Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6719 jäsentä  •  414732 viestiä  •  19732 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marjatta, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Salitreeni ja korkeat sokerit  (Luettu 15177 kertaa)

Naina

  • Aloittelija
  • Viestejä: 49
    • www.luolalaboratorio.com
Salitreeni ja korkeat sokerit
« : Tammikuu 05, 2016, 17:10:05 ip »

Periaatteessa liikunnan pitäisi siis laskea verensokeria, mutta olen jo vuosia ähkinyt treenin jälkeisten korkeiden arvojen kanssa. Käytössä on lyhytvaikutteinen pumppuinsuliini ja treenaan kohtuullisen kovaa useita kertoja viikossa.

Onkohan kenelläkään kikkaa, millä tuon tolkuttoman nousun saisi kuriin? Poikkeuksetta verensokeri on treenin jälkeen 18 tietämillä ja jotenkin tuntuu, että koko keho on ihan immuuni insuliinille treenin jälkeen  :(
Kirjattu

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13282
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2016, 17:38:53 ip »

Monilla anaerobinen liikunta nostaa ja aerobinen laskee verensokeria.

Mulla on 2 konstia:
- joko: lähtösokereista riippuen kuntosalin alussa tai puolessa välissä sopiva annos aerobista: juoksumattoa/pyörä pienellä vastuksella
- tai: pieni lisäannos insuliinia treenin aikana. Saman annoksen joudun sitten yleensä vähentämään seuraavasta ateriaboluksesta/basaalista, koska liikunnan alentava vaikutus tulee kuitenkin myöhemmin esiin.

Tai sitten sopiva yhdistelmä noita kahta edellämainittua. Jokaisen pitää vain kokeilemalla selvittää, mikä itselle sopii. :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2016, 00:02:47 ap »

Kovan salitreenin aiheuttama sokereiden nousuhan johtuu siis täysin adrenaliinista. En tiedä treenaatko salia, painia, vai juoksua, mutta samalla lailla aggressiivinen treenaaminen nostaa sokereita lajista riippumatta.
Hormonien nostamat sokerit on ainakin mulla tosi vaikea saada alas.

Mä teen aina ennen (sali-) treeniä 10min lämpän juoksumatolla ja treenin jälkeen 10min jäähkän. Yleensä kävelen vaan reippaasti ja lämmittelyssä hölkkään kevyesti ehkä puolet ajasta. Mutta en tosiaan mitään spurtteja, vaan ihan kevyttä höntsää vaan.

Maltoa sisältävä palautusjuoma on mulle ihan täys mahdottomuus. Se nostaa sokerit inskasta riippumatta ihan pilviin.


Mutta sulle ehkä paras keino ois nyt huolehtia että sokerit ei ole ainakaan treeniä aloittaessa korkealla ja sitten treenin aikana laittaa pieniä boluksia tai Tba korotus.
Kunnon lämmittelyhän on sulle itsestäänselvyys, eikö. ;)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Jalari

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 945
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2016, 10:25:09 ap »

Kovan salitreenin aiheuttama sokereiden nousuhan johtuu siis täysin adrenaliinista. En tiedä treenaatko salia, painia, vai juoksua, mutta samalla lailla aggressiivinen treenaaminen nostaa sokereita lajista riippumatta.
Mutta ei siis välttämättä aina. Tai siis ehkä se adrenaliini sen saa aikaan joka kerta, mutta ainakaan minä en saa sellaista aikaan treenatessa. Ja joskus on vituttanut ihan reippaasti. Sen olen kyllä ollut havaitsevanani, että niin paljon ei kannata ottaa perusannosta pumpusta pienemmälle salille kuin juoksulenkille. 35-50% normaalista on salille sopiva 25% tai vähemmän juoksulenkille ja silti sokerit yleensä tippuu.
Kirjattu

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2016, 15:28:48 ip »

Sokereiden nousuhan riippuu täysin siitä erittyykö sitä adrenaliinia ja jos, niin kuinka paljon. Ei mullakaan sokerit nouse aina salilla, ei aina edes kovimmissa treeneissä. Siinä pitää olla se tietty agre ja raivo rautaa nostaessa, ennen kuin sokerit alkaa nousta.
Pelkkä vitutus ei riitä. ;D Mulla kyllä yleensä vitutus laantuu salilla, kun saa purkaa sen kaiken rautaan. Ikinä ei vituta pois lähtiessä. (tai no jos koko treeni menee hypoiluun, niin silloin vituttaa, mutta ei muuten)
_._._._._

Mä merkkaan aina ylös sokerit ennen treeniä ja jälkeen, sekä treenifiiliksen ja rasituksen tason. Näin mun on helppo tarkastella asiaa myöhemmin.
(oon ihan sekopäinen asioiden ylös kirjaamisessa, mutta mä koen sen hyödyllisenä)
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Naina

  • Aloittelija
  • Viestejä: 49
    • www.luolalaboratorio.com
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #5 : Tammikuu 11, 2016, 09:40:30 ap »

Harrastan siis bodaamista ja tämä perhanan ongelma on aina edessä. Aerobinen treeni ei nosta, vaan oppikirjan mukaisesti laskee sokerit sievälle tasolle. Sokereiden kannalta pitkäkestoinen ja matalasykkeinen liikunta toimii parhaiten, mutta noin muuten sydän sykkii raudalle ja siksi en sitä suostu vaihtamaan mihinkään muuhun lajiin  8)

Kaikenlaista kikkaa on kokeiltu. Pahin tapa on saada sokerit nousemaan on tehdä treeni paastotilassa ja sipaista vielä päälle vähän intervallia. Takuuvarmasti ollaan superlukemissa ja sieltä ei tulla kovin helposti alas. Tuntuu aina treenin jälkeen, että on aivan immuuni insuliinille.

Sinänsä hassua, että keho tulkitsee painoharjoittelun varmaan jonkinlaisena kriisinä, vaikka se on emotionaalisesti parasta mahdollista ajanvietettä.

No, ei auta muu kuin jatkaa tykittämistä  :o
Kirjattu

Traveler

  • Aloittelija
  • Viestejä: 46
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2016, 05:58:02 ap »

Sama ongelma kaiken liikunnan kanssa. Itse harrastanut jo kauan sulkapalloa. Varsinkin sitten kunnon ja taitamisen myötä pelit kovatempoisempia. Tunnin pelaamisen jälkeen verensokerit voivat nousta todella korkealle. Kävin taannoin (yli 10 vuotta sitten) diabeteslääkäreiden luona yksityisellä puolella kyselemässä neuvoja ja syytä moiselle. Mitään vastauksia en saanut ja olin kummissani kun diabteslääkärit/endokrinologit olkapäitään kohauttelivat .

Viimein kerran pelin jälkeen pukuhuoneessa satuin törmäämään tuttuun lääkäriin joka ei ole diabeetikko eikä diabeteslääkäri. Tuli puheeksi verensokereiden nousu. Hän tuumasi että hänellä on kollega joka on diabeetikko ja pelaa myös sulkapalloa ja lupasi keskustella hänen kanssaan. No pian sain sitten kuulla mikä asian aiheuttaa, eli juurikin se adrenaliini jota syntyy kun pelissä riittävän aggressiivinen tempo ja syke nousee korkealle. Ohjeena oli että varmistaa että ei sokerit ole koholla ennen pelaamisen alkua ja tarvittaessa pelaamisen aikana voi pistää ateriainsuliinia. Noilla ohjeilla menty sitten pitkään, aina ei vain osaa varatutua siihen kuinka verensokerit käyttäytyvät. Edelleenkin saattaa olla pelaamisen jälkeen verensokerit korkealla. Sitten muutama tunti pelaamisen jälkeen kun adrenaliinitasot palautuvat voikin olla että verensokeri laskee nopeasti. Se ei oikein auta kuin kuunnella sitä omaa kroppaa ja elää sen mukaan  ;)
Kirjattu
D1 tod. 1974 (Toujeo/Humalog)
Kilpirauhasen vajaatoiminta (Thyroxin/Liothyronin)

emilie

  • Matkailija
  • Viestejä: 76
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2016, 16:07:34 ip »

Mä oon kärsinyt näistä adrenaliinikorkeista jo monta vuotta. Lajeina mulla siis spinning ja salitreeni. Spinningiä myös ohjaan ja silloin varsinkin ois kiva saada sokerit tasapainoon ihan jo asiakkaiden takia  :-\ Salitreeni tuntuu sokereiden kannalta sopivan, vaikka tekisin kuinka kovan treenin niin sokerit pysyy ihan ok-tasolla. Ei oo koskaan nousseet mitään älyttömiä eikä menny hypoille. Mutta spinning, oh dear. Ennen tuntia mittaan ja jos yli 10, otan yksikön-pari pikaa. Lääkäri oli sitä mieltä että enempää ei uskalla ettei käy vanhanaikaisesti. Tunnin jälkeen huidellaan sit 20:ssa tai ylikin ja jos yritän korjata ruoan yhteydessä Humalogilla niin yöllä mennään rajusti hypoille. Mulla oli viime vuoden puolella sensorointi, jossa näkyi mm. että viikon aikana parinakin yönä spinningin jälkeen oli sokerit 2,0-2,5 useita tunteja. Illasta oon yrittänyt vähentää Levemiriä spinnin jälkeen, joskus toimii joskus ei ja jos ei niin aamulla ollaan taas parinkympin hujakoilla. Ja spinningiä kun ohjaan tai harrastuspohjalta käyn polkemassa 3x viikossa, niin voi jokainen kuvitella että montaa tasaista päivää ei viikossa ole  :-X Ja kun aamun korkeat taas takuttaa saman päivän salitreeniä, niin kyllähän se vituttaa. Tuntuu että sokerit ois tasaisimmat kun vaan makais sohvalla ja söis karkkia  ::)
Kirjattu

kt11118

  • Jäsen
  • Viestejä: 188
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2016, 22:09:12 ip »

Kyllä, agressiivinen ja intensiivinen liikunta- tai pelitapahtuma saa minullakin sokerit nousemaan, nopeasti ja korkealle.

Nyt valmistautukaa nauramaan, mutta olen huomannut tämän kun pelaamme kavereiden kanssa toisinaan, niinkin hurjaa lajia kuin PÖYTÄJÄÄKIEKKOA  ;D ;D
Niin kyllä, sitä lasten muovista Stiga peliä  ;D

Mutta, sitä pelataankin sitten ihan  tosissaan, komean kiroilun ja mekastuksen saattelemana...ja lopputulema on että sokerit on korkeella.
Kirjattu
-Täysillä sisään!...ja vaikka paareilla ulos!

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8849
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #9 : Toukokuu 02, 2016, 19:08:35 ip »

Hei mäkin haluun!! Se on ihan loistava peli! ;D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Jessica K

  • Vieras
  • Viestejä: 3
    • Luontaistuotteet netistä edullisesti
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #10 : Toukokuu 06, 2016, 15:40:21 ip »

Itselle sopii salitreeni loistavasti, mutta en ole keksinyt mitään ratkaisua aeroobisen osalta.

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2018
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #11 : Toukokuu 14, 2016, 16:50:53 ip »

    nyt  ihmettelen.  saako  vahva kahvi  hormoonit  liikkeelle.  jotka  nostaa  sokeria
Kirjattu

paavok

  • Vieras
  • Viestejä: 8
Vs: Salitreeni ja korkeat sokerit
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2016, 15:47:13 ip »

Oma salitreenini on muuttunut paljon paremmaksi sen jälkeen kun aloin pitämään huolta siitä, että ennen treeniä sokerit eivät ole koholla, juomaan intrana (treenin aikana) maltillista määrää (n.50g) maltoa aminohappojen seurana ja ottamaan treenin puolivälissä kevyesti (treenistä riippuen 2-4 yksikköä) humalogia. Sokerit eivät heittele ylös eikä alas, treeni on tehokasta alusta loppuun ja nautitut lisäkalorit menevät varmasti suoraan käyttöön. Tämä poistaa myös isomman tarpeena palkkarisokereile, lihasten ATP-varastot eivät ole typötyhjiä ja kotiinkin jaksaa seikkailla vaikka mutkan kautta ilman että sokerit laskevat liikaa.

Tätä ennen ongelma tapasi olla aina jompaan kumpaan suuntaan, vaikka hoitotasapaino on muuten melko hyvä. Joskus treeni meni pilalle sen takia että sokerit ampuivat nopeasti todella korkealle ja taas joskus erityisesti raskaiden perusliikkeiden kuten kyykyn ja maven jäljiltä putosivat sokerit niin nopeasti että keskittymisen ja järjen puute teki treenistä vaarallista.

Sekä raskaiden (yleensä lähinnä jalkatreenin) salitreenien että rankempien aerobisten jälkeen yöllä sokerit laskevat reippaasti, mutta syömällä hyvin (kaurapuuroa / mysliä, rahkaa ja pähkinöitä itselläni) illalla pysyvät ne 3-6 välillä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2016, 15:53:00 ip kirjoittanut paavok »
Kirjattu
D1 vuodesta '87 / manuaali-lantus & humalog / HBA1c 44 / 36v. / hyvinvoiva siitä päivästä eteenpäin kun päädyin punttikselle
 

Linkkejä