Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien TALVIkuulumiset 2016  (Luettu 40781 kertaa)

TheBun

• Intoilija
Vs: Raskaana olevien TALVIkuulumiset 2016
« Vastaus #30 : Maaliskuu 18, 2016, 17:48:06 ip »

Hei.

Oikein paljon onnea Liekkimeri pienestä tytöstä :) Teillä tuntuu olevan siis pieni taistelija siellä :) Nyt tsemppiä kovasti, että ei sinulle uusia kohtauksia tulisi ja muutenkin asiat etenisivät hyvin.

En ole kännykällä jaksanut tänne kirjailla, mut nyt kun on koneella niin laittelen kuulumisia.

norppakeitto: Päästään katsomaan nyt kuun vaihteella asuntoa ja jos se on hyvä niin muutto olisi huhtikuun loppu puolella. Muuttoa ajatellen kävin jo valmiiksi hakemassa välinekeskuksesta selkätuen lainaan, kun välillä vähän selkä vihotellu jos enempi jotain tekee.
Ja supistuksia on miullakin tuntunut jo n. 2 viikkoa. Välillä vaan tuntuu et kiristyy tuo maha ja sit välillä kivuliaampiakin.

Elikkäs täällä on nyt meneillään rv 18+3. Eilen oli neuvolalääkärillä käynti ja kaikki on niin kuin pitää. Supistukset ei ole vaikuttanut kohdunkaulaan tai muuallekaan. Eilen sitten iskikin aamupäivästä hirmunen oksennustauti, kun neuvolakäynniltä ajeltiin pois. Veti niin huonoksi olon, että olin viime yön tipassa ja aamulla pääsin kotiin. Nyt kestää jo syömiset sisällä onneksi. Eilen illalla pähkäilin menenkö tippaan, mutta viimesellä se että olisin joutunut valvomaan suht koko yön sokerinseurannan takia niin päädyin että itselle parempi mennä tippaan ja saisi nukuttuakin.

Ensi viikolla olisikin jalkahoitaja ja d.polikäynti torstaina ja ainiin maanantaina on tuo enmg-tutkimus kädelle. Sitten viimenen päivä olisi reumapolikäynti ja äitipolikäynti.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #31 : Maaliskuu 24, 2016, 10:56:58 ap »

Heippa,

tänään paukahti 21 viikkoa täyteen, ja eilen oli rakenneultra :D Olipas ihanaa taas nähdä pikkuinen.
Kaikki oli hyvin, istukka on tosin edessä. Se selittääkin, miksi liikkeet tuntui niin myöhään, ja eritavalla kuin aikaisemmista. Hemoglobiini edelleen 106, rautalisistä huolimatta.  Ihmekkös tuo että päiväunet töiden jälkeen maistuu ::)
Neljän viikon päästä seuraava käynti, onkohan se niin, että nyt sitten jatkossa on aina neljän viikon välein?
Hobis oli 5,2, eli sinällään loistava, mutta hieman harmittaa kun on hypoja, ja sitten 10 arvoja päivittäin... mahtakohan noita saada tasaantumaan ollenkaan?
Jalat on ollet jo aamuisinkin turvoksissa, ja nyt hommasin tukisukat, josko helpottais oloa, ja ehkä estäisi suonikohjuja...
Samoin selkä vaivaa pahastikin, saa nähdä kuinka kauan pystyy olemaan töissä, ei kuitenkaan ihan vielä viitsis jäädä sairaslomalle...
Mites muilla menee?
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #32 : Maaliskuu 28, 2016, 22:43:43 ip »

Hei.

Ai mitäkös kuuluu?.. No.. Hermoratatutkimus tulos oli se että ihan kuin käteen ei olisi leikkausta tehty. Sama pinne siis siellä edelleenkin... Eli varmaan joutuu uudelleen leikkaukseen ja ei varmaankaan tartte odotella pääsevänsä töihin ennen äitiyslomaa....  >:(
Jalkahoitajalla ei muuta sanomista ollut jaloista kuin että rasvata pitää muistaa.  ::)
D.polilla ei kummosia. Paino edelleen suht samoissa missä ollut, verenpaineet hyvät ja hobbis 5.7(uudella merkinnällä 39).

Tuohon selkäsärky asiaan. Kyselehän sairaalaan kautta selkätukea. Minä sain eka raskaudessa lainaan tuen ja oli suuri apu töissä ollessa. Nyt kävin jo hakemassa muuttoa ajatellen kun vähän on jo selkä oireillut. Täälläpäin siis saa ilman lähetettä apuvälinekeskuksesta selkätuen, ainakin näin raskaana. :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #33 : Huhtikuu 02, 2016, 09:41:26 ap »

Mulla on ihan alkuraskaus ja kauhee flunssa päällä. Sokerit heittelee ihan älyttömästi. Nyt kun eletään kriittisiä hetkiä noiden epämuodostumien yms muissa jutuissa niin olis hyvä jos jostakin sai jotain neuvoja. Yliopistollisesta sairaalasta ei ole tullut kutsua ja joudun pistämään varmaan toista sataa yksikköö ateriainsuliiniä että saan pidettyä edes jotenkin sokerit kurissa. Mittaan joudun ennen ruokailuja ja ruokailujen jälkeen, eka tunnin jälkeen ja sitten joudun korjaan ja sitten kaksi tuntia ruokailun jälkeen. pitkävaikutteineninsuliini ei tunnu riittävän mihinkään ja oon lisänny nyt 2 päivän välein 2 yksikköö sitä. Ja eks yleensä insuliinin tarve yleensä laske alkuraskaudessa. Ainakin mulla ennen on laskenut. Voiko tää flunssa sekottaa niin paljon noita sokereita, vai voiko syy olla sitten että en erota enään liian matalan sokerin tuntemuksia esim nukkuessa?
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #34 : Huhtikuu 04, 2016, 09:19:31 ap »

Mulla on aina aiemmin ollut alkuraskaudessa reilusti kohonnut insuliinintarve eli kaikilla ei mene ohjekirjan mukaan. Viimeisessä meni sitten tasaisemmin eli voi vaihdella samallakin henkilöllä. Mulla on ollut pumppu jo ennen ensimmäistä raskautta, joten en osaa tarkasti kynille ehdottaa, mutta basaali (~pitkä) nousi 30% ja bolukset (pika) suunnilleen saman verran. Aika reilusti jouduin siis nostaa aluksi. Yrittäisin itse kyllä nostaa pitkää ehkä vähän reilummin, ettei tarvi niin isoilla pika-annoksilla elää/korjata. Sekin voi helpottaa ensihätään, että vähän vähentää hiilareita varsinkin aamusta. Tsemppiä!
Kirjattu

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #35 : Huhtikuu 04, 2016, 21:19:22 ip »

Heipat kaikille!

Annis: alkuraskaudesta useilla nousee erityisesti basaalin tarve. Minulla ollut näin kahdessa raskaudessa. Juuri tuon Larlan kertoman verran (mulla myös pumppu käytössä). Eli nostele vaan, kyllä se sokeri sieltä jossain vaiheessa alas tulee  :) Mulla alkoi sitten joskus tuossa RV 12 paikkeilla tarve laskea.

Täällä 20+5 tänään. Ylihuomenna rakenneultra. Jännittää :) Sokeriin en ole tyytyväinen kyllä minäkään  ;) Välillä on tasaisempia päiviä, mutta aivan tuntuu välillä elävän sokerit omaa elämäänsä. Toisina päivinä pienikin liikunta laskee sokeria paljon, toisina ei tee mitään; jos syön hiilareita klo 19 jälkeen illalla, tarvitsen yöksi vähintään +30 % basaalia, toisina iltoina kevyt iltapala menee hyvin ja toisina hypoilen kolmasti yössä.... Olen myös huomannut että korkeahkoa sokeria (10-12) ei sitten korjaa mitkään normaalit lisäbolukset vaan pitäisi kerralla rusauttaa se viisi yksikköä (mulla siis normaalisti 1:1 tarve eli tuo vastaa 50 g hh) jotta tulee alas. Ja en uskalla vaan otan sitten tunnin välein yksikön, puoltoista ja hermostun  :o Mulla myös Fenix79 tapaan tulee päivittäin tai liki päivittäin noita 10 arvoja, ja se ottaa päähän.

Millä viikoilla se resistenssi oikein alkaakaan? Enteileekö tämä sitä? Mulla tosin on, kuten edellisenkin kanssa, tullut painoa jo se kuutisen kiloa lähtötilanteeseen, mikä voi vaikuttaa.

TheBun: Voi kökkö! Leikkaavat sua varmaan vasta synnytyksen jälkeen?
Kirjattu

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #36 : Huhtikuu 05, 2016, 12:40:26 ip »

Annis, mullakin nousi huomattavasti insuliinin tarve alkuraskaudessa. Vasta joskus viikoilla 13-14 piti annostusta laskea.  Ja mulla menee tälläkin hetkellä pitkää aamulla 20 ja illalla 14, joten se ero voi olla aikamoinen, aamun ja illan välillä. Ja ihan näihin päiviin asti on tullut joka yö hypo, pahimpina useampi. Ja tulee niitä päivisinkin. Aikamoista säätämistä tämä on. Nyt viikkoja 22+5, ja vielä ei vaikuttaisi resistenssi iskeneen. Jännityksellä odotan mitä tulee. Todennäköisesti iso vauva  :) mutta kunhan muuten on kaikki kunnossa.
En muista kyllä kahdesta aiemmasta raskaudesta mitään valtaisaa resistenssiä loppuraskaudessakaan, mutta toki niistä on jo aikaa.
N. viisi-kuusi kiloa on mullekin tullut, eikä kukaan ainakaan ole sanonut että olisi mitenkään paljon. Vatsa on kyllä iso, muuten ei ole tullut mihinkään. Mutta kohtu oli ihan normaalin kokoinen, ja samoin nappulakin oli rakenneultrassa vielä ihan sopusuhtaisa, ja vastasi viikkoja.
Nythän se kasvu toki kiihtyy, että katsotaan kummoinen pallo sitä parin kk päästä on.  :o
Kirjattu

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #37 : Huhtikuu 06, 2016, 07:40:11 ap »

Heippa kaikki! Kyselisin noista hypoista... Koittanut itse nyt saada jo yli 2kk niitä vähennettyä, mutta päivittäin silti tulee. Varsinkin öisin 😡 Insuliinimääriä olen laskenut jo 50% (aamu levemir 5 yks ja ilta levemir 13 yks). Vaikka verensokeri olisi illalla 10 mmol niin silti vetää jo klo 23 aikaan 2,4 mmoliin. Yritän syödä samat ruoat ja liikkua saman verran joka päivä, silti mitään toimivaa kaavaa en ole löytänyt. Mietin että olisiko apua jos esim söisi salaatin sijaan iltapalaksi ruisleivän yms? Ja kuinka vaarallisia nuo hypot ovat vauvalle? Ahdistaa kun en saa millään noita sokruja tasapainoon! Nyt rv 15 ja lääkärit tottakai prässää ja jäkättää.
Kirjattu

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #38 : Huhtikuu 07, 2016, 14:48:09 ip »

Kissamyssy, ei hypoista sinällään mitään vaaraa ole vauvalle, mutta herkästi vs nousee hallitsemattomasti hypojen jälkeen, ja se sitten taas on huono. Kannattaa ehdottomasti ottaa ilta Levemiristäkin vielä vaan pois. Itse otin 1-2 yksikköä vähemmän/ilta, kunnes alkoi olemaan tasaisempaa.
Rutkasti piti Levemiriä tiputtaa, ja nyt viikkoja 23, eikä vielä ole tarvinnut nostaa. Olen pyrkinyt syömään viimeisen kerran n. pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin sitten pitäisi ainakin hieman ateriasta johtuvat nousut tasoittua.
Ainakin Tyksissä joka kerta sisätautilääkäri huomauttaa mullekin hypoista, ja muistuttaa, että Levemir-annoksia pienemmäksi, ja siten vaan ateriainsuliinilla pelaa syömisen yhteydessä.
Kokonaan en ole hypoja saanut pois, tosi herkästi liikunta vaikuttaa, ja sitten on vaan jotain selittämättömiä heilahteluita. Parhaimmillaan heräsin yön aikana neljä kertaa syömään, kun oli hypoja, niin se kävi jo jaksamisenkin päälle.
Tzemppiä kovasti, kyllähän tämä sellaista jatkuvaa säätämistä on  :o
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #39 : Huhtikuu 07, 2016, 16:14:43 ip »

On niistä hypoistakin tarpeeksi vakavana haittaa sikiölle. Toki niin pitkään kun odottava diabeetikko itse on toimintakykyinen niin hyposta ei mitään sen kummempaa vaaraa sikiöllekään ole, yksittäisestä tajuttomuudestakin toipuu yleensä ihan ok. Vaan ongelma tuleekin siinä jos hypot toistuvat, maksan "varasokeri"-varastot ehtyvät eivätkä pääse täyttymään jolloin tajuttomuudesta ei enää palatakaan. Tästä syystä toistuvat hypot ovat muutenkin ongelmallisia kuin vain siitä seuraavan hyperin osalta.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #40 : Huhtikuu 08, 2016, 08:31:53 ap »

Kiitos oikein paljon vastauksista! Mulla ei jostain syystä hypojen jälkeen nouse vs korkealle, mutta välillä taas nousee ilman syömistä 6,0mmolista 12mmoliin (minkä luulisin johtuvan siitä että perusinsuliinia on liian vähän). Nyt olen vähentänyt tuon levemirin 11 yksikköön illalla ja tuntuisi toimivan tuo pelaaminen novorapidilla :) Onneksi olen ollut tämän viikon lomalla, ensi viikolla pitäisi taas jaksaa töissä ja varmaan menee aluksi kunnon sekoiluksi. Missä vaiheessa olette kertoneet töissä vauvasta? Mä en ole saanut sitä pelon takia tehtyä ja työ on fyysisesti todella rankkaa (mm 4h portaissa kävelyä), päivät pitkiä (9-11h) ja tuntuu ettei niistä kohta enää selviä!
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #41 : Huhtikuu 08, 2016, 20:17:18 ip »

hei

Annis: Flunssa voi kyllä vaikuttaa. Eka raskaudessa miulla ensin nousi tarve ja sitten laski ja sitten loppuraskaudesta lisäänty tosi paljon inskan tarve. Tässä raskaudessa alkuun hieman nousi ja sitten hieman laski ja nyt on havaittavissa pienoista inskan tarpeen nousua aamusta/aamuyöstä ja meneillään on rv 21+3.

Noihin sokereiden heilahteluihin. Miulla pääasiassa hypot iskee iltapäivästä ja yleensä siinä yhteydessä kun on syömisestä liian pitkä väli. Ja jos on hypo niin pumpun annosopas on ollu miulle ihan ykköskamu. Annosoppaassa kun näkyy sokeri ja sitten laittaa hiilarit niin saa pistettyä inskat sopivasti ja miulla sit ei sokerit nouse holtittomasti niinkuin ennen annosopasta. Ja tuosta korkeista mitä ei meinaa saada millään korjattua niin täällä on sama. Jos menee sokerit yli 10 niin alas ei meinaa saada millään sitten.

Kissamyssy: Mie olen kummastakin raskaudesta kertonut tosi alussa raskautta, koska helpotan siten työnantajan hommia et voi sijaiset yms.  hankkia hyvissä ajoin eikä ole tarttenut pahoinvointeja yms. ihmetellä. Miusta siun kannattaa kyllä kertoa töissä asiasta kerran on fyysisesti raskas työ niin voiko hommaa jotenkin helpottaa ettei ennen aikoja tarvitsisi sairaslomalle jäädä ja toivon mukaan työnantaja sen hyvin ottaisi.
 Pelottaako sinua miten työnantaja suhtautuu asiaan vai joku muu asia?

Tosiaan rv 21+3 on meneillään. Supistelee jos yhtään ylimäärästä teen tai liikaa kävelen tai... Ei miusta taida muutossa paljoa apua olla. Tämän päivää on tosi paljon turvottanut nyt illasta mahan alueelta ja masuasukainen liikkuu tolkuttoman paljon, ei ole oikein hyvä olla mitenkäänpäin...
 Rakenneultrassa ja reumapolilla kävin 31.3.
Rakenneultrassa kaikki hyvin ja nyt sit seuraava ultra on sitten rv 24. Sikiön sukupuoli ei ihan varma ollut kun jalat ristissä oli, mut pitää vielä uudelleen udella.  ::)
Reumapolilla pistivät kortisonia yhteen varpaaseen, muuten kaikki ok ja ranteen tilanne ei johdu reumasta ainakaan.

Norppakeitto: En itseasiassa tiedä leikkaavatko vasta raskauden jälkeen vai raskauden aikana tuon käden. Ensi viikolla olen fiksumpi sen asian suhteen kun on tuo kirran polikäynti.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Kissamyssy

• Aloittelija
  • D1 Vuodesta 1990
« Vastaus #42 : Huhtikuu 10, 2016, 08:52:48 ap »

Heippa TheBun :) Pelottaa lähinnä se että jos kerron töissä ja vauvalle käykin sitten jotain eikä mitään vauvaa tulekaan ja saa selitellä ja avautua kaikille. Viimeksi kävi niin... Nyt siksi olen jotenkin ylivarovainen ja kertonutkin vain kolmelle ihmiselle (miehelle, äidille ja parhaalle kaverille) vauvasta. Kävin kaikissa mahdollisissa kokeissa/seulonnoissa mitä Helsinki tarjoaa, ja vauvalla niiden osalta kaikki ok ja selvisi myös että tyttövauva tulossa :D Työnantajan ongelmat ei suoraan sanottuna kiinnosta yhtään, meitä ei siellä arvosteta ja kyllä ne sijaisen löytää samantien. Päivää mahdollisesti kevennetään kunhan käy ensin kylmäkiskoisen ja epäempaattisen työterveyslääkärin luona selittelemässä ja vie sitten raportin pomolle. Onneksi olen ollut tuolla vakituisena jo kohta 15 vuotta niin saa olla vaikka pitkällä saikulla jos ei muuta vaihtoehtoa löydy. Kun meidän firma ilmoitti tänä vuonna yt:istä niin yli 600 vakituista työntekijää irtisanoutui vapaaehtoisesti, kertonee kaiken siitä kuinka huippupaikka on kyseessä :D
Onko muuten teillä kenelläkään ollut silmien laserointia (retinopatiaa) ja miten siihen on suhtauduttu? Mulla on laseroitu moneen otteeseen vuosien aikana, mutta tuolla Naistenklinikalla sanoivat ainoastaan, että soittele jos alkaa näkö huonontumaan :D Se ei siis vissiin vaikuta millään tavalla esim synnytykseen tai muuhunkaan?
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #43 : Huhtikuu 10, 2016, 16:17:50 ip »

Kissamyssy: No jos on tommonen työpaikka niin ymmärrän kyllä jos saikullekin jäät :D
ja ymmärrän kyllä miksi et halua kertoa raskaudesta jos kerran aiemmin on käynyt huonosti. Itse olen kertonut suht kaikille raskaudesta. Olen myös ajatellut sen niin että jos jotain tulee niin kerron sitten siitäkin ja ei tartte ihmisten ihmetellä jos olen maissa. Itse osallistun sikiöseulontaan niin ei sit tulis ihan yllätyksenä jos jotain olisi.

Miulla on ollut silmät kunnossa (ihan pientä taustaretinopatiaa on joka ei vaikuta). Ymmärtänyt että enemmän silmänpaineet ja päällä oleva tilanne vaikuttaa synnytys tapaan (joku voi korjata jos olen väärässä). Et jos silmät on rauhalliset ja ei mitään tilannetta päällä niin saa synnyttää normaalisti.
Täälläpäin seurataan silmiä tiuhemmin raskauden aikana (joka kolmanneksella käynti silmäpolilla ja sit synnytyksen jälkeen) että tavotetaan jos tulee äkillisiä muutoksia.

Täälläkin ehkä tyttö tulossa. Lääkäri sano että ei löydä poikaan viittaavaa mutta varma ei voi olla, kun oli tosiaan jalat ristissä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Nivelreuma vuodesta 2011

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #44 : Huhtikuu 11, 2016, 12:37:58 ip »

Mun oli pakko kertoa työpaikalla jo rv 10, kun meillä oli kanssa YT-neuvottelut, ja toivoin että otettaisiin huomioon, että jään äitiyslomalle. Kerroin siis luottamusmiehelle, joka tietysti neuvotteluissa toi asian julki. Muille kerroin nt-ultran jälkeen. Mutta musta alkoi jo huomaamaan, kolmas kun tulossa :) Sain keskenmenon viime syksynä rv 7-8, ja itsellä myös ollut pelko, että mitä jos jotain tapahtuu. Nyt hieman helpottaa, kun viikkoja 23+4, ja liikkeet tuntuu kunnolla, useasti päivässä  :) Mulla on istukka edessä, ja siksi ehdin jo huolestua, kun ei liikkeet alkanut tuntumaan samalla tavalla kuin aiemmista.
Mä en kyllä ajattele myöskään työnantajaani, vaan jään sairaslomalle, jos tilanne sitä vaatii. On niin törkeää työntekijöiden kohtelua, eivätkä ajattele yhtään työntekijöidensä etua.
Kerrot sitten kun sinusta siltä tuntuu.

Silmien laseroinnista en osaa sanoa, mulla on lievää retinopatiaa, muttei koskaan laseroitu.
Kukaan ei ole vielä puhunut synnytystavasta mitään, tai vaikuttaako silmien tila jotenkin.

Pikkuhiljaa pitäisi alkaa tekemään hankintoja, meillä on parit pussilakanat ja sitteri valmiina :o
Jotenkin tuo pelko on aiheuttanut sen, että ei ole kovin vielä uskaltautunut valmistautumaan.

Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46