Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418361 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: insuliinikynän loppuun käyttäminen  (Luettu 19951 kertaa)

sokerpalanen

• Vieras
Vs: insuliinikynän loppuun käyttäminen
« Vastaus #30 : Elokuu 31, 2015, 07:29:19 ap »

Mistä niitä ruiskuja saa ja millaisia ne ovat?

Minä olen pyrkinyt käyttämään kertakäyttöiset insuliinikynät (Lantus SoloStar) loppuun asti. Mutta en tykkää siitä, että pöydällä on 3 kynää, joissa noin 20 yksikköä ja sitten vaihdan samaa neulaa jokaiseen. Nykyiset neulat eivät enää toisella kerralla tahdo mennä helposti ihon läpi.

Tuntuu irvokkaalta ja siltä, että jossain vaiheessa siitä kohtaa nahka todennäköisesti tulee niin kovaksi ja paksuksi, ettei voi pistää.

Siispä kysymys ruiskusta.

Samasta jakelusta kun muutkin tarvikkeet. Mutta kysy nyt niistä neuloista, jos oot saanu jonkun viallisen erän.

Mut oot näemmä ainoa, jota riipoo sama kun mua. Tai ees saman suuntainen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2015, 07:36:38 ap kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Elokuu 31, 2015, 08:06:36 ap »

Kyllä mekin yritämme käyttää inskat loppuun... En vaan ole ehtinyt enkä jaksanut osallistua tähänkään keskusteluun...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Elokuu 31, 2015, 08:12:21 ap »

Sokerpalanen, mä vedän kynäampullin tyhjäksi viimeistä pisaraa myöten kun täytän pumpun ampullia.  ;) Tosin teen täytön yhdestä kynäampullista kaksi kertaa. Näin inska ei mene lämpöisillä keleillä tehottomaksi pumppuampullissa joka on lähellä kroppaa.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #33 : Elokuu 31, 2015, 09:35:39 ap »

Mun mielestä on tärkeetä puhtaat, terävät neulat ihon takia. Inskat mulla on pimeessä huoneenlämpöä viileämmässä muttei jääkaapissa (paitsi avaamattomat tietty).

Pumppailijoilla se on ymmärrettävää, että niitä inskoja siirrellään.

Mut mä oon mä, ja joka ei mua jaksa, olkoon lukematta. Harkitsin kyllä jo profiilin poistoa kun aina toimin väärin.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Elokuu 31, 2015, 09:39:35 ap »

Monipistoshoidolla olevien on kyllä hankala mitään suuria säästöjä saada aikaan. Pumppailijoilla on säästöpotentiaalia hurjasti kun noita letkusettien hintoja katsoin. En ihmettele, että pumppuvalmistaja käskee setin (17€) vaihtamaan tämän tästä vaikka pelkkä kanyylinvaihto (7€)riittäisi.

Hyvä hoito on tosiaan paras säästö mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää niiden tarvikkeiden ja lääkkeiden kanssa.

Tämän pumppumerkin (Veo) kanssa on harmittanut juuri tuo, ettei pelkkiä kanyyleja saa erikseen, kuten sai edellisellä (Accu-Chek).
Olenkin keräillyt noita turhia letkija isoon laatikkoon ja suunnittelen kutovani niistä joskus jonkun taidetekstiilin, josta saan "suuret rahat",  kun myyn sen pumpun maahantuojalle! :D

Muoks.
Mulla toi nuukuus = varakynä-ampullin kierrättäminen pumppuun säästää noin 13-17 täyden, käyttämättömän ja hygieenisen kynäampullinen heittämisen roskiin vuodessa. Minä teen niin, mutta en odota, että muiden pitäisi.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #35 : Elokuu 31, 2015, 09:51:46 ap »

"Mulla toi nuukuus = varakynä-ampullin kierrättäminen pumppuun säästää noin 13-17 täyden, käyttämättömän ja hygieenisen kynäampullinen heittämisen roskiin vuodessa. Minä teen niin, mutta en odota, että muiden pitäisi."

En ole laskenut, mutta aiemmin kun oli isot inska-annokset niin varmaan tuplaten tuo määrä sitten. Eli ainakin 6 ltk*130€, ja jos sata tyyppiä tekee niin niin se ois 78 000€ ja meit on joku 30000 niin 23 400 000 € vuodessa roskiin. Mut se on se mun näkemä vaiva. Eli realistinen arvio on puolet tosta. No on se 11 700 000 € kummiski paljon rahaa kaatiksella.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2015, 10:10:06 ap kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #36 : Elokuu 31, 2015, 10:11:39 ap »

OT:

" :) keräillyt noita turhia letkija isoon laatikkoon ja suunnittelen kutovani niistä joskus jonkun taidetekstiilin, josta saan "suuret rahat",  kun myyn sen pumpun maahantuojalle! :D

Näin yhdessä harjoittelussani kun kalaverkoista tuli taidetekstiili mökille. Waude et oli hieno!"
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #37 : Elokuu 31, 2015, 11:46:45 ap »

Tuon varakynäampullijutun mä ymmärrän kyllä ihan täysin. Siinähän on ihan oikeasti järkeä! Mutta 300 yksikköä (per ampulli) onkin "pikkuisen" eri juttu kuin 10-15. Tästä syystä mulla on ajoittain pelkästään kynäampulleja kaapissa, niistä kun voi täyttää pumppunsa säiliön ja ne toimivat samalla varajärjestelmänä kun tallessa on toimivat vaihdettavalla säiliöllä toimivat kynät. Pysyy varajärjestelmäkin jatkuvasti tuoreena eikä tartte erikseen muistaa asiaa. Lantus nyt menee valitettavasti roskiin kun sille ei ole käyttöä.

Meillä on kanssa koitettu väsätä jos jonkinlaista noista letkuista yms. roskasta mitä tulee jatkuvalla syötöllä, mutta eivät ole helpoimmasta päästä työstettäviä Pitkistä letkuistakin saa tehtyä kyllä yhtä ja toista, mutta hapertuvat ja harmaantuvat nopeasti auringonvalossa. Toisaalta käyttäjän vastuulla on lähinnä se, että käyttää romunsa järkevästi. Enemmän se firman vastuulla on kehittää sellaiset välineet, että hukkaa tulee mahdollisimman vähän. Voisivat tosiaan Veon Mio-setteihinkin kehittää erikseen tilattavia pelkkiä kanyylejä.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #38 : Elokuu 31, 2015, 11:52:44 ap »

10 kynän "vain" 15 IU on pikkuampulli. Mutta antaa olla.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #39 : Elokuu 31, 2015, 12:50:57 ip »

Helsingin tarvikejakelusta sanoivat juuri, että kertakäyttökyniin ei saa ruiskua. Ja ampullikynä pitää anoa lääkärin lähetteenä.

Onko olemassa kriteeriä siirtymisestä kertakäyttökynistä ampullikyniin?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Elokuu 31, 2015, 14:01:47 ip »

Ekologinen näkökulma? Haluttomuus täyttää maapalloa muoviroskalla?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Miika

• Intoilija
« Vastaus #41 : Elokuu 31, 2015, 14:11:54 ip »

Monipistoshoidolla olevien on kyllä hankala mitään suuria säästöjä saada aikaan. Pumppailijoilla on säästöpotentiaalia hurjasti kun noita letkusettien hintoja katsoin. En ihmettele, että pumppuvalmistaja käskee setin (17€) vaihtamaan tämän tästä vaikka pelkkä kanyylinvaihto (7€)riittäisi.

Hyvä hoito on tosiaan paras säästö mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää niiden tarvikkeiden ja lääkkeiden kanssa.

Tämän pumppumerkin (Veo) kanssa on harmittanut juuri tuo, ettei pelkkiä kanyyleja saa erikseen, kuten sai edellisellä (Accu-Chek).
Olenkin keräillyt noita turhia letkija isoon laatikkoon ja suunnittelen kutovani niistä joskus jonkun taidetekstiilin, josta saan "suuret rahat",  kun myyn sen pumpun maahantuojalle! :D

Muoks.
Mulla toi nuukuus = varakynä-ampullin kierrättäminen pumppuun säästää noin 13-17 täyden, käyttämättömän ja hygieenisen kynäampullinen heittämisen roskiin vuodessa. Minä teen niin, mutta en odota, että muiden pitäisi.

Mitä kummaa?
VEO minullakin on ja kyllähän siinä on itsellänikin käytössä setti MMT381: jossa letku ja kanyyli ja toinen laatikko jota välinejakelusta haen on tuo MMT-369, jossa pelkkä kanyyli.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Elokuu 31, 2015, 15:07:17 ip »

Helsingin tarvikejakelusta sanoivat juuri, että kertakäyttökyniin ei saa ruiskua. Ja ampullikynä pitää anoa lääkärin lähetteenä.

Pari huomiota:

1) Jos haluat, niin voit ostaa ampullikynän itse. Esim. NovoPen Echon saa (apteekista) noin 95 eurolla. Etkä tarvitse siihen (Suomessa) mitään lääkärin lähetettä.

2) Yllättävää kyllä, päinvastaiseen siirymiseen voi (tiettyjen insuliinikynien tapauksessa) olla, nimittäin laatu  :o

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #43 : Elokuu 31, 2015, 15:28:58 ip »

1) Jos haluat, niin voit ostaa ampullikynän itse. Esim. NovoPen Echon saa (apteekista) noin 95 eurolla. Etkä tarvitse siihen (Suomessa) mitään lääkärin lähetettä.

Ei kai ne apteekissa voi vaihtaa insuliinia noin vain kertakäyttökynistä ampulleihin?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Elokuu 31, 2015, 16:41:08 ip »

...

...

Mitä kummaa?
VEO minullakin on ja kyllähän siinä on itsellänikin käytössä setti MMT381: jossa letku ja kanyyli ja toinen laatikko jota välinejakelusta haen on tuo MMT-369, jossa pelkkä kanyyli.

Teflonisissa pystykanyyleissa ei ole vaihtoehtoja. Kun on käyttänyt sitä tyyppiä lähes 10 vuotta, ei oikein osaa vaihtaa... :(
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2015, 16:42:47 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Linkkejä