Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Liikunnan aloitus  (Luettu 24593 kertaa)

Rasitusvamma

  • Jäsen
  • Viestejä: 134
Liikunnan aloitus
« : Helmikuu 05, 2016, 23:46:38 ip »

On tullu kerättyy pikkasen mahaa ja kunto on muutenkin huono nii haluais alkaa liikkuu enempi..

Hobis on 11 ja en jaksa juosta, asma ollu pienestä pitäen ja poltankin mikä ei auta asiaa yhtään. Miten mun kannattais lähtee liikkeelle etten rasittais itteeni liikaa ja miten löytää motivaatiota?

Olis kiva saada kiinteytettyy muutaki kroppaa mut salille ei kehtaa mennä ja en siellä ainakaa mitää painoja jaksaisi nostella kun vasen käsi on reistaillu monen vuoden ajan ettei jaksa kunnolla nostella edes täyttä kahvipannua.

:)
Kirjattu
"This world gives birth to infinite possibilities.
I am not one. If you are a possibility, then I'm an improbability, so I must be erased from the past and vanish from the future."

Pläski

  • Veteraani
  • Viestejä: 1937
  • ♂ D2
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2016, 23:59:41 ip »

Suosittelen vesiliikuntaa.
Kirjattu

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8851
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2016, 00:21:07 ap »

Suosittelisin kävelyä ja lihaskuntojumppaa kotona, jos salille ei halua.

En kyllä murehtisi liikaa sitä mitä muut sinusta salilla ajattelee. Ei siellä jouda kiinnittää huomiota muihin, saati siihen mitä ne tekee. Ja minun ajatus salilla käyvistä pullukoista on: "Jes! Hieno homma! Siitä se lähtee!" Ei kukaan ajattele että sinulla ei olisi oikeutta tulla sinne. Ei se ole vain fitness-pirkkojen paikka. 

Jos sinulla on varaa, niin salilta löytyy valmentajia ja jo muutamalla käyntikerralla opit tekemään liikkeitä oikein, käyttämään salin laitteita oikein ja saat sinulle räätälöidyn ruokavalion ja treeniohjelman, joilla aivan varmasti tulee tuloksia. Eikä kannata pelätä tätäkään, että se olisi vain niille kisoihin treenaaville ja siellä treenataan oksennus kurkussa. Ei, heillä on todella paljon asiakkaita, joiden liikunta on kuntouttavaa ja painonhallintaan keskittyvää.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Jape

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 4222
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2016, 09:21:35 ap »

Täällä on ihan oma kuntosalikin ns. suurenmoisille ihmisille 8)  sinne voisi tälläkin pallomahalla mennä. Mutta itse olen tykästynyt uintiin. Joka päivä tulee käytyä.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

kairankiertäjä

  • Vieras
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2016, 09:24:07 ap »

Liikuntaa ja oloasi helpottaisi, jos saisit lopetettua tupakan. Itse lopetin jotain 6-7 vuotta sitten 40 askivuoden jälkeen. Lopettaminen motivoi myöskin siinä mielessä, että liikunnan tulokset alkoivat näkyä nopeammin.
Kirjattu

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2016, 11:29:42 ap »

Suosittelen vesiliikuntaa.
Minä olen samaa mieltä. Rapakuntoiselle vesielementti parasta. Jaksaa, eikä tule paikat kipeiksi.  :)
Kirjattu

peeve

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2623
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2016, 11:41:11 ap »

Suosittelen vesiliikuntaa.
Minä olen samaa mieltä. Rapakuntoiselle vesielementti parasta. Jaksaa, eikä tule paikat kipeiksi.  :)
Jos on niin hyvä itsetunto, että kehtaa mennä uimapuvussa ihmisten silmiin. Minä esimerkiksi en todellakaan kehtaa, häpeän itseäni niin paljon. Onneksi on kesä ja järvi. Onneksi on myös psori, joten iho ei edes kestä kloorivettä. Viisastelijoille; ei, suihkusta ei tule kloorivettä, se tulee omasta kaivosta. Ilmanko iho onkin parempi kun kaupungissa asuessa.

Kun viimeksi laihdutin, liikuin metsässä. En ollut näkösällä :)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2016, 12:32:29 ip »

Minä olen kai jo siinä iässä, etten enää jaksa välittää, mitä muut minusta ajattelevat uimapuvussa.  ;)
Psori on tietysti iso ongelma tuossa tapauksessa.
Kirjattu

Pläski

  • Veteraani
  • Viestejä: 1937
  • ♂ D2
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2016, 14:59:52 ip »

Mulla on ollut kahossa yksi asia, johon noin 10-v lapset ovat kiinnittäneet huomion uimahallissa. Ja jotkut aikuisetkin. En ole välittänyt. Yksikin lapsi näytti sormella mua kun ihmetteli isällensä. Isä taas oli ettei saa osotella sormilla toisia. Hassuinta oli kun ohi uidessa lapset sukelsivat lasit päässä nähdäkseen sen. Sitä olen nauranut monet kerrat jälkeenpäin. :D

Niin minella tapaa voi suhtautua omiin erikoisuuksiinsa. Hyvä tekosyy sellaisetkin voivat olla, että voi laiskana olla liikkumatta. Minulla vaan se tekosyy ei toiminu. :)
Kirjattu

peeve

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2623
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2016, 15:03:01 ip »

Mulla on ollut kahossa yksi asia, johon noin 10-v lapset ovat kiinnittäneet huomion uimahallissa. Ja jotkut aikuisetkin. En ole välittänyt. Yksikin lapsi näytti sormella mua kun ihmetteli isällensä. Isä taas oli ettei saa osotella sormilla toisia. Hassuinta oli kun ohi uidessa lapset sukelsivat lasit päässä nähdäkseen sen. Sitä olen nauranut monet kerrat jälkeenpäin. :D

Niin minella tapaa voi suhtautua omiin erikoisuuksiinsa. Hyvä tekosyy sellaisetkin voivat olla, että voi laiskana olla liikkumatta. Minulla vaan se tekosyy ei toiminu. :)
Psykologia ei ole laiskuutta. Kaikilla ei ole mettää mihin mennä, eikä "omaa" järveä, kuten mulla. Sori vaan, etten ole yhtä itsevarma kun sinä.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Rasitusvamma

  • Jäsen
  • Viestejä: 134
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2016, 00:12:31 ap »

Mul ei oo uimapukuu vaan uimashortsit + bikinien yläosa, en tiiä kuinka hyvällä ne uimahalleissa kattoo tota. :o

Nuorempana kävin useinkin lähimetikössä, yleensä mieltä keventämässä. Tulihan siinä ohella liikuttua. Täällä päin en kun ei oo ihan lähel metikköö tai luontoo nii ei oikeen jaksa varta vasten raahautua.

Kirjattu
"This world gives birth to infinite possibilities.
I am not one. If you are a possibility, then I'm an improbability, so I must be erased from the past and vanish from the future."

RAR

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 10917
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2016, 00:28:19 ap »

Uimahalleihin ei valitettavasti saa mennä uimashortseissa. Mutta jos tosissaan haluaa aloittaa liikkumisen, kannattaisiko vähän sijoittaa uimapukuun? Tai kävellä ihan muuten, vaikka ei metsää olisikaan? Jospa yrittäisit löytää jonkun kaverin, jonka kanssa lähtisit kävelylle? Itse hoidan aina rästipuhelut vaikka siskolleni samalla, kun lähden kävelemään. Huomaamatta siinä kertyy kilometrejä.  :)
Kirjattu

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2016, 11:32:11 ap »

Suosittelen oikein reipasta vesijuoksua aloittaen esim. 40 minuutin harjoituksilla. Tai mikä itselle tuntuu sopivalta ajalta. Itse olen muiden lajien lomassa vesijuossut sellaisia tunnin settejä, jonkun kerran jopa puolitoista tuntia kerralla (yli tunnin settion kyllä tosi tylsä yksin! :) )

Mitään urheilu-uikkaria ei tarvita, vaan esim. bikinit käyvät mainiosti. Puuttuvan alaosan saa netistä noin uimalipun hinnalla.

Altaan päähän voi jättää tankkaukseen tarvittavan mehutetran tms. Jos on epävarma aluksi sokereiden käyttäytymisestä, niin suosittelen myös mittarin ottamista altaalle ja mittausta ensimmäisillä kerroilla esim. vartin - puolen tunnin välein. Ei kovin suuri vaiva, kun oppii nopeasti, miten vesijuoksu vaikuttaa omiin sokereihin. Ja itse en ainakaan kolmeen tuntiin voi käyttää ateriainsuliinia ennen urheilua tai tulee taatusti matala sokeri. Vesilajien kanssa olen vielä hieman tarkempi ja en yleensä pistä ateriainsuliinia 3 - 4 tuntiin ennen allasta.

Jos uimahalli ei ole se oma juttu, niin sitten tämän suosituksen voi ohittaa. Mutta suosituksiahan tässä pyydettiin :)

Kirjattu

peeve

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2623
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2016, 12:26:33 ip »

Halvalla saa näitä mummo- mallin uikkareita poistomyynnistä ;) ja ne peittää kaikkee vähemmän esiteltäväksi tarkoitettuja kohtia ;)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

ellinoora

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 1127
Vs: Liikunnan aloitus
« Vastaus #14 : Helmikuu 08, 2016, 13:22:02 ip »

Hobis on 11 ja en jaksa juosta, asma ollu pienestä pitäen ja poltankin mikä ei auta asiaa yhtään. Miten mun kannattais lähtee liikkeelle etten rasittais itteeni liikaa ja miten löytää motivaatiota?

Ihan Mahtavaa, että haluat ottaa liikunnan osaksi elämää enemmän kuin ennen! Siinä on jo hyvä alku!

1. Lähde liikkeelle pienesti, ettei heti tule kipeäksi ja sitten homma lähtee karisemaan.
2. Lähde liikkeelle pienesti, ettei sokerit ole saman tien sekaisin, hypokorjaamisiin mene energiat.
3. Liikunnan ilo ei välttämättä löydy heti samantien. Se kuuluisa euforinen tunne jne jne. Luvalla sanoen, alku ainakin itselläni oli ihan p*****stä. Raahasin itseni kävelylle puoleksi tunniksi joka päivä. Otti niin päähän, ei kiinnostanut mutta pakotin. Säässä kuin säässä purin hammasta ja kävelin puolesta tunnista tuntiin. Ja suoraan töistä tullessa. Sohvalle ei saanut istua ennenkuin oli kävelty. Sitten puolen vuoden kuluttua menin salille. Teetätin itselleni ohjelman, jota seurasin. Sekin oli ihan ahterista. Mutta menin. Kaksi tai kolme kertaa viikossa. Kolmen kuukauden kuluttua se alkoi olla ihan jees. Ja aloin kropastakin huomata, jos en ollut käynyt salilla. Ja teetätin alkuun sen verran helpon ohjelman, että siitä johtuen eivät sokerit menneet sekaisin. Tärkeintä minulle oli rakentaa uutta rutiinia.
3. Motivaatio ei löydy lehdestä, jonkun toisen sanomana tai kertomana. Motivaatio löytyy sinusta. Ja viestistäsi päätellen sinulla on tarve muuttua, halu tehdä asialle jotain. Olet jo pitkällä! Loppu on vain tekemistä! Vaatii päättäväisyyttä.
4. Lajeja on monia. Kannattaa kokeilla. Kävelemään voi mennä vaikka heti. Uimaan voi mennä. Vesijuoksemaan. Johonkin jumppaan. Salillekin voi mennä mutta ehkä kätesi vuoksi saattaisit tarvita alkuun vähän tukea siihen, että sinulle tehtäsiin sopiva ohjelma. Netistä varmasti löytyy kotijumppaohjeita ja youtubesta vaikka video-ohjelmia, mikä avulla liikkua. Joku kurssi? Jos paikkakunnalla on työväenopisto, niin ne ehkä järjestävät sopivia kursseja. Vaatii etsimistä löytää oma juttunsa ja ehkä se ensimmäinen laji ei ole se sinun juttusi. Mutta senkin avulla liikut ja pääset kohti tavoitettasi - liikkua enemmän. Itse olen vuosien aikana kokeillut repertuaarin lajeja krav magasta squashiin, jumppaamisesta taijihin. Muutama vuosi sitten löysin tenniksen ja olen edelleenkin aivan liekeissä joka kerta, kun saan mailan käteeni. Jotain mitä en olisi ikinä uskonut tapahtuvan: minäkö tykkäisin liikunnasta ja haluisin juosta pallon perässä...? ;D Se on kuitenkin minun ykköslajini. Mutta edelleenkin pidän kävelystä. Pidän salillakäynnistä ja jumpistakin.

Aihe on minulle tärkeä siksi, että minulle liikkuminen ei ole koskaan ollut sellainen must-juttu. Hitsin paljon kivempaa lojua, lukea ja vaikka tehdä käsitöitä. Mutta samanlaisesta tunteesta lähdin liikkeelle: halusin voida paremmin ja olla paremmassa kunnossa. Otti päähän huono kunto. Vieläkään minä en ole mikään urheiluhullu, eikä minusta sellaista tulekaan. Mutta saan iloa liikunnasta ja tunnen että se tekee minulle hyvää.

Oikein paljon tsemppiä sinulle! :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1992
 

Linkkejä








Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46