Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ärsyttävä diabetes liikunnassa  (Luettu 28314 kertaa)

diabetes01

• Vieras
Ärsyttävä diabetes liikunnassa
« : Syyskuu 03, 2015, 09:48:37 ap »

Olen lähdössä lenkille lähimaastoon. Täytän juomapullon mehulla, yritän saada energiapatukan mahtumaan kännykän lisäksi käsivarsikoteloon, tarkistan että kännykässä on varmasti akku täynnä ja mittaan vielä kerran verensokerin, että oliko se nyt nousussa vai laskussa. Päivän mittaan olen jo tankannut itseäni, että verensokeri on ainakin 15 lenkille lähtiessä. Ja käyn vielä vessassa, koska korkea verensokeri pissattaa. Ja eikun menoksi! Kaverini (ei diabetikko) vetää lenkkivaatteet päälle ja painuu ulos. Olenko kateellinen? Varmasti  ;D

Ja joskus kaiken tämän tohinan jälkeen, joudun palaamaan kotiin aiemmin kun olisin halunnut, koska mehut on juotu ja patukat syöty ja silti verensokeri on liian matalalla. Näin tapahtuu etenkin lämpimällä ilmalla. Ja toisinaan verensokeri on korkealla kotiin palatessa, vaikka en olisi mehua juonut ollenkaan.
Diabetes on tosiaan vähän kuin vanhassa Forest Gump elokuvassa sanottiin: "Elämä on kuin suklaarasia, koskaan ei tiedä mitä saa".
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: Ärsyttävä diabetes liikunnassa
« Vastaus #1 : Syyskuu 03, 2015, 10:18:16 ap »

Tollastahan se on itelläkin aina ollut. Viimesen vuoden aikana on tosin juoksut jääneet, kun on elämäntilanne hiukka vaikea.
Onneksi on sentään tullut noita Sbibeltin hyviä juoksuvöitä sun muita systeemejä, että siripirien ym.kanniskelu sujuu juostessa jotenkuten. Puhelinta ei itsellä ole (juoksu) lenkeillä mukana, vaikka järkevää se olisi. Pyöräillessä tai muussa vastaavassa luuri toki on aina mukana.
Kirjattu

maiqu

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2015, 11:25:58 ap »

Ärsyttävää on juu >:(

Onko mitään hyvää vinkkiä jostain kotelosta/vyöstä/systeemistä johon saisi mahtumaan pumpun, puhelimen, pakolliset eväät, avaimet ym tavaran jota on pakko raahata mukana lenkillä. Puhelinta en uskalla jättää pois, kun kerran sokerit vaan romahti vaikka olin tankannut ja pumpussa vähennykset. Huomasin laskun ajoissa sensorikäyrästä ja söin varmaan puolipötköä siripiriä (kaikki jotka oli mukana). Silti sokeri vaan laski ja olin sen verran kaukana kotoa että edes kävellen en olisi kotiin päässyt. Piti soittaa mies hakemaan autolla...
Kirjattu

maiqu

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2015, 11:28:06 ap »

Niin tuollainen Sbibeltin kaltainen minulla onkin, mutta ei sinne mahdu kuin puolet tarvittavasta omaisuudesta. Joku isompi täytyisi olla.
Kirjattu

Miika

• Intoilija
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2015, 12:34:04 ip »

Pumppu menee pumpunkylkeen kiinnitettävällä klipsillä siihen spibeltin kylkeen kiinni.
Kännykkä spibelttiin jonkin "Olen diabeetikko" lapun ja esim. 5€ setelin kera. Lisäksi tyhjentyneeseen leipäpussiin (reissumiespussi sopivan kokoinen) sullottuja sokeripaloja. Niissä on hiilaria mukavan reilusti, eli 100%.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

tuomo62

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2015, 17:30:47 ip »

Moi !     noinhan se menee. Isot valmistelut ja varaukset terveeseen verrattuna. Ikinä ei voi lähteä kävelylle tosta vaan.Kesällä just, kun ei ole vaatetta ees missä on taskuja. Mulla on pieni reppu tai vyölaukun tapainen mihin saa tarvikkeita...
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2015, 21:35:54 ip »

Mulla on kans Aina puhelin mukana. En halua kuolla hypoon metässä. Tai mitä jos käärme puree? Tai koipi katkeaa?

Tänään kävin tunnin lenkin. Mukana oli:
Puhelin (urheilurintsikoissa ihoa vasten, suunnilleen vasemman
rinnan ja solisluun välissä)
Inskapumppu (treenihousujen pepun päällä olevassa vetoketjutaskussa)
Inhalaattori (urheiluliiveissä tissien välissä)
Minigrip-pussissa 50g hienoa sokeria ([ei ollu muuta] liiveissä tissien välissä [nessuun käärittynä])
Nenäliinoja (samassa kohti kuin puhelin, mutta oikealla puolen)

Kun mittaan sokerit tarpeeksi monta kertaa ennen lähtöä, ja laitan sykemittarin, niin uskallan jo lähteä ilman sokerimittaria. 8) Näen verensokerin laskun sykemittarista. Syke nousee 20-30bpm, eikä laske, ennen kuin sokerit on taas noussut.

Tuo että uskallan lähteä ilman mittaria, oli ratkaiseva tekijä. Siinä tuli stoppi vastaan tavaran kantamisessa ja pakkaamisessa. Sai aina puolituntia viritellä kaikkia systeemejä että sai kaikki roinat mukaan. Nyt mulla on kolme tavaraa vähemmän mukana, kun ei mittaria, liuskapurkkia, eikä sormen reijitintä!
Yli tunnin lenkkiä en ole vielä kertaakaan käynyt ilman mittaria. Sieneen/marjaan otan aina mittarin mukaan.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 03, 2015, 21:39:19 ip »

Mullei oo juur koskaan ollu mitään muuta kun hunajaa mukana. Ees sillon aktiiviaikoina. Tosin en pistäny ennen harkkoja tai kisoja.
Kirjattu

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #8 : Syyskuu 09, 2015, 23:19:04 ip »

Mulla on kyllä helppoa. Aamulla voi pyöräillä töihin 20km mittaamatta ja syömättä mitään.

Yleisesti voin tunnin lenkin juosta milloin vain.

Ylensä lenkin jälkeen sokerit on 4.x -arvoissa. 

Jos lenkit on pitkiä jätetään ateriainsuliini pois.

Puhelinta en kuskaa, haluun juosta rauhassa.

Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 09, 2015, 23:38:35 ip »

No niin kuulostaa olevan helppoa!! :D

Mä kävin tänään salilla. Sokerit 18. Ajattelin että kyllä ne siitä laskee ja pistin 5ky korjausinskaa. No ei laskenu. Syke sarjojen aikana jopa 196 ja meinas taju lähteä ja yrjö tulla. Viimisen liikkeen jätin kokonaan tekemättä ja toiseksi viimeisestä sain tehtyä kaks vajaata sarjaa, kun oli pakko lopettaa.
PERKUNAS!!
(se on liettuaa ja tarkoittaa ukkosta)
Kirjattu

Miika

• Intoilija
« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2015, 07:00:35 ap »

Jopa lyhytaikainen korkean sykkeen piikki laittaa sokerit hurjaan nousuun. Mielestäni kestävyyslajit on tässä mielessä helpompia kun sykkeen voi pitää kohtuullisena ja kulutusta on koko ajan ja suht kauan (jos ja kun sokerit nousee/maksa päästää kasan sokeria pihalle niin ne myös kulutetaan pois)
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2015, 21:46:42 ip »

Silloin muinoin kun juoksua harrastin oli mukana vain sokeria ja kotiavaimet. Kännyköitä ei silloin vielä ollut ainakaan minulla. Kun nyt lähden niin mukana on sama "pikkuvarustus" sekä salille että pyöräilemään. Erittäin harvoin mukana on mittari. Rypälesokeria on aina ja ehkä jokin patukka ja trippiä. Pyörällä kun menen niin mukana on myös rahaa taksia varten sillä lasia pyöräteiltä löytyy. Onneksi ovat enemmän siirtyneet tölkkeihin. Pieneen reppuuni mahtuu paljon tavaraa ja se kulkee mukavasti pyörän etukorissa. Salireppu on iso ja sen kuljetan aina korissa pyörän takana.
Tosiaan matkan jälkeen voin joskus herkutella kuten tänäänkin. Jäätelö oli hyvää ja vähän myöhemmin sokrut oli 8.1. Mielestäni minulla ei liikunnassa ole koskaan ollut pahoja ongelmia D:n vuoksi. Ilmeisesti elimistöni on niin tottunut ja rutinoutunut liikkumiseen jo lapsesta asti.Autoakaan en ole koskaan omistanut vaikka kortti on ollut vuosikymmeniä.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Syyskuu 11, 2015, 19:01:31 ip »

Mielestäni minulla ei liikunnassa ole koskaan ollut pahoja ongelmia D:n vuoksi. Ilmeisesti elimistöni on niin tottunut ja rutinoutunut liikkumiseen jo lapsesta asti.
No sillä ei taida olla mitään tekemistä sen kanssa. Diabeteksesi taitaa olla vakaa liikkeissään.
Kyllä mulla ainakin se Diabetes on se ongelma, Ei liikunta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Syyskuu 11, 2015, 23:17:33 ip »

Väitän, että deen ja liikunnan yhdistäminen onnistuu miehiltä keskimäärin helpommin ku naisilta (tästä tietty kaikki miehet eri mieltä ja naiset samaa mieltä), kun ei ole pakassa lisäsekoittamassa hormonihommeleita yms. Jos ois noin helppoo ku joillain, niin en osaa edes kuvitella, menis varmasn elämä liian helpoksi  ;D
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Syyskuu 12, 2015, 08:46:50 ap »

Väitän, että deen ja liikunnan yhdistäminen onnistuu miehiltä keskimäärin helpommin ku naisilta (tästä tietty kaikki miehet eri mieltä ja naiset samaa mieltä), kun ei ole pakassa lisäsekoittamassa hormonihommeleita yms. Jos ois noin helppoo ku joillain, niin en osaa edes kuvitella, menis varmasn elämä liian helpoksi  ;D

Vieläkö minullakin on hormoneista kiinni  ;)
Niin olenhan kyllä nainen vieläkin  :o
Olen aina luullut että mulla muuten vaan  :o ;D
Kirjattu

Linkkejä