Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Minimi hh määrä, ettei ainakaan mene ketoosiin  (Luettu 15029 kertaa)

karhu

• Jäsen
Vs: Minimi hh määrä, ettei ainakaan mene ketoosiin
« Vastaus #30 : Huhtikuu 08, 2017, 17:28:37 ip »

Vanha aihe, mutta mielestäni edelleen ajankohtainen.
Olen itse D1 ja ollut reilut kaksi vuotta hiilarirajoitteisella ruokavaliolla, sillä ainakaan mulla sokereita ei muuten saa piikkihoitoinen haluamakseen. Pyrin lähelle ns. terveen arvoja. Suurten hiilarimäärien arviointi on pakosti arvailua, eikä se voi silloin onnistua.
Olen lisännyt huomattavasti kasviksia, proteiinia ja rasvaa entiseen verrattuna ja pitänyt hh-määrät n. 50-100/vrk. Välillä mennen selvästi sen allekin, mutta ketoosia ei ainakaan tiettävästi ole ollut. Ketoosi alkaakin luultavasti vasta pitempään jatkuneen alle 30-hiilarimäärän jälkeen. Joku pystyy tai uskaltaa mennä siihenkin, mutta en itse ole vielä kokeillut.
Proteiinit vaativat myös inskaa, mutta paljon vähemmän kuin hiilarit.
Rasvathan eivät tarvitse insuliinia ja lähellä luonnollista, ei siis luonnottomia kevytrasvoja, käytän itse ja selvästi enemmän kuin ennen. Määrä vaihtelee, mutta rasvapelkoa ei enää ole. Päinvastoin.
Hyvinvointi on tottakai subjektiivinen määrite, mutta itsehän se subjekti onkin.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
Vs: Minimi hh määrä, ettei ainakaan mene ketoosiin
« Vastaus #31 : Huhtikuu 08, 2017, 22:33:05 ip »

Ei ihminen tarvitse ruokaansa sokereita. Käytännössä salaattia yms, joista saa vitamiinit ja hivenaineet, tulee pieni määrä hiiltä. Tarpeellista se ei ole(hiili), mutta voidaan "sietää". Eikä aivot toimi paremmin suurella sokerimäärällä. Eikä ketoosi ole vaarallista. Ketoasidoosi on, mutta se on aivan eri juttu. Meille diabeetikoille syötetään täysin pupputitetoa monista asioista. Ehdottoman tärkeä ykkösasia on pitää sokertaso terveen tasolla. Siinä tavoite. Keinojakin löytyy, mutta ei vapaalla hiilihydraattien käytöllä, eikä  monilla mekaanisilla laitteilla, tosin niistä on apua. Tässä taudissa, tai elimistön puutteellisesta toiminnassa on tutkittava itse monia asioita, eli on oltava avoin. Itse olen löytänyt tärkeimmät käytännön ohjeet dr. R. Bernsteinin youtubeista. On vapaasti käytettävissä. Koska Suomen diabeteksen hoitolaitteet, kuten pumppu ja Libren annetaan huonon hoitotason mukaan, en voi niitä saada, kun Hba1 on ollut 5,3% tienoilla. Toisaalta pumppu ehkä aiheuttaa enemmän kovettumia kuin kynä. En tiedä, olen lukenut. Ehkä en pumppua edes haluaisikaan.
Kirjattu

Linkkejä