Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417257 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja keliakialiiton eväät  (Luettu 10139 kertaa)

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
Diabetes ja keliakialiiton eväät
« : Maaliskuu 29, 2016, 11:21:31 ap »

Jotenkin keljuttaa nuo gluteenittomat eväät. Olen liiton jäsen mutta kauan ja turhaan. Niiden suosituksilla joutuisin pistämään ja lihomaan todella paljon. Senpä takia en juurikaan ole käynyt tilaisuuksissa. Haitta on, että minulle tuputetaan kylässä/työmailla niiden listoilta poimittuja hiilihydraattimössöjä kehaisulla "Sinua varten hajettuja" Esimerkiksi: http://www.saarioinen.fi/tuote/lihapyorykat-paistovalmis-pakaste-310-g/
Keliakiaa täällä on muillakin....miten selviätte.

Eikun:
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2016, 11:25:42 ap kirjoittanut ergava »
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Kaisa81

• Lentävä kynä
Vs: Diabetes ja keliakialiiton eväät
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2016, 11:52:52 ap »

Mulla on jotenkin aina kyläpaikoissa sellainen olo, että on pikkuisen pakko syödä, jos varta vasten mulle on hankittu jotain gluteenitonta. Ja kun se gluteeniton vaihtoehto ei edes useinkaan ole lähellekään niin hyvää kuin se ei-gluteeniton, jota muille tarjotaan mutta maksaa kuitenkin hirveästi. Ei sitä silloin oikein kehtaa olla syömättä mutta inhoan kyllä sellaista pakkosyömistä.
Kirjattu

HeikkiJ

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2016, 00:25:51 ap »

Mulla on vähä sama homma. Ei kehtaa kieltäytyä ku on vartavasten mua varten hommattua.  Varsinkin keksi, leivos ym makea on ihan hirveetä edelleenkin. Kyllähän ne alas menee mut en oo varmaan kertaakaan ostanu kotia kaupan herkkuja.Ite tehdyt leivonnaiset on myös välillä mielenkiintoisia. Hyviäkin oon tosin saanu. Kaupan leivät on sentään nykyään ihan ok makuisia, mut tahtoo olla aika hätästä noin niin sokereiden nousun kannalta.

Aika usein leivon semmosta leipää missä pääraaka-aine on kaurahiutaleet, porkkanaraaste ja kananmunaa liimaamassa kasaan. Tulee siihen vähän gluteeniton jauhojakin.  On vähän semmonen rieskan ja leivän välimuoto. Kaadetaan pellille löysänä vellinä ja leikataan kypsänä sopiviksi paloiksi. Hintakin muodostuu sellaiseksi et voi syödä niinkuin leipää.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2016, 08:50:10 ap »

Kaisa ja Heikki, älkää ottako sitä yök-gluteenitonta, niin eivät seuraavalla kerralla hommaa. Muutenhan ne luulee, että tykkäätte siitä ja ostavat taas  ;D mikään pakko ei ole syödä, vaikka ois varta vasten ostettu. Ees sokeritonta. Vaikka ois ite leivottu.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2016, 22:55:17 ip »

En syö. Muuten joutuu aina antamaan periksi. Kyläilyt harvenee. "Insuliinit jäi kotiin. Sokrut liian korkealla. En voi ottaa. Hh muuttuu ruuansulatuksessa sokeriksi.En voi pitää jatkuvasti poislääkittävän korkeaa Vs tasoa hankkimillanne herkuilla."
Ymmärretään useimmiten
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2016, 23:10:09 ip kirjoittanut ergava »
Kirjattu
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

HeikkiJ

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2016, 23:17:29 ip »

Ongelma on siinä ettei ne nyt NIIN pahoja ole etteikö tulee sit kumminkin syötyä. Vähän niinkin halvat pääsiäisullatus munat. Pienin ei syö niitä suklaata koska ne ovat pahoja, mut sitten minä syön ne ku ei yleensäkään tykkää laittaa mitään syötäväksi kelpaavaa roskiin.
Kirjattu

River Song

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2016, 16:59:59 ip »

Minä en ole keliaakikko, mutta muuten ei elimistö siedä viljoja. Minä kyllä kerron jo etukäteen kyläpaikkaan, että minulla on hyvin rajoitettu ruokavalio. Sanon, etten syö mitään viljoja, gluteenilla tai ilman, enkä mitään makeaa (plus muutama muu allergiaa aiheuttava, kuten kala). Kun sitten alkavat kysellä mitä ihmettä sitten syön, on helppoa sanoa, että vaikka salaatti ja kaikki liha sopii hyvin, pähkinät päiväkahvilla jne. On hyvä olla jotain helppoja, itselle mieluisia ja edullisia vaihtoehtoja mielessä jo valmiiksi. Riippuen tietenkin siitä millä aterioilla kyläilen. Kassissa kulkee aina pähkinäpussi varalta. Jos joudun yllättäen kahvipöytään niin yleensä en edes kaipaa syötävää. Jos isäntäväki kuitenkin potee huonoa omatuntoa kun en voi syödä niitä tarjottavia ja kyselee mitä voisin sitten ottaa, niin sanon yleensä että jos olisi vaikka tomaattia ja pari siivua juustoa ja kinkkua, ikään kuin voileipä ilman leipää, niin se olisi hyvä. Heillä on sitten hyvä mieli kun jotain voivat tarjota. Kananmunat ovat kanssa semmoista, mitä melkein kaikilla on aina kotona.

Tiedän, ettei moni kehtaa sanoa näitä asioita etukäteen, mutta itse olen miettinyt sitä niin, että mieluummin itse emäntänä tietäisin rajoitukset että osaan varautua. Ei ole ollut ongelmia asian kanssa koskaan, tosin en ole mitenkään hirmuisen ahkera kyläilemään puolituttujen luona. Ystävät ja perhe taas jo tietävät ruokavalioni omituisuuden.

Äitini jolla on keliakia ottaa taas kyläreissulle aina omaa leipää mukaan. Kaivaa sen sitten kassista, jos isäntäväki ei ole ymmärtänyt varautua ja isäntäväeltä löytyy sitten aina jotain sen leivän päälle. Jos heillä on tarjolla vain imeliä gluteenittomia, ottaa silti leivät esiin ja sanoo, että on vähän huono olo niin sopisiko, jos saisi leivälle päällysiä, kun imelä ei nyt maistu. Aina on onnistunut ilman kommervenkkejä.

Minulla oli silloin kun vatsa kesti vielä kahvia aina oma kermapurkki mukana :D Monessa paikassa kun kahvin kanssa tarjotaan maitoa, ja usein vielä rasvatonta. Minulle se on ihan tekemätön paikka.

Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2016, 09:25:48 ap »

Olin eilen Kaupassa, jossa oli D-yhdistyksen ja Keliakiayhdistyksen esittelypöydät tosin etäällä toisistaan. D-esittelypöydässä oli yksi tuttukin hoitaja ja juttua normaalisti. Toki leipä ja kuidut olivat edelleen suositeltavina. Vs-mittaus oli hyväksyttävä ja yhdistykseenliittymispaperin täytin.

Gluteenittomien pullamussuhyllyn vierestä sitten löytyi esittelijät leivontaohjeineen. Mitähän niiden leivonnaisten hh keskiarvo olisi. Arvelisin 40g/100g. Lihaa, kalaa, kanaa, salaattia, leipäjuustoa mm. en kuullut mainittavan. Jossakin siinä hyllykössä on j o s s a k i n liikkeessä siemennäkkäriä valmiissa seospussissa ...ei paha hh määrä. Alennusmyyntiä tuossa hyllyssä harvoin on...jos ollenkaan.

Keliakialiiton salasana pääsi unohtumaan. Noista olen siellä joskus mussuttanutkin. Täällä kohtaloystäviä on kuitenkin myös.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2016, 10:00:09 ap »

Ei nyt keliakia asiaa varsinaisesti, mutta vain ilman mitään mainostamista totean, että Lidlistä löytyy nykyisin edulliseen alle euron hintaan Suomalaisia hapankorppuja, joitten hh määrät ovat varsin maltillisia ja ovat paremman ja pehmeämmän makuisiakin kuin esim.Oululaisen kalliimmat hapankorput, päälle kun laittaa vaikka kananmunaa ja/tai kinkkua ja jotain kasviksia, niin ovat ihan halpaa hyvää täyttä ruokaa.
Lidlillissä myytävä halpa siemennäkkärikin ihan ok makuista.
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2016, 10:39:35 ap »

Ei nyt keliakia asiaa varsinaisesti, mutta vain ilman mitään mainostamista totean, että Lidlistä löytyy nykyisin edulliseen alle euron hintaan Suomalaisia hapankorppuja, joitten hh määrät ovat varsin maltillisia ja ovat paremman ja pehmeämmän makuisiakin kuin esim.Oululaisen kalliimmat hapankorput, päälle kun laittaa vaikka kananmunaa ja/tai kinkkua ja jotain kasviksia, niin ovat ihan halpaa hyvää täyttä ruokaa.
Lidlillissä myytävä halpa siemennäkkärikin ihan ok makuista.
Niitä ei todellakaan keliaakikko voi syödä.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2016, 11:17:05 ap »

Sainoinkin EI keliakia asiaa ja vaan vinkkasin, että halpoja hyviä vähähh leipiä on halvalla saatavilla ja muutenkin hyvin täällä otettu esille, että noi ns.gluteiinittomat tuotteet on usein erittäin runsashiilarisia, enkä hirveesti tajua, jos jotkut EI keliaakikot jatkuvasti etsivät itselleen niistä ns. viljankorvikkeita.
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2016, 12:18:05 ip »

Niissä tosiaan on julmetusti hh, siksi jätän usein koko leivän väliin.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Syyskuu 07, 2016, 20:04:53 ip »

Sainoinkin EI keliakia asiaa ja vaan vinkkasin, että halpoja hyviä vähähh leipiä on halvalla saatavilla ja muutenkin hyvin täällä otettu esille, että noi ns.gluteiinittomat tuotteet on usein erittäin runsashiilarisia, enkä hirveesti tajua, jos jotkut EI keliaakikot jatkuvasti etsivät itselleen niistä ns. viljankorvikkeita.

Jotkut myös laihduttaa gluteenittomalla.
Olen ihmetellyt miten se toimii kun paljon  hiilaria .
Vai toimiiko ja millä periaatteella?
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2016, 21:27:48 ip »

Jotkut myös laihduttaa gluteenittomalla.
Olen ihmetellyt miten se toimii kun paljon  hiilaria .
Vai toimiiko ja millä periaatteella?

Varmaan sillä, että kun on kallista, ei raski syödä niin paljoo leipää  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 08, 2016, 10:59:53 ap »

Just noin heh heh. Onneksi ensi lauantaina Lidlissä on iso pala Riitan leipäjuustoa Alessa.
Aion nyt sen verran lähteä kokeilemaan, että käyn jostain ostamassa ainakin palan raakakakkua ja katon, miltä maistuu yms.
Kirjattu

Linkkejä