Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417257 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Koululaisen reppueväät  (Luettu 6303 kertaa)

J0hannak

• Vieras
Koululaisen reppueväät
« : Helmikuu 24, 2016, 21:41:17 ip »

Diabeetikkopoikani koulupäivä on pitkä eikä kouluruoka ole aina maittavaa. Välipalaa täytyy siis olla mukana. Kirjoja täynnä olevaan reppuun ei kuitenkaan mahdu mitään kylmäkalleja, joten eväiden pitäisi säilyä huoneen- tai paremminkin repunlämmössä.

Banaanit survoutuvat kirjojen seassa muhjuksi, voileivät eivät säily hyvänä, esanssiset pillimehut ällöttävät. Kukaan ei jaksa syödä päivästä toiseen välipalakeksejä. Oma keksimiskyky on jo lopussa. Millaisia reppueväitä teillä on?
Kirjattu
Murrosikää lähestyvän diabeetikkopojan äiti

Taatelinen

• Jäsen
Vs: Koululaisen reppueväät
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2016, 09:33:56 ap »

Semmoset vauvan soseet ja jugurtit yms. joita on imettävissä pusseissa on musta tosi hyviä&käteviä! Noin 10-20hh kappale
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #2 : Helmikuu 25, 2016, 13:50:26 ip »

Mulla on monesti mukana kuivattuja hedelmiä: Banaanilastuja, papaijaa, ananasta. Toki viikunaa ja taatelia, rusinoita.

Taatelisen soseista tuli mieleen, että mulla oli niitä vellejä silloin ennen keliakiaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2016, 14:22:58 ip kirjoittanut peeve »
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Helmikuu 25, 2016, 14:21:35 ip »

...voileivät eivät säily hyvänä...

Kyllähän voileivät ainakin yhden koulupäivän ajan hyvinä säilyvät, jos niiden aineosat on valittu järkevästi ja jos ne on pakattu sopivalla tavalla.

Voileipien pakkauksessa kova muovilaatikko on suureksi avuksi.

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #4 : Helmikuu 25, 2016, 17:24:12 ip »

Johanna, jos poikasi on jo isompi koululainen, jokin laatikkoon (pieni orthexin pakasterasia) pakattava "muffini" voisi joskus toimia. Itse teen (aikuiselle evääksi) silikonivuokiin sellaisia, joihin tulee kananmuna ja esimerkiksi  mantelirouhetta, kalkkuna/broilerisuikaleita, paprikaa tai mitä vain kasvisjuttua, päälle juustoraastetta. Uuniin näitä esim. 6 kpl ja paistan, kunnes näyttävät hyviltä. Toimii isonkin  nälän karkoittajana, eikä ole ainakaan näin talvisaikaan kovin altis pilaantumaan.

Sitten voisi ajatella niitä täytettyjä näkkileipiä. Ovat suojapakkauksessa, kapeat näkkärit vastakkain ja täytettä välissä. Nyt en saa mieleeni, mistä kohdasta ne itse joskus kaupassa löysin, mutta ne olivat maukkaat ja toimivat. Ja se pakkaus suojaa niin ettei ne leivät pilaannu. Itse en enää niitä käytä muista syistä, siksi en edes muista missä hyllyssä ne ovat. Mutta tiedän, että ovat markkinoilla edelleen ja on eri makuvaihtoehtojakin.

Tuo mainittu vauvanruokapussi on tosi hyvä, tosin en tiedä sitten pojan tarpeisiin. Itselläni se on hypoeväs, ja sitähän sä et tarkoittanut. Ja voi olla poikien porukoissa vähän epämukava, vaikka maukas onkin!  Ja sen energiamäärä on kuitenkin niin pieni, ettei se kasvuikäisen ruuantarpeisiin vastaa.

Pillimehuista kannattaa valita ne, joissa ei ole esansseja. Itse esim. käytän Rainbow omena-päärynää, ei maistu esanssiselta , on samaa tavaraa mitä litran tölkkien sisältö, vain pienemmässä paketissa. Mielestäni ne esanssit maistuu lähinnä niissä lapsille markkinoiduissa mehuissa.

P.S. Lämpimästi tervetuloa ryhmään! :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2016, 19:55:12 ip kirjoittanut Bebe »
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 25, 2016, 21:20:12 ip »

Meetwurstileivät säilyy hyvin lämpimässäkin. Itsellä usein mukana myslipatikoita tai omenoita, rinkeleitä tai korppuja, toki myös juotavaa, yleensä kuumaa, mikä ei taida koulussa olla sallittua (?). Korput kun kastaa kaakaohon, saa äkkiä hiilareita.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Taatelinen

• Jäsen
« Vastaus #6 : Helmikuu 25, 2016, 21:39:46 ip »

Taatelisen soseista tuli mieleen, että mulla oli niitä vellejä silloin ennen keliakiaa.
Tarkistin tossa muksun mango/banaani jugurtin joita lähinnä tarkoitin ja siinä ei pika katselmuksella ollut ravintosisällössä mitään gluteinillista
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2016, 21:57:31 ip »

Tarkistin tossa muksun mango/banaani jugurtin joita lähinnä tarkoitin ja siinä ei pika katselmuksella ollut ravintosisällössä mitään gluteinillista
Tarkoitin niitä vellejä -vellejä :) Neljän viljan oli mun lemppari. Niitä on sellasissa pillimehupurkeissa vauvaosastolla :D
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

jester

• Veteraani
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2016, 18:29:53 ip »

eihan  koulussa ole lamminta etes  kesalla.  miksi eivat  sailyisi.    haluatko   diabetikon vain terveen  evaita.        syotava  5 tunnissa,  tai  8 tunnissa.  myos sellaisia jotka  sailyy  useita paivia.     kokemusta    on   50  vuotta,  evas  repusta
Kirjattu

River Song

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 19, 2016, 07:16:13 ap »

Meillä pojan repussa kulkee pussi pähkinöitä sekä mini babybel juustoa yksi semmoinen pikkukiekko. Pähkinä/mantelipussi on osoittautunut kaikista toimivimmaksi. Jos ei mene kaikki kerralla niin voi pakata pieneen minigrippussiin, niin eivät leviä repun pohjalle. Eväät kulkevat lisäksi siinä repun sivutaskussa, niin eivät ole kirjojen kanssa samassa osastossa.

Useimmissa kouluissa onnistuu varmaan sekin, että toimittaa itse esim. kerran tai kaksi viikossa kouluun ne eväät, esim. banaanit, jotka kyllä säilyy siellä jonkun päivän, ja sieltä opettaja sitten antaa lapselle tarpeen mukaan.
Kirjattu

Elsa

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 19, 2016, 13:14:22 ip »

Meidän koulussa myyvät välipalaa kaikille pikkurahalla, diabeetikko saa ilmaiseksi. Kannattaa tiedustella.
Kirjattu

Taatelinen

• Jäsen
« Vastaus #11 : Toukokuu 19, 2016, 22:29:45 ip »

Meidän koulussa myyvät välipalaa kaikille pikkurahalla, diabeetikko saa ilmaiseksi. Kannattaa tiedustella.
Meillä myytiin aiemmin mutta lopetettiin nyt joulun jälkeen :(
Kirjattu

Linkkejä