Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6620 jäsentä  •  413690 viestiä  •  19654 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi sari65, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeetikko teini 17v. lähdössä juhlimaan kahdeksi vuorokaudeksi kavereiden kans  (Luettu 27739 kertaa)

velli786

• Vieras

Hei!

Meidän 17v. teini on nyt huolehtinut monipistoshoidolla diabetes ykkösestään neljä vuotta. Rankan vanhojen tanssipäivän jälkeen tyttö on lähdössä kahdeksi vuorokaudeksi juhlimaan ystävien kanssa alle sadan kilometrin päähän. Huolehtii mittaamisista ja pistämisestä pääsääntöisesti hyvin. Jatkoa seura, parin yön laskettelureissu kavereiden kanssa 200 km päässä. Olen pyytänyt, että levemir-pistoista laittais tekstarin ja vaadin ottamaan aamu- ja iltapalat jo kotoa mukaan. Muuta en ole saanut sovittua. Onko muilla mitä kokemuksia teinien laajenevasta reviiristä? Meillä on tiedossa vielä Tukholman risteily lukiolaisten kanssa. Ja se 18v. baari-iltoineen on edessä muutaman kuukauden kuluttua. Periaatteena on tähän asti ollut, että sairauden takia ei tarvi pois jäädä mukavista reissuista. Leirikoulut ja gospelfestarit on käyty ja kesätöissäkin oltu. Nyt vain itsellä välillä tuntuu, että jumitun pelkoihin etukäteen. Ja aina on tulossa heti perään joku uusi juttu. Haluaisin kuulla, millaisia sopimuksia olette tehneet täysi-ikäisyyttä lähenevien teinien kans? Tai ihan  kokemuksia, miten on sujunut?
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->

Baariin antaisin nurinkurisen ohjeen. Älä juo kirkkaita, vaan sokeripaukkuja. Näet alko laskee sokerit, eikä kukaan tanssiessaan syö! Korkeasta selviää, shokkioireet näyttää känniltä, ja kun alko haisee, hoidetaan vain kännisenä! Siis jos sattuu jotain.

Itse aikanaan menin pelkän pitkävaikutteisen kanssa, edellisillä ohjeilla, eikä koskaan sattunut mitään.

Diabetes -merkki käteen tai kaulaan, ja lappu rahapussiin. Ja eiku menoksi.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Gali

• Vieras
  • T1

Mittari menossa mukana ja hän muistaa mittailla . (HUOM. mittareissa on muisti, mulla muistaakseni 2000 edellistä mittausta, joten voit jälkikäteen vakoilla onko mitattu ja jos on onko ollut liikaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.)
Ennemmin hieman korkeella kuin matalalla.
Hieman haastava yhdistelmä alkoholi+liikunta. Eilen olin Tallinnan reissulla , eikä pikaa paljoa tarvinnut.
Kirjattu

velli786

• Vieras

Kiitos neuvoista! Kysyn tytöltä vielä aikooko humalogia juomille pistää/laskea.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä

Kiitos neuvoista! Kysyn tytöltä vielä aikooko humalogia juomille pistää/laskea.
Luottamus. Se on kaiken a ja o. Vakoilu ja kyttäys vain rikkoo välejä.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Gali

• Vieras
  • T1

^tosi hyvä neuvo toikin.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä

^tosi hyvä neuvo toikin.
Olen katsos harjoitellut muutaman penskan kanssa :D ja tosiaan ois parempi olla ilman pikaa, alko+tanssi laskee molemmat sokruja.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä

Nostakaa vaan kissa pöydälle ja puhukaa asioista suoraan, se on parasta.  :)

Mun mielestä on myös erittäin tärkeää muistaa ystävien rooli. Tietävätkö tyttäresi lähimmät kaverit hänen deestään? Jos eivät, niin nyt viimeistään asiasta pitää puhua ja muussakin tapauksessa voisitte yhdessä käydä tärkeät asiat läpi. Esim. matalat ja korkeat sokerit, niiden erot ja hoito, ensiapu, mahdollisessa sammumis/tajuttomuustilassa toimiminen ym.

Kaikessa korostaisin sitä, että ÄLÄ JÄÄ YKSIN, pidä sokerista syötävää mukana ja pistä ainakin pitkävaikutteinen inska!

Tärkeää nuorelle on myös tietää, että kotiin voi aina soittaa ja pyytää apua. Ei ole liioiteltua, jos tytön parhaan kaverin kännykästä löytyy myös sinun puhelinnumerosi.

Voi olla, että möhläyksiä tulee tai sitten ei. Nuoren on kuitenkin saatava irrottautua kotoa ja joskus se tehdään rankimman kautta. Luottamus ja rakkaus ovat silloin ne avainsanat jolla selviätte pitkälle.  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

E O J

• Lentävä kynä

...voit jälkikäteen vakoilla onko mitattu ja...

Vuorenvarma tapa tuhota hyvin toiminut äiti-lapsi-suhde (tai isä-lapsi-suhde)   >:(
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä

...voit jälkikäteen vakoilla onko mitattu ja...

Vuorenvarma tapa tuhota hyvin toiminut äiti-lapsi-suhde (tai isä-lapsi-suhde)   >:(

Olen myös sitä mieltä ettei ko. konstilla pitkälle pötkitä.  :(
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

velli786

• Vieras
17v. teini...
« Vastaus #10 : Helmikuu 15, 2016, 11:47:52 ap »

Kiitos edelleen neuvoista. Puhun mieluummin etukäteen. Valitettavasti en edes osaa purkaa mittarin tietoja. Kännykän vaihdossa meni kavereidensa numerot. Yritän vielä hoitaa numeroni kahdelle ystävällensä, vaikka päähenkilö saattaa sitä vastustaa. Ihana kun saan neuvoja. Ärsyttää välillä paljonkin, kun diabeteksesta vähemmän tietävät mitätöivät huoltani.
Kirjattu

velli786

• Vieras
jatkoa 17v...
« Vastaus #11 : Helmikuu 15, 2016, 13:14:11 ip »

Kaverit tietää kyllä d:stä, koska pistää avoimesti. Löysin selkeän esitteen hypoista ja hypereistä, tungen mukaan. Tyttö kertoi suunnittelevansa, että joisi light siidereitä. Verensokeria laskevaa alkoholia niissäkin on. Ilmeisesti juonut aiemmin lähinnä niitä vähäisessä määrin. On vähän ongelma kehtaank sanoa saaneeni ohjeita näiltä sivuilta. Esim. se, että tanssiessa kannattaa juoda sokeristakin. Miksen kehtaisi? No sit pitää taas kestää kiljahdus siitä, että teen tästä asiasta numeron. Tai sit sujuu jo keskustelu. Luotan kyllä, ettei hän tahallaan hankkiudu ongelmiin.

Leirikouluun kirjoitin aikanaan a-nelosen tietoa. Opettaja oli tyytyväinen.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä

Ton ikäset nyt kiljahtelee millon mistäkin  ;D ja voipi hän itsekin lukea tän ketjun. Laita hälle suora linkki. Ja sipipiripötkö taskuun, tarrasydän päälle  :) ja perään teksti "rakkaudella, äiti". Ton ikäset on fiksuja angstinsa seassa ❤
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

velli786

• Vieras
17v. oma t kommentit
« Vastaus #13 : Helmikuu 15, 2016, 20:07:06 ip »

Kerroin sokerijuomista ja pikainsuliinin varomisesta. Väitti tietävänsä, ei oikein innostunut. Pääsääntöisesti aikoi  toimia kuunnellen omaa kroppaansa kuten ennenkin.

Teini pelännee vähän liika korkeitakin. Kerran yhden yön bileissä juonut hyvin vähän, mutta tohkeissaan unohti aamulevemirin. Olikin sitten kotona illalla jo tarmokkaasti heräteltävää uneliasta mimmiä ja 22 tais sokerit olla.

Mulla nyt vanhempana rauhallisempi olo kun asiaa on puitu. Tavoitteenahan on mukava kokemus, jota voi pitkään muistella.
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokerivammaisen opas

Ei siitä tosiaan henki lähde jos hetken aikaa sokerit on korkeella, mutta en sitäkään pidä mitenkään järkevänä tyylinä että jätetään pikainsuliini kokonaan pois vain koska alkoholi. Ei sokeriöverit juhlafiilistä ainakaan paranna.

Ja sitäpaitsi hypovaara on olemassa ihan missä tilanteessa tahansa. Ei baarireissu paljoakaan kummoisempi tilanne ole. Pääasia on tosiaan se, että tietää minkälaiseen vaikutukseen pitää varautua. Alkoholi joo voi saada sokerit laskemaan. Mutta sekin riippu paljon siitäkin kuinka paljon sitä vetää. Pari ekaa kaljaa tai drinkkiä vaikuttaa varmaankin ihan kuin mikä tahansa hiilaripitoinen juoma, mutta sitä mukaa kun tuoppien määrä kasvaa, on pikainsuliinin määrän syytä pienentyä.

Jos nyt omista teiniajoista mitään muistan, niin tuollainen hymähtely tyyliin "joo joo kyl mä tiedän" tosiaan tarkoittaa sitä, että teini ei liikaa hyysäystä kaipaa. Lähinnä sitä ehkä ärsyttää jos "vanhat käävät" eivät luota siihen että ite osaisi pitää huolen itsestään.

Mutta tuo perusinsuliinin unohtaminen onkin sitten jo eri asia. Siinä ei ole kyse pelkästään korkeista sokereista vaan insuliininpuutos voi aiheuttaa ihan oikeasti vaarallisen happomyrkytyksen.
Kirjattu

Linkkejä

Yksi elämä palkitsi diabetestoimijoita

Julkaistu 29.11.2017 | 14:52