Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hypoeväiden makutesti  (Luettu 6344 kertaa)

Taitsa

• Veteraani
Hypoeväiden makutesti
« : Helmikuu 27, 2016, 11:00:57 ap »

Tässä linkkiä, inspiksen vlokkaaja: http://youtu.be/2VwApM-NCwU
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Hypoeväiden makutesti
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2016, 12:51:52 ip »

Tässä linkkiä, inspiksen vlokkaaja: http://youtu.be/2VwApM-NCwU

Helppo uskoa.  ::)

Mulla oli D-urani alkuvaiheissa kaikenlaisia "oikeaoppisia" hypoeväitä siroteltuina ympäriinsä. Tänä päivänä
- yöpöydällä pillimehu/välipalahedelmä-marjapussi
- autossa rusinoita/kuivattuja hedelmiä
- käsilaukussa lakuja/kuivattuja hedelmiä
- kotioloissa menee yleensä tavallista ruokaa, usein ruisleipäviipale omenahillolla.  :P
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2016, 11:00:05 ap »

Olipas se viihdyttävä. ;D

Mäkään en tajua mikä neronleimaus nuo yksittäin pakatut siripirit on. Okei, ehkä ne toimii takin taskussa ja laukun pohjalla alkavaan hypoon, kun riittää kaks pastillia, mutta ei niitä tosihypoon syödä.

Ja tuo apteekin glugoosigeeli! Haha! Ruokakaupasta saa "urheilu" energiageelejä, jotka on siis kans melkein pelkkää sokeria. Ne on euron kappale, ne on pienempiä, niissä on enemmän hiilareita, mutta ne on kans ihan kamalan pahoja. Mulla on niitä treenikassissa.

Täytelakut on parhaita.
Ja helposti syötävät pehmeät (ei viinikumi) hedelmäkarkit minigrip-pussissa.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 02, 2016, 13:56:41 ip »

Mä olen todennut että voittaja on ittellä tavallinen hienosokeri mikä on sellaisessa pitkulaisessa 100 (?) millilitran "matkasuihkusaippuapullossa" minkä saa ottaa lentokoneeseen. Olen tukkinut sen korkin pikkureiän lääkepurkin korkin tiivistepahvilla, ettei sokerit vahingossa tule ulos.

Tuo on siis melkein pomminvarma, ei hajoa, vesitiivis, uudelleen täytettävä ja sisältää sokeria noin 80 grammaa.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 02, 2016, 15:15:23 ip »

En vieläkään ymmärrä, miten tänne pohjolan perukoille ei ole saatu muita glukoositabletteja kuin siripirejä. Ja kestääkö tuo yksittäispakattu yhtään paremmin kuin se peruspötkön sellofaani? Ja varmasti on hankala avata matalissa.

Omat ostan aina reissun päältä. Muovituubissa 10 tablettia (paljon paremman makusia) ja 4g hh per tabletti. Putkilo ei hajoa laukkuun. Niitä kuin puolet tuubista kiskaisee, niin jo auttaa. Lisäksi saa ostettua 50 kpl purkkeja, joista voi sitten noita pienempiä tuubeja täyttää.

Yritin liittää kuvan tuosta putkilosta, saa nähdä, onnistuinko.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2016, 15:48:28 ip »

Olen noista glukoositableteista miettinyt, että soveltuu jollekin, jolla ei ole paniikki avata pakettia tai sitten ei ole paniikki päällä kun sitä oikeasti tarvitsee. Tyttäreni ystävä on syystä tai toisesta isosti alipainoinen (ei kuitenkaan anorektikko) ja hällä verensokeri laskee varsin yllättäen ilman, että kyse olisi mitenkään diabeteksesta tai sen hoidosta. Hän siis kanniskelee siripirejä matkassa ja tuntuu olevan ihan tyytyväinen noihin.

Itsen en minkään maan glukoositableteista perusta, ennemmin vedän vaikka puhdasta sokeria. Makuaromi yhdessä sen formaattitabletin kanssa on vaan jostain syystä ihan syvältä itselleni.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2016, 18:06:37 ip »

Olen noista glukoositableteista miettinyt, että soveltuu jollekin, jolla ei ole paniikki avata pakettia tai sitten ei ole paniikki päällä kun sitä oikeasti tarvitsee. Tyttäreni ystävä on syystä tai toisesta isosti alipainoinen (ei kuitenkaan anorektikko) ja hällä verensokeri laskee varsin yllättäen ilman, että kyse olisi mitenkään diabeteksesta tai sen hoidosta. Hän siis kanniskelee siripirejä matkassa ja tuntuu olevan ihan tyytyväinen noihin.

Itsen en minkään maan glukoositableteista perusta, ennemmin vedän vaikka puhdasta sokeria. Makuaromi yhdessä sen formaattitabletin kanssa on vaan jostain syystä ihan syvältä itselleni.
Ite käytän siripirejä, koska jostain syystä ne ei okseta kuten sokeri vs:n tipahtaessa.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2016, 21:08:30 ip »

Ite käytän siripirejä, koska jostain syystä ne ei okseta kuten sokeri vs:n tipahtaessa.

Hyvä niin, itsellä vaan menee toisin päin l. jos hypo yllättää, sitä etsii hinnalla millä hyvänsä jotain muuta kuin glukoositabletteja, ne aiheuttaa välitöntä laatoitusta.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2016, 21:14:13 ip »

Hyvä niin, itsellä vaan menee toisin päin l. jos hypo yllättää, sitä etsii hinnalla millä hyvänsä jotain muuta kuin glukoositabletteja, ne aiheuttaa välitöntä laatoitusta.
Nää on just nii hulluja. Toiset sanoo et suklaa ei auta, mulla auttaa, eikä okseta. Tajusin vaan joskus et sokeripalat etoo. Myös hunaja etoo :(
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2016, 21:20:21 ip »

En vieläkään ymmärrä, miten tänne pohjolan perukoille ei ole saatu muita glukoositabletteja kuin siripirejä.

Johtuu varmaan siitä että et ole käväissyt esimerkiksi jossakin liitelissä...

Ja putkilon saat esimerkiksi jostakin alun perin muun syötävän (vitamiinitabletin?) säilytykseen käytetystä muovipurkista. Esimerkiksi muuan geneerisiin lääkkeisiin erikoistunut israelilaisfirma tuottaa mm. D3-vitamiinikapseleita, joiden pakkaus on juuri glukoositablettien säilytykseen sopiva (sisähalkaisija: n. 25 millimetriä, syvyys: n. 50 millimetriä), ja jonka avaaminen tapahtuu tarvittaessa käden käänteessä, mutta joka kuitenkin pysyy hyvin kiinni purkin pyöriessä taskun pohjalla...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2016, 21:30:33 ip kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 02, 2016, 22:50:15 ip »

Nuo vitamiiniputkilot onkin hyviä siripirien kuskaamiseen ja jos vähempi määrä riittää, ehkä liuskapurkki. Joissain liuskapurkeissa oli jotain ainetta, minkä takia tätä ei suositella, itse oon kyllä pitänyt tyhjissä liuskapurkeissa milloin päänsärkylääkettä, purkkaa, käyttänyt purkkaroskiksena (en halua jättää purkkia luontoon lintujen poimittaviksi, tarttuvat nokkaan kiinni yms), neulaa ja lankaa, perhoja, koukkuja yms.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #11 : Maaliskuu 03, 2016, 08:09:29 ap »

Glukoositabletit eivät ole minun juttu, niiden sijasta mukana kulkee tällaisia hypoeväitä:

Energiageelejä (Gutzy) repäistävissä 40 gramman kertapakkauksissa. Pakkauksessa on kokoon nähden paljon hiilareita eli vievät vain vähän tilaa (myös mahalaukussa, mikä on hyvä juttu), maku on siedettävä - eivät ole ällömakeitakaan, ovat helppoja niellä, vaikuttavat nopeasti. Aika vähän käytän näitä, koska hiilariannos on suuri; tositilanteessa puoltavat paikkaansa. Huonoa: pussin puristelu tahmaa helposti sormet ja pussin reunoista tulee nirhamia suupieliin.

Eri valmistajien energiapatukoita, joissa on sekä nopeita että hitaita hiilareita. Hyviä esimerkiksi pitemmillä metsälenkeillä; hiilarisekoitus estää pelkkiä pikahiilareita paremmin verensokeria putoamasta uudelleen, vaikka liikunta jatkuisi vielä tovin ja toisenkin.

Yksi on kuitenkin ylitse muiden: pienet kahden gramman sokeripalat Minigrip-pussissa. Kulkevat helposti mukana, pysyvät pussissaan käyttökelpoisina kosteassakin ja ovat siistejä syödä. Ja kahden gramman palojen hiilarilaskenta onnistuu hypossakin!
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 03, 2016, 10:49:24 ap »

En vieläkään ymmärrä, miten tänne pohjolan perukoille ei ole saatu muita glukoositabletteja kuin siripirejä.

Johtuu varmaan siitä että et ole käväissyt esimerkiksi jossakin liitelissä...

Ja putkilon saat esimerkiksi jostakin alun perin muun syötävän (vitamiinitabletin?) säilytykseen käytetystä muovipurkista. Esimerkiksi muuan geneerisiin lääkkeisiin erikoistunut israelilaisfirma tuottaa mm. D3-vitamiinikapseleita, joiden pakkaus on juuri glukoositablettien säilytykseen sopiva (sisähalkaisija: n. 25 millimetriä, syvyys: n. 50 millimetriä), ja jonka avaaminen tapahtuu tarvittaessa käden käänteessä, mutta joka kuitenkin pysyy hyvin kiinni purkin pyöriessä taskun pohjalla...

Olen käynyt Lidlissä, joka on melkein kodin vieressä. Ei löydy tabletteja. En viitsi lähteä kiertueelle löytääkseni.

Lisäksi siripirit on niin inhottavan makuisia, että niitä en syö, vaikka purkkia vaihtaisinkin.

Pidän näistä, mitä olen maailmalta löytänyt, erityisesti kookos ja omena ovat lemppareita :)
Mutta olisi helpompaa, jos saisi kotinurkilta hyviä vaihtoehtoja.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 03, 2016, 13:53:55 ip »

Mä yritin kanssa löytää jotain siripiriä vastaavaa lidlistä vaan eipä löytynyt.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2016, 15:17:09 ip »

Näköjään lidlissä maksaa tuubi energiageeliä 0,75 cnt, sekin huomattavasti vähemmän ku muualla.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä