Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilarit  (Luettu 17796 kertaa)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Hiilarit
« Vastaus #15 : Lokakuu 27, 2015, 14:12:16 ip »

En myöskään minä laske hiilareita lukuarvoina.
Mä ainoastaan tarkkailen lautasella olevan "hiilarikasan" (perunamuusi, puuro tms.) kokoa ja sen mukaisesti määrittelen tarvitsemani inskan määrän.
Hobis on ollut kymmenen vuotta jatkuvasti alle 6%:n tason ilman häiritsevää määrää hypoja, joten tuntuu toimivan :) En siis tiedä, mikä on tarvitsemani hiilari/inska-suhde.

Mulla on sellainen mutu, että mikäli "laskee" tarkan lukuarvon hiilareille, voi se tietysti mennä väärin. Jos käyttää tarkkaa hiilari/inska-suhdetta, menee ateriainska sitten vääjäämättömästi väärin. Jättämällä laskematta tarkan lukuarvon hiilareille, on siis yksi potentiaalinen virhe vähemmän inskan tarpeen arvioinnissa.
Tämä siis on vain mutua vailla vähäisintäkään tieteellistä perustaa. Yritänpähän vain hakea selitystä varsin vaivattomalle ja toimivalle keinolle arvioida insuliinitarvetta, joka useinmiten myös osuu oikein. Täysin virheetön ei menetelmäni (kuten ei mikään muukaan) tietenkään ole.
No toihan on just sitä laskemista. Mistään analyysista ollut kyse.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

HeikkiJ

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Lokakuu 28, 2015, 20:01:56 ip »

Tuo on lähinnä arvioimista, mitä käytän itsekkin usein. Laskemisena pidän sitä että tiedän paljonko josssain on hh. Kummallakin konstilla menee pieleen, mut mun kohdalla laskeminen toimii arvioimista paremmin ja on kyllä huomattavasti työläämpi.

Sillä mennään mikä sattuu juur silloin kiinnostaan.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Lokakuu 28, 2015, 20:57:37 ip »

Joku pottumuusi ja jonkun muun keittämä makaroni tai kaurapuuro on pakko vaan jotenkin arvioida sinnepäin, koska sitä ei voi punnita ja laskea.

Mä syön yleensä niin selkeitä hiilareita, että ne on helppo laskea. Ruispala, maitolasi, peruna, hedelmät.... Pastan ja puuron yms käytän aina keittiövaa'an kautta.

Mulla menee 120-150g hiilareita päivässä.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

jester

• Veteraani
« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2015, 20:40:03 ip »

kaura puuro on  noin 40% parempaa. kuin  vastaava annos,  hiilareita,  leipaa.   kaurassa on  vahan luteinia.    vaikeus  on  arvioita annoksen suuruus.   leivan  vaikutus  on  liian  nopea
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Lokakuu 30, 2015, 21:16:41 ip »

Vähiten tulee virhettä, kun ottaa mahdollisimman vähän hiilaria, esim kasvisten ja muun kanssa lautaselle ruokalusikallinen makaronia tai muusia näön vuoksi, ja ihan pikkuannos inskaa, niin ei mene kovin pahasti pieleen. Mitä isompi hiilariannos, virheet kertautuu ja hyper- tai hyporiski kasvaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Lokakuu 30, 2015, 21:35:31 ip »

Mä ainakin lasken arvioidut hiilarit yhteen.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2015, 22:26:13 ip »

Jep, mutta jos ottaa ison kasan pottumuusia, jossa on 100g hiilaria ja tuleekin vaiks 10% virhearvio, menee 10g pieleen, mutta jos ottaa vain pienen lusikallisen, jossa 5 g hh ja tulee 10% virhearvio, menee vain 0,5 g pieleen eli inska-annos on todennäköisemmin lähellä oikeaa. 
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Lokakuu 30, 2015, 22:49:44 ip »

Jep, mutta jos ottaa ison kasan pottumuusia, jossa on 100g hiilaria ja tuleekin vaiks 10% virhearvio, menee 10g pieleen, mutta jos ottaa vain pienen lusikallisen, jossa 5 g hh ja tulee 10% virhearvio, menee vain 0,5 g pieleen eli inska-annos on todennäköisemmin lähellä oikeaa.
Tarkoitin kun jollain on tuska analysoida sanoja, niin mä ainakin oikein lasken yhteen; windevaude kun osaan laskea yhtälön summan.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Lokakuu 30, 2015, 23:17:35 ip »

Tarkoitin kun jollain on tuska analysoida sanoja, niin mä ainakin oikein lasken yhteen; windevaude kun osaan laskea yhtälön summan.

Jep, hiilarien laskemiseen menee n 2 sekuntia per ateria, niin ettei tuo nyt kovin iso vaiva ole.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #24 : Lokakuu 31, 2015, 04:19:59 ap »

tunnin  kuluttua  voi mitata   ja  suorittaa  korjauksen,   kumpaanki  suuntaan
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #25 : Marraskuu 02, 2015, 12:41:09 ip »

Vähensin kovin lihan syöntiä ja lisäsin hiilaria. Sokeritasot pysyneet parempina, taitaa haima herätä, kun saa hiilaria käyttöönsä!
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Marraskuu 02, 2015, 14:33:32 ip »

Minä vähensin aikoinaan hiilareita rutkasti ja laihduin n. 10 kg kuukaudessa. Olo tuntui paranevan, joten jatkoin lisäämällä vain vähän hiilareita. (Tumma ruisleipä ja lesekaurapuuro)

Lisäsin ruokavalioon kasviksia ja hedelmiä sekä kevyitä rasvoja. Sokeriarvot pysyivät pitkään aisoissa eli pitkäsokeri 5-6. On noussut kuitenkin pikkuhiljaa ja oli viime labrassa 7,5, johtunee ruokavalion lipsumisesta, makeiden kahvileipien  lisääntymisestä.

Lääkäri halusi tehostaa lääkitystä ja vaihtoi Metformin 500:en Janumet 50/1000 pillereihin. Kontrolli ensi vuoden helmikuussa. Katsotaan kuinka äijän käy?
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Marraskuu 04, 2015, 18:01:49 ip »

Nyt sitä on istuttu päivä koulutuksessa diabeteksesta. Kyllä oli hyvin pintaa hipovaa, ja käsitteli enemmän taas dm2. Oli sentään shp:n koulutusta. Pitäisi kai osallistua lääkäreiden koulutuksiin, mikä on mahdotonta hoitsulla. No, pääanti oli hiilarit, hiilarit ja hiilarit. Syömme kuulemma niitä ihan liian VÄHÄN! Voi ristus.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Marraskuu 04, 2015, 18:45:28 ip »

Hiilareita ja lisää inskaa, niin saadaan diabeetikot lihomaan  :o
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Marraskuu 04, 2015, 21:06:44 ip »

No nii-i. Kuulemma 10hhg tunnissa! Kun syöttöporsaat!

Niin ja matalat johtuu liian vähistä hiilareista. Oli siä diabeetikolla hauskaa.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Linkkejä