Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416921 viestiä  •  19921 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemuksia TOUJEO-insuliinista  (Luettu 45566 kertaa)

Traveler

• Aloittelija
Käyttökokemuksia TOUJEO-insuliinista
« : Tammikuu 11, 2016, 20:43:58 ip »

Mulla tarkoitus vaihtaa Lantus Toujeo-insuliiniin.
Onko käyttökokemuksia ja kokemuksia siitä kuinka tuo vaihdos onnistuu..

Onko tietoa onko tulossa myös ampulli tuon nyt saatavilla olevan esitäytetyn kynän sijaan?
Kirjattu
D1 tod. 1974 (Toujeo/Humalog)
Kilpirauhasen vajaatoiminta (Thyroxin/Liothyronin)

äskoo

• Lentävä kynä
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Traveler

• Aloittelija
Vs: Käyttökokemuksia TOUJEO-insuliinista
« Vastaus #2 : Tammikuu 11, 2016, 22:46:14 ip »

HAKU-toiminnolla löytyy muutama keskustelu, jossa Toujeota on sivuttu:
http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1877833.msg2045205.html#msg2045205

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1877841.msg2044906.html#msg2044906

jne...

HAKU-toiminto on tuttu kapine, kyllä nuo on luettu, kiitos vaan.
Ihan käyttökokemuksia halusin kysyä ennenku oma vaihto alkaa.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2016, 23:29:51 ip »

Onko tietoa onko tulossa myös ampulli tuon nyt saatavilla olevan esitäytetyn kynän sijaan?
Tojo on U300 vahvuista joten ei taida tulla muihin kuin esitäytettyihin kyniin.
Sillä tavalla varmistuu ettei kukaan laita vahingossa kolminkertaista annosta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2016, 09:42:43 ap »

Tojo on U300 vahvuista joten ei taida tulla muihin kuin esitäytettyihin kyniin.
Sillä tavalla varmistuu ettei kukaan laita vahingossa kolminkertaista annosta.

Joo syksyllä kun oli se D-tapaaminen D-keskuksessa PIP kertoi juurikin että ei tule myyntiin muuten kuin esitäytetyissä kynissä.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2016, 13:18:40 ip »

Aloitin Toujeon vuoden alusta, vaihdettiin Lantuksen tilalle. Minulle käynyt mystisesti Toujeon kanssa. Näyttää siltä ettei insuliini säilyisikään huoneenlämpöisenä niin kauan kuin väitetään. Minulla Toujeon teho pikkuhiljaa laskee sitä mukaa kun kynä tyhjenee. Annokseni on 15 yksikköä mutta jo noin viikon kuluttua annosta pitää nostaa ensin yksiköllä, sitten kahdella jne. Loppuajasta annos jo 22 eikä sekään tunnu riittävän, alkaa olla korkeita sokereita aamuisinkin.

Torstaina (3.3.) vaihtui taas uusi kynä ja unohdin palata alkuperäiseen annokseen. Olipas vääntöä koko päivän ja tänä aamuna sokerit 2.9 vaikka tankkasin kunnolla illalla ennen nukkumaanmenoa eli verensokeri oli 12.7.

Soitin perjantaina (4.3.)asiasta Sanofille ja siellä oltiin ihmeissään. Saattaa toki olla tuotevirhe, mutta tod.näk. säilytys ei ole jossakin vaiheessa toiminut oikein, näin minulle vastattiin. Sanoin että voipi se olla vika myös itse kynässä kun ovat sellaisia rempuloita. Vien loput kynät apteekkiin ja saavat sitten sopia Sanofin kanssa miten toimitaan. Saan varmaan korvauksena toisesta erästä uudet insut.

Kuulostiko tutulta?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2016, 13:25:31 ip kirjoittanut Traveler »
Kirjattu

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2016, 13:22:53 ip »

Vein perjantaina (4.3.) loput kynät (2kpl) apteekkiin. Farmaseutti taisi käydä takahuoneessa keskustelun apteekkarin kanssa ja tuli sitten viimein uuden laatikon kanssa. Tuumasi että valitettavasti uusikin laatikko samasta erästä, tilanne kai sellainen että kaikki Suomessa vielä samaa eränumeroa, niin vähän vielä käytössä. Farmaseutti sanoi että palauttavat Sanofille ja raportoivat tuotevirheestä.

Mulla apteekkiin vajaa kilometri matkaa ja autolla pyörähtäessä pelkästään apteekissa ei ehdi tapahtua mitään. Toki olen aina pyrkinyt asioimaan apteekissa sellaisena päivänä että pakkastakin mahdollisimman vähän. Nytkin laatikon laitoin povitaskuun kotimatkan ajaksi. Joskus äärikeleissä olen käyttänyt kylmälaukkua apteekkireissulla. Olen yli 40 vuotta pistänyt insuliinia ja koskaan aiemmin en ole moista ilmiötä havainnut.

Sanofi kyseli melko tarkoin lämpöasiat ja kysely loppui kun kerroin että minulla on jääkaapissa lämpömittari joka mittaa lämpötilan suoraan muovisesta insuliineille varaamastani laatikosta. Olen aina ollut tarkka insuliinieni kanssa myös silloin kun talvisin insuliinikynä mukana ulkoillessa. En jaksa uskoa että se "kylmäketju" olisi ainakaan minuun katkennut.

Tässä pitää vaan alkaa Toujeon kanssa kierros alusta ja toivoa että ongelma ei enää toistu. Harmillista kun oli tälle viikolle aika sensorointiin. Nyt piti perua ja siirtää hamaan tulevaisuuteen kun ei oikeasti ole varmuutta toimiiko insuliini tälläkään kertaa kuten pitäisi.
Kirjattu

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2016, 16:36:42 ip »

Mun hoitava lääkäri kertoi että TOUJOE-insuliinia tarvitaan minulla noin pari yksikköä vähemmän. Totuus on jotakin aivan muuta kuin lääkärini ohje. Oheisessa hoitajalle/lääkärille tarkoitetussa lisää tietoa mm. käyttöönotosta:

https://www.fimea.fi/documents/160140/744738/29749_Toujeo_opas_terveydenhuollon_ammattilaisille_05jun2015.pdf
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 09, 2016, 17:17:47 ip »

Jotenkin käsitykseni on että T:tä tarvitaan vähemmän kuin L:ta. Missähän tosiaan mättää? Toivottavasti asia selviää.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #9 : Maaliskuu 10, 2016, 10:43:43 ap »

Mun hoitava lääkäri kertoi että TOUJOE-insuliinia tarvitaan minulla noin pari yksikköä vähemmän. Totuus on jotakin aivan muuta kuin lääkärini ohje. Oheisessa hoitajalle/lääkärille tarkoitetussa lisää tietoa mm. käyttöönotosta:

https://www.fimea.fi/documents/160140/744738/29749_Toujeo_opas_terveydenhuollon_ammattilaisille_05jun2015.pdf

Linkistä lainaus:

"Kliinisissä tutkimuksissa annoksen titrauksen jälkeen keskimäärin 10 - 18 % suurempi perusinsuliiniannos oli tarpeen tavoitellun plasman glukoositason saavuttamiseksi käytettäessä 300 yksikköä/ml -vahvuutta verrattuna glargininsuliiniin 100 yksikköä/ml."

Tästä asiasta on ollut puhetta myös ulkomaisilla foorumeilla: monet Lantuksesta Toujeoon siirtyneet ovat kertoneet, että annoksen pitäminen 1:1 (eli sama määrä Toujeo-kynällä annosteltuja "Toujeo-yksiköitä" kuin aikaisemmin standardiyksiköitä Lantusta) ei riitä kattamaan perusinsuliinin tarvetta.

Healthlinen Diabetes Minen jutussa  Ask D'Mine: New Basal Insulin Toujeo, New Dosing Math  kirjoittaja vastaa eräälle kysyjälle näin:

Lainaus
Toujeo comes only in a special SoloStar pen that actually delivers 1/3 of a unit with each click. For each single “unit” you click into the pen, you’re actually getting one-third of what you are accustomed to but of a higher potency liquid.

[Although Toujeo is] three times more concentrated, for some reason it doesn’t work three times better. If you were well controlled on, say 100 units of Lantus, taking 100 of the new one-third 100 units of Toujeo won’t control you.

eli ensimmäisessä kappaleessa selitetään se jo tutuksi tullut asia, että koska Toujeo on pitoisuudeltaan 300 yksikköä/ml, sitä saa vain esitäytetyssä SoloStar-kynässä, jonka yksiköt ovat tilavuudeltaan 1/3 standardiyksiköstä.

Jälkimmäisessä kappaleessa sanotaan, että vaikka Toujeo on pitoisuudeltaan kolminkertaista Lantukseen verrattuna, sen teho ei kuitenkaan jostakin syystä ole kolminkertainen. "Jos sinulle sopiva perusinsuliiniannos on ollut vaikkapa 100 yksikköä Lantusta, 100 uutta "yksi-kolmasosa-standardiyksikköä" Toujeota ei riitä pitämään sokereitasi kontrollissa."

Tässä jutussa Toujeon lisätarpeeksi arvioidaan 11 - 17 %. Ykkösten suhteellinen annoslisäys on kuulemma yleensä suurempi kuin kakkosten.

Tietysti tämäkin vaihtelee, ja siksi lääkärit varovat kirjoittamasta suoralta kädeltä suurempia aloitusannoksia.

Linkki juttuun:
http://www.healthline.com/diabetesmine/ask-dmine-divide-three-carry-one-then-increase-what
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Susihukka65

• Veteraani
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 10, 2016, 11:05:27 ap »

Viitaten http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/ajankohtaista/kela_laakekorvaukset_kasvoivat_vuonna_2015_enemman_kuin_kuuteen_vuoteen.9046.news
Onko tuossa sitten mitään ideaa?

Kommentoitko minun vastaustani? Jos niin en ymmärtänyt.
En oikeastaan  :) Pisti vaan mietityttämään miksi käyttää uutta ja kallista, ellei määrä todellisuudessa pienene. Jos peruste on vain yksi pistos, niin en näe järkeä "ammattipistäjällä".
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 10, 2016, 11:58:54 ap »

Pisti vaan mietityttämään miksi käyttää uutta ja kallista, ellei määrä todellisuudessa pienene.
Muistaakseni Tojo on vähän halvempaa (insuliiniyksikköä kohti) kuin Lantus, ainakin jos molempia menee sama yksikkömäärä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 10, 2016, 12:00:45 ip »

Pisti vaan mietityttämään miksi käyttää uutta ja kallista, ellei määrä todellisuudessa pienene.
Muistaakseni Tojo on vähän halvempaa (insuliiniyksikköä kohti) kuin Lantus, ainakin jos molempia menee sama yksikkömäärä.
Ok.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Linkkejä