Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Näkyvätkö säästöt hoidossa/ välineissä?  (Luettu 9639 kertaa)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Näkyvätkö säästöt hoidossa/ välineissä?
« Vastaus #15 : Helmikuu 20, 2016, 09:43:13 ap »

Olisiko osa säästöjä että ekaa kertaa lapsi-D:n kohdalla uhkailtiin pumpun poisotolla. Aikuisilta kuulemma pumppu lähtee (heti) jos hobis ei ole tavoitteessa ajan x jälkeen. Jatkossa myös lapsilta...
Ihan turhaa tuntui olevan puolustaa, murkkuikä, juuri hajonnut Veo ja välissä kynät jne... Yksilöllisesti haasteellinen D (oma lääkäri ollut sitä mieltä) ei ole peruste...
Täh? Mulle ainakaan sanottu mitään tommosta. Minähän se aika sit on?! Eihän hobbos voi kokoajan parantua, ja teillä ollut kokoajan stressitekijät päällä plus murkkuikä!
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

aazie

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2016, 09:55:03 ap »

Meillä ei ainakaan viel mtn säästöjä, paitsi tietty se apteekin / Kelan 50e omavastuu.
Kirjattu
Veni Vidi Vici

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2016, 10:00:45 ap »

Olisiko osa säästöjä että ekaa kertaa lapsi-D:n kohdalla uhkailtiin pumpun poisotolla. Aikuisilta kuulemma pumppu lähtee (heti) jos hobis ei ole tavoitteessa ajan x jälkeen. Jatkossa myös lapsilta...
Missä hoitopaikassa tämä muutos ? Oliko lääkäri vaihtunut ?

Jorvissa. Ja oli uusi lääkäri. Seuraava kerta omalle taas.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 20, 2016, 10:26:23 ap »

Joo, mä oon kanssa kuullut, että on alettu uhkailemaan ja kiristään pumpun pois otolla, jos hobis huononee pumpun kanssa. Mä en pystyis harjoittamasn tätä ammattia ilman pumppua, mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Helmikuu 20, 2016, 10:49:40 ap »

Täällä Kymenlaaksossakin on tänä vuonna alettu harjoittaa tätä kiristystä ja uhkailua pumpun poisottamisella.  >:(

Omalle kohdalleni ei ole vielä kyseistä asiaa sattunut, mutta d-tutuille on. Kotkassa on nuorelta lähtenyt pumppu, kun tavoitteisiin ei ole päästy. Kuulin, että Jyväskylässäkään ei enää saa uutta pumppua hajonneen/aikansa päähän tulleen pumpun tilalle.

Tekisi mieli nyt suomeksi sanoa yksi oikein ruma sana!  >:( Mitä säästöä tämä on olevinaan? Liitännäissairauksia hoitamallako sitten "säästetään" kun halukkatkaan eivät enää saa pumppua entisen tilalle?

Diabeetikon elämänlaatu????  ::) Niinpä. Alan lehdet on täynnä ties mitä värkkejä ja hoitovälineitä, mutta harva niitä kuitenkaan saa.  >:( >:( >:( :(
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Helmikuu 20, 2016, 11:13:42 ap »

Ihan turhaa tuntui olevan puolustaa, murkkuikä, juuri hajonnut Veo ja välissä kynät jne... Yksilöllisesti haasteellinen D (oma lääkäri ollut sitä mieltä) ei ole peruste...
Täh? Mulle ainakaan sanottu mitään tommosta. Minähän se aika sit on?! Eihän hobbos voi kokoajan parantua, ja teillä ollut kokoajan stressitekijät päällä plus murkkuikä!

Joo tämä syksy on ollut niin rankka meille kaikille, että...
Eikä hobis oikeasti ollut käytännössä edes noussut edelliseen kertaan nähden ja oli kuitenkin vielä parempi kuin syksyn pahimmassa vaiheessa...
Mutta tosiaan, ellei hobis parane, voi pumppu lähteä... Milläs sitten motivaatiota kaivetaan? Ja se elämänlaatu sitten...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2016, 11:16:39 ap »

Meilläkin kun Veo hajosi edellytettiin että saadakseen 640 g:n pitää sitoutua sensoroimaan vähintään 50% ajasta. Muuten olisi saanut vanhemman ei-sensoroivan pumpun...
Eli ei tosiaankaan parhaita työkaluja saa helpolla...

Ja nyt sitten tosiaan tämä että ellei hobis ala laskea kohti tavoitetta -> lähtee pumppu kokonaan.

Olen vihainen!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Helmikuu 20, 2016, 12:12:28 ip »

Huomasin tuolta hintalistasta, että tän spiritin pumppu ja tarvikkeet on hinnaltaan n puolet siitä, mitä muiden pumppujen. Joskohan tän sais pitää helpommin...
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Helmikuu 20, 2016, 12:58:42 ip »

Meilläkin kun Veo hajosi edellytettiin että saadakseen 640 g:n pitää sitoutua sensoroimaan vähintään 50% ajasta. Muuten olisi saanut vanhemman ei-sensoroivan pumpun...
Eli ei tosiaankaan parhaita työkaluja saa helpolla...

Ja nyt sitten tosiaan tämä että ellei hobis ala laskea kohti tavoitetta -> lähtee pumppu kokonaan.

Olen vihainen!
Mulle ei ees sanottu mitään tavoitetta. Tarvii kysyä keskiviikkona kun haen sensorin. Mä taas saan sensorin vaan kahdeks viikoks kk.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Helmikuu 20, 2016, 13:33:09 ip »

Aikuisilta kuulemma pumppu lähtee (heti) jos hobis ei ole tavoitteessa ajan x jälkeen. Jatkossa myös lapsilta...
Mulle ainakaan sanottu mitään tommosta. Minähän se aika sit on?! Eihän hobbos voi kokoajan parantua ....
Eihän se tavoite ole kokoajan parantaa hobista vaan pitää sen jonkin sovitun rajan alapuolella.
Silloin kun hobis on ollut korkealla niin silloin järkevää olisi asettaa tavoite sopivan maltillisesti alaspäin vuoden päähän (esim. yksi pykälä %-asteikolla / vuosi) niin ettei silmänpohjien kanssa tule yllätyksiä. Sitten kun on saavuttanut oikean alueen niin senjälkeen tavoite kait on pysyä siellä. Tyypillinen D1:n tavoitehan on <7% tai <7,5% riippuen kuka määrittelee.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Helmikuu 20, 2016, 13:42:12 ip »

Olisiko osa säästöjä että ekaa kertaa lapsi-D:n kohdalla uhkailtiin pumpun poisotolla.
Pääsyy ei taida olla säästöt vaan se ettei D1:n HbA1c-keskiarvot ole parantuneet sillä tavalla kun D2:lla.
Jokin tutkimus muistaakseni paljasti että D1:n hobikset ovat pysyneet ennallaan 1990-luvun alusta vuoteen 2010.
Tähän on alettu ilmeisesti kiinnittää huomiota ja asetettu jotain tavoitteita ja määritelty millä ehdoilla noita kalliimpia hoitovälineitä saa.

Tällä en kuitenkaan halua millään tavalla ottaa kantaa kysyjän tapaukseen kun ei voi tietää tarkempia taustoja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2016, 14:43:35 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Helmikuu 20, 2016, 14:45:41 ip »

Pyörin eräässä porukassa ja olen yksi harvoista joilla on monipistoshoito. Punpun on kuka mitenkin saanut ja mistä syistä. Todellisuudessa minulla on "Hobis" verrattuna suurimpaan osaan porukkaa paljon parempi. Itse kuitenkin havittelen uutta hoitomuotoa Toujoesta tai pumpulla OmniPodista. Saankohan vastauksen toiveeseeni vasta syksyllä kun on seuraa (?) polikäynti, käynnit näköjään loppuivat kertaan 1/vuosi.
onko tämä kaikki säästöä?
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Helmikuu 20, 2016, 14:52:50 ip »

Pyörin eräässä porukassa ja olen yksi harvoista joilla on monipistoshoito. Punpun on kuka mitenkin saanut ja mistä syistä. Todellisuudessa minulla on "Hobis" verrattuna suurimpaan osaan porukkaa paljon parempi. Itse kuitenkin havittelen uutta hoitomuotoa Toujoesta tai pumpulla OmniPodista. Saankohan vastauksen toiveeseeni vasta syksyllä kun on seuraa (?) polikäynti, käynnit näköjään loppuivat kertaan 1/vuosi.
onko tämä kaikki säästöä?
Muihin en osaa vastata, mut mun 2-3 kk välein muuttu nyt sillä PK:lla seuraava toukokuussa, eli mitä paremmin menee, sen harvemmin tavataan... Ei muuta vikaa, mutta jos joutuu itselle "väärälle" lääkärille, ja pääsee näin harvoin, ollaan kyllä heinäsuovasta etsimässä neulojamme hyvin pian.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #28 : Maaliskuu 31, 2016, 09:09:36 ap »

Osaako joku sanoa, että kuka/ mikä instanssi sen pumpun maksaa? Onko se sairaanhoitopiiri vai kotikunta vai kela? Ja kuka sen pumpun tai sensoroivan pumpun voi määrätä? Onko se vain erikoissairaanhoidon lääkäri/ yksikkö vai onko sekin käytäntö alueellisesti erilainen? Ymmärrän kustannuspaineen, vähän hullulta tuntuu kuitenkin, että hyvän hoitotasapainon sijaan lasketaan standardi liuskamääriä, vaikka diabetekset ovat hoidollisesti hyvin erilaisia. 

Viime kesän sensorointijakson jälkeen hoitavan lääkärini kanssa sovittiin sensoroivaan pumppuun siirtymisestä seuraavalla käynnillä tammikuussa. Vastaanotolle mennessäni kuulin, että hän oli siirtynyt työskentelemään toiseen sairaalaan ja vastaanottava lääkäri ilmoitti, että sensoroivaa pumppua ei tule. Syy: "ihmiset väsyvät sensorointiin". Tämä lääkäri muuten sanoi, että G640 on vasta koekäytössä Suomessa ja sitä ei ole mahdollista saada lainkaan.

Vastaanottokäynnin jälkeen tuli hoitokirje kotiin, jossa lakonisesti todettiin, että "Virtsan albumiini on koholla, diabetekseen liittyvä munuaisvaurio on. Tärkeää verenpaineen ja diabeteksen hyvä hoito." Niinpä.

Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, että potilaan hoito riippuu todella paljon lääkärin asenteesta. Olen pohtinut, että olisiko tuossa hoidollisessa asenneilmastossa ehkä syy, miksi hoitava lääkärini siirtyi toiseen sairaalaan... Seuraava lääkärin vastaanotto on tietääkseni vuoden kuluttua. Katsotaan, kuka siellä silloin on vastassa.

Harkitsin jopa hoitopaikan vaihtoa, mutta selvitettyäni menettelyä en uskaltanut, koska vaihtaminen edellyttää, että lääkäri kirjoittaa lausunnon asiasta. Hän myös määrittelee, kuuluuko potilas erikoissairaanhoidon piiriin vai terveyskeskukseen. Tässä tilanteessa en uskaltanut. Asiantuntemus on kuitenkin, ainakin toisinaan, erikoissairaanhoidossa parempi.

Saraheimo on pitkään puhunut siitä, että Suomeen pitäisi saada valtakunnalliset diabeteksen hoitokeskukset, jolloin jokainen diabeetikko saisi asiantuntevan ja saman tasoisen hoidon. Samalla tieto diabeetikkkojen määrästä, hoidon tehokkuudesta ja alueellisesta esiintyvyydestä paranisi. Komppaan Saraheimoa täysillä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2016, 09:14:44 ap kirjoittanut vuodesta_63 »
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Maaliskuu 31, 2016, 11:11:30 ap »

Valtakunnallisissa diabeteksen hoitokeskuksissa on hyvät ja huonot puolensa. Monilla syrjemmällä asuvilla matkat (ja sitämyöten usein myös kustannukset) hoitoon luultavasti pidentyisivät, joillakin taas hoito/hoitoonpääsy luultavasti helpottuisivat.
En haluaisi  dissata Saraheimoa ja Tero Kangasta, on hyvä, että Suomessa on itse 1.tyyppiä sairastavia päättävissä elimissä ja keskeisissä tehtävissä, mutta ikävä kyllä nämä samat herrat ovat perin lukkiutuneita vanhoihin juttuihinsa etenkin suositeltavien ruokavalioitten suhteen. Turha odotella mitään vähempihiilihydraattisen ruokavalion tai esim.muutaman päivän paaston suosittelua 2.tyyppiin juuri sairastuneille, vaikka niistä olisi konkreettisesti apua. Sen tietää jokaikinen pidempään diabetesta sairastanut ja omilla aivoillaan ajatteleva. Uutta lääkettä vanhojen päälle ja muuta lisäkustannusta vaan pukataan kehiin koko ajan..
Kirjattu

Linkkejä