Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6859 jäsentä  •  416378 viestiä  •  19889 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hippu, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Flexpen vs. penfill  (Luettu 3658 kertaa)

Tintuzka

• Vieras
Flexpen vs. penfill
« : Syyskuu 12, 2015, 15:19:08 ip »

Millaisia kokemuksia teillä on flexpen ja penfill insuliinikynistä?
Hyviä ja huonoja puolia kaipaisin kummastakin.
Miten luotettavia nuo penfill kynät yleensä on?

Itse olen käyttänyt flexpen kyniä jo 6 vuotta ja nyt olen harkinnut vaihtamista tuohon penfill kynään. Mietin vain että kannattaako vaihtaa?
Vaihtoa olen miettinyt sen vuoksi, että ampullit vie jääkaapissa vähemmän tilaa ja se itse kynä ei olisi niin huomiota herättävä, jos joutuu julkisella paikalla pistämään :)

Ne jotka ovat penfill-kynän kannalla, niin onko joku tietty kynämalli jota suosittelette? Tutkiskelin netistä tuota Novopen 5:sta ja se herätti kyllä mielenkiinnon.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Flexpen vs. penfill
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2015, 15:26:51 ip »

Jos joku pistämistä katsoo niin luultavasti se on toinen dm, joka katsoo lähinnä insuliinimerkkiä, joka näkyy flexin väristä. Flex on kevyempi, ihan yhtä hyvä, ellei tarvi saada annosteltua puolen yksikön välein.

Penfill -kynää ei aina saa haluamaansa, vaan sen joka varastossa on.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2015, 18:20:05 ip »

Hieman OT; Mä oon varmaan kummallinen, mutta mua ei kiinnosta pätkän vertaa katsooko joku ja millä mielellä mun insuliininannostelua. Jos joku on tarpeeksi kiinnostunut ja tulee kysymään, niin olen iloinen :) Muutoin ei ole mun ongelma mitä ajattelevat. Ruiskujen kohdalla ajattelisin varmaan hieman toisin, koska se mieltyy herkästi vähän muun sortin annosteluun kuin lääkkeisiin, mutta kokisin varmaan silloinkin sen niin, ettei minulla ole syytä hävetä.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2015, 20:20:37 ip »

Mä olen käyttänyt flexpenejä vuodesta 2000 lähtien, kun muutin Seinäjoelle ja lääkäri kirjoitti reseptin. Olin ihan innoissani :) Muistan fiiliksen edelleen. Elin nimittäin yhden kynän varassa, johon vaihdoin joka kerta ambullin, kun hoitotaho ei antanut mulle uutta hajonneen tilalle. Kai se mun syy oli, ettei kynä kestänyt kuin 10 vuotta :(  Siitä lähtien olen aina halunnut käyttää flexpenejä siihen asti kun sain pumpun, ei ole ollut huonoja kyniä, vaan toimivia kyniä ja käytön jälkeen roskiin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, MiniMed 640G + Novorapid  sekä muutama muu ylimääräinen tabu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2015, 20:33:11 ip »

Hieman OT; Mä oon varmaan kummallinen, mutta mua ei kiinnosta pätkän vertaa katsooko joku ja millä mielellä mun insuliininannostelua. Jos joku on tarpeeksi kiinnostunut ja tulee kysymään, niin olen iloinen :) Muutoin ei ole mun ongelma mitä ajattelevat. Ruiskujen kohdalla ajattelisin varmaan hieman toisin, koska se mieltyy herkästi vähän muun sortin annosteluun kuin lääkkeisiin, mutta kokisin varmaan silloinkin sen niin, ettei minulla ole syytä hävetä.
Et ole ainoa jota ei paljon muut puristele. Kerran olin Treen rautatieaseman veskissä ja pistin niin joku mummeli alkoi kiljua narkomaanista ja juoksi ulos. Minä keräsin tavarat ja naureskelin ja lähdin kaikessa rauhassa pois :)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2015, 09:45:41 ap »

Itse tykkään penfill mallista kun ne tuntuu paremmilta käytössä ja se että kun olen pumppu hoidossa niin käy sitten kuljetuksen kannalta paremmin ja jos tarvitsee vara järjestelmää niin voi heti siirtyä siihen, flexpen on minusta epä luotettava kun minulle on käynnyt monesti ettei pelannut.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Tintuzka

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2015, 22:12:22 ip »

Noniin, arvasinkin jo nämä vastaukset etukäteen.  ;)

En kylläkään kysynyt, että ketä kiinnostaa tai kuka välittää siitä että katsooko joku pistämistä vai ei. Vaan kysyin mielipiteitä ja kokemuksia flexpenin ja penfillin käytöstä / eroista.

Mutta kiitos kuitenkin kaikille vastauksista.  :)
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2015, 22:45:44 ip »

Siks mä pistinkin OT:n siihen, Off Topic  :P Mulla ei pumpun käyttäjänä valitettavasti ole oikein sulle hyödyllistä sanottavaa. Ampullit on toki kätevämpiä mulle, mutta syystä jota ei suoraan voi soveltaa tähän. Totta on, että nuo kestokynät on tyylikkäämpiä kuin esitäytetyt, ainakin Novorapidin flexpenit on sairaan rumia, mutta toisaalta en usko sillä olevan merkittävää vaikutusta huomionherättävyyteen. Sitä pistämistähän ne ihmiset kavahtaa, ei kynää.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

jester

• Veteraani
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2015, 04:06:58 ap »

ei niilla  mitaan eroa ole . mutta kynan panokset  tarvitsee vahemman tilaa  jakaapissa.         kuin kokonaiset  kynat
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2015, 08:13:08 ap »

Minulla käytössä juuri nyt molemmat:  perusinsuliinille kertakäyttökynä (Sanofi, Solostar) koska insuliililaadulleni ei ole tätä nykyä muita vaihtoehtoja (joskus ennen käytin siinäkin täytettävää kynää.)   Pikassa olen käyttänyt nyt kuukauden verran kertiskynän sijaan Lillyn täytettävää juniorikynää, koska siinä on mahdollisuus puolen ysikön säätöön.

Alkuun täytettävä tuntui käteen kömpelön isolta, nyt käsi on tottunut molempiin eikä hiuksehieno koko+painoero haittaa mitään.  Täytettävä on kaunis, tuntuu luotettavalta ja "vakuuttavalta" omalle mielelle ( ;)) , mutta kyse on vain tuntemuksesta sillä molemmat vaihtoehdot toimivat minusta aivan yhtä hyvin.

Tuo kertakäyttökynien isompi tilantarve jääkaapissa on totta,  mutta itse kun käytän suht niukasti insuliinia niin sillä asialla ei ole merkitystä.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2015, 10:15:00 ap »

Ne jotka ovat penfill-kynän kannalla, niin onko joku tietty kynämalli jota suosittelette? Tutkiskelin netistä tuota Novopen 5:sta ja se herätti kyllä mielenkiinnon.

Kyllä tuo Novopen 5 varmaan aivan kunnollinen kynä on, mutta...

Novopen 5:llä insuliiniannoksen jakoväli on yksi (1) yksikkö, kun taas
Novopen Echo:lla jakoväli on puoli (0,5) yksikköä.
Olen itse käyttänyt Echo-kynää jo vuosikaudet, enkä ole milloinkaan havainnut siinä mitään toimintahäiriöitä. Lisäksi tuo puolen yksikön jakoväli on minulle usein merkitävä etu, koska insuliiniannokseni ovat useimmiten pienenpuoleisia (jotakin sellaista kuin kolme yksikköä...)   ;)

Hieman juttua NovoPen 5:stä
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2015, 10:25:09 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

deezer

• Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2019, 22:41:31 ip »

Enpä tiedä onko tämä kuvittelua, mutta väittäisin että NovoPen 5-kynäni ei mäntä ei todellakaan liikkunut niin paljoa kuin 12 yksiköllä pitäisi. Kun pistoksen jälkeen ruiskautin saman verran pesualtaaseen vertailun vuoksi oli liike nähdäkseni ihan erilainen. Tämmöistä on mielestäni ilmennyt aiemminkin. Niinpä:

Kuinka luotettavia nuo Novon Echo- ja 5-kynät oikeastaan ovat? Entä kuinka pitkä niiden käyttöikä oikein on, mikäköhän on valmistajan kanta tässä asiassa? Kai niiden mekanismeihin jotakin klappia syntyy vuosien saatossa? Kynieni patruunanpitimet on vaihdettu uusiin Novon takaisinvetokampanjan myötä, joten niiden viallisuudesta ei tässä ongelmassa ole kyse.

Pitäisiköhän siirtyä kertakäyttökyniin... Ainaskaan "oikeiden" ruiskujen ja neulojen kanssa en ala pelaamaan ettei joudu polliisin suojiin säilöön... heh.
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Helmikuu 02, 2019, 16:16:04 ip »

Mulla on ollut  samat novon juniorit käytössä ainakin 15 vuotta. Pikaisnkan kynästä on maalit kuoriutuneet aikoja sitten pois, joten nyt se on hopean harmaa. En ole tieteellistä tutkimusta tehnyt tarkkuudesta, mutta uskoisin sen edelleen olevan riittävän tarkka.
Kirjattu

Linkkejä