Sinällään ihme ja kumma, esikoinen syntyi tässä vaiheessa, ja painoi 2,480kg. Kakkonen syntyi viikolla 35, ja painoi 3,7kg  ::)
Muuten kaikki arvot oli kunnossa, mutta valkuaista oli virtsassa hieman, nyt jännittää, että lisääntyykö, vai miten käy.

Hieman on alkanut jo synnytys kummittelemaan mielessä, kaksi aikaisempaa on tosiaan syntynyt keskosina, ja ainakaan vielä tämä ei osoita merkkejä, että olisi tulossa. Toivottavasti ei jouduta käynnistelemään, vaan syntyisi mukavasti täysaikaisena, kun viikot 37 on täynnä... kaikkahan toivoa saa...

Noista sokruista vielä, että itselle lääkäri opasti pistämään iltapitkän mahd. myöhään illalla, juuri ennen nukkumaanmenoa, se hieman tasasi tuota aamunkoittoa. Ja aamupalalle olen pistänyt niin, että vartti ennen aamupalaa, ja sitten n. tunti aamupalan jälkeen vähän lisää. Itse ainakin tarvitsen kunnon aamupalan, niin ei syömisestä voi pihistää.

Vielä olisi reilu pari viikkoa töitä jäljellä, saa nähdä jaksaako loppuun asti. Väsyttää niin vietävästi, ja tuo selkä ja häntäluu kipuilee niin vietävästi. Samoin jalat on turvoksissa jo heti aamusta, ja nyt on ilmaantunut hämähäkkiverisuonia, sekä muutama pullottava suonikohju, noinkohan ne enää palautuu ennalleen  :-\

Tzemppiä ja jaksamista kaikille kesän helteisiin  8)
Kirjattu

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #20 : Kesäkuu 16, 2016, 14:00:44 ip »

Mulla on menossa nyt 15+4 ja aamulla on hyvissä lukemissa sokerit, mutta ruuan jälkeen tuntuu nousevan herkästi yli kymppiin. Mutta laskee n.3h sinne alle 7 takasin. Eli tunnin/kahden tunnin arvot on siellä 10-11. Mä pistän aina vasta syönnin jälkeen kun pari kertaa tullut hypo kun oon pistänyt ennen ruokailua ja sit en oo jaksanut syödä kaikkee. Jotenkin ei houkuttais alkaa pistää puolia ennen ja sitten loppuja ruuan jälkeen.

Mun tietääkseni diabetes estää ihan yksistään vauvavakuutuksen ottamisen raskausaikana. Meillä ei ole kummallakaa  lapsella vakuutuksia, kun alkoi korvatulehduskierre heti melkein syntymän jälkeen. Hyvin ollaan pärjätty ilman vakuutuksia.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2016, 14:16:33 ip »

^Ei ainakaan Pohjolalla estänyt vakuutuksen ottamista.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #22 : Kesäkuu 16, 2016, 22:44:30 ip »

Riippuu vakuutus yhtiöstä, lisäsairauksista, ylipainosta, D:n tasapainosta ja raskauden etenemisestä mut kyllä diabeetikkokin saa vakuutuksen tulevalle vauvalle. Itse olen sen kannalla et johtunee miun ylipainosta tuo kieltävä päätös kun d. ollut hyvänä, tän hetkiset reumalääkkeet ja reuma ei vaikuta sikiöön ja raskaus on edellnyt niin kuin pitääkin. Pitäs itseasiassa mielenkiinnosta soittaa vakuutusyhtiöön ja kysyä miksi tuli hylkäävä päätös. Kai heidän pitää antaa syytkin kun eväävät vakuutuksen.

Ekan raskauden yhteydessä en hakenut vakuutusta mutta on poitsulla kaikenkattava vakuutus nyt kun on terve kun mikä ollut aina ja ikääkin on jo 4v (vuosi sitten älysin hakea vakuutuksen). Tulevalle haen heti kun on syntynyt ja jos ei vaan mitään esteitä ole. Pohjolassa sanoivat että jos jotain ongelmaa esim. korvien kanssa yms. niin vakuutukseen tulee vaan lisäehtoja sitten muttei estä vakuutuksen saamista.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #23 : Kesäkuu 17, 2016, 13:20:31 ip »

Taitaa nuo vakuutusasiat tosiaan olla paljon käsittelijästä kiinni. V. 2000 ja 2003 syntyneille, ei Lähitapiola aikoinaan myöntänyt vakuutusta odotusaikana, eikä tainnut myöntää edes syntymän jälkeen kun olivat molemmat keskosia. Silloin olin sairastanut D:tä alle viisi vuotta, eikä mitään muuta ollut.
Nyt kun on 18 v. diabetesta takana, silmänpohjissa muutoksia, ja verenpainelääkitys oli ennen raskautta, niin saatiin vakuutus jo odotusaikana.  Ja nyt oli vielä papereissa merkintä etisistukka, joka sekin vielä lisää riskiä.

Kirjattu

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #24 : Kesäkuu 19, 2016, 20:48:08 ip »

Annis:
Ikävä tilanne sinulla noiden korkeiden ja hypoarkuuden kanssa. Minulla oli samaa hankaluutta saada syötyä koko suunniteltua hiilarimäärää. Olisiko sinun mahdollista esim. syödä hiilaripainotteiset ruuan aluksi? Esim perunan kanssa tämä on helppoa. Toki mm. makaroonilaatikko, kinkkukiusaus, sosekeitto ym ei onnistu näin. Itse tein myös niin, että join ruuan kanssa vain vähän ja se mitä join, oli vettä. Jos en saanut syötyä tarpeeksi hiilareita pistämääni insuliinimäärään nähden, niin täydensin ruuan lopuksi puuttumaan jääneitä hiilareita mehulla.

Jokainen tekee omat valintansa ja jokainen saa omat ohjeet hoitohenkilökunnalta. Mietin sinun tapaustasi kuitenkin sitä kautta, että jos joka ruuan jälkeen verensokerisi on yli 10 useamman tunnin, tulee siitä jo aika iso aika per päivä, kun verensokeri on suht korkealla.

Temppiä!
Kirjattu

Rousku

• Vieras
« Vastaus #25 : Kesäkuu 20, 2016, 15:00:35 ip »

Onnea Suippo ja tervetuloa! :)

Täällä 18. Viikko pyörähtänyt käyntiin ja verensokerien hallinta vaikeutunut hieman tuosta alkuraskaudesta. Insuliiniannoksia oon joutunut nostamaan, mut etenkin lounaan jälkeen meinaa nousta korkealle, onneks kuitenkin korjausinsuliini tepsii. Nyt oon myös ruvennut laittaan herätyskelloa aikasemmin soimaan ja mittaan ja tarvittaessa pistän pikaa jo tunnin ennen varsinaista heräämistä, koska aamusta tuppaa sokerit nousemaan. Tunnissa voi nousta jopa neljästä seiskaan verensokeri, aika hurjalle tuntuu. 😳

Nyt oon myös huomannut et oon aamupäivisin tosi nälkäinen, kun en viitti syödä kun puolikkaan kaurapuuron kun sokerit nousee niin herkästi aamulla. Tänään sit koitin syödä kananmunan lisäks, mut jotenkin rupes etomaan ja tuli samantien ylös. Mitäköhän hiilihydraatitonta tohon aamuun keksis, pähkinöitä ehkä?

Rakenneultraan vielä neljä viikkoa, aika malttamattomana odotan, ennen sitä ei oo mitään neuvoloitakaan.

Me saatiin 2014 vakuutus Fennialta ihan normaalisti meidän vauvalle ennen syntymää ja nyt oon ruvennut katselemaan tälle seuraavalle. Mulla ei tosin oo mitään lisäsairauksia, en tiedä paljonko se vaikutti. Vähän hurjalla tuntuu vaan noi vakuutusmaksut (500€/ vuosi) varsinkin kun esikoisella ei oo ollut yhtään mitään sairauskuluja alun paria osastopäivää lukuunottamatta. Vaikka tietysti pitää aina toivoakin ja olla onnellinen että on hukkaan heitettyä rahaa. 😊
Kirjattu

Skylla

• Matkailija
« Vastaus #26 : Kesäkuu 21, 2016, 08:23:03 ap »

Huomenta!

Hyppään nyt mukaan täältä takavasemmalta, jo esikoisen aikaan seurailin kirjoituksia täällä, mutta nyt tulen itsekin tähän osioon mukaan turisemaan.

Kotona on siis jo puolitoistavuotias taapero, hänen saamisensa oli aika pitkä tie kahden keskenmenon jälkeen. Raskausaika meni ihan hyvin, synnytys ja sen jälkihoito puolestaan oli yhtä painajaista.

Pitkällisen harkinnan, edellisen synnytyksen luomien pelkojen ja melko varman sekundäärilapsettomuustuomion jälkeen päätimme miehen kanssa kuitenkin yrittää vielä, ajattelimme yrittää vuoden ja se olisi sitten ollut siinä, mikäli pikkukakkosta ei kuulu. Suureksi yllätykseksi raskaustesti (tai ne kaikki kolmetoista ja pari ylimääräistä ovistestiä) näyttivätkin plussaa jo ekan kierron jälkeen! :o Meillä tosin oli jo tehostettu yritys (SMEP) käytössä heti alussa, mutta ei kuitenkaan tähän uskottu kun ei viimeksikään tuonut heti tuloksia. Nyt mennään viikoilla 8+1.

Ajattelin hypätä mukaan keskusteluun kun vaikka ollaan jo toista kertaa pappia kyydissä, silti pelottaa ja kaikki tuntuu uudelta. Esim. oireet ovat ihan erilaiset kuin esikoisesta ja koko ajan mieltä kalvaa pelko, että jotain on huonosti kun oireet eivät ole niin rankkoja. Mitä nyt tulee aamulla ja iltapäivällä kevyehkö pahoinvointiaalto ja pahaa huimausta pitkin päivää. Myös verensokeri käyttäytyy aivan eri tavalla. Inska-annoksia on saanut nostaa reilulla kädellä alusta asti, mutta eilinen menikin sitten reilusti hypoillen.

Tuntuu, että ekat kahdeksan viikkoa sokerit ovat olleet totaaliperseellään ja näen jo painajaisia moniongelmaisesta lapsesta. Etenkin aamusokerit ovat olleet hankalat pitää alle kympissä aamupalan jälkeen, ennenkin yrittää kivuta kasin tuntumaan. :'( Viime raskaudesta en tällaista alkua muista, tai sitten aika kultaa muistot kun mulla ei ole ekasta kahdesta kuukaudesta sensoridataa olemassa kun sain jatkuvan sensoroinnin vasta ekan kolmanneksen lopulla. Nyt sensori on ollut matkassa alusta asti. Hobis onneksi mitattiin juuri kun en vielä tiennyt raskaudesta, 7,3 % ja en ole tyytyväinen, vaikka esikoinenkin sai alkunsa 7,2 % hobiksella ja siitä se sitten laski rivakasti alle kuuteen.

Hermostusta lisää se, että täällä ei pääse enää kunnalliseen varhaisultraan! Esikoisesta pääsi, mutta koska SOTE ja erva ja HUS, niin täällä mennään HUSin ohjeistuksen mukaan ja valtakunnallinen insuliinihoitoisten diabeetikoiden raskaudenaikanen hoito-ohje on heitetty romukoppaan.  >:( Varasin kyllä ajan yksityiselle ja aika sinne on huomenna. Ei mielenterveys kestä odotella vielä kuukautta. Sittenpähän näkee onko ketään mukana.

Tulipa sepostus, tsemppiä kaikille raskauden vaiheesta riippumatta, olette aika teräsmammoja!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2016, 08:48:39 ap kirjoittanut Skylla »
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #27 : Kesäkuu 21, 2016, 23:59:16 ip »

Heips.

Täällä meneillään rv32 ja flunssaa pukkaa. >:( Mut olen semmosessa taivaassa kun jo toista päivää verensokerit on niin kuin pitää (jotain itselleen uskomattomia määriä pitää pistää insuliinia ja uskaltaa oikeesti vaan pistää ne). Enhän olekaan kuin muutaman viikon etsinyt sopivaa inskamäärää. Ja onneksi ei yleensä viruksista, taudeista yms. miun inskantarve ei nouse. (sen hoitaa ihan tämä raskaus)

Tosiaan viime viikon torstaina (rv31+2) oli äippäpoli ja d.hoitaja. D.hoitajan kanssa sovittuun mitä muutoksia teen pumppuun perusannokseen ja annosoppaaseen. Annosopas ei edelleenkään ole ajan tasalla vaikka muutokset tein mutta tiedän suhtkoht miten laitan inskaa syömisille (pelaan hiilihydraattien kanssa et pistän isommalle määrälle hiilareita mitä oikeasti syön niin tää jopa pelittää tää homma)
Äitipolilla oli vauvalla kaikki hyvin ja käyrillä mennään ja ei ollut enää hoikka vartaloltaan vaan vastasi viikkoja. Seuraava käynti olisikin sitten rv36 ja samalla olisikin synnytystapa-arvio. Hui kamala mihin tää aika oikein menee....

Annis: Harmi nuo korkeat ja sitten jos sinulla hypo pelkoa. Tässä vaan nyt näyttäs siltä et jos et ihan mahdottomaksi ajatusta tunne niin pistäisit kahdessa osassa. Itse huomannut näiden sokrujen kanssa tapellessa että esim. aamupalalle pistän heti herättyäni vaikka söisinkin vasta puoli tuntia myöhemmin niin lähtee edes vähän puremaan jo inskat. Itsellä tietysti helppo kun on pumppu, mutta eka raskaudessa meni säätäessä ja välillä vaikka kahdessa osassa pistäessäkin kun oli monipistoshoito. Ja no itselle joskus käynyt niin että varannut vähän syömistä kun on vaan vähän nälkä ja pistänyt sille ja sitten onkin tullut enemmän nälkä ja syönytkin enemmän ja tosiaan pistänyt sitten lisää.

Skylla: Kovasti onnea.  :-* Itsellä tosiaan jo yksi raskaus takana ja tämä toinen meneillään niin aivan erilaiset oireet on kummassakin ollut. Ei voi verrata oireiden puolesta yhtään keskenään ja hyvin kuitenkin kaikki on :) Täällä pääsin eka kerran ultraan rv11+2 vaikka neuvolasta laittoi varhaisultraan pyynnön, mutta sanoi kyllä ettei ole yksikään tainnut sinne varhaisultraan päästä vaan joutunut odottamaan tonne rv11-12 paikkeille. Mutta onneksi sentäs yksityinen on jos haluaa mielenrauhaa saada. :) Itse en tarpeelliseksi nähnyt vaikka moni ajatus kerkesi päässä pyörähtää odotellessa ekaa ultraa.
Verensokerit kanssa ollut erilaiset eka raskauteen verrattuna. Hobbiksia tätä raskautta ennen ja alussa en nyt muista tarkalleen mitä oli mut sallituissa rajoissa (jotain 7%) ja aika nopeesti sain laskettua alaspäin. Hobbis ollut raskauden ajan 5.7-6.3%. Viimeisimmät kolme kertaa ollut 5,9% vaikka tappelua sokereiden kanssa ollut ja hypoja ei ole erityisemmin ollut.
 Eka raskautta ennen hobbis oli 9,jotain% mut sain hyvälle tasolle sokerit nopeasti ja terve poika syntyi ja on terve kuin pukki ollut muutenkin  :) Mut huolihan se on aina kun ei ole sokerit niinkuin pitää. Itsellä d.lääkäri osasi hyvin rauhoitella asiasta.

Mut nyt jos kävis nukkumaan ja potemaan flunssaa pois.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Skylla

• Matkailija
« Vastaus #28 : Kesäkuu 22, 2016, 10:02:52 ap »

Kiitos lohdusta TheBun.

Oma perstuntuma osoittautui kuitenkin oikeaksi. Tänään todettiin tuulimunaraskaus ja kahden viikon päästä kontrolli + tyhjennyslääkkeet, mikäli ei vuoto ala itsestään. Hyppäänkin vielä tuonne kuumeilijoiden puolelle. :'( Esikoista edeltäneet keskenmenot hoituivat itsellään, tosin niiden syytä ei ikinä sen tarkemmin selvitelty. Kuulemma tuulimuna on diabeetikolla tavan tallaajaa todennäköisempi. Ei se silti lohduta yhtään. Ihan liian helpostihan tämäkin olisi mennyt jos olisi kerrasta lykästänyt.
Kirjattu

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #29 : Kesäkuu 29, 2016, 13:30:32 ip »

Skylla  :'( Palaa pian takaisin tähän ketjuun!

Täällä tänään 33+0. Viikko sitten ultrassa oli painoarvio 2,8 kg. Tyttö kasvaa tasaisesti +2 SD käyrällä. Vartalo ei ole niin paljon edellä kuin reisi ja pää, mikä mun korviin kuulostaa siltä että kyseessä on muuten vaan tasaisesti "iso" vauva. Seuraava käynti onkin mulla jo ensi viikolla (34+0). Elättelen edelleen toiveita alatiesynnytyksestä, vaikka käynnistyksellähän tuo sitten taas menisi tietenkin, mikä aina asettaa haasteita sekä itselle että vauvalle, etenkin jos on hieman enemmän massaa :).

Sokerit ovat suht ok, aamupalalle ja lounaalle (jos syön ennen klo 13) laitan 2:1 ja muutoin 1:1. Basaalin nostoa ei ole tarvinnut tehdä pariin viikkoon ja tällä hetkellä menee n. 40 % enemmän kuin ilman raskautta keskimäärin.
Aamupalan jälkeen ne ongelmat tulee jos tulee, silloin tällöin nousee 11-12 välille 1,5 h kohdalla, jos arvioi väärin hiilarit (nousee sitten suhteessa enemmän ku mitä on tullut syötyä "liikaa"). Näin ollen yritän pitää homman ruodussa pitämällä hiilarit siinä max 40 g sekä aamupalalla että lounaalla. Illassa jos tulee syötyä yli tuon 40, pitää laittaa yöksi basaalia +150 %  :o , vaikka siis 2 h arvo olisi priima.

Maha on mulla plumpsahtanut tässä kahden päivän aikana todella voimakkaasti tuohon eteen. Takaa tai edestä ei kauempaa edes huomaa että on raskaana, mutta sivultapäin näytän Viking Linelta.
Kirjattu

Linkkejä