Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen artikkeli:  (Luettu 6146 kertaa)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Mielenkiintoinen artikkeli:
« : Joulukuu 03, 2015, 23:17:13 ip »

Kommentoidaan myös diabeteksen ruokavaliota.

http://iloapp.fix4you.se/blog/terveydeksesi?Home&category=22
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli:
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2015, 14:23:20 ip »

Olipa mielenkiintoinen artikkeli. Vaikuttaa asinatuntevalta ja monipuolisesti perustellulta.

Olen vähentänyt ruokavaliostani hiilihydraatteja ja keinotekoista rasvaa. Syön paljon luonnonantimia: itsepyydettyä järvikalaa, itsepoimittuja luonnonmarjoja, kasviksia, hedelmiä, luonnonkuituja (pellavansiemenrouhe, kuoritut auringonkukansiemenet. Vähärasvainen ruoka, lesekaurapuuro, 17 % juusto ja vähärasvainen kevytmaito (pari lasillista päivässä), 2 kananmunaa joka päivä, Kalkkunan liha ja itsepyydetty kala sekä kasviskeitot kuuluvat vakioruokavalioon.

Kakkostyypin diabetekseni on pysynyt aisoissa yli kymmenen vuotta. Olen käyttänyt lisäksi lääkityksenä: Metformiinia vaihelevilla annoksilla. Pitkäsokerini on ollut jo pitkään luokkaa 6-6,5 mmol.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2015, 15:13:27 ip »

Itse olen myös toiminut enenevässä määrin näin, käyttänyt voita ja juustoja ( eikä kevytjuustoja) ja lihaa& kalaa/kanaa. Kummasti kaikki arvot paranee, myös rasva-arvot!
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2015, 15:48:48 ip »

Näinhän se on. Jokainen joka haluaa helpottaa oloaan ja saada sokerit normaaleiksi (HbA1c alle 6%) tulisi perehtyä tähän ruokavalioon. Erinomaista on se, että diabeetikolle kohdennettua ruokavaliota, joka ottaisi huomion veren sokeriasiat ei ole tullut vastaani muilta kuin Dr. Richard K. Bernsteinilta. Tämä on valitettavaa, koska luulisi muidenkin olevan diabeetikoiden asialla. Sokerista ja sen tuhoavasta vaikutuksesta on You tubessa vaikka kuinka paljon juttuja. Mutta ne toistavat samoja asioita, vähän kuin toistensa kopioita. Heikkilänkään jutut eivät ole kummempia.
Bernsteinin mukaan "yleiset" VHH ohjeet eivät ole kovin hyviä diabeetikoille, koska niissä on liian väljät sokerirajat. Ne on tarkoitettu enempi terveille, jotka haluavat laihtua.
Ruotsalainen Kostdoktor on yksi, joka tekee erilaisia ihan hyviä sokeria vastustavia ohjelmia, mutta mielestäni diabeetikon kulma jää puuttumaan.
R.K.Bernsteinilla on ainakin 2 kirjaa. Toinen varsinainen diabeetikon ohjekirja ja sitten ruokaohjekirja. Netistä löytyy.
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2015, 14:25:41 ip »

Kyllä Kostdoktornin juttu oli ainakin tämän diabeetikon mielestä tosi hyvää tietoa diabeetikoille. Juttu oli tosiaan monipuolinen ja hyvin perusteltu. Paras mitä minun silmiini on tähän mennessä osunut.

Hiilihydraattien minimoiminen auttoi aikoinaan ainakin minua. Sokeriarvot tippuivat radikaalisti.
Kirjattu

Toukka

• Jäsen
  • DM1 - 12/2005
« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2015, 20:40:27 ip »

Aloittajan linkin tekstissä kehutaan kivikautista (paleo) ruokavaliota: "Metsästettiin ja kalastettiin sekä kerättiin syötäviä tuotteita luonnosta: juuria, pähkinöitä, villejä hedelmiä ja marjoja ja kasvien syötäviä osia. Tämä oli ruokamme miljoonia vuosia. Rasva- ja proteiinirikasta ravintoa."

Maanviljelyksen (viljan viljely) kehitystä sitä vastoin moititaan: "He eivät syöneet suuria määriä puhdasta sokeria eivätkä myöskään nopeastisulavia hiilihydraatteja kuten valkoisia hienoksijauhettuja jauhoja. Sellainen ruoka tuli kuvaan paljon myöhemmin kun saimme maanviljelyksen ja tehtaita." ... "Kaikki hiilihydraatti pilkkoutuu jo vatsassa yksinkertaiksi sokereiksi. Se ajautuu vereen ja nostaa verensokerin ja samalla rasvaa varastoivan hormoonin, insuliinin tason."

Viljan viljely kehitettiin n. 10000 vuotta sitten (8000eaa.), jollon maailman ihmisväestön koko oli n. 5 miljoonaa. Nykyään ihmisväestön koko on yli 7 miljardia, eli ihmisväestö on vähintäänkin tuhatkertaistunut sinä aikana, kun viljaa (vehnää) on ihmisravinnoksi viljelty.
Miten on mahdollista, että ihmisväestö on kasvanut näin voimakkaasti viljaa (vehnää) syömällä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vilja
"Viljoista vehnän viljelyn historia ulottuu pisimmälle: sen viljelyn katsotaan alkaneen jo 10 000 vuotta sitten." ... "... vehnä, maissi, riisi, ohra ja durra. Nämä viisi viljalajia tuottavat yli puolet ihmiskunnan käytössä olevista ravintoenergiasta."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailman_väkiluku

Mitä me 7,5 miljardia söisimme jos ei viljaa?
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2015, 21:45:26 ip »

Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Olen keliaakikkona joka tapauksessa gluteeniton, joten olen valinnut perinteet, eli "hoitokeinon" 1900-luvun alku vuosikymmeniltä. Minulle se toimii.

Tämä EI ollut mainos, eikä edes kehotus, vaan löytö, jonka arvelin kiinnostavan muitakin.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2016, 09:34:39 ap »

Jokseenkin mielenkiinnolla odotan näkeväni tämän tyrmätyn & parjatun dokkarielokuvan http://m.iltalehti.fi/terveys/2016022921197100_tr.shtml
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Linkkejä