Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Leivän syöminen vähäistä  (Luettu 8800 kertaa)

V. Kuutti

• Veteraani
Leivän syöminen vähäistä
« : Huhtikuu 11, 2016, 14:45:11 ip »

Aika vakiona on leivän kulutus pysynyt 2010 luvun, pari kolme siivua päivässä, tummaa kotimaista. Eipä noilla määrillä liho.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/102380-suomalainen-syo-40-kiloa-leipaa-vuodessa
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2016, 16:06:53 ip »

Hiilarien oikeissa määrissä pitämisen kannalta pari-kolme  tummaa aitoa ruisleipäsiivua on sopiva määrä. Mutta tietenkin ruokavalion muutkin osat vaikuttavat ravintosisällön terveellisyyteen diabeetikolla.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2016, 23:14:53 ip »

Aika vakiona on leivän kulutus pysynyt 2010 luvun, pari kolme siivua päivässä, tummaa kotimaista. Eipä noilla määrillä liho.

Ja aivan varmasti leipä lihottaa. Johtopäätöksesi on aivan potaskaa.
(Kolme-neljä siivua sanottiin leipätiedotuksen linkissäsi, miten se nyt sattuikaan taas vähenemään kommentissasi.)

Hiilarien oikeissa määrissä pitämisen kannalta pari-kolme  tummaa aitoa ruisleipäsiivua on sopiva määrä. Mutta tietenkin ruokavalion muutkin osat vaikuttavat ravintosisällön terveellisyyteen diabeetikolla.

Ja hölönpölön.
Ruisleipä on muuten ihan yhtä nopeaa hiilaria kuin valkoinenkin, tai vaikka pottumuusi.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2016, 07:56:49 ap »

Ja hölönpölön.
Ruisleipä on muuten ihan yhtä nopeaa hiilaria kuin valkoinenkin, tai vaikka pottumuusi.

Miksi sitten iltapalalla syömäni 2 ruisleipäpalaa pitää sokerit tasaisina koko yön, mutta vaalea leipä tai pottumuusi nostaa ensin korkealle ja sitten tullaan ryminällä alas? Ja tarkoitan nyt siis nimen omaan iltaa ja yötä.

Itselläni ruisleipä ei ole tarpeeksi nopea myöskään hypoissa, mutta sekaleipä tai vehnäleipä on. Tosin syön niitä hyvin harvoin juuri siksi, että ne ovat niin hankalia sokereitten kannalta.

Olen myös sitä mieltä, ettei ainakaan ruisleipä lihota vaan ne väärin valitut leivänpäälliset, leivän määrä, ehkä olut tai kaksi palanpainikkeeksi jne. Ruisleivän hyviä vaikutuksia elimistölle ei voi kiistää silloin kun syöminen pysyy kohtuudessa.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2016, 08:38:52 ap »

Jep, ruisleipä nostaa sokerit ja ylös ne myös jää, kun vaalealla leivällä ne laskee takaisin. Toinen sopii paremmin toisiin tilanteisiin, toinen toisiin. Mutta ruisleipä on paremman makuista...ja paaaaaksu voilastu pitää olla päällä...
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2016, 08:50:34 ap »

Eikös jonkun tutkimuksen mukaan meidän pitäisi syödä kauraleipää. Harmi vain, että lisäävät sitä turskatin vehnäjauhoa siihenkin, mutta onneksi on Semperin kauranäkkäri  8)
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2016, 13:54:56 ip »

Jaahas! Tästä tulikin ottelu ruisleipä vastaan vaaleat leivät.

Uskoo kukin mihin uskoo. Mutta minun mielestäni aito ruisleipä (hitaita hiilareita) on minulle terveellisempää.
Minun D-kakkoseni on pysynyt kurissa ja on yksi arvelemani syy on ruokavalio ja hiilareiden kohtuullinen syöminen sen osana.
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2016, 14:40:42 ip »

Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2016, 15:18:05 ip »

Tarkoitus oli vain kumota täällä sitkeästi elänyt mielikuva, että suomalaiset syövät 8-10 viipaletta ruisleipää, joka olevinaan aiheuttaisi diabetesta. No ei se niin ole.

Joo en mäkään tähän usko. Eikä ollut tarkoitus mitään taistelua aloittaa, kunhan omista kokemuksistani kirjoitin.

Mulle riittää 2-3 palaa ruisleipää päivässä hyvin eikä edes jää pala kurkkuun. ;) :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2016, 15:24:26 ip »

Joo en mäkään tähän usko. Eikä ollut tarkoitus mitään taistelua aloittaa, kunhan omista kokemuksistani kirjoitin.

Mulle riittää 2-3 palaa ruisleipää päivässä hyvin eikä edes jää pala kurkkuun. ;) :)
Mä tasoitan kulutusta, en syö läheskään joka päivä koko leipää.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2016, 16:02:40 ip »

Minä en syö koskaan koko leipää..... 8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2016, 16:03:37 ip »

Minä en syö koskaan koko leipää..... 8)
Rontti 😆  luit tahallas noin 😃
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2016, 20:08:13 ip »

Oikeasti aika vähän leipää menee. Ehkä 2-3 viipaletta per päivä. Toki jos vastapaistettuja sämpyjä on niin tuleehan niistä...mutta harvoin niitäkään.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2016, 09:53:31 ap »

Olemme siis kohtuukäyttäjiä, mekin!
Jos erilaisia leipiä maistamme, olemmeko silloin myös sekakäyttäjiä?  ;D
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 13, 2016, 10:45:20 ap »

En voi kehua vähäistä leivän syöntiä jopa puuron kanssa syön leipää .
Hyvin vähän kaupasta ostettua eniten juureen tehtyä hapanleipää täys rukiista.
Eli olen leipäholisti  ;D
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07