Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Leivän syöminen vähäistä  (Luettu 9666 kertaa)

taos

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #15 : Huhtikuu 13, 2016, 13:32:11 ip »

Keliakian toteamisen jälkeen gluteenitonta. Hiilarikarttelun jälkeen en juurikaan syö leipää joka viikko ollenkaan. Joskus ollessani kauppa-autiomaassa töissä on mukana glut porkkana-kaura sämpylä hh 32g/100g. Sekin useimmin jää syömättä mutta pakkasella tai kuumassa säilyy hyvin. Glut mantelileipää tai - siemennäkkäriä teen joskus, kun leipäjuusto aamukahvin kanssa alkaa tympiä.
Kirjattu

pekseli

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #16 : Huhtikuu 13, 2016, 15:02:19 ip »

Mä olen vähän samanlainen kuin mummukka. Paljon syön leipää mutta hyvin vähän kaupasta ostettua. Kun leipä on vieläpä gluteenitonta, niin siinä on kyllä sitten hiilareitakin aika tavalla, vaikka välillä toki teen myös vähempihiilarista siemennäkkäriä tai kivikautista leipää. Voisin varmaan elää pelkällä leivällä ja raskaana ollessa olikin sellainen kausi, että vain leipä meni alas.
Kirjattu

papelo

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #17 : Huhtikuu 13, 2016, 20:33:23 ip »

En pärjäisi ilman ruisleipää.Se pitää verensokerit melko tasaisina,jos ei en muuta runsaasti hiilareita sisältävää.Vuorokaudessa syön 4-6 viipaletta ruisleipää.Väliilä myös näkkäriä.
Kirjattu

Bebe

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2016, 18:53:27 ip »

Meillä tehdään monenlaisia kokeiluja, nyt ollaan rajoitettu gluteenia kuten ei-gluteenirajoitteiset nykyisin mielellään kokeilevat.  :D Mies meillä lukee vakuuttavia oppaita milloin mistäkin  ja innostuu : ja mikäs siinä, se on minusta mukavaa.

Hiilariniukkana henkilönä en ole juurikaan leipää syönyt vuosikausiin.  Mutta nyt tämä gluteenit pois- ajatus poiki meillä mantelileivän, jota mies tekee joka päivä (ja minäkin joskus :D). Helppo ja nopea valmistaa, erittäin maukas, gluteeniton ja yhtä leipää kohden on noin 2 g hh. Sellaisia syön n. yhden päivässä. Taidanpa laittaa reseptin tuonne resepti-osioon, vaikka se löytyy kyllä varmasti googlettamalla muutenkin.
Kirjattu

Toukokuu1965

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #19 : Huhtikuu 14, 2016, 18:54:59 ip »

Bebe, laita ihmeessä se ohje! :)
Kirjattu

Bebe

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 14, 2016, 19:10:04 ip »

Juu Toukkis, laitoin :)  kiva, että kiinnosti!
Kirjattu

julia

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2016, 19:53:40 ip »

Minä syön joka päivä lounaaksi 3 palaa Uotilan maalaisruislimppua. Täyttä ruista, ei mitään vehnäsekoitehöttöä. Verensokeri pysyy tällä leivällä tasaisena nousten vain yhdellä, ei mitään rakettinousuja ja laskuja. Ja vatsa rakastaa näitä kuituja, kun Reissumies saa vaan närästystä ja kurinpito aikaiseksi. Nyt laihduttaessa syön välillä iltapalaksi yhden palan tuota ruisleipää.

Minä en voi syödä mitään vaaleaa leipää, kauraleivästäkin sokerit nousivat hurjasti, joten se siitä gluteenittomasta lounaskokeilusta...
Kirjattu

V. Kuutti

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2016, 11:29:58 ap »

Ruisleipä+levite+keittokinkku on oiva yhdistelmä auttamaan aamunkoittoilmiöön,
illalla nautittuna. Tietenkään ei kaikilla toimi.
Kirjattu

tapsa

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #23 : Huhtikuu 17, 2016, 12:02:22 ip »

Mulla ruisleipä (Reissumies tai vastaava) ja  Humalog-bolukset synkronoituvat yllättävän hyvin eri aterioilla.
Aamupalaksi 3 siivua höysteineen, lounaalla 2 siivua ja päivällisen korvaan myös 2...3 leipäpalalla. Nuo höysteet ovat kalkkunaleike, juustosiivu, lehtisalaatti ja kurkku- sekä tomaattiviipaleet.
Lounaalla hyvin pieni perunan puolikas (puolen kananmunan kokoinen) ja kanaa tai kalaa sekä salaatteja.

Siis 7...8 viipaletta à 70...100 g hiilareita/vrk leivästä. Loput hedelmistä, maitotuotteista, marjoista, joskus jäätelöstäkin. Yhteensä noin 150 g/vrk.

Vs pysyy erittäin tasaisena, paitsi että liikunta/fyysinen rasitus sotkee kuvion aika totaalisesti. Siis aiheuttaa poikkeamia keskimääräiseen. Samanhan tekee myös inskan imeytymisvaihtelut, stressi jne.
Erot kokojyvä-/sekaleivän ja ruispitoisemman välillä hukkuvat muihin "häiriöihin", puhdasta vaaleaa lepää välttelen.

Leipää eikä muitakaan hiilareita en voi noista vaihteluista syyttää.

Kirjattu

tarell

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #24 : Huhtikuu 17, 2016, 14:43:17 ip »

Mulla ruisleipä ei ehdi alkuunkaan humalogin vauhtiin eli ellei sokerit ole korkealla ennen ateriaa, inska pitää ottaa vasta leivän jälkeen.
Kirjattu

kuissi-3

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #25 : Huhtikuu 17, 2016, 20:51:30 ip »

Ostin Helsingin kauppahallista eilen siemenleipää. Hiilarimääriä en huomannut kysyä, mutta onpas "ystävällistä" verensokereille. Se on myös niin jämäkkää rakenteeltaan, että on helppo leikata myös ihan ohuita siivuja.
Kirjattu

Toukokuu1965

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #26 : Huhtikuu 18, 2016, 08:45:45 ap »

Mä tykkään maistella erilaisia ruisleipiä ja ne onkin yleensä hyviä tuliaisia kotiin jos jossakin päin Suomea piipahtelen.

Välillä tulee ylläreitä siinä, miten sokerit käyttäytyy ja siksi iltapalan vakioevääksi onkin jäänyt Puikulat. Ne toimii mulla aina hyvin. :)
Kirjattu

Keiju

  • Vieras
Vs: Leivän syöminen vähäistä
« Vastaus #27 : Huhtikuu 19, 2016, 16:03:24 ip »

Uotilaa ja Jälkiuunipaloja syön itse. Joskus kauraleipää. Mutta sellainen 3-4 palaa päivässä. Aamulla ja illalla. Hyvin pysyy sokerit tasaisena ja etenkin illalla nautittu ruispala pitää aamuun saakka sokerit lähes samana.
Kirjattu
 

Linkkejä