Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417077 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hiilarit  (Luettu 17795 kertaa)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Hiilarit
« : Lokakuu 22, 2015, 18:23:57 ip »

Tän http://www.diabetes.fi/files/308/Ruokavaliosuositus.pdf  mukaan pitäis saada vähintään 170 g hh/pv. No nyt kun oon kirjoitellut ylös tän sensorin tähden, mun enkat on 120 g. Mitähän mahtavat sanoa tosta polilla...
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Bebe

• Veteraani
Vs: Hiilarit
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2015, 19:53:29 ip »

No tota. Tämä on hiukan tempoileva aihe, mutta sanoisin nyt vain että mitään syytä noudattaa muita kuin oman fysiikan oikeaksi osoittamia määriä, ei ole.

Olen taipuvainen uskomaan, että mitään oikeaa tai väärää tässä lajissa ei ole. Joillekin hiilarit tuossa määrin ovat sopiva asia, joillekin eivät.  Uskon myös, että valkean viljan ja sokerin käyttö on aina ja kaikille turhaa, joten jo niiden rajoittaminen on terveysteko itselle. Oli deetä tai ei.

Itse pyrin käyttämään hiilareita alle 100 g / vrk, usein alle 50. Vain, koska se sopii juuri minulle parhaiten. Mutta isommatkin määrät voivat tilanteen mukaan mennä, jos on urheillut tai pian urheilemassa ja jos tasapainottaa kuviota riittävällä rasvalla ja hiukan proteiinillakin. Ne hillitsevät nopeita verensokerin liikkeitä, joita joka tapauksessa runsas hiilarimäärä saa aikaan.  Mitä vähemmän radikaaleja vs-liikkeitä, sen vähemmän insuliinilisää, ja sen vähemmän heiluriliikettä. 

Jokaisen hifijärjestelmä toimii tässä ainakin jossain määrin omintakeisesti, joten esitän vain omani Mitä suositukseen tulee, niillä olen vuosien mittaan oppinut pyyhkimään p---öydän. Jos jotain siitä polilla sanovat, niin ota vain mielenkiinnolla vastaan! Hoivahenkilöillä tapaa olla aina näkemys siitä, mitä meidän olisi heidän mielestään hyvä noudattaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2015, 19:59:40 ip kirjoittanut Bebe »
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2015, 19:56:48 ip »

Mulla on jo vuosia ollut keskimääräinen hiilarikulutus 100 gramman molemmin puolin/vrk, eikä ole koskaan huomauteltu.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2015, 20:13:44 ip »

Kiitti molemmille; syön mitä syön :) Hiilarit nostaa sokereita :(
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2015, 20:44:56 ip »

Normaalisti joku 60g päivässä, maratontankkauksella enemmän ehkä 200.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2015, 21:17:01 ip »

Mulla näyttää pyörivän tossa 90 kieppeillä. Tänään mennään yli sadan tän jäätelödietin takia. Mehukeitto onneks melko hiilariton.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2015, 16:16:44 ip »

Siis mitä, peeve? Oot jäätelödieetillä? Jota avitat mehukeitolla...?  Kiinnostaisi tietää, mitä oikein touhuat  ;)   Niin ja sori, kun en ole pysytellyt kärryillä kun varmaan olet tästä muissa threadeissa kertonut.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2015, 16:18:20 ip kirjoittanut Bebe »
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2015, 19:16:00 ip »

Siis mitä, peeve? Oot jäätelödieetillä? Jota avitat mehukeitolla...?  Kiinnostaisi tietää, mitä oikein touhuat  ;)   Niin ja sori, kun en ole pysytellyt kärryillä kun varmaan olet tästä muissa threadeissa kertonut.
;D ;D

No mun on viikko sit leikattu leukaluu ja eilen poskiluu. Syöminen on hiukan...haastavaa  ;D
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

muten vain

• Matkailija
« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2015, 09:00:18 ap »

lueskelen joskus palstaa ja silmääni pisti myönteisesti otsikko joten: olen minäkin rajoittanut hiilareita yli viisi vuotta ja saanut painoa alas yli 40 kg. alussa hiilarien määrä 50g/vrk, nykyisin alle 100g/vrk. päivittäinen juuresten, vihannesten, kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttöni ylittää reippaasti kilon. en ole diabeksesta kärsivä(koputtaa puuta) eikä ole mitään lääkitystä. varmasti kuitenkin useat terveysuhkat ovat vähentyneet kilojen karisemisen myötä.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2015, 09:19:03 ap »

No minä en vain oikein pidä mistään "mättöruoasta", eikä painoni kyllä ole pudonnut, mutta siihen vaikuttaa muutkin sairauteni.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Lokakuu 24, 2015, 17:07:33 ip »

Täytyy tunnustaa että lähes 60:n D-vuoden aikana en ole koskaan laskenut hiilareita. Hieman vain arvion noin määrän. Onhan niitä minulle joskus yritetty opettaa mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllä sokereita nostaa myös rasvat ja proteiinit mutta hitaammin ja vähemmän. Jos joskus tulee herkuteltua niin sitten vain pikaa lisää kunhan paino ei nouse. Tuon juuritodetun kilpirauhasen vajaatoiminnan oireena olisi pitänyt olla painon nousu mutta kesällä se kylläkin laski. MUINA KESINÄ EI EDES PYÖRÄILYN MYÖTÄ OLE NÄIN TAPAHTUNUT. Väsymyksestä ja muista oireista lääkäri totesi myös että ei ainakaan oireet minuun sovi. Jos minut pistettäisiin ruokatestiin niin varmaan saisi sapiskaa hiilareiden takia. Pupujussinruokaa rakastan.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2015, 18:39:00 ip »

Täytyy tunnustaa että lähes 60:n D-vuoden aikana en ole koskaan laskenut hiilareita. Hieman vain arvion noin määrän. Onhan niitä minulle joskus yritetty opettaa mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllä sokereita nostaa myös rasvat ja proteiinit mutta hitaammin ja vähemmän. Jos joskus tulee herkuteltua niin sitten vain pikaa lisää kunhan paino ei nouse. Tuon juuritodetun kilpirauhasen vajaatoiminnan oireena olisi pitänyt olla painon nousu mutta kesällä se kylläkin laski. MUINA KESINÄ EI EDES PYÖRÄILYN MYÖTÄ OLE NÄIN TAPAHTUNUT. Väsymyksestä ja muista oireista lääkäri totesi myös että ei ainakaan oireet minuun sovi. Jos minut pistettäisiin ruokatestiin niin varmaan saisi sapiskaa hiilareiden takia. Pupujussinruokaa rakastan.
Ton jälkeen on kyllä pakko kysyä, millä ihmeen ilveen logiikalla pistät raketin?!  :o
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2015, 00:01:16 ap »

Ton jälkeen on kyllä pakko kysyä, millä ihmeen ilveen logiikalla pistät raketin?!  :o

Oon ihmetellyt samaa, kun moni sanoo, ettei laske hiilareita, niin millä perusteella päättää laittaako yhden, 5 vai 10 yksikköä inskaa, kun se määrähän tulee hiilareiden määrästä.
Kirjattu

Toukka

• Jäsen
  • DM1 - 12/2005
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2015, 12:22:14 ip »

En myöskään minä laske hiilareita lukuarvoina.
Mä ainoastaan tarkkailen lautasella olevan "hiilarikasan" (perunamuusi, puuro tms.) kokoa ja sen mukaisesti määrittelen tarvitsemani inskan määrän.
Hobis on ollut kymmenen vuotta jatkuvasti alle 6%:n tason ilman häiritsevää määrää hypoja, joten tuntuu toimivan :) En siis tiedä, mikä on tarvitsemani hiilari/inska-suhde.

Mulla on sellainen mutu, että mikäli "laskee" tarkan lukuarvon hiilareille, voi se tietysti mennä väärin. Jos käyttää tarkkaa hiilari/inska-suhdetta, menee ateriainska sitten vääjäämättömästi väärin. Jättämällä laskematta tarkan lukuarvon hiilareille, on siis yksi potentiaalinen virhe vähemmän inskan tarpeen arvioinnissa.
Tämä siis on vain mutua vailla vähäisintäkään tieteellistä perustaa. Yritänpähän vain hakea selitystä varsin vaivattomalle ja toimivalle keinolle arvioida insuliinitarvetta, joka useinmiten myös osuu oikein. Täysin virheetön ei menetelmäni (kuten ei mikään muukaan) tietenkään ole.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2015, 13:35:22 ip »

Mä ainoastaan tarkkailen lautasella olevan "hiilarikasan" (perunamuusi, puuro tms.) kokoa ja sen mukaisesti määrittelen tarvitsemani inskan määrän.

Mitä tuo on, jos ei hiilareiden laskemista? No voidaan tietty käyttää sanaa määrittely, vaan kysehän on samasta, tarkkailet, minkä verran hiilaria on ruoassa ja pistät inskan sen mukaisesti.
Kirjattu

Linkkejä