Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Very fast food  (Luettu 7895 kertaa)

V. Kuutti

• Veteraani
Very fast food
« : Helmikuu 01, 2016, 13:03:36 ip »

Vaikeimman kautta tulee usein ruokaa tehtyä, hitaasti ja kaikki aineet itse käsitellen.

Nousi ajatus josko olisi hyviä vinkkejä pikaiseen ruoan valmistukseen.
Varmaan moni muukin miettii miten saisi äkkiä syömistä, silti turvautumatta täysin valmisruokiin.
Nykyään kai saa myös osia ateriaan kypsinä, lihoja ja uunivalmiita murekkeita.

Säilykepurkki ja pussiruoka tietty nopea, mutta ei ehkä kaikkein terveellisin vaihtoehto.  Vai onko pussiruokavalikoima kehittynyt? Retkiruoka pussit?
Ykköset ehkä paremmin valmiudessa nopsaan syömiseen?
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Very fast food
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2016, 13:17:46 ip »

Tässä linkki menneiltä ajoilta  ;). Nopeita arkiruokia:

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1876567.0.html
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2016, 14:57:06 ip »

Ruskista kattilassa jauheliha tai poron vasaa, nuudelit/UB 3 min riisit ja mausteet päälle. Bon apetit. Meni 10 minsaa  ;D Onnistuu hyvin myös retkikeittimellä!

Niin ja sit sitä voi tuunaa niin, että ruskistuksen jälkeen lisäät nesteen ja laitat perunahiutaleita, sekotat ja tsadaa, joka lapsen unelmamössöä. Jos haluat se vuoaksi, pari kolme kanamunaa sekaan, kaadat vuokaan ja mikroon 5 minsaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2016, 16:35:23 ip kirjoittanut peeve »
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2016, 18:50:35 ip »

Toisaalta saattaahan se olla nopein ruoka kun tilaa kinkkiruokaa, pizzaa tai mieluiten karvakäsien kebab paikasta oivan annoksen, vaikka salaatilla.

Tai tehdä itse pakastimeen pieniä valmisannoksia, josta valitsee nälissään jotain mikroon säkenöimään :)

Huono kysymys, täytyy myöntää.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2016, 20:19:57 ip »

Ei se huono kysymys ole ollenkaan!

Mun pikaruokaa on esim se, että teen aina isot satsit keittoja ja pataruokia ja lämmitän nopsasti mikrossa, kun nälkä iskee. Nyt, kun ollaan kaksistaan, syödään samaa soppaa lounasruokana jopa 3 päivänä peräkkäin. Useimmat sopat vain paranevat toisena päivänä. Kun teen ruokaa, teen paljon ja usein jopa kolmea ruokaa yhtäaikaa, niin ei tarvi joka päivä äheltää hellan ääressä.

Hyvää ja terveellistä pikaruokaa saa myös munakkaista, joihin heitetään sekaan sitä, mitä kaapista löytyy: lihan jämiä, juuston jämiä, salsaa purkista, yrttejä ja aina kasviksia. Sama systeemi wokeissa. Jos ei ehdi (viitsi) kuoria ja pilkkoa tuoreita kasviksia, erilaisia pakastevihannespusseja löytyy kaupan pakastekaapeista vaikka mitä. Pilkon sekaan usein myös omenaa tai muita kauden hedelmiä makua antamaan. Vähän chilikastiketta/yrttejä öljyn pannulle, nopea wokkaus ja lautaselle. Vain mielikuvitus on rajana.  :P
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2016, 22:20:53 ip »

Tää mun tapa, ettei syö lämpimiä ruokia, on myös tosi fast  8) kokkaamiseen ei mene yhtään aikaa. Suosittelen  :)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2016, 22:42:46 ip »

Toisaalta saattaahan se olla nopein ruoka kun tilaa kinkkiruokaa, pizzaa tai mieluiten karvakäsien kebab paikasta oivan annoksen, vaikka salaatilla.

Tai tehdä itse pakastimeen pieniä valmisannoksia, josta valitsee nälissään jotain mikroon säkenöimään :)

Mitenni :( Oliks mulla liian huonoja vastauksia  ::)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2016, 09:50:17 ap »

1:Pilkkoo kaalia pieniksi suoikaleiksi, jokunen minuutti pannulla lämmitetään ja sen jälkeen sekaan paistumaan itselle sopiva määrä jauhelihaa, pilkottua sipulia ja esim.paprikaa ja suolaa , pippureita ja vaikkapa chilijauhetta vähän mukaan ja paistetaan ainekset sopivan kypsiksi.
2: Pari paprikaa puoliksi ja siemenet pois ja sisälle esim.Aurahomejuustoa ja muutakin oman maun mukaan. Voi syödä raakana tai lämmittää.
3:Aika paljon harrastan näitä ruokaisia salaatteja esim.jotain perussalaattia ja sekaan vähän avokadoa, tomaattia, paprikaa yms.ja siihen sitten sekaan esim.1 tai 2 kanankoipipalaa perattuna tai Puoli/kokonainen purkki esim.Rainbowin tonnikalaa hiutaleina , jos on oikein varoissaan voi lisätä jotain salaattijuustokuutioita mukaan makua tuomaan.
Tämmösillä sokrutkin on helppo hallita pienillä insuliinimäärillä ja ovat ravitsevia ja täyttäviä.
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2016, 11:08:04 ap »

Ja fast food riippuu myös siitä missä olet milloinkin. Jos olet kaupungilla, niin aika fast on on mennä lounasppaikkaan sisään, iskeä manit tiskiin ja mennä valmiiseen pöytään lappamaan ruokaa kituseen... ;D  tai torilla ostaa hanna partasen suussasulavan lihiksen ja puolen litraa maitoa....nam....röyh.... 8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2016, 12:41:58 ip »

Hyviä oli vastaukset. Äkkiä saa myös piirakasta, leivästä tai valmissalaatista tehtyä. Jauheliha on nopee, mut sekin mulla on pakkasessa aina, eli sulatus ja paistaminen ottaa aikansa... Niinpä on kala ja liha sekä katkarapusäilykkeitä valmiina, kuten kypsiä herneitäkin säilykkeenä, voi vetää suoraan naamaan...
Tosin nuo ruokaiset salaatit ovat alkaneet yhä enemmän taas palata pääruoaksi!
Cuscus on nopee, niiko nuudelitkin, ja pikamakaronit toki samoin kuin pikariisit, joita ainakin thai kaupoista saa tosi nopeina versioina. Sit vaan salaattia lisäksi tai päinvastoin...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2016, 12:45:34 ip kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #10 : Helmikuu 02, 2016, 14:29:16 ip »

haluatko sellaista ruokaa,   joka nostaa  sokeria nopeasti
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #11 : Helmikuu 02, 2016, 14:40:42 ip »

Heh, en tosiaan halua rakettisokeria :)

Valmiskastikevalikoimaa jäin miettimään, kalamauste, hp, mauste-öljyt ja soija.
Ehkä aiolikin voisi olla valikoimassa, ainakin nopea tehdä! Vanhemmiten oppinut ettei kastiketta tarvitse läträtä  :o
Löytyisipä muita, hyvin säilyviä makuja. Inhoan shoppailua, niinpä en uutuuksia näihin pika juttuihin löydä....
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 02, 2016, 16:40:27 ip »

Mä taas tykkään välillä ajan kanssa poiketa vieraaseen kauppaan tutkimaan valikoimia.  ;) Esim. säilykehyllystä löytyy melkein aina kivoja ylläreitä ja tällä hetkellä mun suosikkeihin kuuluu ehdottomasti erilaiset maustetut pavut. Niistä saa äkkiä keiton tomaattimurskan kanssa tai sitten syö ne lämmitettynä pastan, nuudeleitten, kuskusin ym. kanssa.

Kermaviilistä saa myös äkkiä hyvän, raikkaan soossin tai luonnonjukurtista. Mausteita vaan mukaan oman mieltymyksen siivittämänä, tomaattikuutioita, kurkkuraastetta... Vain mielikuvitus on rajana.  :D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2016, 17:04:36 ip »

Hyviä oli vastaukset. Äkkiä saa myös piirakasta, leivästä tai valmissalaatista tehtyä. Jauheliha on nopee, mut sekin mulla on pakkasessa aina, eli sulatus ja paistaminen ottaa aikansa... Niinpä on kala ja liha sekä katkarapusäilykkeitä valmiina, kuten kypsiä herneitäkin säilykkeenä, voi vetää suoraan naamaan...
Tosin nuo ruokaiset salaatit ovat alkaneet yhä enemmän taas palata pääruoaksi!
Cuscus on nopee, niiko nuudelitkin, ja pikamakaronit toki samoin kuin pikariisit, joita ainakin thai kaupoista saa tosi nopeina versioina. Sit vaan salaattia lisäksi tai päinvastoin...
Heiiii! Ei kokkiope ollu oikeessa :) Mulla on AINA jäinen jauheliha! Se vesitippaan, jossa pyörität sitä puolelta toiselle kokoajan, eli lastalla ikäänkuin kaavit sitä samalla. Ihan yhtä nopeeta!
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2016, 10:28:30 ap »

Mulla on sellainen laiskan päivän ruoka, jota käytän eri muodoissaan, kun ei vaan jaksa paljoa kokata.

Eli:
Pakastettuja sipulikuutioita kattilaan.
Valkosipulin kynsi puristimen läpi joukkoon
Tomaattimurskaa tai vastaavaa pari purkkia (jos ei ole laiska päivä, voi myös pilkkoa tuoreita tomaatteja)
Tomaattipüre -purkki sekaan, jos haluaa lisää tomaattisuutta
Suolaa, pippuria, muita mausteita, yrttejä (optimaalisesti olen näitäkin joskus pakastanut pieninä setteinä ja sitten sellainen vain pakkasesta joukkoon)
Yllä oleva on se pohja, johon sitten tehdään variointeja. Tomaattipohjaa on hyvä vähän keitellä.

Linssejä, papuja tai muuta
Kasviksia kiinnostuksen mukaan
Katkarapuja, tms.

Sitten syödään sellaisenaan, leivän kanssa, pastan/riisin/couscousin tai muun kanssa.

Mulla on kohtuu-usein sellaisia päiviä, kun ruoka vain ei maistu ja silloin ei saa itseään kokkaamaan. Tämä on niin nopeaa ja minulle helposti alas menevää, että toimii.

Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Linkkejä