Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien TALVIkuulumiset 2016  (Luettu 40783 kertaa)

TheBun

• Intoilija
Vs: Raskaana olevien TALVIkuulumiset 2016
« Vastaus #15 : Helmikuu 24, 2016, 11:07:36 ap »

Hei.

Flunssa oli hetkisen poissa ja nyt tunkee taas takasin.  >:(

Käsi on hiukan parempana, muttei kunnossa. Sairasloma jatkuu kirurgian polikäyntiin. Eli olen sairaslomalla 13.4. asti ainakin.
Levossa olen pyrkinyt kättä pitämään, mutta pahimmat puutumiset ja kivut tulee yön aikana pitkällään ollessaan. No josko jotain selvyyttä saisi tuolla kirranpolilla sitten ja tietoa, että menenkö sairaslomalla äippälomaan asti vai miten. Turhauttaa olla kotona, mutta tässä opetellut ajattelemaan itseään ja masuasukkia, että en mene puolikuntoisena töihin, koska teen töitä pääasiassa käsillä. (Olen siis kondiittori)

Tänään olisi rv 15+1. Eilen oli neuvolakäynti ja paino tippunut 3kg (kiitoksia flunssan kun joutunut väkisin syömään, että verensokerit ei menisi alas), verenpaine oli 109/78 (ei ole ikuna tainnu olla noin hyvä verenpaine, vaikka normaalistikaan ei hirmu koholla ole ollut), masuasukilla sydämensyke 145 ja tosiaan kyllä mie asukaisen liikkeet tunnen. :)
Verensokerit pääasiassa hyvänä kestänyt. Välillä kippailee reilummin alaspäin ja parina päivänä sitten yrittänyt nousta vähän ylemmäs (epäilen että ampullin loppu insuliinista oli teho häviämässä toisena päivänä ja eilen sitten herkuttelin pizzalla ja chilipähkinöillä niin ne sit vaikutti eilen) Huomenna sitten olisi d.polikäynti.

Itse en rautatabletteja ole joutunut syömään. Että en tiedä miten pitkään menee, että ne vaikuttaa. Äitiltä kysyin niin pitäisi ruveta aika pian vaikuttamaan.

Seuraava ultra itsellä olisi 31.3. elikkäs rakenneultra (hui kun aika menee hirmu nopeesti...).
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #16 : Helmikuu 24, 2016, 15:56:16 ip »

Tzemppiä TheBun käden kanssa, raskausjutuissa olisi varmaan ihan tarpeeksi, kurjaa kun tuollainen vaiva.
Itsellä tänään käynti sisätautilääkärillä, sokerit 5,5, joten sillä saralla hyvin, samoin paineet on hyvät, melkeinpä turhankin alhaiset, pakkaa varsinkin aamuisin huippaamaan niin pahuksesti.
Harmi kun ei ollut tänään ultraa, olis ollut niin kiva nähdä pikkuinen. Vasta 23.3. on rakenneultra, silloin viikkoja kasassa 20+6  :)  Onkohan jollakulla tietoa, kertooko ne nykyään Tyksissä sukupuolen? Isommista muksuista eivät aikanaan suostuneet kertomaan.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Helmikuu 25, 2016, 09:29:35 ap »

TYKS:ssä mulle ei automaattisesti kerrottu sukupuolta mutta kun sitä itse kysyin, niin lääkäri vielä ultralla vilkaisi ja totesi, että tytöltä näyttää mutta ei siitä täysin varma voi olla. No, varmuuden vuoksi kysyin seuraavassakin ultrassa toiselta lääkäriltä, että kummalta vauva näyttää ja kun tämäkin lääkäri oli sitä mieltä, että tyttö on tulossa, niin sitten uskalsin ostaa jo jotain tyttöjuttuja vauvalle. Ja tyttö mulle sitten syntyi. :D
Kirjattu

Toiveikas

• Aloittelija
« Vastaus #18 : Helmikuu 25, 2016, 11:51:47 ap »

Hei kaikille!
Itse vielä kuulun tuonne suunnitteluporukkaan, mutta ajattelin että tästä ketjusta voisin saada vastausta mietintöihin! Minä olen kolmatta lasta haaveileva, joka on kaksi aikaisempaa saanut parikymppisenä. Eli iltatähteä työstetään  ;)
Kahden odotuksen kokemuksella tiedän "työn" määrän ja käyntejähän kertyi useita äitipkl yms. Usein nämä käynnit kestivät odotteluineen kauan ja aikatauluista ei tiennyt oikein etukäteen. Miten työnantajanne suhtautuu näihin poissaolopäiviin? Tätä itse mietin. Loppuajat olen aina odottanut sairaalassa osastolla, mutta silloinhan toki on sairausloma päällänsä. Mutta miten olette sovitelleet työnantajan kanssa näitä käyntipäiviä ja oletteko yleensäkään pystyneet kuinka pitkälle raskauksissanne työskentelemään? Itse silloin nuorena toisen lapsen kohdalla olin opiskelija ja toisen kotiäitinä niin tällaisia mietintöjä ei tarvinnut.

Onnea kaikille odotukseenne...jospa minäkin joskus pääsen tähän ryhmään oikeista syistä  :)
Kirjattu

TheBun

• Intoilija
« Vastaus #19 : Helmikuu 28, 2016, 20:47:53 ip »

Heips.

Kiitoksia tsempeistä Fenix79 :)

Toiveikas: Itsellä on työ, joka alkaa kello kuudelta aamulla ja puolen päivän ja kahden välillä iltapäivällä. Sain aika hyvin eka raskauden aikaan sovittua menot. Pääpaino ajoilla oli että ne oli iltapäivästä, koska näin itse sovin aikoja (muistaakseni 12.20 tais aikasimmillaan olla jos oli). Poikkeus tietysti labroissa käynnit, jotka kävin siis aamusta klo7 ja menin niiden jälkeen vasta töihin. Eli käyntejä oli äitipolilla, diabetespolilla, reumapolilla ja neuvolassa. Hyvin saatiin työnantajan kanssa sovittua käynnit.
Itse jaksoin olla hyvin töissä, eikä sairaslomia tarttenut silloin. Äitiloma alkoi joulukuulla ja pidin ennen äitilomaa pois kertyneet lomapäivät töistä. Oli siis marraskuun alkupuolta kun jäin töistä pois.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989
Insuliinipumppu Accu-Check Spirit (1.9.2012-24.9.2013)
Insuliinipumppu Paradigm Veo (24.9.2013-4.9.2017)
Insuliinipumppu Minimed 640G (4.9.2017 alkaen) Humalogilla
Nivelreuma vuodesta 2011

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Helmikuu 28, 2016, 21:37:32 ip »

Ei ymmärtänyt työnantaja ei. Yliopisto-opiskelijoiden luentopoissaolot pystyi järjestämään, mutta kuulemma minun kerran kuussa oleva polipäivä, jonka pystyin kuukautta aikaisemmin ilmoittamaan, oli vaikea järjestää.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

norppakeitto

• Matkailija
« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2016, 20:04:50 ip »

Hei kaikki!

TheBun: miten teidän muuttosuunnitelmat etenee? Harmi kuulla että sun käsi on niin huonossa kunnossa.  :-\

Liekkimeri: Missä mennään !?!?

Meitä on näköjään kolme elokuussa (teoriassa) poksahtavaa (TheBun, Fenix79 ja meitsi). Hauskaa :) Kaikki me tänä vuonna synnyttävät saadaan tuliapinoita, kuten kiinalainen horoskooppi sanoo.

Mulla tänään 16+1. Seuraava neuvola mulla on normineuvola 14.3. Viimeisin hobis 6.0 %, mikä on ihme ja kumma koska sokerit sahasivat kaksi viikkoa aika lailla. Nyt olen saanut ne taas ruotuun, yllättäen, nostamalla basaalia!

Onko teillä muilla ollut jo näillä viikoilla kivuttomia supisteluja? Mulla on näitä ilmenny nyt noin viikon ajan. Yleensä iltaisin, kun on päivän tohottanut menemään. Lähinnä vatsa vain kovettuu. Ei tule joka päivä. Öisin joskus särkee nivusia, ja muutenkin on erilaista kipuilua, jota ehkä oli viimeksikin mutta jota en enää muista  ;) tämän olen ajatellut johtuvan kohdun kasvusta. Mitään tulehdusoireita mulla ei ole (normaalisti tunnistan kyllä esim. virtsatieinfektion), mutta mitä olette mieltä, pitäisikö käydä esim. pissan bakteeriviljely otattamassa? Toisaalta en yhtään ihmettele, jos kohtu aloittaa tämän mulla jo aikaisemmin kun on toinen kyseessä - maha on aikalailla isompi kuin viimeksi tässä vaiheessa!  ;D Tämä 16+1 vastaa edellistä noin 19 +++...

Liikkeitä olen tuntevinani, sellaista sipsutusta, näitä tuolta 13+5 lähtien lisääntyvässä määrin.
Kirjattu

Liekkimeri

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Maaliskuu 06, 2016, 22:01:39 ip »

Heipä hei..

Melkein kuusi viikkoa tuli TAYSissa oltua, nyt olen kotona ja TYTTÖ Seinäjoella ;) Typykkä syntyi pari viikkoa sitten suunnitellulla sektiolla rv 30+3 painaen 1000g ja ollen 37cm pitkä. Kasvua ei tullut enää juurikaan, viimeisin painoarvio taisi olla vajaa 900g, eli kuukauden päivät junnailtiin samassa arviossa. Oma olo oli ihan hyvä melkein loppuun asti, sain liikkua ym, että aika osastolla epätietoisuuden vallassa oli kyllä pitkä ja raskas. Ennen sektiota sain magnesiumtipan, josta sain järkyttävät reaktiot ja se jouduttiinkin parin keskeytyksen jälkeen jättää kokonaan kesken. Itse sektion alla mulle ei saatu uutta (kolmatta) kanyyliä suoneen ja puudutus meni kahdesti päin persettä (hermoon ja luuhun) ennenkuin viimeen kolmannella onnistui. Tuossa vaiheessa itkin, hyperventiloin, voin pahoin ja olin muutenkin liueta pois paikalta, että jättäkää pistämättä, että mä en kestä enää yhtään.. Jos olisin tiennyt, että useampi pistos selkään EI kuulu asiaan, olisin häipynyt jo ekan ohipiston jälkeen.. Onneksi en siis tiennyt, vaan luulin että kuuluu asiaan.. Helpotuksen tunne oli valtava, kun tyttö otettiin ulos ja alkoi kitisemään <3

Leikkaus tehtiin aamulla ja sopivia kipulääkkeitä ei meinannut löytyä millään. En kestänyt liikkua milliäkään, joten jouduin heräämöstä vielä tarkkailuun siihen asti, että kipulääkkeet alkoi tehota. En nähnyt vauvaa leikkauspäivänä, ja seuraavanakin vain vilaukselta. Kolmantena päivänä sain tytön jo kenguruun ja neljäntenä tyttö oli rinnalla jo imemässä ja yritti nieleskelläkin! Hengityskoneessa hänen ei tarvinnut olla kuin pieni hetki, muuten mentiin maskilla ilman lisähappea ja nyt jo viikko happiviiksillä! Loppuviikosta pääsimme siis siirtymään Taysista Seinäjoelle, ja minäkin pääsin viimein kotiin nukkumaan <3

Alussa maito nousi hyvin, sitten sain lääkkeen (nesteenpoistoon) joka vei maidotkin mennessään. Kieltäydyin syömästä ko lääkettä ja maito nousi uudestaan noin puoleen siitä mitä oli parhaimmillaan ollut. Nyt on laskenut taas, enkä tahdo saada sitä nousemaan millään :( Harmittaa, kun se on yksi niistä vähistä jutuista mitä tytön eteen pystyn tekemään.. En ole luovuttanut vielä, pumppaan viimeiseen asti, mutta pahalta kyllä näyttää :( Toki tässä välissä oli päiviä, etten saanut tyttöä kenguruun ollenkaan, kun Taysissa oli huone niin täynnä 2 päivää ettei ollut tilaa eikä tuoleja ottaa syliin, ja siirtopäivänä säästeltiin voimia..

Ai niin. Sektion (tai sen magnesiumtipan) seurauksena multa meinasi lähteä myös näkö.. Kaikki meni aivan sumeaksi ja epätarkaksi.. Kuulema poikkeuksellista että tulee molempiin silmiin.. Tietysti mulle tuli. Niille ei tehty vielä mitään, mutta on ne nyt hiukan palautuneet, näen esim lukea, mutta valonarkuus on jotain käsittämätöntä :( Arvatkaa vaan miltä tuntuu, kun saisit antaa maitotippoja lapsesi huulille mutta et pysty, koska et näe?! Onneksi nyt siis parempi, ja näen myös hoitaa lastani <3

Myös veritulppaa ehkäisevästä lääkkeestä sain aivan hirveän reaktion. Pelko perseessä nyt pistelen ko lääkettä joka ilta, ja toivon ettei kohtaus toistu, ainakaan niin että olisin yksin kotona, koska sen tullessa olen niin kipeä etten pääse enää liikkumaan. Tuollainen tuli sairaalassa ollessani kerran, enkä päässyt itse siirtymään sängyn reunalla istuen edes puolta metriä, että olisin ylettynyt hälytysnappiin. Hoitaja tuli sitten miehen kutsumana viereen voivottelemaan, toi pari lääkettä ja kylmäpussin ja hävisi paikalta. Eikä tullut myöhemmin yöllä tarkistamaan vointiani! Tästä laitoinkin palautetta, että aika surkeaa! En saanut myöskään mitään lääkettä kotiin mukaan, jos kohtaus toistuu, ja meiltä tosiaan se tunnin ajomatka Seinäjoelle päivystykseenkin, että en sitten tiedä mitä teen jos se uudestaan tulee..  Loput ainakin jää pistämättä. Aika kiva ylläri oli myös se, että ko lääke jatkuu 10 päivän sihaan kuusi viikkoa :( Siinä on aika monta mahkua tulla uudestaan..

Kaiken tämän keskellä on voimia antanut se, että tyttö on voinut niin hyvin ja mies on ollut ihana ja kärsivällinen tuki. Että tällaisia! Kaikki hengissä ja nyt jo ihan hyvissä voimissakin <3
Kirjattu
Vaikka kauas onkin pitkä matka,
olen minä matkalla perille nyt.
Koska sinä teet kulkua rinnallani,
en ole minä matkasta niin väsynyt.

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2016, 12:30:19 ip »

No huhhuh Liekkimeri! Paljon Onnea pienestä prinsessasta, ja ihana kuulla, että hänellä on ilmeisesti kaikki hyvin. Aika paljon kaikkea sulle on sattunut, toivottavasti olisi vaivat ja kohtaukset takanpäin.
Itse sain esikoisesta aikaan myös magnesiumtipan. Mulla oli lisäksi kortisonitippa, joten en tiedä kumpi tukki suonet niin, että tipan paikkaa vaihdettiin kolme kertaa, ja sitten käsi oli turvonnut tuplaten suuremmaksi. Mutta näköhäiriöitä ei tullut.

Mulla ei ole mun mielestä ollut vielä supistuksia, aika pinkeä vatsa kyllä on iltaisin...  Kahdesta aikaisemmasta kyllä alkoi jo viikoilla 17-18, joten kannattaa kyllä levätä, jos supistelee.

Olen enemmänkin huolissani pikkuisen liikkeistä. Olen nyt ollut viikon tai kaksi tuntevani silloin tällöin päiväsaikaan tömähdyksiä, mutta esim iltaisin, kun yritän maata, ja tunteä sipaisuja, ei mitään. Kahdesta aikaisemmasta tunsin höyhenensipaisut jo viikolla 15-16.
Tiedän, että liikkeet tuntuvat eritavalla, enkä mielestäni ole mikään hermoheikko, mutta olisi niin kiva kuulla sydänäänet tai jollain tavalla tietää että kaikki on hyvin. Rakenneultrakin on vasta 24.3., eli pari viikkoa pitäisi odottaa.... :-\   Kotidoppleria ei ole, ja olen jo kahden vaiheilla, pitäiskö tilata, mutta päiviä siihenkin menee, ennenkuin sen saa käyttöön. Odottavan aika on piiiiitkä....
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2016, 13:07:46 ip »

Ohhoijaa. Mahtoiko liekkimeren pistäjä olla saman kun esikoisestani. No, nuo on harvinaisia, sen jälkeen on pistelty toistakymmentä kertaa ilman ongelmia.

Onnea pikkuisesta 🌠 sillä kohta se on iso 👸
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2016, 14:45:32 ip kirjoittanut peeve »
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Maaliskuu 07, 2016, 14:32:59 ip »

Fenix79, mulle sanottiin neuvolassa, että sinne voi aina tulla käymään, jos on jotain murhetta ja haluaa vaikka kuulla sydänäänet. Joka päivä muistaakseni klo 12 - 13 oli sellainen aika, jolloin sai tulla ilman ajanvarausta.

Ja Liekkimerelle oikein paljon onnea pienestä tytöstä!
Kirjattu

Liekkimeri

• Aloittelija
« Vastaus #26 : Maaliskuu 08, 2016, 08:29:00 ap »

Kiitos <3

Mä sain kortisonit tosiaan piikkinä jo tullessani Seinäjoelle ja toisen Taysissa, että sillon ennen sektiota meni vain magnesium.. Mulla oli niin kuuma että ihan ku saunassa olis ollu (ja mulla on normaalisti aina kylmä), että ahdisti, sitte tuli huono olo ja alkoi pyörryttää yms. Helpotti aina heti muut paitsi kuumuus kun tipan laittoi tauolle. Kuumuuskin häipyi pari tuntia sen jälkeen kun tippa lopetettiin. Ensin väittivät että olis raskausmyrkytys pahentunut, mutta en usko koska niin selkeästi olo paheni ja helpotti aina sen mukaan menikö tippa vai ei. Lopulta sitten lääkärikin myönsi että näin taitaa olla.

Silmien osalta nyt vain seurataan, että tarviiko tehdä mitään..

Pikkutyttönen on kyllä ihan mahtava, pikkuruinen vain.. Vähään tyytyväinen ja hiljainen muuten,mutta kertoo kyllä jos asento on väärä, on nälkä, hoitajalla liian kylmät kädet jne ;) Me saadaan lapsen isän kanssanostella tyttöä, käännellä, hoitaa jne ja hän on ihan hiljaa, kattelee vaan, mutta auta armias jos hoitajat koittaa nostaa, johan tulee kiukku :'D Aivan superpakkaus <3

Tsemppiä odottajille, kyllä näitä pikkuisia vaan kannattaa maailmaan odottaakin <3
Kirjattu
Vaikka kauas onkin pitkä matka,
olen minä matkalla perille nyt.
Koska sinä teet kulkua rinnallani,
en ole minä matkasta niin väsynyt.

eventyr

• Jäsen
« Vastaus #27 : Maaliskuu 16, 2016, 10:52:53 ap »

Moikka! Tulen tänne "väärään" ketjuun huutelemaan: onko turkulaisilla raskaana olevilla/raskautta suunnittelevilla tietoa, onko Tyksin äippäpolilla aina sama lääkäri vai vaihtuuko lääkäri?
Kyselen siis siksi, etten oikein tule tämän erään henkilön kanssa toimeen. Hän on nyt kerran polilla suunnittelukäynnillä ja kerran puhelimessa kilppariarvoista soittaessaan puhunut mulle ikään kuin olisin jo raskaana, mikä ottaa päähän aika pahasti, kun en ole vaikka haluaisin. Pieni asia tietty sinänsä, mutta musta ei tunnu ammattimaiselta, ettei lääkäri sen vertaa vaivaudu vilkaisemaan potilaan tietoja, että tietäisi, onko raskaana vai ei.
Kirjattu

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #28 : Maaliskuu 17, 2016, 13:27:07 ip »

Itsellä ainakin on gynegologi ollut melkein joka kerta eri, mutta sisätautilääkärinä on ollut aina Risto Kaaja, lukuunottamatta viimekertaa, jolloin Risto oli luennolla, ja tilalla oli joku osastolääkäri, en muista nimeä.
En tiedä muista lääkäreistä. Muistaakseni taisin itsekin kerran korjata ihan käynnillä, että vielä ei ole raskausviikkoja, vaan vasta ollaan suunnittelemassa :(  Itse koin muutenkin jotenkin epämiellyttäväksi istuskella siellä isovatsaisten vieressä odotushuoneessa, kun toive oli niin kova.
Aina sitä mietti, että saankohan tuollaista vatsaa koskaan...
Kirjattu

eventyr

• Jäsen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 17, 2016, 15:10:29 ip »

Niin joo, sisätautilääkäriä siis tosiaan tarkoitin. Ja juurikin tämä mies kyseessä, eli melkeinpä toivoin, että sisätautilääkärikin olisi eri kerroilla eri... No mutta, kaipa siitä selviää, en tiedä, kehtaanko kuitenkaan alkaa valittaa ja pyytää vaihtoa.

Ja ihan samaa mieltä, en tajua, miksei niitä suunnittelukäyntejä voisi pitää sisätautipolilla! Oli todella ulkopuolinen ja outo olo siellä äippäpolilla, ja mäkin kateellisena katselin muiden mahoja. :( Toivottavasti en enää joudu siellä käymään ennen kuin on itselläkin vauvamasu kasvamassa.

Kiitos paljon vastauksesta ja tsemppiä raskauteen! :)
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46