Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hormonihirviöiden huputukset eli vastikään synnyttäneiden juttuja  (Luettu 15800 kertaa)

omelia

• Matkailija
Vs: Hormonihirviöiden huputukset eli vastikään synnyttäneiden juttuja
« Vastaus #15 : Lokakuu 29, 2015, 23:48:52 ip »

Mahtaa lobo että oot kotona!!! Mikäs teillä oli lopulta sairaalassa olo aika?
Me ollaan yhä tosiaan täällä osastolla. Tytöllä seilaa bilirubiinit laskee ja taas nousee uudelleen on valossa ja ei  tarvii olla valossa... täällä alkaa iskeä olen huono äiti ja on mun vika että toinen joutuu olemaan tuossa valohoidossa. Turhautumispiste on suuri ja haluaisin jo meidät kotiin täältä! Lastenlääkäri tarkistaa naperon aamulla mutta en kyllä usko että minnekkään kotiin ollaan menossa kun neidillä on 3 päivää paino pusynyt samana eikä oikein lähde nousemaan.

Maidon eritys on todella vaihtelevaa joskus pumppaan 100ml ja välillä saan juuri ja juuri 50 ml välillä tuntuu rinnoissa todella kipeetä ja pelkään että saan kohta rintatulehduksen. Mielestäni on vaan aika erikoista että ne ei oo potkinu mua vielä ulos täältä ja iskeny neitiä sitten lastebosastolle!
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #16 : Lokakuu 30, 2015, 02:38:49 ap »

Tarkkana kannattaa olla ihmetyksen ja sokereiden kans, mutta ei mulla koskaan tullu täydellistä romahdusta. Alku on aina menny enemmällä insuliinilla kuin ohjekirja sanoo. Yksi tiukka Hypo oli tuota vanhempaa imettäessä ja silloin olin jo syönyt vaikka mitä ja toinen ihminen haki hunajaa lusikallisen, mutta lapsikin oli jo 4,5 kk. Ihan välttämättä kaikilla ei samalla tavalla vaikuta imetys niin kuin ei raskauskaan ,mutta varautunut kannattaa olla. Sullahan on onneksi vielä sensori. Sen viive voi ihmetyksen suhteen olla vähän turhan pitkä, mutta auttaa kuitenkin näkemään yleistrendiä. Tsemppiä! Rintatulehduskin varmaan tällä hetkellä nostaa sokereita.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2015, 02:40:15 ap »

Hyvä vaan Omelia jos saatte olla molemmat samassa paikassa. Jännä, ettei paino nouse, mutta sinivalo tosiaan kuivattaa. Ovatko teettäneet syöttöpunnituksia?
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2015, 09:00:52 ap »

Ei olla tehty syöttöpunnituksia kun neiti syö kaiken pullosta on liian väsynyt syömään rinnasta. Harmittää että eilen juuri 2 tuntia ennenkun valoon joutui nenämahaletku otettiin tosiaan pois kun tän päivän kotiinpääsyn piti olla jo niin varmaa... henkisesti varmaan on rankinta kun herätellään toivoa ja sitten 12h myöhemmin aina romautetaan kovaa ja korkeelta !
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #19 : Lokakuu 30, 2015, 09:57:47 ap »

Kyllä mua hämmästyttää. Jos lapsen paino ei kolmeen päivään nouse ja hän on pullo-/letkuruokinnassa niin henkilökunta ei ole tehtävien tasalla. Siihenhän on ihan helppo konsti, nostetaan annoksia. Kyllä meillä se asia toimi Naistenklinikalla ja kun nuorimmainen oli lks:ssä niin joka päivä hänet punnittiin ja melkein joka päivä maitoannos nousi. Kahdenviikon ikäisenä meni 80-100ml kolmen tunnin välein. Vanhemmalla meni naikkarilla kuuden päivänikäisenä n.60ml kolmen tunnin välein. Lapsen paino on kuitenkin maitomäärässä se määräävä tekijä. Keskolan lääkäri sanoi, että kuudennes lapsen painosta maitoa vuorokaudessa.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Lokakuu 31, 2015, 00:59:03 ap »

Nonni, mulla on taas festariranneke ja sen laittoi sama kätilö kuin sen viimeisimmän "tällä pääsee kaikkiin laitteisiin"-rannekkeen, heitettiin vielä täsmälleen samat vitsitkin  ;D Tosin tällä kertaa en kyllä suostu kaikkiin laitteisiin (kohdunpoisto ois kai se huimin kokemus).

Kontrolliverikokeessa päälle tripla-arvot eiliseen, ni osastolle kutsuivat, kotisairaalasysteemiä koittavat järjestää huomenna. Sinänsä jännä, että olo on ollut parempi tänään. Vaan jukoliste tällä osastolla on hyvä lypsykone mallia einoleino, kunnon Alfa Laval joka imaisi 125ml mun itsepäisistä tisseistä tuosta noin vain. Hiljainen, kivuton ja tehokas, miksei modernit laitteet voi olla tuollaisia? Ja yöhoitajana on aivan ihana kätilö <3

Meillä laskettiin osastolla joka ainoalle päivälle tavoiteruoka-annos per ruokinta, aina sai sen ylittää, mutta jos rupesi menemään ali niin korvaavaa, joko rintamaitoa tai korviketta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2015, 01:13:06 ap kirjoittanut lobo »
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Larla

• Intoilija
« Vastaus #21 : Lokakuu 31, 2015, 08:05:56 ap »

Voi ei Lobo. Tosi harmi joutua takaisin, mutta tulehduksen kanssa ei käy leikkiminen. Kotisairaalasta on hyvä kokemus läheisen osalta.

Pumpulla on väliä ja joskus vanha konsti (kone) on parempi kuin pussillinen uusia. ;D
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #22 : Lokakuu 31, 2015, 09:12:39 ap »

Taysista sai kotiinkin sen antiikkimasiinan, ja niitä ei voita mikään. Itsellä oli moderni tuosta viimeisestä täällä, niin se siitä maidosta.

Antibiootit voi vaikuttaa vauvan kasvuun, ainakin meillä pysähtyi kun mulla kova lääkesarja. Siirtyi luovutusmaitoon ja kasvu jatkui.

Yhden kanssa tappelin tuosta kasvusta ja pakkosyöttötahdista. Söi enemmän kun sai syödä omaan tahtiin. Söi siin 2-5 tunnin välein.

Jatkoja täältä kalkkikselta (jolla on yhä krooninen vauvakuume).
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

omelia

• Matkailija
« Vastaus #23 : Lokakuu 31, 2015, 11:37:41 ap »

Meitä potkaisi eilen onni ja me oäästiin kotiin! Nyt ollaan oltu 1 yö kotona ja hyvältä tuntuu neiti on rauhallinen ja tyytyväinen vauva :) lastenlääkäri sanoi että kun vauva pääsee pois kaikista laitteista ja sairaalan stressaavasta ympäristöstä ruoka alkaa varmasti maistua ja puhu kanssa siitä että se sinivalohoito kuivattaa vauvaa,taisi olla lekuri oikeassa neiti söi aamu kolmelta 55ml heräsi seuraavan kerran kahdeksan jälkeen ja söi 90ml niin että humahti... alkaa ruoka maistumaan kun ei herätellä ja tuputella vaan saa syödä kun oikeasti nälkä ja lääkäri käski myös olla välittämättä kerta-annoksista ja sano että jos söisi alkuun nyt vaikka 500ml päivässä niin se ois hyvä ...huomenna naistenklinalle bilirubiiniarvot ottamaan ja punnitukseen!

Pumppaamisesta muuten..mulla on tommonen aventin Sähkökäyttöinen pumppu ja jos tuntuu että maito ei tule niin lypsän rintaa kädellä kevyesti niin johan alkaa maito valumaan!  :D

Ja lobo kurjaa että jouduit takasin sairaalaan,toivotaan että saisivat järkättyä niin että pääsisit pian takasin kotiin!
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #24 : Lokakuu 31, 2015, 22:12:46 ip »

No pääsinhän mä tänään kotiin, äitini tuli tänne höösäämäään ja mies lähti juhlimaan isyyttään "poikien" kanssa. Nämä kaksi oli siis sovittu jo aiemmin. Äijät grillaavat autotallilla ja me ollaan tässä tuoreen mummin kanssa puuhailtu kaikenlaista, kylvetettiin pikkuapinakin, tuntui tykkäävän lotrauksesta kun meillä on lämmin kylppärissä. Sairaalassa se oli ihan karmee kokemus, mutta toisaalta siellä ei pesutilassa ollutkaan varmaan kuin 18 astetta lämmintä ja metalliallas...hrrr itseäkin kylmäisi.

Mä en löydä pumppua jossa riittäisi imuteho. Pitänee vissiin vuokrata Amedan Elite-pumppu.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #25 : Marraskuu 01, 2015, 12:39:04 ip »

Nyt pitää komentoida useampaa asiaa:

Mulle opetettiin vauvan kakkajumppa silloin kun poika oli keskolassa tehohuoneessa, eli ehkä silloin kun ikää oli reilu viikko (syntyi siis 32+4) ja oli päästy jo isommista laitteista eroon. Joten en usko että iällä on isompaa merkitystä jalkojen pyörittelyn kanssa  ;)

Mä sain sairaalasta lainaan lypsypumpun siksi aikaa kun lapsi oli sairaalassa. Käytin Medelan symphony-pumppua, se oli ihan hyvä. Jatkoin maidonluovutusta vielä monta kuukautta ja sain sitten äidinmaitokeskuksesta lainaan Amedan pumpun, jota ensin pidin vanhanaikaisena, mutta se oli oikeasti tosi nopea ja tehokas ja siinä oli paljon vähemmän osia.
On muuten hienoa, että tällainen kävelevä lääkekaappi saa luovuttaa maitoa! Insuliini ja thyroksiini eivät olleet esteenä, kun niitä nyt on kehossa normaalistikin.
Kun jouduin päiväksi sairaalaan maksabiopsian takia toukokuussa, jolloin maidontuotanto oli vielä tosi runsasta, sain siltä osastolta sellaisen käsikäyttöisen medelan päiväksi lainaan, etten ihan räjähtänyt. Se oli ihan kamala kapistus! Mutta auttoi sillä hetkellä.

Mä itkin jonkin verran alussa, kun oli pelkoja ja hormonit ihan sekaisin. Mutta isoimmat itkut tuli sitten kun olin ollut kotona jonkin aikaa ja lapsi siirtyi tehohuoneesta ns. tavalliseen huoneeseen. Ja sillä oli tasan samat anturit kiinni kehossa kuin tehohuoneessakin, mutta silti mua pelotti ja itketti ihan tolkuttomasti. Sain jutella psykologin kanssa muutaman kerran ja se oli tosi hyvä. Juteltiin vaikka mistä, en edes muista mistä kaikesta, mutta mä muistan parhaiten sen, että kun raskaus jää monta viikkoa kesken, melkein 2 kuukautta mun tapauksessa, niin en ollut ehtinyt käsittelemään niitä kaikkia tunteita mitä äiti normaalisti käsittelee loppuraskauden aikana. Ja sitten mä käsittelin niitä tunteita ja hormonimyrskyä, kun pahimmat pelot lapsen selviytymisestä oli ohi. Ja pojalla ei oikeasti ollut mitään isompaa hätää missään vaiheessa.
Ja tuolla se nyt naureskelee keittiössä isälle  :-*

Jossain vaiheessa pojan paino ei nousut riittävästi, sekin ehkä ekan tai tokan viikon aikainen ongelma. Maitomääriä nostettiin joka päivä jonkin verran, että paino alkoi nousta. Ja sitten se alkoikin nousta urakalla. Nenämahaletku on tarpeellinen kapistus. Onneksi en ikinä nähnyt kun niitä vaihdeltiin...Ei muistaakseni viikkoa kauempaa pidetty samassa sieraimessa.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #26 : Marraskuu 01, 2015, 12:56:06 ip »

Aikanaan meidän kolmosen kanssa käytettiin painonnostoon sellaista, että äidinmaitoon lisättiin korvikejauhetta viikon verran.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

omelia

• Matkailija
« Vastaus #27 : Marraskuu 01, 2015, 14:32:17 ip »

Kiitos leppis tsempeistä,maasta se pienikin ponnistaa ja eiköhän me saada neidille painoa tulemaan! Oon tosiaan kanssa miettinyt että jos ostais sitä korvikejauhetta ja tekis siitä ns tiukempaa tavaraa niin ei tarttisi ruokaa ylenpaattisesti tuputtaa mutta sais vähä enemmän siitä rasvaa luiden ympärille... meillä tulee kumminkin märkää vaippaa muutaman tunnin välein ja miltein joka kerta vaipassa on myös kakka.

Asiasta kukkaruukkuun,neiti sai rannekkeen jolla pääsee kaikkiin laitteisiin ja minä pääsin mukaan bileisiin. Ollaan siis taas naikkarilla tutulla osastolla 52 samassa huoneessa samalla paikalla saman sinivalon alla tuijottamassa samaa seinää  :(  bilirubiini oli kontrollissa 240 ja halusivat varmuudenvuoksi vuorokaudeksi valoon,tyttö ei kyllä ole yhtään keltainen ja kotona on ollu pirteä kuin peipponen...eiköhän sitä 1 yö malteta vielä täällä olla päästiin sentään jo vähä kokeilee omaa kotia ja sänkyä välillä :)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #28 : Marraskuu 02, 2015, 17:29:34 ip »

Omelia: Pääsittekö takaisin kotiin?

Lobo: joko tulehdusarvot ovat kääntyneet laskuun?
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #29 : Marraskuu 02, 2015, 20:33:05 ip »

Juu me palattiin kotiin. Ei tulle enään kontrollia nkl pitää seurailla tyttöä ja jos huolta tulee niin soittaa ja mennä käymään. Bilirubiinit oli laskenu hyvin ja nyt ois vaan tavotteena saada tytölle painoa nousemaan mahdollisimman paljon. Toivotaan nyt ettei uudia sairaalajaksoja enään tarvittaisiin ja painoa siis seurataan neuvilassa. :)
Kirjattu

Linkkejä