Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417254 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemuksia TOUJEO-insuliinista  (Luettu 48531 kertaa)

Gali

• Vieras
  • T1
Vs: Käyttökokemuksia TOUJEO-insuliinista
« Vastaus #30 : Huhtikuu 01, 2016, 04:06:10 ap »

Mulle Toujeo on toiminut!
En olisi viime vuonna uskonut , mutta eilen HbA1c 6.0!
Elämä on helpottunut paljon, kun sain pitkän toimimaan , kuten suunniteltu.
Kirjattu

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #31 : Huhtikuu 01, 2016, 18:24:58 ip »

Pitänee asiasta keskustella Sanofin lääketieteellisen johtajan kanssa josko hän allekirjoittaisi epäilyni.

Sattumoisin hän onkin tämän vuoden tammikuusta lähtien ollut suomalainen henkilö. Erittäin mukava ja helposti lähestyttävä ihminen (olen ollut hänen potilaansa), mutta mahtaako hän ehtiä ja muistaa vastata kysymyksiin, kun varmasti on aika monta rautaa tulessa. Saattaisi tietysti delegoida kysymyksen eteenpäin...

Tarkoitin Suomen yksikön, Sanofi Oy:n lääketieteellistä johtajaa, Virkamäkeä. Hän on kahdesti jo asiasta minulle soittanutkin.
Kirjattu
D1 tod. 1974 (Toujeo/Fiasp)
Kilpirauhasen vajaatoiminta (Thyroxin/Liothyronin)

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #32 : Huhtikuu 01, 2016, 21:56:54 ip »

En oikein ymmärrä tätä toujeo insuliinin toiminta periaatetta.Ihmettelin ,kun
lääkäri kertoi tästä insuliinista,ei kuulemma varastoidu,voi pistää aamulla,
tai vaikka illalla ei mene päälekkäin vaikka toisena päivänä pistää milloin
vain.
Resepti odottaa valmiina apteekissa,kunhan lantus varasto tulee loppuunkäytetyksi.
Auttaako tämä toujeo aamun korkeisiin,kun nyt lantuksella aamuyöstä
neljän jälkeen alkaa nousta onko se sitä aamunkoitto ilmiötä.
Kirjattu
jep

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Huhtikuu 01, 2016, 22:14:25 ip »

vain.
Kyllä sen vaikutusaika nimenomaan lähentelee 2 vrk, hieman alle. Pistetään siis kerran vuorokaudessa ja peräkkäisten vuorokausien vaikutus menee päällekkäin niin että lopputulos on paljon tasaisempi kuin Lantuksella vastaavasti pistettynä.

Se "milloin vain pistäminen" on juuri tuota että kun menee reilusti yli vuorokauden vaikutus niin ei haittaa vaikka pistosaika heittäisi monta tuntia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Huhtikuu 01, 2016, 22:20:00 ip »

Ei Tojolla kyllä synny mitään aamuyön vaikutuksen nousua aamunkoittoa ajatellen mutta pysyyhän vaikutus kyllä voimissaan paremmin eikä hiivu.

Jos on todella kunnon aamunkoitto niin Levemir olisi todennäköisesti paras ja pistetään sekä aamulla että illalla.

Jos ongelma ei olekkaan todellinen aamunkoitto vaan aamulla pistetyn Lantuksen hiipuminen niin voihan sen Lantuksen pistää illalla. Silloin hiipuminen tapahtuu iltapäivällä mutta silloin vaikuttaa myös ateriabolukset. Tai voi sen Lantuksen pistää myös kaksi kertaa vuorokaudessa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #35 : Huhtikuu 01, 2016, 23:23:34 ip »

Tarkoitin Suomen yksikön, Sanofi Oy:n lääketieteellistä johtajaa, Virkamäkeä. Hän on kahdesti jo asiasta minulle soittanutkin.

No allekirjoittiko hän epäilysi eli vaikuttaako lämpölaajeneminen Toujeoon niin paljon, että sillä on käytännön merkitystä?
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Gali

• Vieras
  • T1
« Vastaus #36 : Huhtikuu 02, 2016, 04:24:29 ap »

vain.
Resepti odottaa valmiina apteekissa,kunhan lantus varasto tulee loppuunkäytetyksi.

Huh.
On ihmellistä lääkäritietoa.
Olen nyt n. 2kk Toujeo:a käyttänyt.
Ei mukamas varastoidu ? monella menee yli viikko , jotta saavat riittävän tason !
Toimintaperiaate on , että Toujeo on ylipitkävaikutteineninsuliini (n. 30-36h), siis että osa vaikutuksesta riittää seuraavan pistoksen yli. Lantuksessa on huippu n. 8-10h pistoksesta ja lasku n. 15-20h ja myös osalla tehotonaika sen jälkeen.!!?

Toujeo:ssa on pitkä pistosikkuna. Siis voin pistää sen n. + /- 3-4h (oma kokemus...), mutta ei ihan milloin tahansa. Noi ajat jo vaikuttavat , suuntaansa. HUOM. suositus on pistää samaan aikaan.
Mulla Lantuksen vaikutusaika ei riittänyt 24h, Toujeolla , helposti. En vaihtaisi takaisin Lantukseen. Hba1c on parantunut huimasti.

matti kysy lisää , voin kyl kertoa tai lähetä yv.

Pistätkö Lantuksen aamulla?
Monella on aamunkoittuilmiö tai get-up-ilmiö joka nostaa sokereita aamulla. Yksi mahdollisuus on, että sulla Lantuksen teho on loppunut jo ennen aamua.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2016, 04:48:08 ap kirjoittanut Gali »
Kirjattu

papelo

• Aloittelija
« Vastaus #37 : Huhtikuu 04, 2016, 13:32:36 ip »

Minulla on 2 kynää Lantusta vielä käyttämättä.Sen jälkeen alkaa TOUJEON pistäminen.Lääkäri suositteli, kun minulla on liikaa matalia verensokeriarvoja.Lantusta pistän 13ky/vrk,7ky+6ky.TOUJEOA pistän 12ky kerran vrk:ssa.Saa nähdä miten verensokeriarvot muuttuvat.
Kirjattu

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #38 : Huhtikuu 11, 2016, 18:55:45 ip »

Lantusta pistän 13ky/vrk,7ky+6ky.TOUJEOA pistän 12ky kerran vrk:ssa.Saa nähdä miten verensokeriarvot muuttuvat.
Kokemus vasta näyttää sen annoksen mutta ei kannata ainakaan vähentää siitä mitä on Lantusta pistänyt, suosittelen aloitusta annoksella 15. Ne sinun matalasi johtuvat lantuksen epätasaisesta vaikutusprofiilista sekä siitä että kun pistät kaksi kertaa päivässä, saattaa olla että pistosten yhteisvaikutus aiheuttaa tehopiikin kaksi kertaa vuorokaudessa. Toivottavasti Toujeo tuo helpotusta sinulle.
Kirjattu

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #39 : Huhtikuu 16, 2016, 17:28:30 ip »

Minulla oli ongelmia saada tasattua verensokereitani aloitettuani Toujeolla. Käytin kolme kynää ja vaikutti siltä että tehoa kynän insuliinissa vain ensimmäisen viikon ajan. Palautin jäljellä olleet kaksi kynää takaisin apteekkiin ja sain uuden laatikon tilalle, valitettavasti samaa valmistuserää. Kynät lähtivät takaisin Sanofille tuotevirhe-epäilynä.

Sain eilen viimein Sanofi:lta vastauksen tuotevirhe-epäilyyn. Ihmetyttää kovasti että sitäkään ei lähetetty minulle postitse vaan käyttämääni apteekkiin ilman minun yhteystietojani. Apteekki oli numerotiedustelusta saanut minun numeroni ja soitti minulle. Entäpä jos mun numeroni olisi salainen? Ei oikein vakuuttaanut Sanofin toiminta.

Ohessa vastauksessa oleva teksti:
"Valmistaja on tutkinut näytteenä lahetetyt kaksi insuliinikynää, eikä niiden sisällössä tai pakkauksessa havaittu vikaa. Näyttellle tehtiin pitoisuusmääritykset ja ne ovat vaatimusten mukaiset. Valmistaja on myos tutkinut kyseisen erän rinnakkaisnäytteet ja ne vastasivat tuotteelle asetettuja laatuvaatimuksia. Tarkastimme myös kyseisen erän toimitusketjun tehtaalta tukkuliikkeeseen. Insulinit ovat kylmäsäilytyksessa ja niiden lampotllaa valvotaan koko kuljetuksen ajan. Kyseisen erän kuljetuksessa ei ole raportoitu lämpötilapolkkeamia. Näin ollen epäilemänne tuotevirhe ei liity läãkkeen tuotantoprosessiin tai toimitusketjuun."

Toimitusketju on "tutkittu" lääketukkuun asti. Onko vika sitten mahdollisesti tukun ja apteekin välillä? Löysin netistä opinnäytetyön (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81167/Pulkka_Petri.pdf ) jossa on kuvattu kuinka kylmää säilytystä vaativia lääkkeitä käsitellään ja pakataan tukkuliikkeessä (Tamro). Kylmäpakkaukset tehdään manuaalisesti ja käyttäen vuokratyövoimaa. Eli työvoima vaihtuu jatkuvasti, liekö heitä edes koulutettu saati ovatko Tamron laatukäytännöt hallinnassa? Kylmäpakkaukset eivät erotu muuten kuin osoitelapun merkinnästä. Miten taataan että pakkaus on perillä 24 tunnin sisällä jonka ajan kylmälaatikon on luvattu säilyttävä +2-+8 asteen lämpötila?

Mainitussa opinnäytetyössä mm. maininta sivulta 34:
"Asiakaslavoissa (katso  kuva  17) voidaan  kuljettaa  sekaisin huoneenlämpöisiä ja kylmäkuljetus (+2-+8) lääkkeitä. Ulkoisesti ei normaali huoneenlämpöisessä ja  kylmäpakkaus laatikossa  ole mitään eroa,  joten  niistä  ei  voi  erottaa toisistaan. Ainoastaan osoitelapussa on merkintä laatikon lämpötilasta."

Vastikään vartiointitöistä (Securitas) eläköitynyt ystäväni tuumasi Tamron tiloissa havainneensa että perjantaina apteekkeihin valmiiksi pakatut lääkelähetykset olivat lämpimissä tiloissa ja kun viikonloppuna ei mitään tapahdu, ne perjantaiset lähetykset ovat maanantaiaamuun saakka odottamassa kyytiä. En pidä kovin aukottomana kylmäketjua. En ole lainkaan vakuuttunut!

Laitoin asiasta palautetta Sanofi Oy:n Quality & Compliance Officerille, liekö laatupäällikkö suomeksi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2016, 18:00:58 ip kirjoittanut Traveler »
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #40 : Toukokuu 14, 2016, 06:53:25 ap »

Itselläni sen verran kokemusta nyt insuliinista kun olen käyttännyt 2 kuukautta niin annoksia sai muuttaa jonkin verran mitä reseptiin oli kirjoitettu ja täyden vaikutuksen sain vasta kuukauden päästä kun on hias vaikuutamaan eli sokerit seilasivat laidasta laitaan. Aluksi joutu käyttään pikaa paljon.Pistos ajankota täytyi miettiä tarkasti ja minulla ainakin pitäää pistää samaan kellon aikaan niin toimii, en voi ajatella 3 tuntia ennen tai jälkeen.En voi  moittia ollenkaan kun saa vain vaikutuksen kohdalleen. Onneksi on vain väli aikainen kun pumpun saan takaisin. Huom. RAVISTAA KANNATTAA AINA ENNEN KUIN PISTÄÄ.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Annis

• Aloittelija
« Vastaus #41 : Toukokuu 14, 2016, 12:22:54 ip »

Mä oon kakkostyypin diabeetikko, jolla on ollut insuliinit käytössä noin. 17-vuotta, eka kuvioon tuli pitkävaikutteinen ja pian siitä ateriainsuliini. Nyt mulle tuli toujeo insuliini lantuksen tilalle ja aamusokerit on tullut alaspäin ja muutenkin päivällä pysyy paremmissa arvoissa. Kaksi kertaa olen unohtanut pistää tuon ja olen pistänyt seuraavana aamuna ja alkanut pistämään aamuisin. Eikä se ole vaikuttanut aamun sokereihin juurikaan mitään. Yleensä on siis ollut 8-10 tuntia se väli mikä on unohtunut pistää. Eli mulla ilmeisesti vaikutus on siellä 34-36 tunnissa.
Kirjattu

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #42 : Toukokuu 14, 2016, 16:27:24 ip »

Huom. RAVISTAA KANNATTAA AINA ENNEN KUIN PISTÄÄ.

Mikä syynä tuohon ohjeeseen ravistamisesta? Kirkkaita insuliineja ei pitäisi tarvita ravistaa eikä insuliinia sekoittaa. Eikä asiasta ole mitään mainintaa Toujeon pakkausselosteessa.
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #43 : Toukokuu 15, 2016, 08:19:43 ap »

Apteekissa minulle sanovat että kannattaa ravistaa kun on kyseessä vahvempaa insuliinia, että on tasaista vaikutuksen takia. Itse huomasin eron jos en ravistannut niin ei vaikuttannut sokerit kohollaan taas kun ravistin sokerit pysy parempana.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Traveler

• Aloittelija
« Vastaus #44 : Toukokuu 17, 2016, 16:19:31 ip »

Apteekissa minulle sanovat että kannattaa ravistaa kun on kyseessä vahvempaa insuliinia, että on tasaista vaikutuksen takia. Itse huomasin eron jos en ravistannut niin ei vaikuttannut sokerit kohollaan taas kun ravistin sokerit pysy parempana.

Kysyin Sanofilta tuosta sekoittamisesta/ravistamisesta. Sieltä farmaseutti vastasi tänään seuraavasti:
"Toujeo on kirkas ja tasa-aineinen liuos ja sitä ei tule sekoittaa tai ravistaa ennen käyttöä. Voimakkaan ravistelun seurauksena säiliöön voi myös muodostua ilmakuplia."
Kirjattu

Linkkejä