Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417074 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Laihduta ja paranet!" Vai miten se oli....  (Luettu 7833 kertaa)

diabetes01

• Vieras
"Laihduta ja paranet!" Vai miten se oli....
« : Lokakuu 02, 2015, 13:07:29 ip »

Oletteko huomanneet, että aina vain, vaikka lääkäriä mediassa haastateltaisiin, puhutaan siitä miten diabetes on ehkäistävissä tai parannettavissa elintapamuutoksilla ja pienelläkin laihduttamisella? Minulla on 1. tyypin diabetes ja se ei kyllä millään maailman laihtumisella parane! (Olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen). Mikä siinä on niin ylivoimaista, että puhuttaisiin sairauksista niiden oikeilla nimillä? On kahta eri diabetesta ja niissä eri hoidot ja syyt sairastumiseen. Ihmiset, joita kumpikaan diabetes ei koske, ei ole itsellä tai lähipiirissä, eivät ymmärrä näitä eroja. Miten monet kerrat olenkaan saanut selittää näitä eroja, kun puolitutut ihmettelevät miten minulla on diabetes, kun olen niin hoikka..... Lääkäreillä olisi vastuu puhua sairauksista niiden oikeilla nimillä, ettei typeriä väärinkäsityksiä tulisi turhaan. Pitäisi aina painottaa kummasta diabeteksesta puhutaan.

Kerran joku sanoikin, että 1.tyyppi on tavallaan se sokeritauti ja 2. tyyppi on rasvatauti  ;)  Noin niin kuin kärjistetysti...
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
Vs: "Laihduta ja paranet!" Vai miten se oli....
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2015, 13:14:29 ip »

Itse asiassa kaikki diabeteksen luokitusyritykset ovat melko keinotekoisia, koska esimerkiksi epämääräisiä "vähän ykköstä, mutta kuitenkin kakkonen"-tapauksia kyllä piisaa  ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2015, 13:44:51 ip »

Niinpä... Mäkin oon paramunit koko aikuisikäni kun laihduttaisin. Kumma kun en parantunut silloinkaan kun meni överiks...
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2015, 15:42:16 ip »

Joo huomattu on. Mä olen ollut pitkään sitä mieltä, että jompikumpi pitäisi nimetä toisella nimellä. Ihan siksi, että ne niin sujuvasti menevät nyt molemmat nimellä "diabetes", varsinkin lehdistössä ja se aiheuttaa hirveän paljon hämmennystä. Jopa terveydenhoidossa menee välillä sekaisin, vaikka kuinka sanoisi että ei kun YKKÖStyypin diabetes, insuliinihoitoinen, lapsena alkanut. Sairautena ovat ihan erilaisia, ainoastaan yksi oire on samanlainen. No okei, myönnetään kakkosessa loppuvaiheessa hoito menee pitkälti samoilla keinoilla eli sokerinmittausta ja insuliinia, mutta siihen on monilla pitkä tie. Perussyy sairauteen on ihan erilainen.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2015, 18:30:59 ip »

Niin ja alkaa myös vanhana 1D samalla kaavalla kuin lapsena .
Ei välttämättä ole pidempää kaavaa .
Mutta siitä ruokavaliosta saa asiasta tietämättömiltä hyviä ohjeita.
Omalla kohdalla tuo liikalihavuus ei ole koskaan vaivannut mutta sillähän ei merkitystä.
Kirjattu

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2015, 19:14:27 ip »

Eikö tuo nyt ole vallan yhdentekevää, mitä ovat tautien nimet ja mitä niistä kirjoitetaan. Niin d:ssä kuin monissa muissakin sairauksissa on yhä enemmän tyyppejä ja alatyyppejä, joten asioita yksinkertaistavat toimittajat tuskin käyttäytymistään muuttavat
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2015, 19:17:31 ip »

Eikö tuo nyt ole vallan yhdentekevää, mitä ovat tautien nimet ja mitä niistä kirjoitetaan. Niin d:ssä kuin monissa muissakin sairauksissa on yhä enemmän tyyppejä ja alatyyppejä, joten asioita yksinkertaistavat toimittajat tuskin käyttäytymistään muuttavat
Sulle ei kai kukaan kerro tasaisin välein, että paranisit kun laihtusit. Anteeksi vain kaikki sairauteni.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2015, 19:52:01 ip »

Ainahan noita toisten puheita on. Itseäni toisten puheet eivät ole koskaan hetkauttaneet sinne eikä tänne. Ei niistä kannata välittää, vaan elää itsellistä elämää.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Lokakuu 02, 2015, 20:10:21 ip »

Toimittajat ovat toimittajia, ei ole enää sitä ammattiylpeyttä siinäkään porukassa kuin ennen, eli eipä ne paljon muustakaan kirjoita kovin luotettavasti. Vaan sitten kun ihmiset lukevat "diabeteksesta", eli hyvin suurella varmuudella sisältö on koskenut ainoastaan 2. tyyppiä ja sillä perusteella tulevat sitten antamaan hyviä neuvoja ja selvitystä mistä mun sairauteni johtuu. No, kai mulla on vähän oikeus olla ärtynyt, kun se sama kaava toistuu koko ajan ja aina vaan enenevässä määrin kun 2. tyyppi yleistyy?

Ennen ei tätä(kään) ongelmaa oikeastaan ollut, oli se sokeritauti, eli se lasten versio ja kaikki mummithan vähän huonosti sokeria sietivät, mutta se oli vaan semmonen vanhuuden heikkous. Kyllähän ne ennenkin ihmisillä sekaisin menivät ja luultiin, että lapsi on sairastunut siksi kun on liikaa karkkia saanut syödä, mutta se ei ollut kovin yleinen puheenaihe josta monella oli halua alkaa haastelemaan. Nyt taas se D2 on muuttunut elintasosairaudeksi ja puhjennut siihen mittakaavaan, että tyyliin joka toisella aikuiseksi asti päässeellä joko on se tai sitten suuri riski aikanaan siihen sairastua. Siitä rummutetaan sitten ihan sitä varten, että tietoisuutta saataisiin lisättyä. Se on tottakai hyvä asia, sinänsä. Paitsi, että se heikentää meidän ykkösten asemaa. Jos puhuttaisiin vaikka nyt sitten rasvataudista, niin kellekään ei tulisi mieleen ulottaa sitä koskemaan sokeritautia, koska nimi ei ole sama.

Tää muuten toimii sitten toisinpäinkin, kakkoset aina välillä lukevat tai kuulevat ykkösiä koskevia juttuja ja ovat niin iloisia kun ovat saaneet selville ettei siihen sittenkään voi vaikuttaa elintavoilla  ;) Ei se varmaan heillekään hyvää tee.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2015, 20:15:12 ip »

Ainahan noita toisten puheita on. Itseäni toisten puheet eivät ole koskaan hetkauttaneet sinne eikä tänne. Ei niistä kannata välittää, vaan elää itsellistä elämää.
Ei se ole meille kaikille niin helppoa, kun ei koskaan kelpaa kelleen ittenään.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2015, 20:21:08 ip »

No ei mua ainakaan muitten puheet pahenna. Disinformaatio ei vain ole hyvä juttu.
Kirjattu

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 02, 2015, 21:39:06 ip »

"Kerran joku sanoikin, että 1.tyyppi on tavallaan se sokeritauti ja 2. tyyppi on rasvatauti  ;)  Noin niin kuin kärjistetysti..."

Niin, että kunniallista on sairastaa ykköstä, mutta kunniatonta sairastaa kakkosta. Tätä kakkosten syyttelyä on esiintynyt näilläkin palstoilla varsin runsaasti tietoisesti unohtaen sairastumiseen johtaneet perinnölliset ym. syyt. Monia varmaan loukkaa moinen yksinkertaistaminen.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Lokakuu 02, 2015, 21:58:19 ip »

Jostain syystä se nyt vain on niin, että kakkosten sairaus reagoi enemmän rasvan ja sokerin määrän vähentämiseen ja liikunnan lisäämiseen, jostain syystä usein eli liki aina myös kropassa on sitä rasvaa enemmän kuin tarpeeksi ja sen vähentäminen kummasti vaikuttaa sairauden tasapainoon. Eli vaikka se nyt niin loukkaavalta kuulostaakin, niin se rasva on se olennainen osa, oli se sitten ongelma geenien takia tai ei, ykkösillä se ongelma on enemmän se sokeri. Ei se missään nimessä pahaa tee ykkösillekään noudattaa terveellistä ruokavaliota, liikkua ja pitää paino hallinnassa, mutta ikinä ykkönen ei pääse insuliineista eroon elintavoilla.

Ja siis rasvatauti olisi kyllä oikeasti tosi leimaava nimi, vaikka sinänsä kuvaava olisikin, vaan onneksi se nyt ei ainoa mahdollinen olisikaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2015, 22:01:33 ip kirjoittanut lobo »
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #13 : Lokakuu 02, 2015, 22:08:00 ip »

Tänään soitin terveyskeskukseen  vuositarkastuksesta. Tuli mainittua Lantuksen kulutus, vaikka ei kyselty. Puhelimessa oli vähän aikaa hiljaista ja sitten "ai mitä". Somen takia tiedän, että kulutus ei ole mitään huippua. Jotkut käyttävät moninkertaisesti enemmän.

Mutta laihtuminen olisi hieno juttu. Kiloja on tullut parin vuoden aikana liian paljon lisää. Ja sehän merkitsee suoraan Lantuksen kulutuksen kasvua.

Etsiskelen tässä niitä positiivisia motivaattoreita.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Lokakuu 02, 2015, 22:08:18 ip »

Nuorena diabeetikkona, kun itse olin tosi hoikassa kunnossa, mun hobis oli 4,7, että oli se kyllä helpompi pitää kuin näillä kiloilla, ettei se ihan merkityksetön asia ole.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä