Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6620 jäsentä  •  413690 viestiä  •  19654 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi sari65, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeetikko teini 17v. lähdössä juhlimaan kahdeksi vuorokaudeksi kavereiden kans  (Luettu 27740 kertaa)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
teini 17v. lähdössä juhlimaan kahdeksi vuorokaudeksi kavereiden kans
« Vastaus #15 : Helmikuu 16, 2016, 21:37:57 ip »

Ymmärrän Mika sun ajatuksen, mutta kun oikeesti teineillä voi tottumattomuuden vuoksi mennä vahingossa tahattomasti överiksi, koska uusi juttu niin ei tiedä miten alko vaikuttaa. Toisilta kun menee jalat pienestäkin, toiset taas tyhmäilevät kännissä, vaikka fiksuja selvänä, parempi kun ei hypoile. Vai etkö koskaan munannut itse ;)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä

Heh, tulipa elävästi mieleen, kun 17vee diabeetikkona olin ekan kerran yksin interraililla. Onneksi ei ollut kännyköitä, ne aiheuttaa lisää huolta, kun latingit loppuu tai ei muista/jaksa tekstailla. Kolusin itäblokin maita, liftausta ja sen sellaista, alkoa unohtamatta. Sitten kun omat lapset (ei diabetesta) alkoi kyselemään, että minkäs ikäisenä sä mutsi olitkaan ekan kerran interraililla, niin oli vähän, että milloinkas se nyt olikaan  :-X
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #17 : Helmikuu 16, 2016, 21:53:45 ip »

Heh, tulipa elävästi mieleen, kun 17vee diabeetikkona olin ekan kerran yksin interraililla. Onneksi ei ollut kännyköitä, ne aiheuttaa lisää huolta, kun latingit loppuu tai ei muista/jaksa tekstailla. Kolusin itäblokin maita, liftausta ja sen sellaista, alkoa unohtamatta. Sitten kun omat lapset (ei diabetesta) alkoi kyselemään, että minkäs ikäisenä sä mutsi olitkaan ekan kerran interraililla, niin oli vähän, että milloinkas se nyt olikaan  :-X
Tai kun allekirjoittanut 16 v muutti omilleen ja reilaili...  ::)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä

Heh, nää on vähän eri ajat. Pojan inttikavereista suurin osa ei ole ollut ennen pois kotoa. No hän kyllä on reissannut ja kulkenut.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä

Se oli silloin ja nyt on nyt, maailma on kuitenkin jonkin verran muuttunut ainakin mun teiniajoistani eikä välttämättä joka asiassa parempaan suuntaan.

Ymmärrän täysin aloittajan huolen nuorestaan kun itse olen ollut huolissani terveenkin tyttäreni baarireissuista ja risteilyistä. Tosin jälkeen päin selvisi, että tyttäreni olikin ollut se joka piti kavereistaan huolta...

Edelleen korostan sitä, että kavereitten on viimeistään nyt syytä tietää deestä ja kuinka hätätilanteissa toimitaan. Ei asioista muistuttaminen ole jankuttamista vaan huolenpitoa. Nuorilla on mielessään takuulla tuhat mielenkiintoisempaakin asiaa kuin diabetes, mutta kyllä sinne pääkoppaan aina joku ajatus siitäkin jää itämään.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

velli786

• Vieras
Vs: Diabeetikko teini 17v. lähdössä juhliin, kavereiden infoaminen
« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2016, 17:53:30 ip »

Nyt on mulla tyttären kahden lähimmän ystävän kännykkänumerot. Toista infosin kasvotusten ja toista telefoonissa tyttären seisoessa vieressä. Sanoin, että ambulanssi on tilattava, jos tytöltä taju menee. Käsilaukusta löytyy hunajaluiskoja, joita ihan alkuun sivellä posken limakalvoille. Muissa ongelmissa, jos esim. oksentelee tai on niin unelias, etteivät saa hereille, pyysin soittamaan minulle. Molemmat ystävät suhtautuivat infoon hyvin, helpotti kuulemma heidän huolta. Toiselle annoin vielä selkeän esitteen hypoista ja hypereistä. Tyttö saa itse lähetellä mulle tekstarit levemirin pistämisistä.

Alan uskoa, että asiat sujuu hyvin ja nuorilla on hauskaa. Uskoisin, että tyttären kohdalla juominen tulee olleen pientä, joten tosiaan ei kannata suorilta jättää humalogia pois. Fyysinen rankkuus enemmän huolettaa, päivän tanssishowt on pitkiä, plus sitten lisää tanssia ja valvomista. Meillä D aikanaan alkoi infektiolla ja ketoasidoosilla, tehon kautta mentiin, ei unohdu koskaan.

Nyt odotan kuitenkin jo onneksi innolla itsekin huomista, ainutkertaistahan tämä on. Kiitos kaikista neuvoista!
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä

Hieno juttu!  :)

Mukavaa reissua tyttärellesi!  :) :) :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

emonen

• Lentävä kynä
Vs: Diabeetikko teini 17v. lähdössä juhliin, kavereiden infoaminen
« Vastaus #22 : Helmikuu 20, 2016, 01:55:03 ap »

Nyt on mulla tyttären kahden lähimmän ystävän kännykkänumerot. Toista infosin kasvotusten ja toista telefoonissa tyttären seisoessa vieressä. Sanoin, että ambulanssi on tilattava, jos tytöltä taju menee. Käsilaukusta löytyy hunajaluiskoja, joita ihan alkuun sivellä posken limakalvoille. Muissa ongelmissa, jos esim. oksentelee tai on niin unelias, etteivät saa hereille, pyysin soittamaan minulle. Molemmat ystävät suhtautuivat infoon hyvin, helpotti kuulemma heidän huolta. Toiselle annoin vielä selkeän esitteen hypoista ja hypereistä. Tyttö saa itse lähetellä mulle tekstarit levemirin pistämisistä.

Alan uskoa, että asiat sujuu hyvin ja nuorilla on hauskaa. Uskoisin, että tyttären kohdalla juominen tulee olleen pientä, joten tosiaan ei kannata suorilta jättää humalogia pois. Fyysinen rankkuus enemmän huolettaa, päivän tanssishowt on pitkiä, plus sitten lisää tanssia ja valvomista. Meillä D aikanaan alkoi infektiolla ja ketoasidoosilla, tehon kautta mentiin, ei unohdu koskaan.

Nyt odotan kuitenkin jo onneksi innolla itsekin huomista, ainutkertaistahan tämä on. Kiitos kaikista neuvoista!

Hyvältä kuulostaa!
Oman teinin kanssa perässä tullaan...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

velli786

• Vieras
lukion kakkosluokkalaisten risteily Tukholmaan
« Vastaus #23 : Huhtikuu 28, 2016, 11:07:06 ap »

Hei taas! Nyt on meillä vuorossa tuo risteily. Vuorokauden
mittainen Helsingistä Tukholmaan. Mietin tarviiko antaa opeille glugacon mukaan vai ei. Laivoilla (Viking) on kai jotain terveydenhoitohenkilökuntaa? Hyvin on reissut menneet. Vanhojen tanssien viikonlopussa rankin asia oli se valvominen.
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
vast
« Vastaus #24 : Huhtikuu 28, 2016, 15:03:49 ip »

Voihan sen varmuuden vuoksi antaa, mutta hysterian välttämiseksi sanoa, että tuskinpa tarviitte. Ihmisillä on tapana alkaa hössöttää, ja se vie helposti ilon mennessään.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

Amghammon

• Vieras

Alkoholin kanssa suosittelen itsekin varovaisuutta pikainsuliinin kanssa. Itsekin sitä joskus tyhmänä pistin, kun sokerit oli korkealla - virhe. Nykyään en yleensä pikainsuliinia laita ollenkaan, koska alkoholin kanssa se vaikutus saattaa olla hyvinkin raju. Mieluummin menen sen illan ja yön korkeilla sokereilla, koska humalassa sitä matalampaa verensokeria ei välttämättä huomaa (ja menepä korjaamaan sitä sokeripitoisella mehulla tjms., niin varmasti laatta lentää).

Itse olen mieluummin pelannut varman päälle, koska ei se yhden illan ja yön korkealla olo niin vaarallista ole. Tietää sitten itse, että voi turvallisin mielin laittaa nukkumaankin. Toki diabeetikon on tärkeä pystyä pitämään itsestään huoli myös humalassa, joten rajansa myös sillä. On sitä tosin itsekin tullut joskus oltua melko huppelissa, mutta aina ennen nukkumaanmenoa on verensokerin tarkistus muistunut.
Kirjattu

velli786

• Vieras
Vs: Lukion kakkosten risteily
« Vastaus #26 : Toukokuu 01, 2016, 21:10:59 ip »

Tyttö sanoi itse antavansa glugaconin yhdelle valvojaksi lähtevälle opelle. Kirjoitin kuitenkin wilmaan reissua järjestävälle opelle hunajaliuskoista ja glugaconista. Painotin, että tuskin tarvitaan, tyttö hoitaa itseään tarkasti. Annoin puhelinnumeroni ja toivotin Mukavaa reissua.

Tyttö täyttää kesäkuussa 18v. Pitää himmailla tämän holhoamisen kanssa. Alkoholista tietänee mua enemmän. Ja opettelee asiaa varmaan käytännön kautta. Tärkeää on, että aina juhlimaan lähtiessä on mukana tuttuja kavereita.

Kirjattu

velli786

• Vieras
Vs:Tallinnaan pariksi päiväksi poikaystävän kanssa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 17, 2016, 14:18:03 ip »

Hei, nyt on täysi-iäinen tytär lähössä Tallinnaan pariksi päiväksi suht tuoreen poikaystävän kanssa. Vatsataudin pelko ja mahdollinen nesteytyksen järjestyminen pyörii vanhemman mielessä. Tai muu perustilanne, että miten ensiapu hoituu. Matkavakuutus otetaan ja sehän vastaakin vain ensiavusta , kun on perussairaus. Mikä lie 112 vastaava Virossa? Välit on kireämmat kuin muutama kuukausi sitten. on väkisin vaikea tuputtaa valistusta kanssamatkustajalle, kun tyttö huutaa usein niin, että mulla korvat soi. Kesän ohjelma kokonaisuutena tosi tiivis tyttärellä reissuineen ja kahden työpätkän kans. saa tässä yrittää rauhoitella. tuntuu välillä, ettei voimat riitä kuin itseni rauhoittelemiseen.
Kirjattu

pæve

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Kesäkuu 17, 2016, 19:16:17 ip »

Normaali nuoren irtaantumisvaihe menossa siis, jolloin äiti nut ainakaan ei mitään tiedä.
Tallinnassa on suomen tasoinen sairaanhoito ulkomaalaiselle, eikä siellä mahatautia sen kummemmin saa kun kotimaassakaan.
Kirjattu
Karjalasta kajahtaa :)

velli786

• Vieras
Kiitos paeve. Irtaantumista on joo
« Vastaus #29 : Kesäkuu 17, 2016, 21:00:36 ip »

Varmasti tottaa tuo sun kommentti itsenäistymisestä ja Tallinnan terveydenhoidosta. Silti tuntuu itsestä kovalta, kun kaiken sen passaamisen jälkeen, minusta/ kodista on tullut huoltopiste. Ja rahaa pitäisi jatkuvasti pystyä antamaan menemisiin, mikä ärsyttää kun en itse ole työelämässä. Ja passaaminenkin jatkuu. Kehittelen tässä itselleni muuta tekemistä ja ajattelemista. Reagoidaan sit, jos moka iskee. Onneksi voin tän palstan lisäksi purkaa tunteitani sisarelleni ja tämän tuoreen täysikäisen isälle.
Kirjattu

Linkkejä

Yksi elämä palkitsi diabetestoimijoita

Julkaistu 29.11.2017 | 14:52