Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6899 jäsentä  •  416929 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Ailurus fulgens, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Maitoallergia  (Luettu 25443 kertaa)

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: Maitoallergia
« Vastaus #15 : Syyskuu 30, 2015, 10:51:34 ap »

Syön maitotuotteista vain S marketin Rainbow kermarahkaa marjojen kanssa, useimmiten mustikkaa. Hyvää ja täyttävää on, enkä usko runsaan rasvan marjojen kera olevan epäterveellistä :-X :-X
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Lokakuu 01, 2015, 11:26:06 ap »

Lapsille toi tehdään muuten niin päin, että laktoositonta ensin se 2 vko, koska suolen suututtua on turha yrittää enää tujumpaa.

Mulla ei ollut ketään kertomassa, miten päin näitä kokeilla :)

Nyt oon siis vielä viikon maidottomalla ja sitten kokeilen mitä ruoansulatus sanoo laktoosittomista. Jos tykkää kyttyrää, niin sit taas kaikki pois ja sitten aattelin kokeilla noita vuohenmaito ja lampaanmaitojuustoja seuraavaksi. Pitäis varmaan lähteä johonkin reissuun, jotta voisi kokeilla, miten muunmaalaiset maitotuotteet toimivat, kun olen lukenut, että joillekin sopii. 

Kyllähän tää aika rankkaa on ja vie aikaa nämä ihmiskokeet.
Tarvitset pidemmän tauon. Kun jotain ruoka-ainetta kokeillaan sopivuuden vuoksi, kierto on 3-4*v.
Erittäin allergisilla lapsilla käy joskus käsittelemätön vuohenmaito suoraan tilalta. Nytkin ryhmässäni on sellainen pimatsu :)

3-4 viikkoa? Ei kai sentään vuotta. Tässä on vaan vähän kärsimätön olo, kun haluaisi asioiden jo selviävän. Nyt viikko ilman maitotuotteita ja taas on olo kuin normaalilla ihmisellä :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2015, 14:56:21 ip »

Valitan. Vuotta. Eli korkeintaan kolmen kk puhtaan välin jälkeen kokeillaan uusiks.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Lokakuu 29, 2015, 08:58:43 ap »

Olen nyt kuitenkin tehnyt näitä testejäni oman fiiliksen mukaan ja vähän nopeammalla intervallilla kuin mitä aiemmin tässä ketjussa on mainittu.

Siirryin muutama viikko sitten täyslaktoosittomalle. Eli en hyväksynyt mukaan vähälaktoosittomia, ainoastaan täysin laktoositon kelpaa. Ja sehän on toiminut oikein kivasti. Verensokerit pääosin kunnossa, olo oikein hyvä. Vähän on nyt viimeisen viikon aikana ollut sellainen olo, että onkohan taas suoliston toiminta vähän hitaanpuoleista. Mutta ei mitenkään pahasti. Eilen söin tennistunnin jälkeen vielä iltapalan kympiltä ja tänään aamulla sokerit olivat korkealla.

Mutta tällä menen toistaiseksi. Näyttää olevan tämä vain testauksesta kiinni, että löytää sen, mikä itselle toimii. Ajattelin vielä, että jos vähentäisi maitotuotteita niin, että jogurteissa siirtyisi noihin kaura ja soijapuolen tuotteisiin ja sitten pitäisi juustot ja muut laktoosittomina. Ihottumakin on ok, tosin ei näytä tässä laktoosittoman aikana paranevan, joten senkin takia mietin, että jos vähentäisin vielä maitoja. Mikäs tässä nyt on kokeillessa asioita, kun olotila on hyvä ja jaksaakin. Silloin kun oli huono olo kaikinpuolin, niin ei oikein olisi jaksanut tätäkään.

Kolmen viikon kuluttua on ohutsuolen magneettikuvaus ja sen jälkeen sitten lääkärin soittoaika. Itse epäilen, että sieltä ei mitään löydy mutta että jotain saattaisi laktoosikokeessa olla.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Lokakuu 29, 2015, 09:08:29 ap »

Koitappa iholle vehnätöntä.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Lokakuu 29, 2015, 10:48:42 ap »

Hyvä ellinoora että olet löytänyt helpotusta  :)
Mullakin aikoinaan otettiin kaikenlaisia kokeita  .Laktoosi oli saanut kovan hiivatulehduksen aikaan muuta ei löytynyt .
Niinpä olen pyrkinyt olemaan täysin laktoosittomassa  joskus jossakin kylässä syön mitä tarjotaan kyllä sen sitten tietää mitä tuli tehtyä  :o
Nyt on menossa lääke jossa laktoosia otan sen illalla tulee siitäkin vähän vaivoja mutta en halua vaihtaa .
Apteekista saa kyllä maitosokerin hajoittavia lääkkeitä (en ole käyttänyt)
Joskus iho ongelmat voi olla myös ihokeliakia.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Lokakuu 29, 2015, 11:11:36 ap »

Ja yksi kokeilu kerrallaan. Muuten ei tiedä mistä mikin oire johtuu tai ei johdu.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Lokakuu 29, 2015, 11:43:46 ap »

Ja yksi kokeilu kerrallaan. Muuten ei tiedä mistä mikin oire johtuu tai ei johdu.
Olin kertonut sen jo aiemmin.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Lokakuu 29, 2015, 12:16:43 ip »

Juuh. Testaan tämän maitoasian nyt. Ja sitten myöhemmin muuta, jos tarpeen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #24 : Marraskuu 02, 2015, 15:16:28 ip »

Ja kun yhdestä ongelmasta saa vähän kiinni, niin toisaalla taas tulee sitten jotain.

Lauantaina sain hirvittävän vatsakipukohtauksen. Se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ylävatsaan sattui, niin että itkin. Ja minä kohtuu hyvin siedän kipua. Aivan infernaalista. Soitin kaverille (ja kuulostin varmaan tosi kivalta, kun oli vaikeaa puhua), että voiko lähteä viemään päivystykseen. Kaveri sanoi lähtevänsä tulemaan (mies oli tietekin reissussa, kuten myös silloin kun jouduin sairaalaan :))

Puoli tuntia, 40 minuuttia kestettyään se loppui. Aivan yhtä äkkiä kuin tulikin. Soitin kaverille, että jos ei nyt sittenkään mennä. Kävin just työpaikkalääkärissä ja epäilee sappikiviä. Myöhemmin tällä viikolla tutkitaan lisää.

Alkaa nyt vähän masentamaan nämä vatsaongelmat  :(
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 02, 2015, 17:17:44 ip »

Sappikivi tiehyessä.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Marraskuu 05, 2015, 15:53:03 ip »

Sappikivi tiehyessä.

Tämä myös lääkärin analyysi. Nyt sitten menossa myös ylävatsan ultraan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Marraskuu 10, 2015, 10:45:03 ap »

Kuulemma yksi kivikasa koko sappirakko. Tänään kuulemaan, mitä lääkäri sanoo.

Kaveri lohdutti, että ainakin kerrankin mulla on ongelma, johon tiedetään syy. Onhan se näinkin mutta kyllä tää niin tökkii.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #28 : Marraskuu 14, 2015, 07:40:23 ap »

Sappi-ihanuus jatkuu, nyt ulkomailla. Heräsin kipuun puoli neljältä yöllä ja nyt jo valvonut kolme tuntia sen kanssa.  On tää niin hienoa...
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Joulukuu 02, 2015, 13:17:10 ip »

Nyt on tutkittu ja hutkittu. Ei laktoosi-intoleranssia. Ei loisia. Ei suolistossa mitään sen kummempaa vikaa. Vatsa ilmeisesti jokseenkin hidas. Lääkäri totesi, että maidon kanssa moni taistelee ja ei oikeastaan voi mitään muuta kuin pikkuhiljaa kokeilla, mikä sopii ja mikä ei. Kun ei ole mitään, mitä voisi testata. Parhaiten ihmisille kuulemma sopivat hapanmaitotuotteet. Testaaminenkin on hankalaa, kun mulla tuntuu kuin oireet kasautuisivat pikkuhiljaa, jopa viikkojen aikana.

Lopetin kuitenkin jogurttien syönnin - tai vaihdoin ne soijaan ja kauraan. Ajattelin, että jos nyt edes juustoa saa viipaleen silloin tällöin, niin se riittää. Sille kun ei ole kelvollisia korvikkeita. Ja joskus jotain muuta, laktoosittomat näyttävät toimivan paremmin. Selvisi myös, että Brunbergin suukot ovat maidottomia, joten niitä ajattelin kyllä hankkia varastoon :P.

Olivat huomanneet sappirakonkin tilanteen ja lähtee lähete kirurgin puolelle. Saa nähdä, mitä siitä seuraa. Siihen asti vältellään sipulia ja omenaa, rasvaisia ruokia ja melkein puolta kaikista ruoka-aineista. En ole vaan jaksanut kunnolla vielä siihen aiheeseen perehtyä. Odottavat varmaan, että menen päivystykseen silmät keltaisina, ennenkuin mitään tapahtuu ;D. Mulla on ollut nyt useasti sellaista jatkuvaa, päivänkin kestävää kipuilua. Mutta onneksi ei sellaista megakohtausta kuin mitä lokakuun lopulla.

Toisaalta jos tässä viimeistä neljää vuotta ajattelee, niin en ihmettele, että kaiken sen stressin ja henkilökohtaisien vaikeuksien keskellä sisuskalut menee sekaisin. Nyt on viimeinenkin lusikallinen siitä sopasta otettu, ja toivottavasti tulevaisuudessa on minulle jotain parempaa luvassa.

Kirjattu
D1 vuodesta 1992

Linkkejä