Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416942 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hormonihirviöiden huputukset eli vastikään synnyttäneiden juttuja  (Luettu 15816 kertaa)

lobo

• Vanha tekijä

Niin tuli tuossa mieleen, että olisiko oma ketju kiva, kun ei tätä oikein arjeksikaan osaa kutsua jos on sairaalassa. Ja yleisestikin, mitä ajatuksia pyörii vastikään äidiksi tulleella, muutoksia kropassa, diabeteksessa... Miten meni synnytys, mitä ajatuksia se herättää jälkeenpäin ja niin eespäin.

Tässä kaksi aiheeseen ja tähän ketjuun liittyvää postausta alustukseksi;

Oisko meillä tilausta "välimallin" ketjulle, eli sisällöltään jollekin missä voisi purkaa tuntojaan just synnyttäneenä diabeetikkoäitinä? Vauva toisella osastolla kuin itse, kuuppa ihan himmeä hormoneista, verensokerit elävät omaa elämäänsä jne.. Ei oikein itsestäni tunnu luontevalta mennä tuonne arkea käsittelevään ketjuun, mutta kun ei oo raskaanakaan :(

Mä oon jääny kummittelemaan tänne raskausketjuun  ;D oon koittanu siirtyä tuonne vauva-arjesta höpisemään ja oon ensimmäistä viestiä luonnostellut moneen otteeseen mutta kun ei... Ei osaa.

Mitä omelia on mieltä?

Kulosataa lobo hyvältä mulla on kans vähän vaikeeta päättää minne kirjoitan ja en ehkä ole sulattanut vielä etten oikeasti ole enään raskaana :)  sektiohaavan kivut aivan järkyttävät ja vahvoja lääkeittä menee buranan ja panadolin ohella 3x päivässä lääkkeet puolestaan veyää mahaa kovaks ja kerää ilmaa jolloin masu tuntuu pisahtavan hetkenä minä hyvänsä sain onneks laxoberonit ja muut mukavat jos vaikka alkais kohta helpottaa. Mulla on muuten joku ihme masiina tuossa haavassa joka imee siitä kosteutta ja joku laite pitää olla jatkuvasti mukana :o on tää kehittyvä lääketiede jännä juttu :D

Kuten tämän viestin kellonajasta näemme, mä en osaa nukkua, vauva nukkuu paremmin kuin mä  8) Pistän myöhemmin tänään lisää ihan oikeesti sisältöä. Jos joku muu haluaa osallistua niin olkaatten hyvät, jos ei niin mä voin jorista yksinäni täällä.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

lobo

• Vanha tekijä
Vs: Hormonihirviöiden huputukset eli vastikään synnyttäneiden juttuja
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2015, 20:45:18 ip »

Mulla on ilmeisen hidas sytytys, koskee synnytystäkin. No mä oon tunnetusti takaperoinen ja suoraan sanottuna tyhmä ihminen joten ei mikään outo juttu. Nyt alkaa vasta iskeen päälle ne kuuluisat hormonikohinat ja kohta viikko menny synnytyksestä. Mä olin ensimmäiset päivät tosi tyytyväinen, hyväntuulinen ja rauhallinen, ainakin omasta mielestäni, mutta muutkin ihmetteli kun otan niin lungisti vaikka vauvakin vietiin pois. Mieheni vaikutti olevan vähän ylpeä silleen "ei meidän rouva seonnut päästään"-tavalla, kun jutteli minkälaisia mammoja oli tuolla kohdannut. Mutta siis itkin tähän päivään mennessä eli neljän päivän aikana kolmesti, yhtä kertaa en laske kun se johtui kivusta joka voimakkuudellaan sai lisäksi oksentamaan. Eli tunteitten takia itkin leikkurissa kun saivat pojan ulos ja se alkoi rääkymään, sitten kun veivät aamuyöllä kesken unien teholle ja kun käytiin eka kerran täällä lastenosastolla eikä mun maito kelvannut.

Noh eilen oli jo suht epävakaa olo, mutta ei suurempia häröjä. Ahdisti ja sitten taas ei. Toisaalta oli tosi pirtee ja ilonen olo, mut kotiutettiin eilen ja oli tosi tsemppi päällä, pääsisin vauvan kanssa olemaan yhdessä ja kaikki oli ihanasti lässynlässyn. No ilta kaksisteen sit täällä lastenosastolla ei ollu kovin mukava, rupesin miettiin mistä kaikesta ohjauksesta oon jääny paitsi ja joka hoitajalle selittää, että mä en tosiaan osaa YHTÄÄN mitään. Olin jotenkin tosi sekaisin ja väsyny, kaikki tippui käsistä ja koordinaatio ihan hukassa.

Tää päivä on sit menny pitkälti ahdistuksessa, oon toisaalta ihan yksin, mies kävi nopeesti täällä, kukaan ei enää kysele miten menee, mutta toisaalta mulla ei oo mitään rauhaa.Päivällä tuntui, että hoitajia lamppaa niin ettei vessaan pääse, koko ajan jotain pikkijuttua johon mun pitäis reagoida. Tää osasto-olo onkin aika iso ongelma. 3h välein pitäisi kersan syödä ja se on mitoitettu niin, että 2,5h lapsi nukkuu, 30 min on ruokintaa ja hoitoa. Eli mun pitäis saada tuon 30min aikana lapsi kuivitettua, punnittua, imetettyä niin, että on kasvattanut painoa tavoitteen verran ja punnitua uudelleen. Sitten lapsi taas saa nukkua 2,5h.

Se hyvin alkanut imetys loppui siis, tänään on siirrytty korvikkeeseen, eilen oli vielä tilattu rintamaitoa... kun multa ei kuulemma tule maitoa/en osaa imettää. Kumma juttu kun rintamaidon tilaaminen lopetettiin siksi kun eiliseen asti pystyin toimittamaan pumpattua maitoa ja imetin täällä käydessä kuulemma niin hyvin :(

Mut tosiaan kotiutettiin eilen, D:t on täällä nykyään sairaalassa ilmeisesti 3 päivää kuten muutkin ensisynnyttäjät, sektioD:t 4 päivää. Kersa kotiutuu huomenna, tänään oli kotiinlähtötarkastus, mutta ei se mun rintoja enää pelasta.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2015, 21:34:45 ip »

Lobo, tyhmistä ei tarvi välittää. Monilla lähtee maito kunnolla nousuunkin vasta kotona. Peli ei ole menetetty. Minkä takia kellosta huolehditaan nyt noin tarkkaan, onko bilirubiinin tai sokerit tai paino epävakaalla pohjalla? Samanlaista kellopeliä se oli meilläkin ja imetin kuitenkin puoli vuotta. Meillä meni lisämaitoa joo, mutta uskon, että varsinkin ekan kanssa siitä voi päästä kokonaan jos pesiytyy sänkyyn ja on ihokontaktissa vauvan kanssa myös hänen nukkuessaan, jos jaksaa. Pulloruokakaan ei ole pahasta. Itse kuitenkin kävi lisämaidonkin kanssa noita hormonituntemuksia ja itse asiassa paljon myöhemmin läpi. Ei sun maidossa ole mitään vikaa, ne vaan haluaa vauvan kotiutuskuntoon ja riittävä ruoka auttaa. 
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2015, 22:05:08 ip »

Lobo. Vaikka imetys on hyväksi kaikkien tietämien juttujen vuoksi, yksikään mun prinssi ja prinsessa ei ole saanut maitoani viikkoa kauempaa. Hyviä tapauksia niistä on silti kasvanut ❤
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2015, 22:29:12 ip »

Lobo, tsemppiä! Maidonnousuun voi mennä monta päivää. Mun äiti sanoi, että oli hyvä kun silloin 30-40 vuotta sitten sai/joutui olemaan viikon sairaalassa, niin sai kysellä ja ihmetellä rauhassa. Nyt pitää himassa ihmetellä hormonihuuruissa kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, esim. maidonnousu.
En osaa muuta vinkkiä antaa, kuin että ihokontaktia vauvan kanssa ja jos sulla on lypsypumppu, niin käytä sitä lisäksi, niin maito alkaa nousta.

Jos muistelen kevättä, niin ihokontaktilla oli valtava merkitys. Olin jo itse kotiutunut (olin siis viikon sairalassa kun en suostunut aiemmin lähtemään) ja pojalla oli ikää reilu viikko. Kenguruhoidon jälkeen oli aina pakko mennä heti lypsylle ja maitoa tuli PALJON. Tätä eivät appivanhempani kerran ihan ymmärtäneet, kun tulivat vierailulle ja mä menin lypsyhuoneeseen kun lapsi oli lääkehoitoja varten saatava sänkyyn. Appivanhempani ehtivät lähteä sillä aikaa kun olin vartin lypsyllä.
Mutta pointtina vaan, että keho kyllä tietää koska lapsi on siinä lähellä. Ei ollut tarkoitus avautua appivanhemmista, välillä ne vaan ärsyttää...

Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

omelia

• Matkailija
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2015, 15:11:15 ip »

Me ollaan vielä molemmat sairaalassa. Takapakkia tuli kum kun neiti joutu aamulla takasin sinivalohoitoon bilirubiini noussu yön aikana 160 ->272 ja neiti on 36+5  vanha joten valoon vaan. Nää ei kai mua oo kotiuttamassa ian vauvaa jos ei mitään kamalaa ehdi tapahtua tässä muutaman päivän aikana vaikka kotiin jo haluisin en halua vauvasta olla erossa kumminkaan. Nyt joku hormonihirviö on iskeny päälle ihan hulluna ja oon vollotanut koko päivän ihan hulluna. En edes tiedä miksi itken kun ei vauvalla mitään hätää ole kumminkaan eikä mullakaan mutta kyyneleet valuu taukoomatta! Olen huoneessa jossa on mun lisäks 3 muuta äitiä. Mun paikka on suoraan hoitopöydän vieressä ja sinivalon takia verhoja ei voi laittaa kiinni ja joku tavaa tässä jatkuvasti,verhon toisella puolella on nainen joka tuli tuohon viimeyönä ja hänellä on käynyt aamusta asti vieraita vaikka vierailuaika on 18-19 neiti itkee valon alla jatkuvasti eikä rauhoitu millään... :(
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2015, 16:22:39 ip »

Joillakin itkettää just, kun maito nousee kunnolla, joillakin (mulla) muuten vaan. Inhottavaa,ettei vierailuaikoja noudateta, ne on hyvästä syystä olemassa!

Onko vauvan tulehdusarvot kunnossa? Maitoa saa varmaan määrältä, kun on valohoito? Mietin vain, että mikä häntä harmittaa. Hyräily tai laulaminenkin saattaa rauhoittaa vauvaa ja jotkut tykkää kapalosta eli valossa kun ollaan ilman rihman kiertämää niin vauvasta voi olla liian väljää. Siihen ei tietenkään voi paljon vaikuttaa, mutta meillä nukku tuo vanhempi pitkään niin, että pään piti osua päälaelta peittoon tai muuhun kankaaseen. Kapaloa tms. ei kestäny yhtään, mutta sairaalan sängyssä oli rullattu peitto pienentämässä tilan tunnetta niin siitä varmaan jäi kotiinkin se tarve.

Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2015, 19:06:10 ip »

Mulla on kyllä juuri tuo maitoitku varmaan päällä :D 

Vauvalla on kaikki muut arvot ihan kunnossa ja kun sai vähän ilmaa masusta pois niin hatmitus loppui siihen. Sanoivat vvo:lla että on sellaista sorttia joka tykkää kerätä tuota ilmaa masuun ja tarvii pienen kiukun että saa ilman myös pois. Vauva vaikuttaa kyllä jo hieman virkeämmältä ja pidetään sormet ja varpaat ristissä että päästäis vaikka perjantaina kotiin :)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2015, 23:00:03 ip »

Hyvältä kuulostaa.

Näyttivätkö ne vvo:lla tai muuten miten vauvaa voi auttaa ilman ulkoistamisessa? Tuleeko se siis pieruna vai röyhtäyksenä lopulta pois? Voit kysyä hoitajaa näyttämään, miten mahaa hierotaan kevyesti suolenmukaisesti ja ainakin vähän isompana (siis tyyliin yksi kuukausi) on sitten se jalkojen pumppailu eri tahtiin ja samaan tahtiin. En ole varma, onko tuo jumppa ihan vastasyntyneille. Itse jouduin tuota nuorimmaista kyllä jumppaamaan todella paljon. Ihan pienenä yritin enimmäkseen myötäillä sen omia potkuja. Nämä on tietysti helpompi toteuttaa, kun pääsee lampun alta. :)
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2015, 14:10:15 ip »

Ilma tulee joko röyhtäyksenä tai pueruna mutta tulee kumminkin ulos kun pitää pystyasennossa tai masullaan ja selkään taputtelee. Jostain syystä huomattiin eilen kätilön kanssa illalla että kun neidillä on peitto tai joku muujalkojrn alla niin että jalat on korkeammalla kun masu hän viihtyy huomattavasti paremmin. En tiedä auttaako se nimenomaan sitten siihe että ilma pääsee paremmin pois ja siksi on parempi olla vai mikä! :D Bilirubiiniarvot ei ollu vielä kovin paljoa eilisestä laskeneet joten sai toisen lampun kaveriksi, huomaa kyllö että pikkuhiljaa alkaa vähän virkistymään kun suu maiskuu jo ennen pakollista ruokaaikaa ja lääkäri käski että 40ml pitää syödä 3 tunnin välein mutta just veti 50ml niin että hujahti! Voimia alkaa siis tulemaan ja hyvä niin :)

Omasta voinnista,nää ei oo kait heittämässä mua ulos täältä ilman vauvaa. Kovin huolissaan ovat silmistä kun molemmat alkoi vuotaa hieman ekan verenohennuslääkkeen jälkeen. Soittivan kyllä ensin silmäklinikalle ja varmistivat että se on ok antaa mutta päättivät nyt laittaa sen paussille kunnes mun oma silmälääkäri on ottanut asiaan kantaa ja pohtivat sitten mitä tehdä. Sokerit on alkanu hiljalleen löytää omaa paikkaansa ja maidoneritys on jotain järkyttävää pumppaan kerralla 80-140 ml välillä vielä vähän itkettää etenkin kun puhutaan vauvan asioista,tukka lähtee päästä mutta muuten sujuu loistavasti!
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2015, 14:26:09 ip »

Selvä lehmä siis. ;) Tämä siis ehdottoman positiivisessa mielessä. Mieletön maitomäärä tuossa vaiheessa.

Uskon heti, että jalat ylempänä auttaa mahaa. Jalat kippurassahan sitä itsekin on, jos mahaan sattuu. Kaikenlainen asennon vaihteluihin tuntui meillä auttavan. Siinä vaan pitää vähän odottaa ja olla varovainen, ettei tule ruuat paluupostissa.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2015, 21:23:59 ip »

Lobo, tyhmistä ei tarvi välittää. Monilla lähtee maito kunnolla nousuunkin vasta kotona. Peli ei ole menetetty. Minkä takia kellosta huolehditaan nyt noin tarkkaan, onko bilirubiinin tai sokerit tai paino epävakaalla pohjalla? Samanlaista kellopeliä se oli meilläkin ja imetin kuitenkin puoli vuotta. Meillä meni lisämaitoa joo, mutta uskon, että varsinkin ekan kanssa siitä voi päästä kokonaan jos pesiytyy sänkyyn ja on ihokontaktissa vauvan kanssa myös hänen nukkuessaan, jos jaksaa. Pulloruokakaan ei ole pahasta. Itse kuitenkin kävi lisämaidonkin kanssa noita hormonituntemuksia ja itse asiassa paljon myöhemmin läpi. Ei sun maidossa ole mitään vikaa, ne vaan haluaa vauvan kotiutuskuntoon ja riittävä ruoka auttaa.

No tämähän paljastui sitten semmoiseksi jutuksi, että ne alkuajat (3 työvuoroa) kun olin tullut tuolle lastenosastolla olemaan vauvan kanssa, meillä oli semmoiset vanhat, tiukat ja kieltämättä varmasti pätevät omahoitajat. Eli he noudattivat ohjeita, jotka on mitoitettu tosissaan sairaille vauvoille. Sitten vaihtui vuoro, tuli uusi naama jolle oli ruputettu hysteerisestä äidistä ja tuli sitten kyselemään, että miksi on paha mieli. Hän oli suurinpiirtein samanikäinen mun kanssa ja näki naamasta kun noista kello kaulassa kulkemisesta kerroin, että vähän kiehahti. Totesi, että kun kyseessä on liki syntymäpainossa oleva, isokokoinen, oireeton vauva joka on hoidossa vain, jotta antibioottikuuri saadaan loppuun niin lapsentahtinen imetys on paras. Ni se minuuttiaikataulutus loppui sitten siihen, toki sitä kolmea tuntia noudatettiin edelleen, mutta ei sillä ankaruudella. Maidonerittymisen kanssa ongelma oli se, että rinnat oli jo niin tukossa, että olivat alkaneet lakkoilemaan siksi. Ottivat sitten synnyttäneiden osastolle yhteyttä miten hoidetaan uhkaavaa rintatulehdusta ja putkipostilla tuli mulle kaalinlehtiä  :D Lisäksi mulla oli syöminen ja juominen jäänyt heikolle ton jatkuvan kiireen kanssa, mutta kun nämä saatiin kuntoon niin hyvinkin heruu, eilen jäi jo ylikin maitoa.

Mutta noin niinkuin muuten...me päästiin tänään kotiin. Tässä tuli vähän viivästystä pojan toisen antibiootin antotiheyden kanssa. Ja mä kehitin kohtutulehduksen, vime yönä heräsin siihen, että supisti ihan järkyttävän kovaa ja meinasin oksentaa. Ylimääräset kipulääkkeet helpotti, mutta ei vieny kipua pois. Tänään kävin sitten heti aamulla naistentautien päivystyksessä, tulehdusarvot koholla, ei pahasti mutta tarpeeksi ja oireiden perusteella lekuri oli varma, että sehän se. Huomenna ja maanantaina labrassa kontrollit, että tartteeko kuitenkin aloittaa suonensisäiset antibootit. Hirveesti vuotaa verta kun kohtu supistelee, mullahan jälkivuoto oli ihan minimaalista eiliseen asti.

Ainiin, hoitsut otti pötikän hoitoon kun tulin niin kipeeksi ja tää oli vetässy miehekkään desin annoksen sit vastiketta aamuyöllä  8)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2015, 21:58:50 ip »

Lobo, onpa kertynyt kaikkea inhottavaa, mutta hyvä, että kaikki on nyt "hoidossa". Toivottavasti ab:t toimii ja auttaa, ettei tarvi suonensisäisiin mennä. Kaalinlehdistä olen paljon hyvää kuullut, vaikka en itse olekaan tarvinnut.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2015, 22:47:10 ip »

No nyt maitoo tulee sitten kehnommin ja sokerit huitelee, imettämisellä ei kerrassaan mitään madaltavaa vaikutusta.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2015, 23:02:18 ip »

No nyt maitoo tulee sitten kehnommin ja sokerit huitelee, imettämisellä ei kerrassaan mitään madaltavaa vaikutusta.
Kuule, pidä varas, ne tipahtaa...ei, ne romahtaa, kun oot vaikka pumpulla tai imetät. Pidä aina ees siripirit ulottuvilla!
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Linkkejä