Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417407 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskauskokemukset eri paikkakunnilla  (Luettu 4299 kertaa)

saaruska83

• Vieras
Raskauskokemukset eri paikkakunnilla
« : Syyskuu 22, 2015, 16:38:42 ip »

Hei!

olen muuttanut Vaasan seudulle kohta vuosi sitten, ja minua on alkanut kiinnostaa miten eri paikkakunnissa/sairaaloissa raskausajan seuranta yms. eroaa toisistaan. Luin jostain täältä, että esim. sensoria ei saa joka paikkakunnalla jopa olenkaan! Millaista muuten henkiläkunta on ollut, teita kuunneltu vai haukuttu, vaikka varmaan jokainen parhaansa yrittää??

Kiinnostuin siksi vähän kysymään aiheesta, kun itse olen synnyttänyt 2 aijempaa lastani 2012 ja 2014 TAYS:ssa, jossa siis myös raskausaikainen hoito oli. Ennen raskautta ei oikeastaan katsottu kuin että hobbis oli alle sen, en enää edes muista,,, 7,7? Silmänpohjissa on paljon muutoksia, niitä on laseroitu ja leikattu, piikitetty ja vasemman tarkannäön alueella on niin sumea kohta että en näe sillä mitään.. Mutta silmäpolilta kukaan ei sanonut ennenkö saisi hankkitua raskaaksi. Suunniteltu sektio oli kummankin kohdalla tosin, silmien kunnon takia, mutta siihenkin tarvittiin ylilääkärin käynti, kun kukaan muu lääkäri ei uskaltanut antaa lupaa sektioon,,,

Täällä Vaasassa kävin itseasiassa tänään diabeteslääkärillä ja kysyin ohimennen mahdollisuutta vielä tulla raskaaksi. Sokerit ei huoleta yhtään, ne on aina olleen raskausaikana 7 pintaan, mutta nyt lääkäri puhui munuaista! Minulla on jo vuosia vähän munuaiset erittäneet valkuaista, syön estolääkettä, mutta olen ne aina lopettanut raskauden ajaksi. Nytkään ei vissiin ole mikään este raskaudelle, mutta riski kuitenkin! Mikä riski? Tampereella ei kertaakaan sanottu munuaista mitään. Tottakai aina pissanäyte otettiin ja satunnaisesti se oli puhdas ja välillä 4 plussalla, mutta siltikään siitä ei ikinä edes kerrottu, mitä sellaisenen 4 plussaa tarkoittaa...

Aloin vaan miettimään, että paljonko on jäänyt asioita ymmärtämättä tai minulle kertomatta, riippuen siitä missä paikkakunnalla asun. Haluaisin myös jos joku vaan on täältä Vaasan seudulta niin kuulla omia kokemuksia raskauspolin toiminnasta ja synnytyskokemuksista.

Anteeksi kirjoitusvirheet, en kerkeä tarkistamaan kun pitäs jo olla ruoka tulella ja kuopuskin huutaa yläkerrassa! :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2015, 16:51:14 ip kirjoittanut saaruska83 »
Kirjattu

Larla

• Intoilija
Vs: Raskauskokemukset eri paikkakunnilla
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2015, 21:28:34 ip »

Raskausajaksi voi raskausmyrkytyksen kautta olla munuaisille rasitus tavallisellakin odottajalla. En tiedä, mikä on tarkasti tausta näissä diabeetikon munuais-raskausjutuissa, mutta muistan jostain kuulleeni, että ennen kiellettiin raskautuminen juurikin munuaisten takia. Jollakin "sokerpalanen, toukkis " voi olla enemmän tietoa, vaikka eivät vanhoja olekaan, mutta lapsia tehneitä kumminkin.

Varmaan paljon on kiinni hoitotasapainosta. Helsingissä raskausajanhoito oli kyllä vähän vitsi. Diabeteshoitaja (myöhemmin hoitajat) oli se joka osasi auttaa, mutta ei multa kyllä koskaan katottu muuta kuin kerran silmät ja hoba kerran kuussa. Lks:ssä soittaa hoitaja sokereista kahden viikon välein ja sensorin saa jokainen halukas raskausajaksi. Vuosikokeet otettiin heti raskauduttua ja silmäkuvat on kahdesti. Hoba kerran kuussa eli täällä ollaan saattaen raskaina.  ;D
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2015, 21:33:55 ip »

Vastaan (sokerpalanen) kun kysytään  ;D

Tampere oli hyvä, Pori ihan...kiva, kun otti yhteyttä ylilääkäriin, jotta raskauden hoiti eri lääkäri kun pitäisi. Gyne oli onneksi tuttu.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Fenix79

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2015, 13:30:55 ip »

Heippa,

diaabetikon raskaushan rasittaa mm. silmiä ja munuaisia, ja varsinkin jos näissä on ollut jo ongelmia, seuranta on tiukkaa. Harvoin taitaa tulla ehdotonta eitä raskaushaaveille, jos tasapaino on mallillaan.
Mulla on silmissä ollut pieniä purkaumia, mutta ei kertaakaan hoidettu millään tavalla. Silti nyt kun kolmatta raskautta haaveilen/suunnittelen, Tyksin sis.tautilääkäri tahtoi että syön verenpainelääkettä positiiviseen testiin asti. Mulla on siis verenpainelääkkeenä ollut Coversyl Novum, jota ei raskauden aikana saa käyttää, mutta juuri silmien ja munuiasten suojelemiseksi lääkäri kehoitti syömään siihen asti että plussaan.
Silmät kuvattiin heti suunnitteluvaiheessa, ja olisi kuvattu nyt heti raskaudena alussa uudelleen, mutta tämänkertainen ilo päättyi siis alkumetreille.
Varmasti on paikkakohtaisia eroja, kun on mielestäni kovasti lääkärikohtaisiakin eroja. Itse siis saanut kaksi lasta Tyksissä v. 2000 ja 2003, nyt siis kolmatta haaveilen, myös Tyksissä hoidossa. Aina kannattaa kysellä lisätietoa lääkäriltä.

Kirjattu

saaruska83

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2015, 16:00:57 ip »

Kiitos jo vastauksista! Viime kerralla, kun kävin diab hoitsulla täällä Vaasassa niin sain ihan oman sensorin! Siis ihan ikiomaksi ja voin nyt sitten lykätä sen nahkaani milloin mieleni tekee. Tampereella joskus sensoroitiin, mutta ei siellä kyllä omaksi sitä saanut!

Muutaman viikon päästä on silmäpolille tarkistusaika taas ja kysyn kyllä heidänkin mielipidettä raskauteen, vaikka en usko että sieltäkään mitään ehdotonta mihinkään suuntaan tulee. Tietenkin se on oma päätös sitten ja kun ei koskaan voi mennä etukäteen sanomaan miten kaikki sujuu jos sujuu.. Ensimmäisen poikani kanssa silmämuutoksia oli, mutta niitä oli jo ennen raskaaksi tulemistakin ja hoidot oli päällä. Toista poikaani odottaessa mitään muutoksia ei ollut ja silmät olivat koko raskauden rauhalliset. Tasapaino on ollut 6-7 luokkaa nyt lähemmäs 4 vuotta, mutta silti silmiin tulee omasta mielestäni muutoksia vähän väliä.. Ehkä se on vain minun kroppani joka niin sitten reagoi, tein mitä hyvänsä. Itsehän en voi muuta kun koittaa pitä tasapainoa hyvänä.

Vähän joutuu puntaroimaan sitäkin onko nyt edes hyvä aika tulla raskaaksi kun pojat tosiaan ovat juuri 3v täyttänyt ja nuorempi 1,5 vuotta. Ei pelkästään nämä "terveydelliset" syyt vaan ihan tämä oma arki ja jaksaminenkin tässä on kyseessä. :) Aika haipakkaa tämä arki on näiden riehu-Reinojen kanssa välillä ja koitan ajatella pahoinvointia ja sitä kamalaa raskausajan väsymystä vielä tähän päälle, niin pitäisikö sitä vaan suosiolla odotella muutama vuosi ennen kuin tämä vauvakuume ottaa taas vallan :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2015, 16:03:23 ip kirjoittanut saaruska83 »
Kirjattu

Linkkejä